پیشنهادات بایدن برای استانداردهای خودرو

۱۰ بهمن ۱۳۹۹ پیشنهادات بایدن برای استانداردهای خودرو

بخشی از قوانینی که جوبایدن رئیس جمهوری تازه آمریکا قصد اصلاح آن را دارد، بی‌ارتباط با حوزه خودرو نیست.

با روی کارآمدن دولت جدید در ایالات متحده، جو بایدن رییس‌جمهور تازه آمریکا به تمامی آژانس‌های نظارتی این کشور دستور داده است تا قوانین اعمال شده در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ را مورد بررسی قرار دهند. این قوانین باید از بعد سلامت عمومی و تاثیری که بر محیط‌زیست می‌گذارند بررسی شوند.

قانون متوسط مصرف سوخت خودروها

دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ، قوانین مربوط به متوسط مصرف سوخت خودرو که خودروسازان باید رعایت می‌کردند را تغییر داد. در دولت پیش از دولت ترامپ یعنی در زمان اوباما سخت‌گیری‌های بیشتری نسبت به استانداردهای مصرف سوخت خودروها در آمریکا صورت می‌گرفت.

در زمان ترامپ دولت تعیین کرده بود که تا سال ۲۰۲۶ خودروسازان اجازه دارند محصولاتی تولید کنند که میانگین مصرف سوخت آن‌ها در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۵.۶ لیتر است. این در حالی است که تا پیش از این و در زمان دولت اوباما تعیین شده بود که تا سال ۲۰۲۵ متوسط مصرف سوخت خودروها در هر صد کیلومتر برابر با ۵ لیتر باشد.

البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که بایدن هنوز در خصوص قوانین و استانداردهای مرتبط با میانگین مصرف سوخت خودروها مصوبه‌ای را مطرح نکرده است اما با توجه به موضع‌گیری‌های دولت جدید احتمالا باید شاهد سخت‌گیری‌های بیشتری در این حوزه باشیم. دور از انتظار نیست که بایدن نیز قانون میانگین مصرف سوخت دولت اوباما را مطرح و تایید کند.

قانون استانداردهای مستقل ایالت کالیفرنیا

یکی دیگر از قوانینی که احتمالا در دولت بایدن مورد بازبینی قرار خواهد گرفت قانون مرتبط با استانداردهای مستقل ایالت کالیفرنیاست. در دولت ترامپ ایالت کالیفرنیا اجازه نیافت تا استانداردهای مستقلی برای تولید آلایندگی و مصرف سوخت در اختیار داشته باشد. احتمالا این ایالت در زمان بایدن به مجوز مذکور دست یابد. در زمانی که ترامپ قانون مذکور را تصویب کرد فیات کرایسلر، تویوتا و جنرال موتورز از این تصمیم ترامپ حمایت کردند. شرکت‌های دیگری همچون فورد، هوندا و فولکس واگن از کالیفرنیا و سایر ایالت‌هایی که معمولاً از کالیفرنیا پیروی می‌کنند با این تصمیم ترامپ مخالف بوده و در حال حاضر از بایدن حمایت می‌کنند.

یکی از شعارهای انتخاباتی بایدن در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این بود که این کشور باید به توافق‌نامه پاریس بازگردد. بر اساس این توافقنامه از سال ۲۰۲۰ کشورهای امضاکننده باید سازوکاری را در نظر بگیرند که براساس آن از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کاسته شود.

بر همین اساس نیز دولت بایدن به دنبال آن است که تعداد خودروهای الکتریکی را افزایش دهد. در همین راستا نیز برنامه دارد میلیاردها دلار صرف امتیازها و مشوق‌های مختلف مخصوص خودروسازان و مصرف‌کنندگان نهایی کند. همچنین دولت بایدن در نظر دارد که ۵۵۰ هزار جایگاه شارژ مخصوص خودروهای برقی را در سرتاسر آمریکا تاسیس کند و این تصمیم نیازمند اختصاص میلیاردها دلار بودجه است.

دولت بایدن همچنین برنامه دارد که علاوه‌بر خودروسازان شرکت‌های فعال در حوزه صنعت هواپیما را نیز ترغیب کند که میزان تولید گازهای گلخانه را کاهش دهند.

قانون ساخت آمریکا

در ادامه اخبار مطرح شده در خصوص تصمیمات دولت جدید آمریکا بایدن به تازگی دستور اجرایی را تحت عنوان ساخت آمریکا امضا کرده است. در این دستور اجرایی دولت ایالات متحده متعهد خواهد شد تمام ناوگان فدرال این کشور شامل خودروها، کامیون‌ها و SUVها را با وسایل نقلیه الکتریکی ساخت آمریکا تعویض کند. دستور ساخت آمریکا بدین معنی است که از این پس سختگیری‌های بیشتری در خصوص خرید محصولات به ویژه توسط نیروهای فدرال صورت می‌گیرد.

اگر دستور فوق اجرایی شود صنعت خودروسازی ایالات متحده به خصوص در حوزه خودروهای سواری، ون‌های تجاری و کامیون‌های سبک به شدت تقویت خواهد شد.

نویسنده: زهرا ملکی