بررسی مشخصات فنی لیفان ۶۲۰

۲۲ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی لیفان ۶۲۰

لیفان ۶۲۰ در زمره اولین‌های برند لیفان در بازار چینی‌های ایران بود که راه را برای ورود سایر محصولات اقتصادی از سوی این کشور آسیایی باز کرد. این خودرو اقتصادی به دلیل عرضه در بازه قیمتی معقول و همچنین درهم شکستن انحصار خودروهای اقتصادی تولید داخل، تنوع را به سبد محصولات اقتصادی کشور هدیه داد.

این سدان سایز کوچک زمانی روانه بازار ایران شد که شرکت کرمان موتور هنوز محصولات محبوبی چون جک S5 را عرضه نکرده بود و نگاه عموم مردم به خودروهای چینی، در بهترین حالت صرفا کسب تنوع بیشتر میان خودروهای اقتصادی پرآپشن‌تر بود.

مزایا و معایب

+ ظاهر به‌روز‌تر

+ سواری نرم و راحت

+ کابین جادار

+ صندوق عقب بزرگ

– کیفیت ساخت و متریال پایین

– مشکلات سیستم انتقال نیرو در نسخه ۱.۶ لیتری

– بازار دست دوم نامناسب

مشخصات فنی

مدل ۶۲۰ در سال ۲۰۰۹ و از سوی گروه خودروسازی لیفان کشور چین روانه بازار شد. این سدان سایز کوچک در ابتدای سال ۱۳۹۰ از سوی کرمان موتور به بازار ایران عرضه شد که در نسخه‌های ابتدایی از پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۱۴ اسب بخاری ۱۵۰ نیوتون.متری مجهز به گیربکس دستی پنج سرعت بهره می‌گرفت. بر اساس گفته‌ها، سیستم انتقال نیرو در این نسخه بخصوص با ایرادهایی همراه بود که از سوی یک محصول چینی در بازار دهه ۹۰ شمسی ایران کاملا طبیعی جلوه می‌کرد. در نتیجه شرکت کرمان موتور در سال بعد، به سراغ نسخه ۱.۸ لیتری آن (تحت عنوان تیپ تلنت/Talent) رفت که با اعمال تغییرات فنی، تلاش در ارتقا سطح کیفی در بخش تجربه سواری و استفاده روزمره، بهبود فراوانی داشت.

این موضوع در حالی بود که محصول پیشین شرکت کرمان موتور از برند لیفان، یعنی مدل ۵۲۰ تا آن لحظه هنوز نتوانسته بود مشتریان بازار داخلی را به خرید خودروهای چینی ترغیب کند. با توجه به عدم پیشرفت چشمگیر خودروسازان چینی در آن دوران، آن دسته از مشتریانی که به منظور ایجاد تنوع به سراغ خرید یک خودرو چینی می‌رفتند، رسما ریسک کرده و در زمره اولین کسانی قرار می‌گرفتند که پیه تملک یک خودرو چینی تست نشده را به تن خود می‌مالیدند.

به صورت کلی، لیفان ۶۲۰ را می‌توان نسخه‌ای بهبود یافته و برتر از ۵۲۰ دانست، اما عدم تجهیز این خودرو به آپشن‌های رفاهی قابل قبول، ویژگی‌های فنی خیره‌کننده و البته مونتاژ فراگیر خودروهای چینی بهتر در سال‌های بعدی، باعث شد ۶۲۰ در بازار دست دوم جایگاه جذابی کسب نکند و در زمره خودروهای چینی فراموش شده مونتاژی ایران قرار بگیرد.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری – I4

حجم موتور

۱.۸ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی
قدرت

۱۳۱ اسب بخار

گشتاور

۱۶۰ نیوتون.متر
گیربکس

دستی پنج سرعت بهبود یافته

محور محرک

دیفرانسیل جلو
شتاب

حدود ۱۱.۰ ثانیه

سرعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت

حدود ۷.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۳
فرمان

هیدرولیک

نوع بدنه

سدان سایز کوچک
نوع رینگ

آلیاژی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۵۰ میلی‌متر

عرض

۱۷۰۵ میلی‌متر
ارتفاع

۱۴۹۵ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۶۰۵ میلی‌متر
وزن خالص

۱۱۵۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

۶۵۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۸ لیتر
قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

ندارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد
کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد
رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد
رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد
ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد
تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

دارد

طراحی خارجی

طراحی ظاهری لیفان ۶۲0

لیفان ۶۲۰ در نمای جلو شباهت بسیار زیادی به بی‌ ام ‌و سری ۳ نسل پنجم (E90) دارد که این شباهت را مدیون سبک طراحی چراغ‌های جلو است. این موضوع باعث شد جلوپنجره کلیوی مشابه به سری ۲ بی ‌ام‌ و در بازار افترمارکت ایران ویژه این خودرو ساخته شود تا ۶۲۰ را هرچه بیشتر به محصولات این برند آلمانی نزدیک‌ کند. نمای جانبی این سدان اما جلوه‌ای بسیار ساده‌تر داشت. نکته‌ای که در سبک طراحی نمای کناری لیفان ۶۲۰ وجود دارد، استفاده از دو خط شخصیت بسیار ساده، یکی در سطح دستگیره درها از درب جلو تا میانه گلگیر عقب و دیگری در پایین درها است که از هر دو طرف تا گوشه سپرهای جلو و عقب امتداد می‌یابد تا این سادگی بیش از اندازه در ذوق بیننده نزند.

بخش انتهایی خودرو نمایی ساده و به دور از آلایش به همراه داشت که از دیدگاه نوع طراحی چراغ‌ها، بی‌شباهت به مزدا ۳۲۳ نیست. به صورت کلی، لیفان ۶۲۰ با توجه به زمان عرضه و سبک رقابت با خودروهای چینی هم دوران، از دیدگاه طراحی خارجی یک خودرو کاملا معمولی و رایج است.

ناگفته نماند که لیفان ۶۲۰ دو مرتبه و در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ دستخوش تغییرات ظاهری جزئی (فیس لیفت مینور) شد که هر بار تغییر در آن با تغییر در نام‌گذاری همراه بود. نام این خودرو در فیس لیفت اول به ۶۳۰ و در فیس لیفت دوم به ۶۵۰ تغییر پیدا کرد. نکته مهم آن است که دو نسخه ۶۳۰ و ۶۵۰ هرگز به بازار ایران راه نیافتند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی لیفان ۶۲۰

نمای داخلی خودروهای چینی آن دوران یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت آن‌ها و محل رقابت با محصولات اقتصادی خودروسازان داخلی بود. تریم داخلی لیفان ۶۲۰ دارای رنگ‌بندی روشن بژ/خاکستری به همراه تریم تزئیناتی چوب مصنوعی است. این سبک تریم تنها در نمای داخلی سمند مشاهده می‌شد که بعد‌‌ها به نمای داخلی پژو پارس سال و دنا نیز راه یافت. اهمیت این رنگ‌بندی در آن است که خودروسازان داخلی به منظور حفظ قیمت نهایی، تنها به استفاده از یک رنگ ثابت در نمای داخلی اکتفا می‌کردند و تقریبا هیچ وقت به استفاده از تریم داخلی دارای رنگ‌بندی متمایز تن نمی‌دادند. خودروهایی چون پراید، پژو ۲۰۶ و تندر۹۰ از بهترین مثال‌های این موضوع است.

از این رو لیفان ۶۲۰ با ارائه تریم داخلی با رنگ‌بندی متمایز، تا حد زیادی چشم نوازتر جلوه می‌کرد. سبک طراحی داشبرد بسیار ساده و میانه‌رو اما دارای هارمونی قابل قبول است که با دو برجستگی در قسمت بالا و پایین وسط داشبرد که در برگیرنده مجموعه ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع و مولتی مدیا است، کمی تنوع می‌یابد. اتصال کنسول میانی به داشبرد با شیب منطقی و معقول انجام می‌گیرد و غربیلک فرمان چهارشاخه آن بر تمایز نمای داخلی خودرو می‌افزاید. با این وجود مجموعه نشانگرهای پشت فرمان، دو دایره بسیار رایج و معمولی به همراه یک نمایشگر دیجیتال برای کامپیوتر سفری را در بر می‌گیرد که نوآوری خاصی به همراه ندارد.

روکش صندلی‌ها از جنس چرم مصنوعی است که برای یک خودرو از کلاس اقتصادی ساخت چین در آن دوران به عنوان یک آپشن هیجان‌انگیز ایفای نقش می‌کرد. استفاده از ریم‌های آلیاژی، نمایشگر سیستم مولتی مدیا با شش بلندگو، سیستم مسیریابی ماهواره‌ای و دوربین دنده عقب (سفارشی)، فرمان مجهز به کلید‌های کنترلی سیستم صوتی، سانروف دو حالته (سفارشی)، سیستم اتولایت و چراغ‌های عقب LED برای آن دوران و خودرویی از کلاس سدان‌های اقتصادی چینی، آپشن‌های قابل قبولی به نظر می‌رسیدند که در محصولات رایج بازار داخلی ارائه نمی‌شدند.

سخن نهایی

نمای عقبی لیفان 620

لیفان ۶۲۰ یکی از محصولاتی بود که با ارائه برخی آپشن‌های رفاهی در کلاس سدان اقتصادی، بنای تغییرات در سلیقه مشتریان و اجبار خودروسازان دولتی داخلی به منظور اعمال بهبودها در ارائه آپشن‌های بیشتر در محصولات تولید داخل را بنا نهاد. اگرچه این خودرو با توجه به قدمت عرضه و طراحی و همچنین ارائه محصولات بهتر، متنوع‌تر، به‌روزتر و پرآپشن‌تر از سایر مونتاژکاران چینی‌ساز داخلی، بازار دست دوم خود را از دست داد، اما به دلیل داشتن پیشرانه قدرتمندتر نسبت به رقبای داخلی آن دوران، فضای صندوق بسیار بزرگ و قیمت بسیار پایین در بازار دست دوم، می‌تواند برای استفاده‌های بین شهری یک خانواده متوسط بسیار مناسب باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی