بررسی میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم، آفرودر قدرتمند و محبوب بازار

۱۰ شهریور ۱۳۹۹ بررسی میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم، آفرودر قدرتمند و محبوب بازار

میتسوبیشی پاجرو یک شاسی بلند شهری خوش‌هیبت و یک آفرودر توانمند است که از دیرباز تاکنون از جمله خودروهای محبوب آفرودسواران به شمار آمده و در کنار آن توانسته به عنوان یک شاسی بلند پرکاربرد خانوادگی، نیاز خانواده‌ها را نیز به طرز مطلوبی برآورده سازد.

میتسوبیشی پاجرو از سال ۱۹۸۲ وارد سبد محصولات کمپانی ژاپنی میتسوبیشی شد و تاکنون در قالب چهار نسل به دست مشتریان در سراسر جهان رسیده است. نسل چهارم میتسوبیشی پاجرو در سال ۲۰۰۶ متولد شد اما ورود آن به بازار کشور ما با دو سال تاخیر و از سال ۲۰۰۸ کلید خورد. این محصول توسط گروه خودروسازی بهمن به دست مشتریان ایرانی رسید اما عرضه آن به دلیل قیمت بالا چندان گسترده نبود؛ همچنین محبوبیت محصولاتی نظیر تویوتا پرادو نیز سبب شد تا عمده مشتریان ثروتمندتر ایرانی پول خود را برای خرید تویوتا پرادو که محبوبیت بیشتری را از آن خود کرده، صرف کنند.

لازم به ذکر است که میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم در قالب دو مدل دو در و چهار در به بازار ایران راه پیدا کرد که در ادامه مطلب به معرفی نسخه چهار درب این شاسی بلند محبوب ژاپنی خواهیم پرداخت.

طراحی ظاهری میتسوبیشی پاجرو

شمایل بیرونی میتسوبیشی پاجرو از فواصل بسیار دور نیز به خوبی بیانگر یک شاسی بلند تمام‌عیار و یک آفرودر همه فن حریف است. با این حال نمی‌توان خطوط سیال فراوان و مطابق با زبان‌های طراحی جدید را در بدنه این خودرو مشاهده کرد. نمای روبرو شامل طرح ساده چراغ‌ها، یک جلو پنجره با نوارهای کروم رنگ و سپر زمخت متناسب با محصولات آفرود خواهد بود که در زمان خودش، یعنی میانه دهه اول قرن بیست و یکم جلوه نسبتا به روز و جذابی به حساب می‌آمد، اما در حال حاضر نمی‌توان روی جذاب بودن این چهره حساب ویژه‌ای باز کرد؛ هرچند که همچنان نیز سادگی دلبری مابانه در آن به خوبی قابل احساس است.

در نمای بغل طرح برجسته گلگیرها و فریم پنجره‌ها با طراحی ساده بیشتر از آنکه به دنبال خودنمایی باشند، کاربردی بودن طراحی بدنه را به رخ می‌کشند. با نگاه به نمای عقب خودرو هم شاهد حضور لاستیک زاپاس روی درب بزرگ محفظه بار هستیم که محل قرارگیری پلاک نیز روی قاب زاپاس تعبیه شده و نمایی متناسب با یک اس یو وی تمام عیار را به نمایش می‌گذارد. ارتفاع طول زیاد درب محفظه بار نیز موجب جای دادن راحت‌تر اسباب و وسایل به درون صندوق عقب خواهد شد. در مجموع می‌توان بیان داشت که طراحی بدنه میتسوبیشی پاجرو به‌عنوان یک محصول آفرودی همچنان در نوع خود قابل قبول بوده و ضمن ارائه یک ظاهر زیبا و مقبول، ویژگی‌های کاربردی و مناسب جهت آفرود را از خود ارائه می‌دهد و رضایت اکثر مشتریان به ویژه در بازار کم تنوع ایران را به طرز مناسبی کسب می‌کند.

 

طراحی ظاهری میتسوبیشی پاجرو

طراحی داخلی پاجرو

پس از ورود به کابین میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم با سبکی از طراحی ساده و نه چندان پر زرق‌وبرق مواجه خواهید شد که بیشتر به دنبال ارائه فاکتورهای کاربردی بوده و خطوط سیال و اشکال هندسی پیچیده در آن به چشم نمی‌خورد. طرح کنسول میانی و تونل جعبه دنده نیز به سبک شاسی بلندهای تمام عیار ژاپنی طراحی شده و ادوات مختلف آن به خوبی در دسترس راننده قرار دارند. طرح غربیلک فرمان چهار شاخه و پنل کیلومتر شمار سیلندری پشت آن نیز چندان مهیج به نظر نمی‌رسد اما باید اذعان کرد که این بخش متناسب با ذات این شاسی بلند شهری بیابانی طراحی شده است.

صندلی‌های پاجرو تا حد امکان بدن سرنشینان را در برگرفته و از راحتی مناسبی برخوردار هستند. از سوی دیگر متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین نیز در نوع خود مناسب بوده و از کیفیت قابل قبولی بهره می‌برند. با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، میتسوبیشی پاجرو فضای مناسبی را درون کابین برای سرنشینان فراهم آورده و محدودیت چندانی بر ایشان تحمیل نمی‌کند. محفظه بار این خودرو نیز نسبتا جادار بوده و فضای کافی جهت جای دادن اسباب و وسایل مسافرت در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در مجموع باید عنوان داشت که کابین میتسوبیشی پاجرو چه از لحاظ جادار بودن و چه از لحاظ سبک طراحی همچنان می‌تواند نیازهای مشتریان و خانواده‌های پرجمعیت ایرانی را به خوبی برآورده سازد.

طراحی داخلی پاجرو

آپشن ها و امکانات پاجرو

از جمله مهمترین امکانات ایمنی و رفاهی موجود در میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم می‌توان به هشت عدد کیسه هوا، کمربندهای ایمنی سه نقطه پیش کشنده، ترمز ضد قفلABS ، توزیع نیروی ترمز ای بی دی، ترمز کمکی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور باران، سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود بدون کلید، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف، سیستم ضد سرقت، سیستم صوتی راکفورد، روشن شدن خودرو بدون کلید یا ریموت استارتر اشاره کرد.

مشخصات فنی میتسوبیشی پاجرو

میتسوبیشی پاجرو موجود در ایران به یک پیشرانه شش سیلندر V شکل تنفس طبیعی به حجم ۳.۸ لیتری مجهز شده است. این موتور قادر به تولید ۲۷۰ اسب بخار قدرت بوده و حداکثر گشتاور حاصل از آن نیز به ۳۵۰ نیوتن متر خواهد بود. وظیفه انتقال نیروی پیشرانه به گیربکس پنج دنده اتوماتیک سپرده شده تا با استفاده از دو دیفرانسیل به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال شود. شتاب صفر تا صد این خودرو ۲۱۵۰ کیلوگرمی برابر با حدود ۱۱ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی پاجرو معادل 13.7 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. حجم باک سوخت این خودرو هم 88 لیتر در نظر گرفته شده است.

مزایا و معایب میتسوبیشی پاجرو

در بحث نقاط قوت میتسوبیشی پاجرو می‌توان به طراحی ظاهری مناسب، کابین بسیار جادار و باکیفیت، کیفیت ساخت بالا، دوام فنی مطلوب و توانایی‌های آفرود بسیار قابل قبول اشاره کرد. از طرف دیگر مصرف سوخت بالای این خودرو در سطح شهر در مقایسه با محصولاتی نظیر میتسوبیشی اوتلندر در زمره نکات انتقاد برانگیز پیرامون آن جای خواهد گرفت.

نمای عقب میتسوبیشی پاحرو

بازار خرید و فروش میتسوبیشی پاجرو در ایران

میتسوبیشی پاجرو در بازار ایران خودرویی محبوب به شمار آمده و همواره از آن در مجامع مختلف به نیکی یاد شده است؛ به ویژه توانایی‌های آفرود بسیار مطلوب این خودرو زبانزد عام و خاص بوده و آن را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در بحث آفرود تبدیل کرده است. با این حال میزان محبوبیت و پرفروش بودن پاجرو به اندازه محصولات وارداتی ژاپنی نظیر تویوتا پرادو و تویوتا لندکروز نبوده و مشتریان ایرانی در صورت تمکن مالی ترجیح می‌دهند بیشتر به سراغ پرادو و لندکروز بروند تا اینکه یک محصول با بازار خرید و فروش کم‌فروغ‌تر را خریداری کنند.

با این حال میتسوبیشی پاجرو با اینکه سال‌ها از توقف ورود آن به بازار ایران سپری می‌شود، همچنان در نمونه‌های دست دوم خود مورد توجه علاقه‌مندان قرار داشته و یکی از گزینه‌های مطلوب مشتریان شاسی بلندسوار به شمار می‌آید. به طور کلی می‌توان وضعیت فروش این خودرو در بازار ایران را در حد متوسط رو به بالا ارزیابی کرد.

 

نویسنده: حسین باباپور