بررسی بازار خودرو در روسیه پس از حمله به اوکراین

۲۴ فروردین ۱۴۰۱ بررسی بازار خودرو در روسیه پس از حمله به اوکراین

اوایل اسفند که بوی جنگ تازه‌ای به مشام می‌رسید شاید کمتر کسی گمان می‌کرد این تهدید عملی شود. ۲۴ فوریه امسال، روسیه به اوکراین حمله کرد و فجایع بسیاری را پدید آورد. گرچه در ظاهر این جنگ بین روسیه و اکران رخ  داده بود اما کشورهای اروپایی نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و طبیعی بود که نسبت به آغازکننده جنگ واکنش نشان بدهند.

تحریم روسیه توسط خودروسازان

بسیاری از کشورها در واکنش به این جنایات، اقدام به تحریم روسیه کردند. شرکت‌های خودروسازی بزرگ جهان در همین راستا یا کارخانه‌ خود را در این کشور به حالت تعلیق درآوردند یا صادرات‌شان را متوقف کردند. شرکت‌های مانند:

کاهش فروش خودرو در روسیه

کاهش عرضه خودرو در کنار دیگر تحریم‌ها و تبعات سیاسی این جنگ، منجر به افزایش قیمت و کاهش فروش خودرو در روسیه شد.

بنابر بررسی‌های انجام شده توسط انجمن تجارت اروپایی (AEB)، فروش خودرو‌های جدید در روسیه در ماه مارس امسال ۶۲.۹ درصد نسبت به مارس سال گذشته کاهش پیدا کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد فروش خودروهای جدید در روسیه در این ماه به ۵۵‌ هزار و ۱۲۹ خودرو رسیده که تقریبا نصف تعداد فروخته شده در ماه فوریه است.

آژانس تحلیلی اوتواستات انتظار دارد فروش خودروهای سواری در سال‌جاری در روسیه ۳۵ تا ۷۰‌ درصد کاهش یابد. گرچه بازار خودروی این کشور تا سال ۲۰۱۴ یکی از امیدوارکننده‌‌‌ترین بازارهای جهانی محسوب می‌شد و خودروسازان خارجی را تشویق می‌کرد تا کارخانه‌‌‌های خود را در آنجا بسازند اما حالا شرایط فرق کرده و این بازار افت سنگین فروش را تجربه می‌کند.

کاهش تولید خودرو‌های روسی

چنانچه رویترز گزارش کرده است فروش خودروهای جدید و خودروهای تجاری سبک روسیه در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ با ۴/ ۲۸ درصد کاهش به ۲۷۷‌ هزار و ۳۳۲ دستگاه رسید.

تحقیقات نشان می‌دهد که فروش خودروهای لادا (خودروی ملی روسیه) توسط آوتوواز، بزرگ‌ترین خودروساز روسیه در ماه مارس نسبت به سال قبل ۶۴‌ درصد کاهش یافته است.

بنابر پیش‌بینی‌های سوتلانا وینوگرادوا، مدیر اجرایی شرکت آوتوواز، تقاضا برای خودروهای این شرکت امسال به نصف کاهش می‌یابد و به سطحی برابر با اسپانیا که یک سوم جمعیت روسیه را دارد، خواهد رسید.

تبعات این کاهش فروش باعث شده این شرکت اعلام کند که از ماه ژوئن به مدت سه ماه، هر هفته تنها ۴ روز فعالیت می‌کند تا بتواند شغل بیش از ۴۰ هزار کارمندش را نجات دهد. از سوی دیگر عدم توانایی قطعات مورد نیاز برای ساخت خودروها به دلیل تحریم‌های جهانی سبب شده تا شرکت آواتوواز به فکر طراحی نسخه‌های جدید چندین مدل لادا بیفتد تا کمتر به قطعات وارداتی وابسته باشد.

البته برخی کارشناسان معتقدند در نبود خودروسازان خارجی، خودروسازان روسی می‌توانند سهم بیشتری از بازار داخلی را از آن خود کنند. اما احتمالا این گفته‌ها بیشتر در حد تئوری باقی خواهند ماند، چراکه با توجه به تحریم‌ها، خودروسازان روسی برای تامین قطعات خود به مشکل برخواهند خورد.

از سوی دیگر صادرات خودرو روسیه به کشورهای دیگر هم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است. سرویس گمرک فدرال روسیه به تازگی در بیانیه‌ای گفته است: اکنون وسایل نقلیه حمل و نقل بین‌المللی با پلاک روسیه و بلاروس قادر به جابه‌جایی کالا در قلمرو کشورهای اتحادیه اروپا نیست.

بلاروس که بخشی از اتحادیه گمرکی تحت رهبری روسیه است، به دلیل اینکه به مسکو اجازه داده از خاک خود برای حمله به اوکراین استفاده کند، تحریم شده است.

چینی ها به دنبال بازار روسیه؟

حالا که عرضه خودروهای اروپایی در روسیه متوقف شده است، برخی کارشناسان معتقدند شاید چینی‌ها در آینده نه چندان دور به فکر سرمایه‌گذاری و فروش خودروهای چینی به روسیه بیفتند. کارول توماس، تحلیلگر اروپای مرکزی و شرقی در شرکت مشاوره LMC Automotive گفته است: «برندهای چینی به وضعیت کنونی بازار خودرو روسیه به شکل یک فرصت نگاه می‌کنند و ممکن است در آینده بخواهند در این کشور هم سرمایه‌گذاری کنند».

بنابر گفته‌های کارشناسان، گریت وال موتورز و جیلی چین در مجموع در سه ماهه اول رشد شدیدی در فروش در روسیه داشتند و در ماه مارس نسبت به رقبای غربی ضرر کمتری متحمل شدند.

آینده بازار خودرو در روسیه چه خواهد بود؟

به هر حال با ادامه یافتن جنگ بین اوکراین و روسیه به نظر نمی‌رسد بازار خودرو روسیه روندی افزایشی را به خود ببیند. چنانچه رویترز گزارش کرده، جنگ اخیر سبب رشد تورم سالانه در روسیه تا ۱۶ درصد شده است. بنابراین قیمت برخی از کالاهای اساسی در این کشور افزایش یافته و گزارش‌هایی مبنی بر کمبود در سوپرمارکت‌ها پس از سیل خرید وحشتناک منتشر شده است. در چنین شرایطی احتمالا خرید یک خودرو چندان اولویتی برای روس‌ها نداشته باشد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا