نقد و بررسی رنو لتیتود سدان بی‌حاشیه و آرام فرانسوی در بازار ایران

۱۱ مهر ۱۳۹۹ نقد و بررسی رنو لتیتود سدان بی‌حاشیه و آرام فرانسوی در بازار ایران

سدان‌های میان سایز یکی از پرطرفدارترین کلاس‌های خودرویی هستند که تا پیش از هجوم همه‌جانبه کراس اوورهای جمع‌وجور بخش وسیعی از مشتریان را به سوی خود کشانده و فروش بالایی در مقایسه با سایر محصولات خودرویی برای خود کسب می‌کردند.

در کشور ما نیز سدان‌های خانوادگی همچنان مورد توجه ویژه خریداران قرار دارند؛ محصولاتی همچون هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، تویوتا کمری و لیفان ۸۲۰ جزو نام‌آشناترین مدل‌های موجود در این بخش به شمار می‌روند. خودروسازان فرانسوی نظیر کمپانی رنو نیز که جای خالی یک سدان سایز متوسط را در سبد محصولات خود به جهت رقابت با تولیدات معروف کره‌ای و ژاپنی به طور واضح احساس کرده بودند، دل را به دریا زده و در سال ۲۰۱۰ مدل رنو لتیتود را در نمایشگاه خودرو مسکو به نمایش درآوردند.

رنو لتیتود تا پیش از ارائه مدل جذاب تلیسمان حکم پرچم‌دار محصولات شرکت رنو را بر عهده داشت تا اینکه نهایتا در سال ۲۰۱۵ تولید آن به خط پایان رسید و مدل محبوب رنو تالیسمان جایگزین آن شد. رنو لتیتود بر پلتفرم D گروه رنو نیسان استوار شده که محصولات دیگری همچون نیسان تیانا، نیسان مورانو و ماکسیما ۲۰۱۵ نیز بر پایه این پلتفرم طراحی و توسعه داده شده‌اند.

رنو لتیتود در قالب مدل‌های 2011 و 2012 وارد بازار ایران شد و تصمیم داشت تا بخشی از بازار رقبای پرطرفدار کره‌ای را از آن خود کند؛ با این وجود هماوردان کره‌ای سرسخت‌تر از آن بودند که جایگاه والای خود را به این مدل جدید فرانسوی واگذار کنند. در این مقاله شما را با جزییات بیشتری پیرامون ویژگی‌های فنی، ظاهری و وضعیت فروش رنو لتیتود آشنا خواهیم کرد.

طراحی بدنه محافظه‌کارانه اما شکیل!

لتیتود زمانی وارد بازار شد که هیوندا سوناتا YF با طراحی انقلابی و خیره‌کننده تمامی حواس‌ها را معطوف به خود کرده بود و کمتر کسی حواسش به ارائه مدل جدید فرانسوی متمرکز شد. طراحی بدنه رنو لتیتود در مقایسه با هیوندا سوناتا وای اف چندان پیچیده و پرآلایش نبود اما می‌توانست رقیب مناسبی برای محصولاتی همچون تویوتا کمری از لحاظ ظاهری باشد. همچنین خانواده‌ها و مشتریان مسن‌تر که علاقه چندانی به پیچ و تاب‌های آن‌چنانی خطوط طراحی بدنه اتومبیل خود ندارند، از ظاهر نسبتا ساده اما مجلل رنو لتیتود لذت برده و آن را به طراحی پیچیده و مدرن سوناتا وای اف ترجیح می‌دادند. در حال حاضر نیز رنو لتیتود با ارائه یک نوع شمایل آرام و متشخص، با وجود گذشت حدود ۱۰ سال از عرضه آن به بازار همچنان می‌تواند نیازهای بصری و دیداری مشتریان را به نحو مطلوب برآورده ساخته و کلاس شخصیتی والایی برای مالک خود به دنبال آورد. بدنه کشیده، چراغ‌های بزرگ، استفاده به جا از نوارهای کرومی به ویژه در انتهای ستون C، طراحی مناسب سپر، درب صندوق و جلوپنجره کرومی از ویژگی‌های بارز طراحی ظاهری رنو لتیتود به شمار می‌روند که جلوه مناسب و قابل قبولی را برای این خودرو فرانسوی به ارمغان آورده‌اند.

طراحی ظاهری رنو لتیتود

طراحی داخلی رنو لتیتود

با ورود به کابین این سدان سگمنتE  فرانسوی مطمئنا از حضور در آن و مشاهده کیفیت بالای ادوات مختلف لذت خواهید برد؛ صندلی‌های راحت و جادار، داشبورد نسبتا بزرگ با طراحی زیبا که به ویژه نسبت به محصولات هم‌عصر خود کاملا جذاب جلوه می‌کند، غربیلک فرمان خوش‌ دست و چینش جذاب دکمه‌ها روی کنسول میانی حجیم و همچنین تونل جعبه دنده، همگی جزو ویژگی‌های مثبت کابین رنو لتیتود به شمار می‌روند. استفاده از تریم داخلی دورنگ و همچنین تزیینات طرح چوب نیز سبب زیبا و لوکس‌تر به نظر رسیدن کابینت رنو لتیتود شده است. تزیینات استیل-کرومی رنگ روی کنسول میانی، دستگیره درها، غربیلک فرمان و سایر بخش‌ها نیز حس و حال تشریفاتی‌تر و مجلل‌تری به فضای داخلی این خودرو بخشیده است.

با این حال طراحی کابین رنو لتیتود در مقایسه با محصولات امروزی اندکی قدیمی به نظر می‌رسد که البته با وجود گذشت ۱۰ سال این مورد قطعا چندان نمی‌تواند برای خریداران آزاردهنده باشد. متریال به خدمت گرفته شده در ساخت ادوات مختلف نیز از نوع نسبتا با کیفیت بوده و می‌تواند به راحتی رضایت مشتریان را برآورده سازد. همچنین کابین رنو لتیتود فضای تقریبا جادار و مطلوبی را برای حضور پنج سرنشین بزرگسال فراهم آورده و محدودیت چندانی برای آنها ایجاد نخواهد کرد. صندوق عقب جادار رنو لتیتود نیز قابلیت پذیرش اسباب و وسایل مسافرت‌های خانوادگی را داشته و دغدغه خانواده‌ها را از این لحاظ تا حد امکان کاهش می‌دهد.

در مجموع باید عنوان کرد که فضای داخلی رنو لتیتود چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ فاکتورهای کاربردی و جادار بودن در سطح مطلوبی قرار داشته و یکی از بهترین‌ها در میان محصولات مشابه به شمار می‌رود.

طراحی داخلی رنو لتیتود

تجهیزات و امکانات رنو لتیتود

رنو لتیتود با مدل privilege و در قالب نسخه‌های فول و نیمه فول روانه بازار ایران شد و در ادامه به مهمترین تجهیزات موجود در این خودرو اشاره خواهیم کرد: سامانه کنترل پایداری و لغزش، سیستم تثبیت‌کننده سرعت یا کروز کنترل، حسگرهای پارک در هر دو سمت به علاوه سنسور باران و حسگر فشار باد لاستیک‌ها، سیستم ترمز ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، تنظیم ارتفاع نور به صورت خودکار، چرخش زاویه چراغ‌ها هنگام عبور از پیچ، مه شکن، سیستم شستشوی چراغ‌ها، چراغ مشایعت، فرمان برقی حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی bose ، 10 عدد اسپیکر ۳۰۰ وات و آمپلی‌فایر، نمایشگر مرکزی ۷ اینچی با کنترلر، سامانه نویگیشن، دوربین عقب، بلوتوث، درگاه usb و AUX، نمایشگر ۴.۲ اینچی، کامپیوتر سفری، شش عدد کیسه هوا (ویژه راننده و سرنشین جلو + ایربگ جانبی)، پشت سری اکتیو، کمربند پیش‌کشنده و محدودکننده، کارت هوشمند، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع کابین به صورت سه‌گانه به علاوه خوشبوکننده و دریچه تهویه عقب، هشت حالت تنظیمات برقی برای صندلی راننده به علاوه تنظیم گودی کمر و مموری، صندلی سرنشین هشت حالته برقی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، گرمکن برای صندلی‌های جلو، ماساژور ویژه صندلی راننده، روکش صندلی چرمی، برق ۱۲ ولت، آینه وسط حساس به نور، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه‌بالابر آنتی ترپ.

پیشرانه و جعبه دنده پرقدرت لتیتود

رنو لتیتود برخلاف حریفان کره‌ای که عمدتا به پیشرانه چهار سیلندر ۲.۴ لیتری مجهز هستند، نیروی مورد نیاز خود را از یک موتور شش سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۳.۵ لیتر دریافت می‌کند. نتیجه بهره‌مندی از چنین پیشرانه‌ای، انتقال ۲۳۷ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتن متر گشتاور توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو است که شتاب ۰ تا صد معادل  ۸.۴ ثانیه برای این سدان ۱۶۱۵ کیلوگرمی در پی داشته است. حداکثر سرعت رنو لتیتود حدود ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت عنوان شده و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۱۰.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. بنابراین واضح است که در اینجا با یک سدان نسبتا چابک طرف هستیم که البته مصرف سوخت آن نیز به ویژه در سطح شهر (با توجه به حجم بالای پیشرانه) کمی بیش از حد معمول خواهد بود. جهت رفع این مشکل یک باک ۷۰ لیتری برای رنو لتیتود در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی رنو لتیتود

نقاط قوت و ضعف رنو لتیتود

رنو لتیتود از مزایایی همچون سواری نرم و راحت، کابین با کیفیت و جادار، طراحی ظاهری شیک، عملکرد فنی مناسب، شتاب خوب و کیفیت ساخت بالا بهره می‌برد. در بحث نقاط ضعف نیز می‌توان به عرضه محدود و بازار دست‌دوم نه چندان پررونق این محصول اشاره کرد.

رقبا و وضعیت فروش رنو لتیتود

از جمله مهمترین رقیبان رنو لتیتود می‌توان ‌به هیوندای سوناتا، کیا اپتیما، تویوتا کمری، نیسان تیانا و با کمی ارفاق، محصول ارزان‌قیمت‌تر چینی یعنی لیفان ۸۲۰ اشاره کرد. همان‌طور که در ابتدا بیان شد، وضعیت خرید و فروش رنو لتیتود به دلایل مختلف نسبت به محصولات کره‌ای در بازار ایران چندان رونقی نداشته و مالکان این محصول جهت فروش اتومبیل خود باید مدتی صبر پیشه کنند تا مشتری مناسب برای رنو لتیتود خود پیدا کنند. با این حال کیفیت ساخت بالا و سواری مطلوب این خودرو به قوت خود همچنان باقی است و اگر نیاز ندارید که اتومبیل خود را خیلی زود بفروشید، می‌توانید از رنو لتیتود به عنوان یک سدان خانوادگی باکیفیت و مناسب استفاده کنید.

 

نویسنده: حسین باباپور