چری تیگو ۷ در برابر هایما S7 پلاس

۲۰ مرداد ۱۴۰۲ چری تیگو ۷ در برابر هایما S7 پلاس

در دهه ۹۰ و دوران اوج تحریم‌ها که کمتر خودروساز بین‌المللی حاضر به همکاری با مونتاژکاران داخلی بود و جلوی واردات محصولات خارجی نیز توسط دولت گرفته شده بود، خودروهایی همچون چری تیگو ۷ و هایما S7 پلاس توربو جزو معدود گزینه‌های لوکس و جدید برای مشتریان ایرانی به حساب می‌آمدند.

این دو خودرو در حال حاضر نیز طرفداران خود را میان قشر متوسط جامعه دارند و رقیب هم محسوب می‌شوند. به همین دلیل برای افزایش آگاهی افرادی که قصد خرید یک کراس اوور کامپکت شهری در حد این ماشین‌های چینی را دارند، مقایسه چری تیگو ۷ و هایما اس ۷ توربو را انجام داده‌ایم‌ و مزایا و معایب این دو شاسی بلند شهری چینی را نسبت به یکدیگر بررسی کرده‌ایم.

مشخصات فنی

محصول مدیران خودرو، یعنی چری تیگو ۷ IE از همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ استفاده می‌کند که در بسیاری دیگر از خودروهای ام وی ام و فونیکس نیز وجود دارد. این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس مورد استفاده در این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته دوکلاچه است که کاربرد آن کمی قلق دارد و اگر بخواهید به صورت تخته‌گاز حرکت کنید، با وقفه یک یا دو ثانیه‌ای عمل می‌کند. اما اگر سرگاز راه بیفتید،  گیربکس به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و از استهلاک آن در طول زمان نیز کاسته می‌شود.

در طرف دیگر هایما S7 پلاس توربو با پیشرانه ۱.۸ لیتری توربوشارژ و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به میدان آمده است. بنابراین از لحاظ استهلاک و عملکرد گیربکس وضعیت بهتری نسبت به تیگو ۷ دارد. حداکثر قدرت و گشتاور موتور هایما اس ۷ توربو پلاس ۱۷۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن.متر است.

با توجه به آنکه وزن چری تیگو ۷ حدود ۷۰ کیلوگرم سبک‌تر از هایما S7 پلاس است، بنابراین در بحث شتاب صفر تا صد، با وجود قدرت موتور کمتر می‌تواند پایاپای یا حتی بهتر از رقیب عمل کند. در این راستا باید بدانید که میانگین شتاب صفر تا صد هایما S7 توربو ۱۰.۵ ثانیه است و برای چری تیگو ۷ نزدیک به ۱۰.۳ ثانیه برآورد می‌شود که البته در عمل خیلی اختلاف ندارد و هر دو خودرو یک سطح از شتاب و چابکی را ارائه دهند.

از لحاظ میانگین مصرف سوخت وضعیت چری تیگو ۷ کمی بهتر است و به‌طور میانگین ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند. این رقم برای هایما S7 پلاس توربو ۸.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. البته این ارقام در عمل به‌ویژه هنگام رانندگی شهری بالاتر می‌رود که بسته به شرایط جاده، ترافیک و تعداد سرنشینان می‌تواند متغیر باشد.

بنابراین در مقایسه هایما S7 توربو با چری تیگو ۷ از لحاظ مشخصات فنی باید بگوییم که این دو کراس اوور چینی عملکردی نزدیک به هم دارند و حتی کیفیت سواری و سیستم تعلیق آنها نیز تا حدودی شبیه به هم است.

اما گیربکس‌ دوکلاچه چری تیگو ۷ به‌ویژه اگر در حالت تخته‌گاز زیاد از حد استفاده شود، استهلاک بیشتری نسبت به گیربکس‌ AT هایما نشان می‌دهد. بنابراین اگر بحث استهلاک فنی جعبه‌دنده برایتان اهمیت دارد، بهتر است به هایما اس ۷ کمی بیشتر توجه نشان دهید تا با دردسرهای گیربکس‌های دو کلاچه چینی مواجه نشوید.

طراحی ظاهری

طراحی چری تیگو ۷

طراحی هایما S7 پلاس توربو

بحث زیبایی و طراحی ظاهری امری سلیقه‌ای است، اما در بعضی از خودروها سلیقه عموم به یکدیگر نزدیک بوده و نظرسنجی در مورد آن نتیجه مشابهی در پی دارد. در اینجا نیز به نظر می‌رسد وضعیت طراحی ظاهری چری تیگو ۷ نسبت به فرم بدنه قدیمی هایما S7 پلاس توربو، جذابیت بیشتری داشته باشد و پرستیژ اجتماعی بالاتری را به ارمغان بیاورد.

با این حال شاید برخی افراد، به‌خصوص مشتریانی که سبک طراحی شاسی‌بلندهای کلاسیک را می‌پسندند، ارتباط بیشتری با نمای ظاهری هایما S7 توربو برقرار کنند و آن را خودرویی مردانه و اصیل‌تر بدانند.

طراحی داخلی

کابین چری تیگو ۷

کابین هایما S7 پلاس توربو

مقایسه طراحی داخلی چری تیگو ۷ و هایما S7 پلاس می‌تواند تا حدودی به نفع محصول مدیران خودرو تمام شود، به‌خصوص در مورد طراحی داشبورد. با توجه به طرح مینیمال و کمی فانتزی داشبورد چری تیگو ۷، تعداد بیشتری از مشتریان با نمای داخلی رقیب، یعنی هایما ارتباط برقرار می‌کنند. به‌خصوص حالا که برای هایما S7 توربو پلاس از نمایشگر بزرگ‌تر و پنل لمسی سیستم تهویه نیز استفاده شده است تا نمای جدیدتری به فرم داخلی این خودرو بخشیده باشد.

با این حال شاید طرفداران طرح کابین چری تیگو ۷ نیز کم نباشند. به‌ویژه مشتریان جوان‌تر و افرادی که طرح‌های مینیمال یا مدرن را می‌پسندند، طراحی داخلی محصول مدیران خودرو بیشتر رضایتشان را جلب کند.

ابعاد فضای داخلی هر دو خودرو گرچه در حد ایده‌آل نیست اما می‌تواند پاسخگوی حضور ۵ سرنشین بزرگسال با قد متعارف باشد. ولی اگر کمی بیشتر دقت کنید به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر چری تیگو ۷، فضای زانوها و پا در ردیف عقب این خودرو اندکی بیشتر از حریف است.

در مورد ظرفیت صندوق عقب نیز باید بدانید که حجم صندوق چری تیگو ۷ IE معادل ۴۱۴ لیتر است و اگرچه کمی بزرگ‌تر از صندوق ۴۰۰ لیتری هایما S7 پلاس به نظر می‌رسد، اما در عمل اختلاف چندانی با آن ندارد. این گنجایش صندوق برای نیازهای مسافرتی یک خانواده چهار نفره می‌تواند مناسب باشد، ولی نسبت به خودروهای جدید حاضر در این کلاس بسیار محدود به نظر می‌رسد.

در مورد امکانات رفاهی و ایمنی هم باید بدانید که مواردی مثل کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل فشار باد تایر، سنسور باران، دی ‌لایت، اتولایت، فرمان برقی، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰، نمایشگر مالتی مدیا لمسی، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشو با گرمکن و سانروف جزو امکانات مشترک این دو کراس اور چینی محسوب می‌شود.

اما چری تیگو ۷ IE به دلیل برخورداری از سقف پانوراما، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور پارک جلو، دو کیسه هوای بیشتر و برخی امکانات دیگر، در این زمینه نسبت به حریف برتری دارد.

چری تیگو ۷ یا هایما S7 پلاس

نمای عقب چری تیگو ۷

نمای عقب هایما S7 پلاس توربو

به پایان مقایسه چری تیگو ۷ و هایما S7 پلاس رسیدیم. حالا باید به این سوال شما پاسخ بدهیم که بالاخره چری تیگو ۷ بخریم یا هایما S7 توربو پلاس؟

با توجه به صحبت‌هایی که در بالا ارائه شد، باید اعتراف کنیم که نمی‌شود به طور دقیق اعلام کرد چری تیگو ۷ بهتر است یا هایما اس ۷ توربو پلاس. هرکدام از این دو خودرو در بعضی مباحث نسبت به دیگری برتری دارد و شاید همان مورد جزو اولویت‌های مهم مشتری محسوب شود.

بر این اساس باید توصیه کنیم اگر به دنبال خرید یک کراس اوور تقریبا زیباتر و شیک‌تر به همراه چابکی کمی بیشتر، مصرف سوخت پایین‌تر و امکانات متنوع‌تر هستید، چری تیگو ۷ می‌تواند گزینه بهتری نسبت به هایما باشد. ضمن آنکه باید اشاره کنیم موتور تیگو ۷ با بسیاری دیگر از محصولات مدیران خودرو مشترک است. بنابراین از لحاظ فراوانی قطعات یدکی و بحث تعمیرات، فرایند راحت‌تری را مقابل مالک خود می‌گذارد.

اما در عوض گیربکس دو کلاچه چری تیگو ۷ IE اگر به‌درستی مورد استفاده قرار نگیرد، می‌تواند کمی دردسرساز شود. به‌عنوان مثال اگر عادت دارید همیشه در اول حرکت به صورت تخته‌گاز و با عجله ماشین را راه بیندازید، بعد از مدت نه‌چندان طولانی صفحه کلاچ‌های گیربکس را به قهقرا می‌فرستید و باید مبلغ زیادی جهت تعمیر آنها هزینه کنید. اما اگر چنین عادتی ندارید و همیشه در اول حرکت به صورت سرگاز ماشین را راه می‌اندازید و در ترافیک‌های سنگین و هنگام توقف پشت چراغ قرمز، خودرو را از حالت درایو به حالت خلاص درمی‌آورید، استهلاک گیربکس دو کلاچه تیگو ۷ کمتر خواهد شد.

این در حالی است که در سمت مقابل هایما S7 پلاس توربو گر چه طراحی ظاهری قدیمی دارد اما نمای داخلی کمی زیباتر و عامه‌پسندتری ارائه می‌دهد، کیفیت سواری آن شاید نسبت به تیگو ۷ کمی نرم و لذت‌بخش‌تر باشد و به دلیل استفاده از گیربکس اتوماتیک معمولی، دردسرهای گیربکس دو کلاچه تیگو ۷ را برای شما به دنبال نمی‌آورد. درنهایت می‌توانید با پردازش معیارهای خود نسبت به نکاتی که در این مطلب ارائه شد، از بین چری تیگو ۷ و هایما S7 توربو پلاس گزینه بهتر را انتخاب کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده حسین باباپور