بررسی مشخصات فنی رنو ۵ E-Tech مدل ۲۰۲۵

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی رنو ۵ E-Tech مدل ۲۰۲۵

رنو ۵ نامی آشنا برای ایران و ایرانی است. خودرویی اقتصادی از ساخته‌های رنو فرانسه از ابتدای دهه ۱۹۷۰ که به لطف مونتاژ داخلی از سوی شرکت سایپا به بازار کشور عرضه شد و بعدها با اعمال تغییرات بومی تا چندین سال تحت نام PK به حیات خود ادامه دارد.

شرکت رنو در سال ۲۰۲۱ نسخه مفهومی این خودرو را به نمایش گذاشت اما برای سال ۲۰۲۵ نسخه تولیدی با نام رنو ۵ E-Tech با شباهت ظاهری بسیار زیاد به نسخه مفهومی، به‌عنوان یک هاچبک بسیار کوچک از کلاس سوپرمینی و از گروه خودروهای باتری‌دار تمام الکتریکی (BEV)، روانه بازار خواهد شد تا بار دیگر خاطرات دوران کلاسیک رنو ۵ را زنده کند.

مزایا و معایب

+ وفاداری به طراحی گذشته‌گرا

+ قیمت نهایی بسیار رقابتی

+ برد مفید قابل توجه

+ امکانات ایمنی قابل توجه

– عدم عرضه در بازار آمریکای شمالی

– مشخصات و توان فنی ضعیف

مشخصات فنی

با حرکت جهان صنعت خودروسازی به سوی تولید خودروهای پاک و الکتریکی، نسل جدید رنو ۵ از گروه خودروهای تمام الکتریکی باتری‌دار رنو محسوب خواهد شد که سوار بر پلتفرم مشترک CMF-B رنو نیسان به تولید خواهد رسید. ازاین‌رو رنو ۵ برقی از دیدگاه جزئیات پلتفرم با رنو کلیو نسل ۵ (Clio V) و نیسان میکرا EV مشترک است. این پلتفرم قرار است در نسل جدید رنو ۴ نیز استفاده شود.

این خودرو جمع و جور تمام الکتریکی با دو پک باتری لیتیوم-یون (Li-Ion) به ظرفیت ۴۰ و ۵۲ کیلووات.ساعت به تولید می‌رسد که در بهترین نسخه، برد مفید قابل توجه ۳۹۸ کیلومتری در چرخه WLTP را برای آن به ارمغان می‌آورد و قابلیت شارژ سریع با برق مستقیم (DC) تا توان ۱۰۰ کیلووات را به همراه دارد.

سیستم شارژ خانگی ۱۱ کیلووات برق متناوب (AC) خودرو با با قابلیت شارژ دوطرفه طراحی شده است. این قابلیت به‌صورت معکوس به روش V2L، می‌تواند برق مورد نیاز تجهیزات خانگی و دستگاه‌های الکتریکی را تامین کند. همچنین در روش V2G می‌تواند به هنگام کاهش توان برق مناطق شهری در تامین الکتریسیته کافی، به پریز متصل شود و شارژ خود را به شبکه برق کشور وارد و در ازای آن از دولت پول دریافت کند.

مدت زمان شارژ باتری ۵۲ کیلووات.ساعت از ۱۰ تا ۱۰۰ در صد با واحد شارژ دو طرفه ۱۱ کیلووات خانگی برابر با ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد. این زمان برای باتری ۴۰ کیلووات.ساعت ۶۰ دقیقه کمتر زمان می‌طلبد.

در تناسب با ستاپ مجموعه باتری‌ها، دو موتور الکتریکی متفاوت برای رنو 5 E-Tech پیشنهاد شده است. نمونه ضعیف‌تر با باتری ۴۰ کیلووات.ساعت عرضه خواهد شد که برابر با ۹۰ کیلووات (۱۲۰ اسب بخار/۲۲۵ نیوتن.متر) خروجی به همراه دارد. اما نمونه قدرتمندتر با قوی‌ترین باتری، دارای توان ۱۱۰ کیلووات (۱۵۰ اسب بخار/۲۴۵ نیوتن.متر) است که احتمالا با توجه به اعداد و ارقام خروجی پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری بنزینی توربو تزریق مستقیم امروزی، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. اما باید در ذهن داشته باشید که رنو ۵ جدید از کلاس BEV (خودرو برقی) دارای جثه کوچک با وزن معقول کمتر از ۱.۵ تن و توان کشش بار تا ۵۰۰ کیلوگرم است.

اگر همچنان قانع نشدید باید بدانید که رنو ۵ E-Tech صرفا ویژه بازار و شرایط جغرافیایی و جاده‌های کشورهای اروپایی طراحی شده است و شرکت رنو قصد ندارد این خودرو را روانه بازار آمریکای شمالی کند. در نتیجه مشخصات فنی این خودرو برای اروپایی‌ها کاملا مناسب است. جدول مشخصات فنی اطلاعات مربوط به قدرتمندترین نمونه رنو ۵ برقی را در بر می‌گیرد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو یک موتور برقی
ظرفیت باتری ۵۲ کیلووات.ساعت
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۵ نیوتن.متر
گیربکس اتوماتیک تک سرعت کاهشی
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۸ ثانیه
سرعت ۱۵۰ کیلومتر در ساعت
بُرد خودرو ۳۹۸ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
فرمان برقی
بدنه هاچبک سوپرمینی
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۳۹۲۰ میلیمتر
عرض ۱۷۷۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۰۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۵۴۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۳۲۶ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی رنو ۵ E-Tech ۲۰۲۵

نسخه کانسپت رنو ۵ الکتریکی در سال ۲۰۲۱ با وفاداری بسیار زیاد به طراحی نسل اول رنو ۵ کلاسیک (مدل ۱۹۷۲) طراحی شد. حالا نسخه تولیدی ۲۰۲۵ این خودرو قرار است از دیدگاه طراحی تا ۹۵ درصد شبیه به نسخه مفهومی باشد. در نتیجه باید شباهت‌های بسیاری میان نسل جدید رنو ۵ و نسخه کلاسیک آن بیابیم.

رنو ۵ برقی از چارچوب طراحی پایه رنو ۵ و رنو ۵ توربو کلاسیک بهره می‌گیرد. در نتیجه تنها در یک نگاه از زاویه سه رخ و جانب خودرو می‌توان ساختار منحصربه‌فرد و آشنای اتاق رنو ۵ کلاسیک را در آن دید. تلاش شده است تا چراغ‌های جلو ساختار مستطیل مانند خود را حفظ کنند اما این موضوع در نسخه تولیدی با تغییرات رادیکال‌تر مواجه شده و به نسبت نسخه مفهومی با داشتن دو دندانه بیرون زده به سمت پایین، کمی از طراحی کلاسیک نسخه مفهومی به دور است. در دو گوشه زیر سپر مه‌شکن‌های LED مربع نصب شده است که نماینده مه‌شکن‌های بزرگ به‌کاررفته در نسخه توربو رنو ۵ است.

طاق گلگیرها به‌صورت نیم دایره طراحی شده‌اند، اما لبه گلگیرها با اندکی بیرون‌زدگی، ساختار شکسته مربع‌مانند دارند تا از دیدگاه طراحی تصویر دقیق‌تری از طراحی رترو (Retro/گذشته‌گرا) نسخه کلاسیک رنو ۵ را به نمایش بگذارند. همچنین بر روی کاپوت خودرو در سمت راننده، جایی که در نسخه کلاسیک رنو ۵ شکاف‌های باریک ورودی هوا قرار داشت، حالا یک نمایشگر LED وجود دارد که به‌عنوان نشان‌دهنده میزان شارژ باتری به هنگام نزدیک شدن راننده به خودرو و در هنگام شارژ ایفای نقش می‌کند.

همانند رنو ۵ قدیمی، نسخه جدید نیز به عنوان یک سوپرمینی درون شهری اقتصادی و بسیار جمع و جور طراحی شده است که با استانداردها و دانش دنیای مدرنیته امروزی، از حجم قابل توجهی از تکنیک‌های ارودینامیک در اجزای بدنه (نظیر طلق شیشه‌ای روی چراغ‌های عقب) بهره می‌گیرد تا میزان اصطکاک با هوا را به حداقل برسد.

طراحی داخلی

کابین رنو ۵ E-Tech ۲۰۲۵

نمای داخلی رنو ۵ E-Tech با وجود بهره‌گیری از حجم قابل توجهی از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی روز، همچنان المان‌های منحصربه‌فرد دوران کلاسیک را حفظ کرده است. به‌عنوان مثال نسخه جدید رنو ۵ از دو نمایشگر بزرگ دیجیتال پیوسته در ساختار افقی (منطبق بر ترند روز خودروسازی جهان) بهره می‌گیرد که یکی از آن‌ها نمایشگر ۱۰.۱ اینچی لمسی سیستم مولتی مدیا و دیگری نمایشگر دیجیتال ۱۰ اینچی برای مجموعه کلاستر پشت فرمان است.

در عین حال شاهد به‌کارگیری طراحی زاویه‌دار و جعبه‌مانند داشبرد در ترکیب با تریم دو رنگ داخلی و منسجم برای صندلی‌ها و رودری‌ها و مخصوصا حفظ داشبرد سنتی رنو ۵ با خطوط عمودی دارای دوخت بخیه رنگی هستیم که حالا در نسخه جدید با سیستم نورپردازی انتزاعی مدرن نیز همراه شده است.

با وجود داشتن ابعاد بسیار جمع و جور، رنو 5 برقی به دلیل استفاده از پک باتری‌ها در کف اتاق خودرو، از فضای داخلی قابل توجه و حجم بار مناسب برخوردار است.

آپشن ها و امکانات

با توجه به ساختار مدرن نسخه جدید رنو 5، این خودرو با ویژگی‌های بسیار زیادی از تکنولوژی‌های روز مخصوصا در زمینه هوش مصنوعی تجهیز شده است.

رنو 5 E-Tech اولین محصول رنو است که از سیستم هوش مصنوعی Reno بهره می‌گیرد. این سیستم با دستورات صوتی «هی رنو» فعال می‌شود و می‌تواند تا ۲۰۰ سوال رایج در مورد خودرو را به سرنشینان توضیح دهد. همچنین می‌تواند بر اساس شرایط رانندگی و میزان شارژ باتری، حالت رانندگی را در ترافیک شهری از اسپرت به اکونومی تغییر دهد یا در صورت مصرف شارژ بی‌مورد، به راننده پیشنهاد اعمال تغییرات در تنظیمات آپشن‌های خودرو نظیر تنظیمات سیستم تهویه را ارائه کند. به دلیل اتصال این سیستم به هوش مصنوعی Chat GBT، شیوه صحبت و رفتار این سیستم نوین بسیار انسان‌گونه است.

سایر ویژگی‌های ایمنی شامل سیستم کمک راننده ADAS به هنگام رانندگی و پارک خودرو، سیستم نظارت بر میزان توجه راننده به مسیر، ترمز اضطراری اتوماتیک در حرکت دنده عقب، سنسورهای جلو و عقب برای کمک به حفظ حرکت خودرو در میان خطوط و همچنین ارائه هشدار ایمنی به هنگام خروج سرنشینان ردیف عقب از خودرو است.

جزئیات امکانات رفاهی و ویژگی‌های ایمنی در تیپ‌های مختلف تنها به هنگام عرضه خودرو رنو ۵ Etech به بازار مشخص خواهد شد.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
رادار تصادف جلو دارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرم‌کن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما ندارد
سانروف

قیمت رنو ۵ E-Tech در بازار

نمای عقب رنو ۵ E-Tech ۲۰۲۵

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های رنو ۵ الکتریکی جدید قیمت آغازین بسیار تحریک کننده ۲۷ هزار دلاری آن است که مشتریان بسیار زیادی را به خرید این خودرو مدرن و پاک ترغیب می‌کند. با سطح امکانات ایمنی عالی در مقایسه با کلاس تولیدی خودرو، برد مفید الکتریکی قابل توجه، فضای داخلی جادار با توجه به ابعاد بسیار کوچک و قیمت بسیار رقابتی، رنو ۵ E-Tech هنوز به بازار نیامده، یک خودرو موفق به حساب می‌آید.

اما مشکل کار آنجایی است که شرکت رنو از ارائه این خودرو در بازار پررقیب و سخت‌گیرانه، اما بسیار بزرگ آمریکای شمالی صرف نظر کرده است و این خودرو را تنها برای فروش در بازار اروپا به تولید می‌رساند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی