تاریخچه بازی Need For Speed

۲۲ فروردین ۱۴۰۳ تاریخچه بازی Need For Speed

خیلی از افرادی که ماشین‌باز یا به قولی خوره ماشین هستند، قبل از اینکه پشت فرمان خودرو نشسته باشند، رانندگی را با ابرخودروهای رایانه‌ای تجربه کرده‌اند. دنیایی که در آن می‌توانستند با سرعت بالا در خیابان‌ها گاز بدهند و از دست پلیس‌های رایانه‌ای فرار کنند و نگران این هم نباشند که فراری یا مک لارن یا مرسدس بنز آنها چپ کند یا اینکه خودشان آسیب ببینند.

در ابتدا بازی‌های پیکسلی آتاری و بعد هم با آمدن میکرو و سگا کیفیت تصاویر بهتر شد، اما همچنان غیرواقعی بودند تا اینکه پلی استیشن و کامپیوترها پنجره جدیدی روی علاقمندان ماشین‌بازی گشودند. درایور (Driver)، برن آوت (Burnout)، گرن توریسمو (Gran Turismo) و درت (Dirt) بازی‌هایی بودند که علاقمندان به خودرو را سرگرم می‌کردند.

اما بازی Need for Speed یا به زبان فارسی «جنون سرعت» مهم‌ترین بازی خودرویی رایانه‌ای محسوب می‌شود، هم به دلیل کیفیت گرافیکی و واقعی‌نمایی و هم به دلیل اینکه بعد از قریب به ۳۰ سال از اولین ورژن، هنوز هم در دنیای بازی‌های رایانه‌ای ماشین‌بازها را به خود جلب می‌کند.

معرفی بازی Need for Speed

بازی Need For Speed

فرنچایز Need For Speed، مجموعه بازی خودرویی است که توسط کرایتریون گیمز (Criterion Games) تولید و توسط الکترونیکز آرت (EA) منتشر می‌شود. این مجموعه بازی شامل مسابقات اتومبیلرانی و فرار از دست پلیس و انجام ماموریت‌های مختلف است.

اولین بازی این مجموعه با نام The Need for Speed در سال ۱۹۹۴ میلادی (۱۳۷۳ خورشیدی) منتشر شد و جدیدترین محصول نیز با نام Need for Speed: Hot Pursuit Remastered در سال ۲۰۲۰ روانه بازار شده است.

مجموعه بازی Need for Speed که به‌طور خلاصه NFS نیز نامیده می‌شود، در طی این سال‌ها توسط الکترونیکز آرت کانادا، الکترونیکز آرت بلک باکس، اسلایتلی مد استودیوز و گوست گیمز ساخته شده است. بازی‌های این مجموعه با استقبال خوب منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شده و با فروش ۱۵۰ میلیون نسخه، یکی از موفق‌ترین بازی‌های رایانه‌ای محسوب می‌شود. فروش خوب این مجموعه باعث شده تا فیلم‌هایی نیز بر اساس این بازی‌ها ساخته شده و اسباب بازی‌هایی نیز تولید شود.

تاریخچه بازی Need for Speed از DOS تا PS5

need for speed porsche unleashed بازی

بازی Need for Speed در ابتدا توسط شرکت دیستینکتیو سافتور طراحی شد و بعدها نام این شرکت به الکترونیکز آرت کانادا تغییر پیدا کرد. در اواخر سال ۱۹۹۲ میلادی، سرمایه شرکت روی تولید این بازی خودرویی متمرکز شد. اولین نسخه بازی در کنسول 3DO، سیستم عامل DOS و پلی استیشن قابل اجرا بود.

الکترونیکز آرت کانادا تا سال ۲۰۰۲ به تولید بازی‌های Need for Speed مشغول بود تا اینکه شرکت بلک باکس گیمز توسط EA خریداری شد و قرار تولید بازی‌های NFS با این شرکت امضا شد. از این سال بازیکنان می‌توانستند در پلی استیشن ۲ و ایکس‌باکس نیز بازی کنند.

در سال ۲۰۰۴ نینتندو DS، در سال ۲۰۰۵ ایکس‌باکس ۳۶۰ و در سال ۲۰۰۶ پلی استیشن ۳ به جمع کنسول‌های بازی NFS اضافه شدند.

بازی Need For Speed 2: Underground اولین نسخه این بازی خودرویی بود که می‌شد روی موبایل نصب و با آن بازی کرد.

بازی‌های Need for Speed در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ توسط شرکت اسلایتلی مد استودیوز تولید شد و بازی سال ۲۰۱۰ توسط شرکت بریتانیایی کرایتریون گیمز عرضه شد. در این سال بازی دارای یک شبکه اجتماعی شد که در آن کاربران می‌توانستند رکوردها و تصاویر بازی را به اشتراک بگذارند.

سال ۲۰۱۲، آغاز ورود NFS با نسخه Most Wanted به موبایل‌های اندروید و آیفون‌ بود و یک سال بعد بازی برای پلی استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه شد.

گوست گیمز از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ به انتشار این بازی خودرویی مشغول بود تا اینکه کرایتریون گیمز دوباره در سال ۲۰۲۰ جدیدترین نسخه NFS را به بازار فرستاد.

در مجموع، از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۲ میلادی، ۲۵ بازی از سری Need for Speed منتشر شده و در هر بازی به‌طور میانگین ۱۰۰ خودرو گنجانده شده است.

گیم پلی Need for Speed

بازی Need For Speed

گیم پلی Need for Speed ساده است: بازیکن، در نقش راننده باید در مسابقات برنده شود تا بتواند به جاده‌ها و مراحل بعدی و همین‌طور خودروهای قوی‌تر دست پیدا کند. و البته با پشت سر گذاشتن مسابقات مختلف و بازی با ماشین‌های سریع‌تر و قوی‌تر، مراحل هم سخت‌تر می‌شود.

رانندگی با ماشین‌های رایانه‌ای به همین راحتی‌ها هم نیست. اگر با خودروهای دیگر یا با موانع تصادف کنید یا لاستیک خودرو توسط میخ‌های پلیس پنچر شود، روی رانندگی‌تان تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است به کل از آن مرحله حذف شوید. برای مثال سرعت خودرو پایین می‌آید، دیدتان محدود می‌شود، موتور ماشین دود می‌کند، فرمان نمی‌چرخد و هر اتفاق دیگری که در دنیای واقعی هم سر خودرویتان می‌آید.

در Need for Speed هم مثل دنیای واقعی باید حواستان به خودروهای پلیس و دوربین‌های کنترل سرعت باشد، چون اگر جلوی پلیس گاز بدهید یا سرعت مجاز را در محدوده دوربین کنترل سرعت رعایت نکنید، آن وقت است که تحت تعقیب قرار می‌گیرید و برای متوقف کردنتان موانعی سر راهتان چیده می‌شود و ممکن است به خودرویتان خسارت وارد شود.

طراحان بازی قابلیت تیونینگ یا ارتقای خودرو را هم در این مجموعه بازی خودرویی گنجانده‌اند که بنابر خودرو و جاده می‌توانید کنترل کشش، صدای اگزوز، نیروی رو به پایین و ترمز ABS را تنظیم کنید و جعبه دنده و موتور قوی‌تری داشته باشید و اسپویلر و دیفیوزر و رنگ خودرو را نیز تغییر دهید.

در Need for Speed هم مثل همه بازی‌های خودرویی، می‌توانید طیف متنوع و وسیعی از خودروهای مختلف را برانید؛ از خودروهای اسپرت مثل آئودی S5 گرفته تا ابرخودروهایی مثل فراری لافراری و خودروهای عضلانی مثل فورد موستانگ.

لذت رانندگی در خانه با بازی NFS

بازی Need For Speed

مجموعه بازی‌های Need for Speed می‌تواند لذت رانندگی را هر چند مجازی و روی مبل راحتی خانه، به شما ببخشد. خودروهایی که خیلی شبیه به مدل واقعی‌شان طراحی شده‌اند و رانندگی با آنها می‌تواند شما را سرگرم کند. صدای واقعی اگزوز در خیابان‌ها و داخل تونل‌ها، تصاویر چشم‌نواز و با گرافیک بالا، استرس مسابقه و هیجان تعقیب و گریز آدرنالین را در خونتان به جریان می‌اندازد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو