بررسی بازار خودرو در ایام  محرم

۳ شهریور ۱۴۰۰ بررسی بازار خودرو در ایام  محرم

روند افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو کند می‌شود، اما متوقف هرگز. فرقی نمی‌کند دوران رکود کرونا باشد یا تعطیلات رسمی و حتی روزهای تعطیلی محرم؛ سودای گرانی از سر بازار بیرون نمی‌آید.

این روند بیشتر در خصوص خرید و فروش خودروهای کارکرده در بازار دیده می‌شود. در این میان هم خریدار خودرو نگران است و هم فروشنده؛ نگران اینکه نرخ دلار در بازار آزاد ارز افزایش پیدا کند و به این واسطه مهار افسارگسیختگی نرخ بازار خودرو سخت‌تر از گذشته شود.

نگاهی به روند افزایش قیمت خودرو دست کم طی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد در این ایام، از حجم معاملات اندکی کاسته شد اما قیمت‌ها نشکست.

در این دوران میانگین افزایش قیمت برخی خودروهای کارکرده در بازار روی پله ۳ میلیون تومان ایستاد.

رصد قیمت‌ها نشان می‌دهد: طی روزهای گذشته تاکنون، بخصوص در ایام تاسوعا و عاشورا، تعداد بالایی از خودروها با افزایش قیمت همراه بودند.

کدام خودروها گران شدند؟

برای مثال، قیمت پراید ۱۱۱ به ۱۴۹ میلیون تومان رسید  و پراید ۱۵۱ پلاس از مرز ۱۶۰ میلیون تومان فراتر رفت. گفتنی است پراید، این محصول شرکت خودروسازی سایپا، سردمدار افزایش قیمت بوده است.

همچنین گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد: قیمت خودرو پراید ۱۳۱ طی روزهای گذشته رقمی در حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و خود را  به ۱۳۵ میلیون تومان رسانده است.

تیبا هاچ بک مدل ۱۴۰۰ نیز به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

۲۰۶ تیپ ۵؛ ۲۹۵ میلیون تومان

از سوی دیگر همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ با قیمت ۲۹۵ میلیون تومان و ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان و ۲۰۶ SD مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۳۰۳ میلیون تومان معامله شد که افزایش قیمت ۱ تا ۳ درصدی را ثبت کرده‌اند.

همچنین خودروهای پژو ۴۰۵ SLX و پارس LX از دیگر خودروهایی بودند که در چند روز گدشته با افزایش قیمت همراه بودند.

در این دوران خودرو دنا نیز از غافله افزایش قیمت عقب نماند. این گروه بعد از گذشت چند روز افزایش قیمت، حالا با ثبات همراه شده است.

ماجرا ادامه دارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این مدت پژو ۲۰۷ دنده‌ای نیز دوش به دوش  ۲۰۷ اتوماتیک مدل پانوراما ۱۴۰۰ رقمی در حدود ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. این دو خودرو پر طرفدار حالا به ترتیب ۳۶۰ و ۴۲۰ میلیون تومان در بازار فروخته می‌شود.

کارشناسان چه می‌ گویند؟

قیمت‌ها بی امان بالا می‌رود و اظهار نظرها در این‌باره متفاوت است. فعالان بازار خودرو بر این باور هستند که تابستان فصل بی‌ثباتی بازار خودرو است.

گفته می‌شود در ماه جاری، خودروها سلیقه‌ای گران شد. حتی مشاهده شده است که به دلیل رفتار برخی معامله‌گران در بازار، مصرف کننده واقعی از بازار خودرو خارج شده است.

وضعیت فعلی بازار خودرو در حالی است که به صورت عرف، تابستان، فصل رونق خرید و فروش خودرو است و اغلب مصرف کنندگان در این فصل به دنبال خرید خودرو هستند؛ اما با شرایط فعلی خریدار واقعی توان حضور در بازار را ندارند.

جمع‌ بندی

قیمت گذاری دستوری خودرو، سال‌هاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و در حالی که خودروسازان چاره‌ای به جز تبعیت از قیمت‌های دستوری شورای رقابت ندارند، اما ذات بازار به هرچه دستور است بی‌اعتنایی می‌کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک