بررسی ام جی 3 کوچکترین خودروی موریس گاراژ

۴ دی ۱۳۹۹ بررسی ام جی 3 کوچکترین خودروی موریس گاراژ

ام جی 3 (MG 3) کوچک‌ترین عضو خانواده برند بریتانیایی موریس گاراژ به شمار می‌رود که تحت مالکیت کمپانی سایک موتورز چین به بازار راه پیدا کرده است. نسل اول هاچبک ام جی 3 طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به دست مشتریان رسید اما ظاهر نه‌چندان قابل قبول آن سبب شد تا نسل دوم ام جی ۳ در سال ۲۰۱۱ با طراحی بسیار مدرن و جوان‌پسندتر روانه میدان شود.

این خودرو در سال ۲۰۱۴ رهسپار کشور ما شد اما به دلایلی نظیر استقبال بیشتر مشتریان از کراس اوورهای هم‌قیمت چینی، نتوانست مشتریان ایرانی به ویژه خانواده‌ها را به سوی خود بکشاند و نهایتا در سال ۲۰۱۵ از لیست خودروهای وارداتی به کشور کنار رفت‌.

ظاهر اسپرت و جوان‌پسند ام جی 3

طراحی ظاهری ام جی 3 مدل 2014

شاید بتوان یکی از نقاط قوت و البته ضعف ام جی ۳ را همین ظاهر اسپرت و نسبتا مدرن آن دانست. زیرا ام جی ۳ در فرایند ترسیم بدنه خود، عمدتا مشتریان جوان را در کانون توجه قرار داده و این در حالی است که اکثر جوانان ایرانی قدرت خرید یک چنین اتومبیل وارداتی را ندارند و بیشتر به سمت تولیدات داخلی نظیر پژو ۲۰۶ یا نهایتا پژو ۲۰۷ متمایل می‌شوند تا هم بتوانند به نیازهای روحی جوانانه خود پاسخ مناسبی بدهند و هم خواسته‌های خانواده‌ها را به نحوی مطلوب‌تر برآورده سازند. بنابراین با یک تیر ۲ نشان می‌زنند و به جای خرید محصول گران‌تر ام جی3 به سراغ تولیدات داخلی با دایره کاربردی گسترده‌تر می‌روند.

از طرف دیگر افراد ثروتمندتر نیز ترجیح می‌دهند تا محصولاتی نظیر هیوندا i20، هیوندا i10 و یا کیا پیکانتو را به عنوان یک هاچبک خانوادگی یا خودروی دوم برگزینند تا منزلت اجتماعی بالاتری را برای خود به همراه آورند.

طراحان MG 3 به واسطه استفاده بیشتر از اشکال هندسی زاویه‌دار و خطوط بدنه با حداقل انحنا، ظاهری چابک و مطابق امیال مشتریان کم سن و سال‌تر پدید آورده‌اند. در نمای روبرو چراغ‌ها به واسطه یک جلوپنجره باریک شامل لوگو هشت ضلعی کروم رنگ ام جی به یکدیگر متصل شده‌اند. دو چراغ نواری در جوانب دریچه بزرگ هواکش سپر جلو نیز جزو خلاقیت‌ها و وجوه تمایز چهره ام جی ۳ نسبت به سایر محصولات هم‌رده به حساب می‌آیند.

چراغ‌های بزرگ عقب نیز مشابه برخی محصولات قدیمی ولوو در جوانب شیشه پشت کشیده شده‌اند و نمایی منحصربه‌فرد را در این بخش ام جی ۳ رقم زده‌اند. به طور کل می‌توان اظهار داشت که ام جی 3 نه آن‌چنان ظاهری هماهنگ و همه‌پسندی دارد که بتواند نیازهای بصری عمده مشتریان را پاسخ دهد و نه آن‌قدر خودرویی زشت و ناهماهنگ است که کسی تمایل به خرید آن نداشته باشد‌. به طور کل فرم جعبه‌مانند این خودرو المان‌های اسپرت و جوانانه بیشتری را ارائه می‌دهد که گرچه در نظر مشتریان و افراد کم‌سن تا حدی مهیج جلوه می‌کند اما عمده خانواده‌ها نمی‌توانند به راحتی با آن کنار بیایند.

 

طراحی ظاهری ام جی 3 مدل 2017

طراحی داخلی ام جی 3

طراحی داخلی ام جی 3 مدل 2017

طراحی فضای داخل ام جی ۳ گرچه خیلی مدرن و نوین نیست اما هماهنگی و هارمونی میان اجزای آن نقش بسزایی در ارتقاء ذهنیت سرنشینان نسبت به کابین این خودرو داشته است. استفاده بجا و مناسب از کادرهای کپسولی شکل در کنسول میانی و رودری‌ها موجب پدید آمدن نظم دیداری دلپسند و چینش متناسب کلیدهای مختلف روی داشبورد و  سایر نقاط شده است.

نوع متریال کابین از جنس پلاستیک سخت انتخاب شده اما کیفیت آن قابل قبول ارزیابی می‌شود. حتی برخی کیفیت مواد کابین ام جی تری را نسبت به ام جی 6 برتر دانسته‌اند. همچنین به عنوان یک سوپرمینی، این خودرو فضایی جادار را درون کابین خود به کاربران ارائه می‌دهد زیرا فاصله بین محورهای آن نسبت به سایر خودروهای حاضر در این کلاس کشیده‌تر در نظر گرفته شده است. در مورد فضای صندوق عقب هم مسلما نباید از یک خودرو هاچبک سوپرمینی انتظار زیادی داشت اما به هر حال این خودرو می‌تواند نیازهای معمول مشتریان و خانواده‌های کوچک را به حدی قابل قبول مرتفع سازد.

تنها نکته منفی در کابین MG 3 به فقدان نمایشگر لمسی داشبورد برمی‌گردد؛ چراکه از خودرویی در این سطح و با این رنج قیمت، انتظار حضور یک نمایشگر حداقل ۶ یا ۷ اینچی نکته چندان خارج از عرفی نیست.

امکانات و آپشن‌های حداقلی

گرچه نمی‌توان ام جی ۳ را خودرویی فول آپشن در نظر گرفت اما با این حال امکانات مناسبی برای کاربران این خودرو در نظر گرفته شده که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می‌شود.

آینه‌های جانبی با تنظیم برقی بعلاوه گرمکن، سانروف، تنظیم دستی صندلی‌ها، سیستم تهویه غیر اتوماتیک، بلوتوث، یو اس بی، شش اسپیکر، فرمان هیدرولیک با روکش چرم، کنترل ترمز در سر پیچ، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز ebd و ترمز کمکی، حسگر باران و فشار باد تایر، کروز کنترل.

توان فنی متعادل ام جی 3

ام جی ۳ از یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر و جعبه‌دنده پنج سرعته نیمه اتوماتیک به عنوان مهمترین ارکان بخش فنی خود بهره می‌برد. این پیشرانه قدرتی معادل ۱۰۶ اسب بخار در دل خود جای داده و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور حاصل را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. بهره‌مندی از چنین توان خروجی شتاب ۰ تا ۱۰۰ ام جی ۳ را به رقمی در حدود 11.5 ثانیه رسانده است. میزان مصرف سوخت  ام جی ۳ نیز متعادل برآورد می‌شود؛ زیرا این هاچبک 1165 کیلوگرمی چیزی در حدود ۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد که با توجه به ظرفیت ۴۵ لیتری باک، قابلیت پیمایش مسافت قابل توجهی را با یک باک پر خواهد داشت.

مزایا و معایب MG 3

نمایی از ام جی 3 مدل 2014

نمایی از ام جی 3 مدل 2014

در بحث نقاط قوت ام جی ۳ می‌توان به نکاتی همچون امکانات ایمنی مناسب، فرمان‌پذیری مطلوب و قدرت مانور قابل قبول به واسطه سیستم تعلیق اسپرت، تنوع رنگ‌های بدنه، طراحی ظاهری و داخلی جوان‌پسند و کابین نسبتا جادار اشاره کرد. در باب نقاط ضعف نیز می‌شود از مواردی همچون: واردات محدود، بازار کم رونق‌تر از رقبای کره‌ای و مشکلات ناشی از گیربکس نیمه اتوماتیک نام برد.

وضعیت فروش ام جی ۳ در ایران

ام جی تری علی‌رغم برخورداری از شایستگی‌های فراوان موفق نشد به اندازه رقبای کره‌ای همچون هیوندا i20 و کیا پیکانتو به درون قلب مشتریان ایرانی نفوذ کند و از این حیث جایگاهی شایسته را برای خود فراهم آورد. بنابراین باید اظهار داشت که این خودروی ریزنقش از لحاظ بازار فروش دست دوم در سطوح بالا قرار نمی‌گیرد اما به هر حال، مشتریانی که به دنبال خرید یک هاچبک چینی کم استهلاک، خوش‌قیمت و باکیفیت مناسب هستند می‌توانند ام جی ۳ را در لیست اصلی‌ترین گزینه‌های خود جای دهند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور