بررسی مشخصات فنی هیوندای آزرا گرنجور

۱۰ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی هیوندای آزرا گرنجور

هیوندای با ارائه نسل چهارم آزرا (TG) در بازار ایران غوغایی برپا کرد که بدون شک از اولین قدم‌های این برند کره‌ای در راستای معرفی ماهیت نوین خود در منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید. آزرا گرنجور یا گرنجور (Grandeur)، نام دیگر این خودرو در برخی بازارهای جهانی است اما در ایران این خودرو بیشتر با نام آزرا (Azera) و کد شناسایی اتاق یا سال تولید آن شناخته می‌شود.

با همه محدودیت‌هایی که بر سر راه واردات خودرو در ایران به وجود آمد، آزرا گرنجور یکی از محبوب‌ترین محصولات هیوندای در ایران بود که از منظر پرستیژ یک سر و گردن بالاتر از سوناتا می‌ایستاد. آخرین نسخه گرنجور نمونه وارداتی مدل ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بود که از سوی کرمان موتور و در تیراژ محدود به بازار ایران عرضه شد.

مشخصات فنی آزرا گرنجور GIنمایی از بخش جلویی آزرا گرنجور

آخرین آزرا گرنجور وارداتی بازار ایران در حقیقت از ششمین نسل آزرا به حساب می‌آید که از سال‌ ۲۰۱۸ در بازار جهانی عرضه شد. این خودرو بر خلاف انتظار به جای واردات از سوی آسان موتور به عنوان نماینده رسمی محصولات هیوندای به ایران، از سوی کرمان موتور به بازار ایران راه یافت که شریک تجاری (مونتاژی) هیوندای در ایران به حساب می‌آید. دلیل این اتفاق مهم منع واردات خودروهای لوکس با تعریف خودروهای مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر از ۲.۵ لیتر بود. در نتیجه آسان موتور فرصت واردات نسل ششم آزرا گرنجور با پیشرانه‌های V6 را از دست داد و از آنجایی که نسخه چهار سیلندر این خودرو رقیب مستقیم برادرش، سوناتا چهار سیلندر می‌شد، آسان موتور علاقه‌ای به واردات نسل ششم آزرا گرنجور نشان نداد.

اینجا بود که کرمان موتور به عنوان شریک تجاری مونتاژی هیوندای در بازار ایران پا پیش گذاشت و برای واردات نسخه‌های چهار سیلندر نسل ششم آزرا گرنجور به هیوندای چراغ سبز نشان داد. در نتیجه آخرین نسل از وارداتی‌های آزرا گرنجور با کد شناسایی IG (نسل ششم)، همگی از سوی کرمان موتور و با پیشرانه چهار سیلندر به ایران وارد شده‌اند.

مشخصات فنی هیوندای آزرا گرنجور IG (۲۰۱۸-۲۰۱۹)
کد پیشرانه تتا ۲ تزریق مستقیم (Theta II GDI)
تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L) ۴/۱۶/۲.۴
نوع تنفس تنفس طبیعی
قدرت (HP)/دور در دقیقه (RPM) ۶۰۰۰/۱۸۷
گشتاور (N.M)/دور در دقیقه (RPM) ۴۰۰۰/۲۴۱
گیربکس ۶ سرعت اتواتیک
وزن (Kg) حدود ۱۶۰۰
شتاب اولیه ۰-۱۰۰ (S) ۹.۷
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) ۸.۳

آزرا گرنجور نسل آخر در نمونه‌های V6 لامبدا ۲ (Lambda II) با سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم (GDI) و چند نقطه‌ای (MPI) با ۳.۰، ‌۳.۳ و ۳.۵ لیتر حجم و قابلیت انتخاب گیربکس اتوماتیک هشت سرعت اتوماتیک نیز روانه بازار جهانی شد اما قوانین واردات خودرو به کشور مانع از ورود نسخه‌های پیچیده‌تر و قدرتمندتر این خودرو به بازار ایران شد.

در نتیجه تنها نمونه وارداتی کرمان موتور نسخه چهار سیلندر شش سرعت اتوماتیک بود که از دیدگاه توان فنی قادر نبود اعتبار نام آزرا گرنجور را همانند گذشته حفظ کند. با این حال بازار تشنه ایران که از محدودیت واردات خودروهای نو رنج می‌برد، این تازه وارد‌ها را به سرعت در هوا قاپید.

طراحی آزرا گرنجور IG

نمایی از کابین آزرا گرنجور

نمای خارجی محصولات هیوندای در دهه گذشته دستخوش فراز و نشیب‌های متعدد شده است. پس از پایان دهه ۲۰۰۰ میلادی، هیوندای به دنبال اوج‌گیری بیشتر در بازار جهانی خودرو، در پیروی از محصولات تویوتا به طراحی و تولید خودروها تحت زبان طراحی پیچیده‌تر و عجیب‌تر روی آورد. طراحی که پیش از پایان این دهه با ارائه نسل جدید محصولات کمی میانه‌رو و متعادل شد.

در نتیجه نسل ششم آزرا گرنجور با طراحی معقول‌تر و به دور از اغراقی که نسل پنجم در آن غوطه‌ور بود به بازار جهانی راه یافت. این سبک طراحی شاید به دلیل داشتن سنگینی بیشتر و هیجان کم‌تر، مانند نسل پیشین مورد توجه مشتریان جوان قرار نگرفت اما حداقل قشر میانسال را به خوب به سمت و سوی خود کشید.

نمای سه رخ جلو آزرا گرنجور نسل ششم با داشتن چراغ‌‌های جلو با ظاهری تپل‌تر از گذشته و دو لنز روشنایی جفت شده باهم در کنار شکاف‌های زیرسپر، شباهت غیر قابل انکاری به کوپه سری 6 بی‌ ام و نسل سوم (F06/F12/F13) دارد. جلو پنجره بر خلاف نسل پیشین به شکل ذوزنقه سنتی هیوندای در آمده و بیشتر ظاهری لوکس دارد تا اسپرت.

خوشبختانه برجستگی سنتی روی گلگیر عقب گرنجور که از نسل چهارم در خانواده آزرا گرنجور به کار گرفته شده بود هنوز در نسل ششم نیز رویت می‌شود اما بدون شک عمده‌ترین تغییر در راستای طراحی چراغ‌های بسیار زیبا عقب این خودرو انجام شده است که بر اساس سنت دو نسل قبل از خود، ساختاری چسبیده به هم اما گرافیکی کاملا جدید دارد. از شباهت بسیار زیاد گرافیک چراغ‌های عقب آزرا گرنجور نسل ششم به چراغ‌های عقب نسخه فیس لیفت شده داج چارجر نسل هفتم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد اما حداقل در مواجه با طراحی منحصر به فرد این خودرو در تاریکی شب، غیر ممکن است نتوانید مدل آن را تشخیص دهید.

نمای داخلی آزرا گرنجور نسل آخر موجود در ایران از دیدگاه طراحی داخلی نیز با بهبودهای میانه‌رو و میانسال پسند مواجه بوده است. به عبارت بهتر باید پذیرفت که نمای داخلی این خودرو در مقایسه با نسل پیشین نه تنها با بهبود ذوق طراحی مواجه بوده است بلکه انتقال حس لوکس‌گرایی در آن به مراتب بیشتر از نمای داخلی نسل پنجم است.

این نمای داخلی شسته رفته‌تر و بسیار بی‌آلایش‌تر از آن چیزی است که هیوندای در نسل پنجم در پی آن بود. اما نباید از یاد برد که کیفیت ساخت متریال و مونتاژ در این خودرو بسیار بالا است و از این رو به جرات می‌توان گفت تا حدود قابل توجهی شبیه به رقبای اروپایی خود به تولید رسیده است.

هیوندای تریم دو رنگ را برای این آزرا گرنجور تدارک دیده بود اما متاسفانه کرمان موتور دلیل خاصی برای واردات نسخه‌های تریم دو رنگ داخلی نیافت و در نتیجه همه گرنجورهای وارداتی نسل ششم از تریم داخلی تک رنگ مشکی بهره می‌گیرند که باعث می‌شود جای خالی تریم دو رنگ با جلوه بصری به مراتب بهتر و جزئیات بسیار زیباتر در کشور احساس شود.

هیوندای در سال ۲۰۱۹ نسخه فیس لیفت آزرا گرنجور نسل ششم را به بازار جهانی معرفی کرد که در کمال ناباوری بار دیگر طراحی فضایی و نوسان شدید سلیقه کره‌‌ای‌ها را به تصویر می‌کشد. نسخه عجیب و غریب فیس لیفت شده آزرا گرنجور نسل ششم به دلیل مواجهه با دیوار بلند منع واردات خودرو به کشور، شانس حضور در بازار ایران را نیافت.

مزایا و معایب آزرا گرنجور IGنمایی از بخش پشتی آزرا گرنجور

نسل ششم آزرا گرنجور ضمن داشتن طراحی میانه‌رو و سنگین‌تر، به دلیل ارائه ظاهری سرسنگین و لوکس‌تر، ناخواسته جلوه گران قیمت‌تر و شیک‌تری را به نمایش می‌گذارد که معمولا در ظاهر ایستا و ساکن خودروهای کره‌ای دیده نمی‌شود. به بیان دیگر، ظاهر بیرونی و درونی نسل ششم گرنجور میزان مشخصی از کیفیت و لوکس‌گرایی را فریاد میزند که باعث می‌شود این خودرو به عنوان یک محصول کره‌ای قضاوت نشود.

کیفیت ساخت در این خودرو بسیار بالا و قابل توجه است اما در عین حال از دیدگاه قیمت نهایی نیز در بازار حال حاضر کشور رقم خیره‌ کننده‌ای را به دنبال دارد که نتیجه آن دو دلی و دو دو تا، چهار تا کردن مشتریان این خودرو، مخصوصا در بازار دست دوم در برابر گزینه‌های قدیمی‌تر اروپایی یا ژاپنی است.

گوشه‌ای از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی این خودرو شامل سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، انتخاب سه حالت رانندگی مختلف، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، روشنایی تمام LED و تنظیم زاویه نور اتوماتیک چراغ‌های جلو، فرمان کمک الکتریکی مجهز به گرم‌کن غربیلک، سیستم مولتی مدیا برند اینفینیتی با نمایشگر لمسی هشت اینچی مجهز به دوربین دید عقب و پوشش ۳۶۰ درجه‌ای نمای بیرونی، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، صندلی‌های تنظیم برقی جلو، ۱۴ جهت به همراه مموری برای صندلی راننده، صندلی‌ها با روکش چرم مجهز به گرم‌کن در جو و عقب و سرد‌کن فقط در جلو، آینه‌های جانبی تنظیم برقی مجهز به گرم‌کن، سقف پانوراما و سانروف برقی، پرده برقی برای شیشه‌ عقب و شیشه‌های جانبی عقب و ده‌ها آپشن ریز و درشت دیگر می‌شود.

در نتیجه باید آزرا گرنجور وارداتی کرمان موتور را رقیب قابلی برای رقبای لوکس اروپایی دانست اما اینطور نیست. گرنجور نسل ششم می‌توانست در سطح آپشن‌های رفاهی بیشتری به کشور وارد شود اما قیمت نهایی آن بدون شک سر به فلک می‌کشید. این خودرو اکنون هم قیمت فروش منطقی در بازار دست دوم ایران ندارد اما حداقل در صورت تجهیز آن به آپشن‌های دهان‌ پرکن بیشتر، حداقل می‌توانستیم قیمت بسیار بالا آن (در حد و مرز رقبای آلمانی چون بی ام و) را به نحوی توجیه کنیم.

متاسفانه تیراژ بسیار محدود واردات، قیمت نهایی نزدیک به رقبای آلمانی و سطح آپشن‌های رفاهی که می‌توانست دهان‌ پرکرن‌تر باشد، از مجموعه ضعف‌های نسل ششم آزرا گرنجور در ایران به حساب می‌آید.

نتیجه‌ گیری

زمانی که هیوندای آزرا گرنجور نسل چهارم (TG) را از طریق نماینده خود در ایران، یعنی شرکت آسان موتور روانه بازار کشور کرد، ثابت کرد که مسیری بسیار متمایز و انقلابی را پیش رو گرفته است. اگر حدود ۱۵ سال پیش متخصصان حوزه خودرو کشور هیوندای را با مدل‌های آزرا و سوناتا به عنوان کپی‌های بی‌کیفیت‌تر محصولات ژاپنی در بازار ایران معرفی می‌کردند، امروز همگی به صورت همزمان اعتراف می‌کنند این هیوندای آن خودروساز کره‌ای سابق نیست. امروز هیوندای آزرا می‌تواند در بازار داخلی ایران حداقل در برابر محصولات اروپایی لوکس یک نسل پیش قد علم کند. در نتیجه باید انتظار داشت در پنج سال آینده این خودرو ساز بنز و بی ام و را مستقیما به چالش بکشد. امیدواریم در آینده پیش رو تکلیف واردات خودرو به کشور مشخص شود تا بار دیگر شاهد ورود خودروسازان باکیفیت کره‌‌ای به بازار ایران باشیم.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی