بررسی مشخصات هیوندای النترا N 2022

۱ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات هیوندای النترا N 2022

النترا سدان سایز کوچک برند هیوندای است که اولین بار در نسل سوم و با نام آوانته به صورت خودرو مونتاژ داخلی (تولید کرمان موتور) به ایرانیان معرفی شد. بعد‌ها و با آزادی واردات خودرو، این مدل در نسل‌های پنجم و شش به بازار کشور رسید و حتی نسل ششم آن مدت زمانی کوتاه توسط کرمان موتور به تولید شد. در نتیجه ایرانیان با النترا ناآشنا نیستند.

با معرفی نسل هفتم در سال ۲۰۲۰، النترا حضور جدیدترین مدل خود را در جهان تجربه می‌کند که در ترکیب با نسخه عملکرد محور N، رنگ و بویی کاملا متمایز به خود گرفته و جای خالی آن در بازار کنونی کشور بسیار احساس می‌شود.

مشخصات فنی النترا N

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

جلو

حجم موتور

۲.۰ لیتر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۲۷۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۳۹۲ نیوتون.متر در ۱۴۵۰ تا ۴۷۰۰ دور در دقیقه

شتاب

حدود ۵.۳ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۸ سرعت اتوماتیک دوکلاچ (8DCT)

مصرف سوخت ترکیبی

۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

سدان کوچک اسپرت

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دوجداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۶۸۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۲۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۱۵ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۷۲۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۴۸۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۵۳ لیتر

قطر رینگ

۱۹ اینچ

چرخ جلو و عقب

۳۵/۲۴۵

حجم صندوق عقب

۴۰۲ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی خارجی النترا N

نمایی از طراحی النترا N

النترا نسل هفتم بار دیگر طراحی رادیکال و سنت شکن هیوندای را به همراه دارد که این بار و در این دهه، با خطوط بسیار تیز و زوایای شکسته فراوان همراه شده است. نمای جلو این خودرو با ادغام جلوپنجره و چراغ‌های کشیده، چهره‌ای تهاجمی و احتمالا نه چندان زیبا را رقم زده است.

این سبک طراحی در نمای جانبی فرورفتگی بارز در بخش درها را به همراه دارد که به کمک خطوط شکسته بسیار تیز شکل گرفته است. در نمای عقب اما سبک طراحی النترا بسیار معقول‌تر و زیباتر است، چرا که جدا از چراغ‌های پیوسته و دشنه مانند تمام LED، لبه در صندوق عقب به صورت یک اسپویلر ترکیب شده در بدنه ایفای نقش می‌کند.

ذات خالص النترا نسل هفتم، به خودی خود اسپرت است، اما نسخه N-Line یا سری برند N هیوندای که نقش نسخه‌های عملکرد محور اسپرت هیوندای را بازی می‌کند، در نمای زیر سپر جلو با ورودی‌های هوای بزرگ مزین به قطعات تزئیناتی مشکی رنگ و سپر عقب، کاملا با نسخه معمولی تفاوت دارد. همچنین افزوده شدن خط قرمز رنگ در سراسر دامن خودرو به داشتن جلوه‌ای اسپرت‌تر کمک بسیار زیادی می‌کند. البته اسپویلر مجزای بیرون زده به عنوان قطعه اضافی بدنه بر روی در صندوق عقب نیز برای این نسخه قابل سفارش است که اگرچه ظاهری بسیار اسپرت به همراه دارد، اما عدم حضور آن جذابیت طراحی النترا را بیشتر نمایان می‌کند.

طراحی داخلی النترا N

نمایی از کابین النترا N

نمای داخلی النترا طراحی کاملا راننده محور دارد. به این ترتیب که دو نمایشگر اصلی لمسی سیستم مولتی مدیا و نشانگرهای پشت فرمان رو به راننده قرار گرفته و در نسخه N اطلاعات حیاتی چون دمای سیستم خنک‌کاری و روان‌کاری، میزان گشتاور و بوست (فشار) تولیدی سیستم پرخوران توربو پیشرانه را در اختیار مالک قرار می‌دهد. همچنین نسخه N النترا دارای سیستم لانچ کنترل و نرم‌ افزار ثبت سرعت و رکورد پیست است که می‌تواند داده‌های خروجی را با تلفن همراه هوشمند مالک، به اشتراک بگذارد.

کنسول میانی با تجهیز به دستگیر،ه در راستای طول خودرو بخش سرنشین کناری را به طور کامل از راننده جدا کرده است و صندلی‌های متفاوت و اسپرت در بر گیرنده آن که مزین به نشان N است، حس سواری راننده محور در این خودرو را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

تلاش هیوندای برای افزایش لذت سواری النترا به عنوان اولین سدان بخش N (پس از دو مدل کونا و ولستر) تا جایی پیش رفته است که این خودرو در محور عقب از دیفرانسیل لغزش محدود (LSD بجای دیفرانسیل باز معمولی) و سیستم تعلیق مستقل بهره گرفته است تا هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو را بهبود بخشد. همچنین سیستم اگزوز این خودرو با نسخه معمولی کاملا تفاوت دارد و به سه حالت مختلف تولید صدا مجهز است.

یک ویژگی بسیار خاص و نوین در محصولات هیوندای، حالت موقتی اووربوست (OverBoost) است که با فشار یک دکمه روی فرمان، به صورت موقتی و تنها برای مدت زمان کوتاه ۲۰ ثانیه‌ای میزان بوست تولیدی سیستم توربو را افزایش می‌دهد تا به اندازه ۱۰ اسب بخار به توان تولیدی پیشرانه برای سبقت گیری و انجام مانورهای سریع، افزوده شود.

نتیجه گیری

نمایی از بخش پشتی النترا N

النترا محصولی از خودروساز اسپرت/اقتصادی هیوندای است که بزرگ‌ترین نقطه قوت آن در برابر رقبای هم رده، حتی ژاپنی‌ها، قیمت بسیار رقابتی آن است. این محصول که به زودی در بازار آمریکای شمالی به فروش خواهد رسید، احتمالا قیمت پایه‌ای برابر با ۳۰ هزار دلار خواهد داشت که با سفارش ویژگی‌های در دسترس آن این رقم احتمالا به مرز ۴۰ هزار دلار نزدیک خواهد شد.

در نتیجه این سدان خانوادگی کوچک می‌تواند نقش خودرویی روزمره اسپرت خانوادگی را در کنار یک شاسی بلند یا کراس اووری بازی کند که در مقایسه با رقبای پریمیوم آلمانی، ضمن داشتن کیفیت ساخت و متریال قابل قبول در بازه قیمت رقابتی، ویژگی‌های اسپرت مناسبی با خود به همراه دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی