بررسی مشخصات فنی لیفان X60

۲۷ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی لیفان X60

لیفان X60، یک شاسی بلند جمع‌وجور شهری است که نخستین مرتبه در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۰ از نسخه کانسپت آن رونمایی شد، اما طی سال ۲۰۱۱ به صورت رسمی و عملی پا به میدان گذاشت.

لیفان ایکس ۶۰ در دوره‌ای که مشتریان ایرانی آشنایی چندانی با مدل‌های کراس اوور شهری ارزان قیمت نداشتند، در بازار ایران حاضر شد. مسئولان گروه خودروسازی کرمان موتور با مشاهده علاقه روزافزون مشتریان نسبت به نسل اول ام وی ام ایکس33 عزم خود را جزم کرده و نسخه مجهز به گیربکس دستی این خودرو را از سال ۱۳۹۱ به خطوط تولید خود راه دادند. چهار سال بعد یعنی در تابستان ۱۳۹۵ نیز مدل اتوماتیک این شاسی بلند چینی چشم مشتریان ایرانی را به حضور خود منور ساخت تا پاسخگوی نیاز مشتریان خواهان خودرو اتوماتیک باشد.

جدول مشخصات فنی لیفان X60

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۷۹۴ سی سی

نوع موتور

LFB479Q بنزینی

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۱۳۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۶۸ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۱۳ ثانیه (دستی)

۱۴.۵ ثانیه (اتومات)

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۵ سرعته دستی

اتوماتیک CVT

مصرف سوخت ترکیبی

۸.۲ لیتر در صد کیلومتر (دستی)

۸.۷ لیتر در صد کیلومتر (اتومات)

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

سیستم فرمان

هیدرولیکی

سیستم تعلیق جلو

فنر حلقوی با ستون مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

تیرچه یک تکه محور عقب و فنر حلقوی

نوع بدنه

شاسی بلند جمع و جور (کراس اوور)

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۳۲۵ میلیمتر

عرض

۱۷۹۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۹۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۳۳۰ کیلوگرم (دستی)

۱۳۵۰ کیلوگرم (اتومات)

حجم مخزن سوخت

۵۵ لیتر

قطر رینگ

۱۶ اینچ

چرخ جلو و عقب

R16 215/65

حجم صندوق عقب

۴۰۵ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی ظاهری لیفان X60

طراحی ظاهری لیفان X60

طراحی ظاهری لیفان X60 در ابتدای عرضه به بازار ایران به ویژه در قیاس با مهمترین رقیبش یعنی ام وی ام ایکس 33، نسبتا خوشایند، جذاب و اسپرت جلوه می‌کرد و توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان و اقشار متوسط را به سوی خود جلب کند. سبک و سیاق طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره در نمای روبرو تا حدودی یادآور چهره هیوندای سانتافه ۲۰۰۷ است. چراغ‌ها با حالتی مهربان و نسبتا مصمم در دو طرف جلوپنجره جا خوش کرده و قیافه‌ای صمیمی را برای این شاسی بلند چینی رقم زده‌اند. البته باید خاطرنشان کنیم که جلوپنجره نسخه اتوماتیک با مدل دنده‌ای فرق داشته و خطوط کروم رنگ آن به حالت عمودی درآمده‌اند.

طراحی سپر جلو نیز به نوبه خود دلپذیر بوده و در کنار دیفیوزر و قاب‌های مشکی رنگ چراغ‌های مه‌شکن، شمایلی مناسب برای نمای جلو لیفان ایکس 60 پدید آورده است.

حجم پردازی‌های اعمال شده روی درپوش موتور و بخش جانبی خودرو نیز ظاهری عضلانی‌ و حجیم‌تر را برای بدنه ایکس60 رقم زده است؛ به ویژه خط شانه‌ای که از گوشه چراغ عقب تا گلگیر جلو کشیده شده و نیز حالت برجسته و برآمده گلگیرها، تاثیر بسزایی در کاهش سادگی نمای کناری لیفان x60 داشته‌اند.

در قسمت پشت خودرو چراغ‌های یک تکه در دو طرف درب صندوق جانمایی شده و شمایلی نسبتا ساده به این زاویه بخشیده‌اند. همچنین وجود دیفیوزر در ناحیه تحتانی سپر بر جذابیت بصری ایکس60 اضافه کرده است. به طور کل می‌توان گفت که طراحی بیرونی لیفان X60 امتیاز قابل قبولی را در بازار کم تنوع ایران کسب می‌کند و می‌تواند موجب خرسندی مشتریانی که با بودجه نسبتا کم به دنبال یک کراس اوور اقتصادی خوش‌قیمت هستند، شود.

طراحی کابین لیفان ایکس ۶۰ در زمان خود و با توجه به عدم تنوع بازار شاسی‌بلندهای ارزان قیمت ایران در اوایل دهه ۹۰ شمسی، نسبتا جذاب و متناسب با سلیقه مشتریان ایرانی  به نظر می‌رسید؛ اما امروزه و با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در طراحی فضای داخلی محصولات چینی، طرح داشبورد و به طور کل کابین لیفان x60 چندان مدرن و هیجان برانگیز جلوه نمی‌کند. متریال کابین در قسمت داشبورد و پنل درب‌ها از جنس پلاستیک خشک تشکیل شده و چندان با کیفیت به نظر نمی‌رسد. با این حال می‌توان آن را تقریبا همسطح با رقبا ارزیابی کرد.

ناگفته نماند که طرح داشبورد بسیار شبیه به نسل سوم تویوتا راوفور بوده و به طور حتم از روی آن الگوبرداری شده است. با این حال طرح اسپرت و جذاب غربیلک فرمان خوش‌دست لیفان ایکس ۶۰ و پنل کیلومتر شمار می‌تواند موجب دلگرمی و افزایش لذت رانندگی با این خودرو شود. فرم مناسب صندلی‌ها نیز تا حد امکان بدن سرنشینان را دچار خستگی مفرط نمی‌کند.

گنجایش 405 لیتری محفظه بار به همراه ظرفیت نسبتا مناسب کابین جهت حضور 5 نفر بزرگسال هم از جمله مواردی است که می‌تواند نگرانی خانواده‌های نه چندان پرجمعیت را هنگام تدارک احتیاجات و لوازم یک مسافرت خانوادگی به حداقل برساند؛ هر چند ظرفیت صندوق در قیاس با برخی رقبا و حتی بعضی از خودروهای سدان موجود در بازار، چندان وسیع و جادار به نظر نمی‌رسد.

آپشن‌ها و امکانات  لیفان X60

آپشن‌ها و امکانات  لیفان X60

در بحث امکانات رفاهی بهتر است انتظار بالایی از این شاسی بلند جمع و جور اقتصادی نداشته باشید. مهمترین آپشن‌های رفاهی مدل اتوماتیک X60 شامل موارد زیر خواهد بود:

مانیتور لمسی ۶ اینچی + سامانه نویگیشن و دوربین عقب، آینه‌های جانبی برقی، روکش چرمی صندلی‌ها، پریز برق ۱۲ ولت، تهویه مطبوع دستی، صندلی‌ها به صورت تنظیم دستی، سیستم صوتی ۶ بلندگو، اتولایت. از نظر ایمنی نیز باید بدانید که لیفان X60 چهار ستاره ایمنی از موسسه چینی C-NCAP در سال ۲۰۰۹ کسب کرده که به نوبه خود امتیاز مناسبی به نظر می‌رسد. با این وجود تجهیزات ایمنی این خودرو چندان خارق‌العاده نبوده و نمی‌توان امید زیادی به آپشن‌های حفاظتی – امنیتی ایکس ۶۰ بست. در ادامه به شاخص‌ترین امکانات رفاهی این خودرو اشاره شده است:

ترمزهای دیسکی، ترمز ضدقفل ABS، توزیع الکترونیکی نیرو ترمز EBD، حسگر پارک عقب و دو عدد کیسه هوا راننده و سرنشین.

جمع‌بندی

لیفان ایکس۶۰ به عنوان یک کراس اوور شهری ارزان قیمت از نقاط قوتی همچون: طراحی ظاهری مناسب، کابین جادار، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده و توان فنی معقول و قیمت تقریبا متناسب سود می‌برد. در نتیجه برخورداری از چنین مزایایی، توجه اقشار متوسط و اصطلاحا کارمندی جامعه به سوی ایکس ۶۰ جلب شده و این خودرو چینی را به یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ارزان قیمت بازار ایران بدل کرده و بازار خرید و فروش نسبتا گرمی را برای آن رقم زده است. با این وجود برخی کمبودها در لیفان X60 از جمله در بحث امکانات رفاهی ایمنی و قوای محرکه نه چندان پرقدرت وجود دارد که می‌تواند برخی مشتریان را به سوی خرید محصولات رقیب نظیر ام و ام X33S و یا چری تیگو5 کارکرده سوق دهد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور