بررسی خودرو کیا پیکانتو

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی خودرو کیا پیکانتو

کیا پیکانتو یک هاچبک شهری جمع و جور است که از سال ۲۰۰۴ در سبد تولیدات شرکت کره‌ای کیاموتورز جای گرفت. این خودروی کوچک که در بازارهای کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان با نام کیا مورنینگ نیز شناخته می‌شود، تاکنون در سه نسل وارد بازارهای جهانی شده که نسل دوم آن حضور نسبتا پررنگی در بازار کشورمان داشته است.

شرکت اطلس خودرو به عنوان نماینده رسمی کمپانی کیا موتورز در ایران، نسل دوم پیکانتو را که از سال ۲۰۱۱ در بازارهای جهانی حاضر بود در مدل ۲۰۱۳ وارد بازار کشور کرد؛ همچنین اولین نسخه فیس لیفت کیا پیکانتو نیز در سال ۲۰۱۶ به کشورمان راه پیدا کرد.

در حال حاضر نیز نسل سوم کیا پیکانتو از سال ۲۰۱۷ در مارکت‌های بین‌المللی حضور دارد اما به دلیل لغو ثبت سفارش واردات خودرو هنوز فرصت حضور در بازار ایران را پیدا نکرده است.

در ادامه نسل‌های مختلف کیا پیکانتو به صورت اجمالی مورد بررسی قرار داده گرفته‌اند.

 نسل اول کیا پیکانتو (SA- ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱)

نسل اول کیا پیکانتو

این نسل از کیا پیکانتو در ۲۰۰۳ برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به معرض نمایش عمومی درآمد. این خودرو که بر پایه پلتفرم کوچک شده هیوندای گتز توسعه یافته بود، در قالب بدنه پنج درب هاچبک وارد بازار شد. دو نوع پیشرانه احتراقی به حجم یک لیتر (بنزینی) و ۱.1 لیتری هم دیزلی برای آن در نظر گرفته شده بود که پیشرانه یک لیتری توانایی ایجاد ۶۱ اسب بخار قدرت و ۸۶ نیوتون متر گشتاور را داشت و موتور ۱.۱ لیتری دیزل سه سیلندر نیز قادر به تولید ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور بود.

مصرف سوخت پیشرانه بنزینی برابر ۵.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود و این در حالی است که میزان مصرف گازوییل موتور دیزل کیا پیکانتو نسل اول به حدود ۴.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسید. یک گیربکس اتوماتیک متعارف مجهز به مبدل گشتاور نیز وظیفه انتقال قوای حاصل از پیشرانه‌های کیا پیکانتو نسل اول را به سوی چرخ‌های جلو بر عهده داشت. ناگفته نماند که پیشرانه بنزینی ۱.۲ لیتری مشابه با هیوندا آی ۱۰ نیز در برخی بازارها روی کیا پیکانتو نصب شد.

از جمله شاخص‌ترین تجهیزات این خودروی شهری می‌توان به سیستم صوتی مجهز به سی دی پلیر، تهویه مطبوع، صندلی‌های چرمی، شیشه بالابرهای برقی، فعال‌سازی قفل مرکزی از راه دور و آینه‌های جانبی برقی اشاره کرد. در سال ۲۰۰۷ نسخه فیس لیفت نسل اول کیا پیکانتو که برخی تغییرات ظاهری اندک بر ناحیه سپرها و جلوپنجره آن اعمال شده بود، راهی میدان گشت. جالب است بدانید که در بازار ایتالیا یک نسخه دوگانه‌سوز ال پی جی نیز از کیا پیکانتو حضور داشت که فرمان آن به جای سیستم هیدرولیک از نوع برقی بود.

 نسل دوم کیا پیکانتو (TA- 2011 تا 2017)

نسل دوم کیا پیکانتو

نسل دو کیا پیکانتو از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ روی خط تولید شرکت کیا موتورز حضور داشت. این محصول همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد در قالب مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ وارد بازار کشورمان شد؛ پس از آن نیز نسخه فیس لیفت نسل دوم کیا پیکانتو که تغییراتی در ناحیه سپرها و جلوپنجره آن اعمال شده بود مهمان جاده‌های کشورمان شد. کیا پیکانتو موجود در بازار ایران قوای محرکه خود را مدیون یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۲ لیتر است که حداکثر توان خروجی آن به ۸۵ اسب بخار محدود شده است.

بیشینه گشتاور حاصل از این موتور به ۱۲۱ نیوتن متر می‌رسد. همچنین یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک  در کنار پیشرانه کیا پیکانتو حضور دارد تا نیروی حاصل از آن را به سوی چرخ‌های جلو انتقال دهد.

بهره‌گیری از چنین مجموعه فنی سبب شده تا دومین نسل کیا پیکانتو قادر باشد ظرف مدت ۱۳.۵ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد که البته چندان سریع و چابک به نظر نمی‌رسد.

حداکثر سرعت کیا پیکانتو نسل دوم موجود در بازار کشورمان نیز برابر با ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت ارزیابی می‌شود. میزان مصرف سوخت کیا پیکانتو نسل دوم موجود در ایران هم حدود ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده که برای یک خودرو ۹۴۰ کیلوگرمی رقم نسبتا مناسبی برآورد می‌شود.‌ لازم به ذکر است که باک سوخت این کره‌ای ریز نقش برابر ۳۵ لیتر گنجایش خواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین تجهیزات رفاهی کیا پیکانتو در بازار ایران می‌توان به این موارد اشاره کرد: کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، دیلایت، اتولایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ خوش آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان برقی دو حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و هندزفری، بلوتوث، USB، نمایشگر کریستالی داشبورد، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم صندلی‌های جلو به صورت دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، گرمکن صندلی‌های جلو، روکش چرم و پارچه صندلی‌ها، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ.

کیا پیکانتو نسل دوم موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی از موسسه  یورو انکپ شده که امتیاز مناسبی برای این هاچبک ریز نقش کره‌ای به شمار می‌آید و نشان دهنده ایمنی مناسب کاربران این خودرو خواهد بود. از جمله مهم‌ترین تجهیزات ایمنی به کار رفته در کیا پیکانتو نسل دوم می‌توان به سیستم کنترل پایداری، حسگر فاصله‌سنج عقب، توزیع نیروی ترمز به صورت الکترونیکی EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، فرمان حساس به سرعت، شش عدد کیسه هوای راننده، سرنشین، پرده‌ای، جانبی جلو و کمربند ایمنی پیش کشنده اشاره کرد.

ناگفته نماند که مونتاژ نسل دوم کیا پیکانتو از سال ۲۰۱۹ در کشور پاکستان آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد.

نسل سوم کیا پیکانتو (JA 2019 – تاکنون)

کیا پیکانتو ۲۰۱۹

نسل سوم کیا پیکانتو که در ژانویه ۲۰۱۶ برخی تصاویر جاسوسی از آن به بیرون درز کرد، در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ به طور رسمی معرفی شد. این خودرو با سه نوع پیشرانه بنزینی روانه بازار شده که دو نمونه آن از گونه یک لیتری سه سیلندر بوده و یک نسخه هم شامل پیشرانه چهار سیلندر 1.25 لیتری تنفس طبیعی می‌شود. پیشرانه یک لیتری شامل دو گونه تنفس طبیعی و توربو است؛ توان خروجی موتور یک لیتری تنفس طبیعی معادل 66 اسب بخار و 96 نیوتن متر گشتاور خواهد بود. از سوی دیگر موتور توربوشارژ قادر به تولید 99 اسب بخار قدرت و 171 نیوتن متر گشتاور خواهد بود که برای یک خودرو کوچک شهری رقم مناسبی به حساب می‌آید.

مضاف بر آن موتور ۱.۲5 لیتری چهار سیلندر هم توانایی تولید ۸۳ اسب بخار قدرت و 122 نیوتن متر گشتاور را دارد. تمام این پیشرانه‌ها به همراه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی روانه بازار می‌شوند؛ این در حالی است که پیشرانه ۱.25 لیتری می‌تواند یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک را نیز به منظور انتقال توان نیروی خود به سمت چرخ‌های جلو به خدمت بگیرد. شتاب صفر تا صد کیا پیکانتو در نسخه ۱.۲5 لیتری حدود ۱۴ ثانیه و در مدل ۱ لیتری توربو برابر با ۱۰.۱ ثانیه ارزیابی شده است. حداکثر سرعت این خودرو نیز معادل 160 تا 180 کیلومتر بر ساعت بوده و میزان مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی معادل ۵.۷ تا 5.8 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.

کیا پیکانتو نسل سوم در تیپ‌های مختلفی به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است که اگر بخواهیم به مهم‌ترین تجهیزات آن اشاره کنیم، می‌توان از رینگ‌های ۱۴-15 اینچی آلیاژی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، روکش فرمان چرمی، تهویه اتوماتیک، شیشه بالابرهای برقی، بلوتوث، کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، رهیاب، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، شارژر وایرلس، صندلی‌های گرم شونده، حسگر پارک عقب و سانروف برقی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که نسل سوم کیا پیکانتو نتوانسته در آزمون‌های ایمنی موسسه یورو انکپ بیشتر از سه ستاره کسب کند که امتیاز متوسطی محسوب شده و نمی‌توان روی امنیت این خودروی کوچک شهری حساب ویژه‌ای در قیاس با سایر محصولات مدرن باز کرد.

نویسنده: حسین باباپور