مقایسه دلاری رنو کولئوس ۲۰۱۸ با بی ام و ام ۳

۸ مرداد ۱۴۰۰ مقایسه دلاری رنو کولئوس ۲۰۱۸ با بی ام و ام ۳

اوضاع و احوال بازار خودرو این روزها چنگی به دل نمی‌زند. در حالی که حیات بسیاری از خودروهای مونتاژ رو به پایان یا با توقف تولید مواجه است و محصولات داخلی موجود در بازار هم چندان تعریفی ندارد، قیمت روز خودروهای خارجی باقی مانده از روزهای خوش آزادی واردات، سر به فلک می‌کشد و در مقابل خرید و فروش خودرو دست دوم اما رونق گرفته است.

این نا بسامانی تا جایی ادامه پیدا کرد که قیمت ۲۵ هزار تومانی و افسارگسیخته دلار، قیمت رنو کولئوس ۲۰۱۸ را به دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رساند. این درحالیست که با همین مقدار پول در بازار جهانی، می‌توان یک بی ام و ام ۳ یا یک جنسیس جی ۹۰ مدل ۲۰۲۱ خرید و بیش از ۱۰ هزار دلار هم سود کرد!

درباره رنو کولئوس ۲۰۱۸

نمایی از رنو کولئوس 2018

کولئوس یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای کمپانی فرانسوی رنو است و در حال حاضر به قیمت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان ( معادل ۸۴ هزار دلار آمریکا) در بازار کشورمان معامله می‌شود. این خودرو مجهز به آپشن‌ها و امکانات بسیاری است، اما با این حال پولی که باید برای خریدش بپردازید از ارزش واقعی آن بسیار بیشتر است.

رنو کولئوس نخستین بار در سال ۲۰۰۰، یعنی ۲۱ سال پیش معرفی شد، اما نسخه نهایی آن در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد و دل طرفداران بسیاری را به دست آورد. نخستین نسل این کراس اوور پرطرفدار توسط کمپانی پارس خودرو به بازار کشور رسید. نسل دوم کولئوس محصول سال ۲۰۱۶ بود. پس از معرفی نسل دوم، شرکت نگین خودرو که به عنوان نمایندگی رسمی این برند فرانسوی شناخته می‌شود، مسئولیت وارد کردن آن را بر عهده گرفت.

این دو نسل از لحاظ ظاهری تفاوت‌های زیادی داشته و حتی می‌توان گفت که نقطه مقابل یک‌ دیگر هستند. نسل اول ظاهر چندان دلچسبی نداشت و از همین لحاظ برخی از طرفداران رنو را ناامید کرد، اما نسل دوم به نیت جبران تمامی ضررهایی که نسل اول با ظاهر نه چندان جالبش زده بود، متولد شد.

کولئوس به یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی ۲.۵ لیتری مجهز است و می‌تواند ۱۷۱ اسب بخار نیرو و ۲۳۳ نیوتن.متر گشتاور تولید کند. از لحاظ قدرت می‌توان این کراس اوور را با رقیب آلمانی‌اش، یعنی فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸، یکسان دانست.

این خودرو فرانسوی خوش قیافه و باکیفیت با یک جعبه دنده CVT همراه می‌شود که تمامی نیروی تولیدی موتور را به هر چهار چرخ کولئوس منتقل می‌کند. به عبارت دیگر این خودرو مجهز به قابلیت AWD است. به لطف این سیستم نیروی قدرتمند، شتاب کولئوس در ۹.۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

پورشه کاین اس ۲۰۲۰

نمایی از پورشه کاین اس 2020

اولین موردی که در قیمت (نه کیفیت) با رنو کولئوس ۲۰۱۸ برابری می‌کند، پورشه کاین اس ۲۰۲۰ است. این خودرو آلمانی و لاکچری نه تنها دو سال از کولئوس جوان‌تر است، بلکه قدرت و امکاناتی دارد که این کراس اوور به اصطلاح «الکی گران» به خود ندیده است. کاین یکی از دو شاسی بلند کمپانی پورشه است و بین ماشین بازهای «لوکس پسند» طرفداران بی‌شماری دارد.

کاین اس ۲۰۲۰ با یک موتور تویین توربو V8 همراه می‌شود و ۴۳۴ اسب بخار نیرو (۲۳۶ اسب بخار بیشتر از رنو کولئوس) تولید می‌کند. این شاسی بلند تنها ۳۰۰ دلار از آن کولئوسی که در بازار داخلی می‌بینیم گران‌تر است. یعنی اگر رویای خوش ورادات خودرو به کشور به حقیقت می‌پیوست، می‌توانستید به جای کولئوس، یک پورشه کاین اس ۲۰۲۰ در پارکینگ خانه پارک کنید. اگر از آن دسته اشخاصی هستید که به اندازه و فضای بیشتری نیاز دارند، مدل پایه این خودرو آلمانی مناسب شما خواهد بود.

قیمت: ۸۴ هزار و ۳۰۰ دلار

جنسیس جی ۹۰، محصول سال ۲۰۲۱

نمایی از جنسیس جی 90 2021

جنسیس جی ۹۰ نام لوکس، تازه نفس و جدیدی است که این روزها بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌خورد. قیمت این خودرو که یکی از محصولات لوکس بازار جهانی محسوب می‌شود، از قیمت رنو کولئوس ۲۰۱۸ که در حال حاضر در بازار داخلی می‌بینیم حدود ۱۰ هزار دلار، ارزان‌تر است. جدای کیفیت، این خودرو جنسیس از رقیب فرانسوی‌اش جدیدتر و و مدرن‌تر است. این سدان لوکس باکیفیت آسیایی با یک موتور ۳.۳ لیتری V6 عرضه می‌شود و با تولید ۳۶۵ اسب بخار نیرو، نسبت به دیگر رقبای هم گروه خود در صدر لیست بهترین‌ها می‌ایستد.

قیمت: ۷۳ هزار و ۹۹۵ دلار

بی ام و M3؛ خودرویی از دل ۲۰۲۱

نمایی از بی ام و ام 3 2021

مورد بعدی این لیست که از لحاظ قیمت با رنو کولئوس برابری می‌کند، بی ام و ام ۳ سال ۲۰۲۱ است که حتما نام آن را شنیده‌اید، چرا که چندی پیش به دلیل طراحی ظاهری و گریل عجیبی که داشت، حسابی بحث برانگیز شد.

ام ۳ یکی از جدید خودروهای کمپانی محبوب و «لوکس ساز» بی ام و است و با قیمتی بسیار کمتر کولئوس بازار ایران، در بازار جهانی ارائه می‌شود. در این سدان خوش رنگ و لعاب یک پیشرانه ۳.۰ لیتری شش سیلندر خطی تعبیه شده است. نسخه عادی این خودرو ۴۷۳ اسب بخار و ورژن کامپتیشن آن ۵۰۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند.

قیمت: ۷۰ هزار دلار

نتیجه گیری: رنو لوکیوس یا بی ام و ام ۳؟

با توجه به اوضاع نه چندان جالب بازار و قیمت‌هایی که سر به فلک می‌کشد، قیمت یک کراس اوور معمولی اما خارجی (رنو کولئوس) در بازار ایران به بیش از دو میلیارد تومان (دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان یا همان ۸۴ هزار دلار) رسیده است.

تمامی این‌ها در حالیست که با یک چنین مبلغ یا حتی مقدار کمتری، خودروهای لوکس و بسیار باکیفیت‌تری همچون بی ام و ام ۳، جنسیس جی ۹۰ یا پورشه کاین ۲۰۲۰ معامله می‌شود. اگر مانند سال‌های گذشته انتخابی در کار بود، نه قیمت کولئوس نجومی می‌شد و نه هیچ خریداری بی ام و ام ۳ را به این خودرو رنو ترجیح می‌داد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان