بررسی مشخصات فنی تویوتا پرادو J150

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ بررسی مشخصات فنی تویوتا پرادو J150

تویوتا پرادو یک شاسی بلند چهارچرخ محرک تمام عیار است که از سال 1990 میلادی در سبد تولیدات تویوتا جای گرفت تا هم بتواند عطش طرفداران مدل گران‌قیمت‌تر لندکروزر را تا حدودی فرونشاند و هم رقیب قدری برای انواع محصولات کمپانی بریتانیایی لندرور «رنجروور» باشد.

تویوتا پرادو تاکنون در چهار نسل مختلف راهی بازارهای بین‌المللی شده و علاوه بر جلب توجه مشتریان عادی، موفق شده توجه غالب آفرودسواران را نیز به سوی خود بکشاند. نسل اول این خودرو با کد j70 سال‌های 990 تا 1996 روی خط تولید کمپانی ژاپنی تویوتا حضور داشت. حدود ۱۹ سال پس از آغاز تولید نسل اولین شاسی بلند فول سایز، جدیدترین نسل تویوتا پرادو لندکروزر وارد میدان شد و از سال ۲۰۰۹ تاکنون روی خط تولید حضور داشته و طی این مدت دست‌خوش تغییرات بنیادین ظاهری نشده است.

نسل چهارم تویوتا پرادو (j150) با مدل ۲۰۱۰ وارد بازار کشورمان شده و همچون گذشته در دو نمونه سه و پنج درب در جاده‌های ایران حضور یافته است. نمونه‎های فول آپشن مدل سه درب این خودرو با کد VX و نمونه پنج درب آن با نام VXL شناخته می‌شوند. همچنین همچنین تویوتا پرادو VXL خود به دو مدل آفرود و آنرود دسته‌بندی می‌شود که نمونه آفرود مجهز به برخی تجهیزات ویژه عبور از مسیرهای صعب‌العبور خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا نسل چهارم تویوتا پرادو J150 را که در قالب مدل‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ از سوی شرکت ایرتویا و یا برخی شرکت‌های غیررسمی وارد بازار کشورمان شده، از لحاظ ویژگی‌های فنی و همچنین شاخصه‌های بارز ظاهری به علاوه وضعیت فروش این خودرو در بازار کشور، مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری تویوتا پرادو (2010 – 2013)

با وجود آنکه بیش از ۱۰ سال از آغاز طراحی اولیه تویوتا پرادو جی۱۵۰ می‌گذرد اما این خودرو همچنان زیبا و باوقار به نظر رسیده و گذر زمان نتوانسته اصالت و اعتبار پرادو را در مقایسه با شاسی بلندهای جدید کره‌ای و چینی با انواع و اقسام طراحی‌های ظاهری مدرن‌تر، دستخوش بحران کند. با این حال پس از اولین مواجهه با تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ J150 متوجه خواهید شد که نه تنها طراحی بدنه این خودرو در قیاس با نسل گذشته آن دست‌خوش تحولات گسترده و بنیادین قرار نگرفته بلکه شرکت تویوتا و تیم طراحان متبوعش صرفا به ایجاد برخی تغییرات ظاهری و انجام یک نوع فیس لیفت کلی روی بدنه نسل قبلی این خودرو یعنی مدل J120 بسنده کرده‌اند که البته نتیجه کار همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد زیبا و با اصالت از آب در آمده است. شاید به همین دلیل باشد که شرکت تویوتا بعد از حدود ۱۱ سال هنوز نسل جدید پرادو را به بازار ارائه نکرده است.

در نمای روبرو شاهد چراغ‌هایی با حالتی تندوتیز هستیم که دو طرف جلو پنجره مزین به نوارهای کرومی را به خود اختصاص داده و حالتی قاطع و البته نه چندان خشن را برای این شاسی بلند همه‌کاره ژاپنی رقم زده است. استفاده از برخی حجم پردازی‌ها در نمای جانبی و همچنین حالت برجسته نواحی اطراف گلگیرها سبب شده تا ظاهری نسبتا خوش‌تراش و تا حدودی عضلانی برای این شاسی بلند سخت‌کوش ژاپنی فراهم آورده شود. نمای پشت خودرو نیز نسبت به گذشته تحولات اندکی را تجربه کرده که از جمله می‌توان به طرح زاویه‌دار چراغ‌ها و اعمال تغییرات جزئی در سپرها اشاره کرد. به طور کل طراحی نمای بیرونی تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ از جلوه‌ای با اصالت، پخته و چشم‌نواز سود می‌برد که توانسته پس از یک دهه همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین شاسی بلندهای بازار ایران و حتی جهان عرض‌اندام کند.

طراحی ظاهری تویوتا پرادو

نقد و بررسی طراحی داخلی

پس از ورود به کابین تویوتا پرادو جی ۱۵۰ با نوعی طراحی نسبتا زمخت و غیر سیال مواجه خواهید شد که سعی در به رخ کشیدن ماهیت شاسی بلند و آفرودر این خودرو ژاپنی دارِد. طراحی داشبورد به ویژه کنسول میانی آن در مقایسه با انواع و اقسام زبان‌های طراحی داخلی مدرن تا حد زیادی قدیمی و کلاسیک به نظر می‌رسد اما این قدمت از نوع دمده شدن نیست، بلکه همچون بسیاری اشیای هنری قدیمی در این جا نیز شاهد زیبا و دل‌نشین جلوه کردن سبک و طرح نمای داخلی کابین تویوتا پرادو هستیم که هماهنگی بسیاری با ماهیت آفرودر و همچنین شاسی بلند این خودرو دارد. طراحی غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار پشت آن نیز وضعیتی مشابه داشته و علی‌رغم طراحی نه چندان جدید از شمایلی دل‌نشین بهره می‌برد.

اشکال هندسی که در کنسول میانی داشبورد و ادوات چیده شده روی آن به چشم می‌خورند نیز به ذات سرسخت و سخت‌کوش تویوتا پرادو اشاره داشته و از نظم دلپذیری بهره می‌برند. با این حال شمار آنها کمی بیش از حد به نظر رسیده و شاید در هنگام رانندگی موجب حواس‌پرتی راننده شوند. کیفیت روکش‌ها و پلاستیک‌های به کار رفته در ساخت بخش‌های مختلف کابین از نوع نسبتا مرغوب بوده و حس لذت بخشی از لمس آنها در ذهن فرد به وجود خواهد آمد. همچنین مطابق انتظار و با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، کابین تویوتا پرادو J150 به هیچ عنوان محدودیت خاصی را از نظر فضای سر، پا و زانوها به سرنشینان صندلی‌های ردیف اول و دوم این خودرو تحمیل نخواهد کرد و محیطی بسیار جادار و راحت را در اختیار ایشان قرار خواهد داد. محفظه بار نیز فضای وسیعی را در اختیار اسباب و وسایل کاربران داده و نیازهای مسافرتی یک خانواده نسبتا پرجمعیت را به راحتی پوشش خواهد داد. به طور کل سبک طراحی و کاربردپذیری کابین تویوتا پرادو نسل چهارم توانسته به نحوی شایسته احتیاجات مشتریان دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را به خوبی برآورده سازد.

 

طراحی داخلی تویوتا پرادو

آپشن ها و امکانات تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳

نسل چهارم تویوتا پرادو فول آپشن در دو مدل VX دو درب و VXL  چهار درب راهی بازار ایران شده است. مدل وی ایکس ال نیز خود دو نوع آفرود و آنرود تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به مهمترین امکانات آن‌ها و تفاوت میان آپشن‌های این دو مدل اشاره شده است: شاخص‌ترین آپشن‌های رفاهی ایمنی تویوتا پرادو وی ایکس ال آنرود: کروز کنترل، سامانه کنترل کشش و پایداری، ۵ حالت رانندگی آفرود، ریموت استارتر، تعلیق سه حالته هوشمند، تنظیم ارتفاع هوشمند، کرال کنترل؛ تعلیق KDDS، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمزهای مالتی ترین، اتولایت، ارتفاع نور خودکار، چراغ‌های مه شکن جلو، چراغ چرخشی در سر پیچ‌ها، فرمان هیدرولیکی چهار حالته با روکش چرمی و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی ۹ اسپیکر، هندزفری، سی دی چنجر ۶ تایی، مانیتور بزرگ و مانیتور سقفی سفارشی، دوربین عقب، دوربین جانبی، بلوتوث، USB، ۷ عدد کیسه هوای جلو جانبی و پرده‌ای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه خودکار دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده ۴ حالته دستی، تنظیم برقی گودی کمر، مموری صندلی راننده، صندلی سرنشین با تنظیمات ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، صندلی ردیف سوم با تاشوندگی برقی، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی‌های پارچه‌ای، پورت ۱۲ ولت، اینورتر ۲۲۰ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده با تنظیمات برقی به علاوه گرمکن، سانروف، شیشه سولار.

 

در این میان ویژگی‌هایی همچون سیستم کرال کنترل، مالتی ترین، دوربین‌های جانبی دو طرفه و تعلیق سه حالته از جمله امکانات استاندارد تویوتا پرادو وی ایکس ال نسخه آفرود به شمار می‌روند که در مدل آنرود یافت نمی‌شوند.

مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳

تمامی مدل‌های دو درب و چهار درب نسل چهارم تویوتا پرادو جی ۱۵۰ به یک پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی ۴ لیتری مجهز شده‌اند. توان خروجی این پیشرانه بزرگ حدود ۲۷۱ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز به رقم ۳۸۱ نیوتن متر می‌رسد. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل مرکزی به سمت تمامی چرخ‌ها ارسال خواهد شد. برخورداری از این مجموعه فنی سبب شده تا شتاب صفر تا صد تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ حدود ۹ ثانیه به طول بینجامد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۲۴00 کیلوگرمی حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت تویوتا پرادو اصلا پایین نبوده و به طور میانگین حدود ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند.

تویوتا پرادو J150 از مزایایی همچون قابلیت بسیار مناسب آفرود، کیفیت سواری شایسته، کیفیت ساخت بالا، دوام فنی مناسب، دید وسیع آینه‌های جانبی و عملکرد بهبود یافته سیستم تعلیق نسبت به نسل گذشته، کابین بسیار جادار، تجهیزات رفاهی ایمنی مناسب، توانایی فنی سطح بالا، خدمات پس از فروش نسبتا وسیع در سطح کشور سود می‌برد. بازار دست‌دوم‌ آن نیز به همین دلیل بسیار پررونق است که در زمره نقاط قوت این خودرو جای می‌گیرد. از طرف دیگر مواردی همچون مصرف سوخت بسیار بالا و همچنین فرمان‌پذیری نه چندان مطلوب در رده معایب این خودرو به شمار می‌روند.

 

نمای کناری تویوتا پرادو 150

وضعیت فروش تویوتا پرادو نسل چهارم در بازار ایران

تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ با کد اتاق J150 یک کراس‎ اوور بسیار محبوب و خوش‌نام در میان مشتریان ایرانی است که علاوه بر نیازهای متعارف شهری قادر به انجام مانورهای نسبتا غیرمتعارف آفرود و عبور از مسیرهای صعب‌العبور خواهد بود. برخورداری از ویژگی‌های فنی بسیار مساعد و سایر مزایای ذکر شده در بخش پیشین سبب شده تا تویوتا پرادو به عنوان یکی از خوش‌نام‌ترین و محبوب‌ترین شاسی بلندهای آفرود در بازار ایران لقب گرفته و همواره معاملات آن از رونق بسیار شایسته‌ای برخوردار باشد. بنابراین به راحتی می‌توان بازار خرید و فروش تویوتا پرادو را در ایران نسبتا پررونق و پرحرارت در نظر گرفت.

 

نویسنده: حسین باباپور