بررسی ام جی 550، شوالیه بریتانیایی برخاسته از سرزمین اژدها

۲۵ آذر ۱۳۹۹ بررسی ام جی 550، شوالیه بریتانیایی برخاسته از سرزمین اژدها

پس از آن‌که شرکت بریتانیایی موریس-گاراژ یا همان ام جی به تصاحب شرکت چینی «سایک موتورز» درآمد، تحت عنوان رووی در بازار چین به فعالیت خود وی ادامه داد. رووی ۵۵۰ جزو اولین محصولات ام جی به شمار می‌رفت و نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۰۸ به نمایش گذاشته شد.

برند رووی (Roewe) به‌منظور اعتبار بخشیدن به محصولات خود در بازارهای بین‌المللی و کسب سریع‌تر اعتماد مشتریان سایر کشورها، از نشان ام جی (MG) جهت عرضه خودروهایش به سایر بازارها استفاده کرد. بنابراین رووی ۵۵۰ لوگوی MG را بر پیشانی خود حک کرد و با نام ام جی ۵۵۰ (MG 550) در مجامع مختلف از جمله کشور ما حاضر شد.

ام جی ۵۵۰ با مدل‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به دست خریداران ایرانی رسید و به دلیل بهره‌مندی از امکانات مناسب، طراحی ظاهری نسبتا مدرن، کیفیت ساخت بالاتر از محصولات داخلی و … توانست خیلی زود خود را درون دل و چشم مشتریان ایرانی جای دهد، به نحوی که با گذشت سال‌ها از ارائه آخرین نسخه صفرکیلومتر آن به بازار، همچنان از این سدان چینی به عنوان یک خودرو باکیفیت نام برده می‌شود. در ادامه مطلب برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری، فنی و وضعیت فروش ام جی ۵۵۰ را در بازار ایران مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد.

ظاهر متشخص و خوش‌هیبت

طراحی ظاهری ام جی 550

ام جی ۵۵۰ زمانی وارد ایران شد که خودروهای کره‌ای بازار را در تصاحب خود داشتند و قیمت‌های آنها نیز آن‌چنان بالا به نظر می‌رسید که دست بسیاری مشتریان داخلی از خرید آن‌ها کوتاه شده بود. در این بین حضور یک شوالیه از سرزمین اژدها سرها را ۱۸۰ درجه به سویی دیگر چرخاند و باعث شد مشتریانی که قصد خرید نمونه‌های دست دوم سدان‌های جمع‌وجور و یا میان-سایز کره‌ای را داشتند، تصمیم خود را به جهت خرید ام جی ۵۵۰ تغییر دهند.

MG 550 از فرم بدنه نسبتا کشیده، خوش‌فرم، عضلانی و اسپرت به همراه برخی المان‌های سدان‌های خانوادگی بهره می‌برد و اگر امروز نمای جلوی این خودرو به ویژه بخش‌هایی همچون چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر آن با طرحی جدید جایگزین شوند، به راحتی می‌تواند مشتریان فراوانی را به دور خود گردآورد.

وجود اینکه ناهماهنگی چندانی در ظاهر این خودرو مشاهده نمی‌شود، اما طرح چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر مقداری نامتناسب به نظر می‌رسند و در مقایسه با نمونه‌های جدید چندان تهاجمی و ستیزه‌جویانه طراحی نشده‌اند؛ به خصوص سبک خاص طراحی چراغ‌ها چندان متناسب با فرم جلوپنجره برآورد نمی‌شود. به جز این مورد، سایر بخش‌های بدنه نمایی جذاب را ارائه می‌دهند و حتی در مقایسه با محصولات امروزی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

طراحی داخلی متمایز و تا حدی لوکس

طراحی داخلی ام جی 550

با ورود به کابین ام جی ۵۵۰ محیطی نسبتا خوش‌ساخت و باکیفیت مقابل شما قرار می‌گیرد که شیوه طراحی داشبورد آن در نگاه اول کمی متمایز و منحصر به فرد جلوه می‌کند اما بعد از مدتی به آن عادت خواهید کرد. به‌کارگیری تریم دو رنگ درجه اشرافیت کابین را بالاتر می‌برد و شمایلی همچون کابین یک خودرو لوکس گران‌قیمت‌تر را در معرض دید قرار می‌دهد؛ طرح زیبای غربیلک فرمان هم در این مقوله بسیار اثرگذار ظاهر شده است. از سوی دیگر طراحی متفاوت پنل کیلومترشمار و به طور کلی نیمه فوقانی داشبورد هم جزو سایر ویژگی‌های منحصر به فرد کابین ام جی ۵۵۰ به شمار می‌رود.

فاصله بین محور چرخ‌های این خودرو معادل ۲۷۰۵ میلی‌متر عنوان شده که در نتیجه آن فضایی مناسب برای حضور سرنشینان فراهم می‌آید؛ پنج سرنشین بزرگسال می‌توانند از حضور در کابین این سدان سایز متوسط لذت ببرند و در عین حال با محدودیت زیادی از نظر فضای پا یا سر مواجه نشوند. صندوق عقب جادار این سدان چینی بریتانیایی هم دغدغه چندانی برای خانواده‌ها در هنگام مسافرت باقی نخواهد گذاشت.

توان فنی رضایت‌بخش

ام جی ۵۵۰ قوای محرکه مورد نیاز خود را از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۸ لیتر دریافت می‌کند. حداکثر قدرت این نیروگاه برابر با ۱۵۸ اسب بخار اعلام شده و نهایت گشتاور حاصل از آن نیز ۲۱۵ نیوتن متر است. ام جی ۵۵۰ به وزن ۱۴۵۰ کیلوگرم زمانی معادل ۹ تا ۱۰ ثانیه نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که شتابی قابل قبول و نسبتا چالاک برآورد می‌شود.

این خودرو صرفا با یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به بازار ایران راه پیدا کرده و قادر است تا به حداکثر سرعت ۲۰۳ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. میانگین مصرف سوخت ام جی ۵۵۰ نسبتا بهینه و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد، چرا که این سدان میان‌-سایز چینی تنها ۶.۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند.

امکانات رفاهی و ایمنی کاملا متقاعدکننده ام جی ۵۵۰

نمایی از ام جی 550

MG 550 آن‌چنان فول‌آپشن نیست که بتوان آن را خودرویی مملو از امکانات مختلف تلقی کرد، اما این سدان چینی خیلی هم دست خالی وارد بازار نشده و امکانات قابل قبولی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی mg 550 می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کروز کنترل، سنسورهای پارک عقب، سنسور باران و فشار باد تایر، سیستم کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل توقف در سربالایی، سیستم ترمز ABS و  EBD، کنترل ترمزها در پیچ، اتولایت، چراغ‌های مه شکن، فرمان حساس به سرعت با پدال شیفتر، سیستم صوتی با هشت اسپیکر، هندزفری، نمایشگر هفت اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، درگاه USB ، صفحه کیلومترشمار دیجیتال، ۶ عدد کیسه هوا، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات شش حالته برقی، روکش صندلی چرمی، تریم طرح چوب، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی برقی، سانروف و شیشه بالابر آنتی‌ترپ.

نقاط قوت و ضعف ام جی 550

ام جی 550 در رنج قیمتی خود مزایای قابل قبولی دارد که از جمله می‌توان به عملکرد فنی مناسب، عایق‌بندی مطلوب کابین، کیفیت ساخت نسبتا بالا، استهلاک پایین و طراحی رضایت‌بخش اشاره کرد در نقطه مقابل نیز باید گفت که پیشرانه توربوشارژر این خودرو اندکی نسبت به بنزین‌های کم کیفیت حساسیت دارد و عرضه نسبتا محدود MG 550 در مقایسه با محصولاتی همچون کیا سراتو سایپا سبب شده تا بازار خرید و فروش آن در نمونه‌های دست دوم به اندازه رقبایی همچون سراتو سایپا و یا نمونه‌های کارکرده هیوندای النترا و چری آریزو ۵ توربو پرحرارت نباشد.

وضعیت فروش ام جی ۵۵۰ در ایران

همانطور که پیشتر اشاره شد، بازار ام جی ۵۵۰ به اندازه رقبا چندان گرم و پرحرارت دنبال نمی‌شود اما این سخن به آن معنا نیست که این خودرو در ایران مشتری زیادی ندارد، زیرا افرادی که به دنبال یک سدان چینی خوش‌قیمت، کم استهلاک و با کیفیت ساخت مناسب هستند، می‌توانند به واسطه خرید این خودرو از تمامی مزایای فوق بهره‌مند شوند و محصولی نسبتا همه فن حریف را به خدمت خود درآورند.

نویسنده: حسین باباپور