بررسی تویوتا GT86، کوپه اسپرت تولید مشترک تویوتا و سوبارو!

۱۱ تیر ۱۳۹۹ بررسی تویوتا GT86، کوپه اسپرت تولید مشترک تویوتا و سوبارو!

تویوتا GT86 یک کوپه اسپرت چهار نفره است که به طور مشترک توسط دو خودروساز بزرگ ژاپنی یعنی تویوتا و سوبارو به تولید می‌رسد.

این اتومبیل با نام سوبارو BRZ نیز در سطح بین‌المللی عرضه شده و از سال ۲۰۱۲ تاکنون صرفا با نسل اول خود در میدان حضور داشته است. تویوتا GT86 موفق شد طی سال ۲۰۱۳ به جاده‌های کشورما نیز راه پیدا کند اما حضور آن در ایران چندان طولانی مدت نبود و پس از گذشت یک سال نام آن از لیست محصولات شرکت ایرتویا خط خورد. پیرامون دلایل عدم تداوم واردات جی تی ۸۶ به کشورمان، از مواردی نظیر پیچیدگی فنی پیشرانه باکسر و خرابی بیش از حد برخی از قطعات این خودرو نام برده شده است. به هر حال تویوتا GT86 یکی از خاص‌ترین محصولات تویوتا در بازار ایران به شمار آمده و ما قصد داریم تا این کوپه اسپرت دریفتر را از جهات مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

طراحی ظاهری تویوتا GT86

شمایل بدنه تویوتا جی تی 86 کاملا مطابق با ماهیت اسپرت و جوان‌پسند این خودرو طراحی شده و شیب خط سقفی به همراه حالت فستبک قسمت عقب نیز فرمی کاملا مهیج و جذاب برای این کوپه ژاپنی پدید آورده است. در نمای جلو شاهد حالت خشن و قاطع چراغ‌های اصلی هستیم که با سگرمه‌های درهم کشیده برای بدخواهان خط و نشان می‌کشند. ورودی بزرگ هوا در میانه سپر به همراه حالت تندوتیز قاب‌های مه شکن در جوانب نیز موجب هرچه ستیزه‌جویانه‌تر جلوه کردن چهره تویوتا جی تی ۸۶ شده است.

در نمای کناری شاهد فرم مناسب فریم پنجره‌ها هستیم که از مدل قدیمی تویوتا ۸۶ به عاریت گرفته شده و نوعی طراحی رترو (کلاسیک-مدرن) را برای این خودرو به ارمغان آورده است. استفاده منطقی از حجم پردازی‌ها روی پروفیل جانبی و درب موتور نیز سبب شده تا شکلی خوش‌تراش و تا حدودی عضلانی برای این خودرو پدید آورده شود. نمای عقب به ویژه نوع طراحی دیفیوزر، سراگزوزها و اسپویلر روی درب صندوق نیز منظره‌ای تماما ریس‎گونه و مهیج به این بخش از TOYOTA GT86 اعطا کرده که مسلما مورد توجه جوانان و افراد اسپرت پسند قرار خواهد گرفت.

به طور کلی طراحی ظاهری تویوتا جی تی ۸۶ با وجود آنکه حدود ۹ سال از عرضه این خودرو به بازار می‌گذرد، اما همچنان زیبا به نظر رسیده و جلوه هماهنگی با ذات اسپرت این خودرو پدید آورده است، به نحوی که کمتر کسی لب به انتقاد از نوع طراحی ظاهری این محصول مشترک تویوتا و سوبارو خواهد گشود.

 

طراحی ظاهری تویوتا GT86

طراحی داخلی تویوتا GT86

از آنجا که با یک کوپه اسپرت طرف هستیم، بنابراین نوع طراحی کابین نیز باید به طور کامل از زبان‌ طراحی خودروهای اسپرت پیروی کند. به طور حتم با ورود به فضای کابین تویوتا جی تی ۸۶ این نکته را تایید خواهید کرد که نوع طراحی ادوات به خدمت گرفته شده در کابین این خودرو تماما به صورت جوان پسند و مطابق با مشخصات کابین اتومبیل‌های اسپرت طراحی شده است. سبک ترسیم داشبورد و به ویژه کنسول میانی جی تی 86 تا حدودی علاقمندان را به یاد دیگر محصول پرآوازه و اسپرت ژاپنی یعنی نیسان جی تی آر می‌اندازد.

نوع طرح کلیدها و نحوه چینش آنها روی کنسول میانی نیز جلوه‌ای ریس گونه داشته و در عین سادگی حس هیجان برانگیزی را به ذهن متبادر می‌سازد. غربیلک فرمان فرم سه شاخه و خوش‌دستی داشته و در کنار سبک طراحی پنل کیلومتر شمار، منظره مهیجی را در مقابل چشمان راننده رقم خواهد زد.

متریال به خدمت گرفته شده در ساخت این فضا همچون سایر محصولات تویوتا از نوع باکیفیت بوده اما در بخش گنجایش کابین نمی‌توان انتظار چندانی از صندوق عقب و همچنین صندلی‌های ردیف دوم داشت؛ بنابراین باید گفت که ردیف دوم این خودرو بیشتر مناسب افراد کوچک جثه بوده و محدودیت‌های نسبتا زیادی را برای سرنشینان بلندقد به دنبال خواهد داشت. برای جمع بندی می‌توان اظهار داشت که طراحی داخلی تویوتا GT86 کاملا مطابق با سبک طراحی بدنه این خودرو صورت پذیرفته و ماهیت اسپرت این کوپه دریفتر ژاپنی را به طور کامل به رخ می‌کشد.

 

طراحی داخلی تویوتا GT86

آپشن‌ها و امکانات تویوتا GT86

تویوتا GT86 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی چندان سطح بالا ظاهر نشده اما با این حال می‌توان سطح آپشن‌های آن را قابل قبول دانست: از جمله مهمترین تجهیزات این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کروز کنترل، سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سنسورهای پارک جلو و عقب، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، و ترمز کمکی، دیلایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ شوی، چراغ جلو از نوع زنون، فرمان برقی چهار حالته با روکش چرم از نوع حساس به سرعت، پدال شیفتر، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، بلوتوث، درگاه USB، هفت عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو- پرده‌ای و جانبی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، روکش چرمی صندلی‌ها از نوع آلکانترا، پدال‌های آلومینیومی، آینه جانبی تاشونده برقی.

مشخصات فنی تویوتا GT86

تویوتا جی تی ۸۶ به یک پیشرانه باکسر چهار سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده و نیرویی برابر با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتن متر گشتاور را از آن دریافت می‌کند. این میزان توان به واسطه یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های عقب روانه می‌شود. با توجه به بهره‌گیری از چنین سامانه فنی تویوتا GT86 قادر است ظرف مدت زمان ۸.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. بیشینه سرعت این خودرو به به رقم ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت رسیده و میانگین مصرف سوخت آن ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. با توجه به تنفس طبیعی بودن این پیشرانه قدرت آن کاملا قابل قبول و مناسب به نظر می‌رسد؛ چرا که کمتر پیشرانه‌ای با این حجم قادر به تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت خواهد بود.

مزایا و معایب تویوتا GT86

 

از جمله مهمترین مزیت‌های تویوتا جی تی ۸۶ می‌توان به طراحی ظاهری جذاب، طراحی داخلی اسپرت، کابین خوش ساخت، فرمان‌پذیری مناسب و عملکرد فنی قابل قبول اشاره کرد. واردات محدود، پیچیدگی نسبی پیشرانه و کمبود امکانات رفاهی را نیز می‌توان در زمره نقاط ضعف این محصول ژاپنی در نظر گرفت.

 

نمای کناری تویوتا GT86

وضعیت فروش تویوتا جی تی ۸۶ در بازار ایران

تویوتا Gt86 پس از ورود به بازار ایران به سرعت مورد توجه جوانان به ویژه اقشار مرفه قرار گرفت و تا حدودی توانست راه خود را به پارکینگ منازل مشتریان باز کند؛ اما پس از مدتی و به دلایلی همچون پیچیدگی فنی و بروز برخی عیب و نقص‌ها در قطعات اصلی آن سبب شد تا نمایندگی تویوتا قید واردات این خودرو به کشورمان را بزند. بنابراین عرضه محدود جی تی ۸۶ سبب شده تا این کوپه ژاپنی نتواند آن طور که باید و شاید به حق خود در بازار ایران دست پیدا کند؛ به ویژه که قرارگیری این خودرو در محدوده قیمتی هیوندای جنسیس کوپه نیز سبب شد تا مشتریان با احتیاط بیشتری به سوی خرید جی تی 86 گام بردارند. بنابراین می‌توان اظهار داشت که وضعیت فروش تویوتا  gt86 در بازار ایران چندان مطلوب نبوده و در سطوح متوسط رو به پایین ارزیابی می‌شود.

 

نویسنده: حسین باباپور