بررسی نیسان آرمادا ۲۰۲۱، رقیب ارزان لندکروزر

۱۹ مرداد ۱۴۰۰ بررسی نیسان آرمادا ۲۰۲۱، رقیب ارزان لندکروزر

انتقادات متعددی به نیسان آرمادا وارد است؛ اینکه این خودرو پرمصرف است، فرمان‌پذیری خوبی ندارد، طراحی‌اش جالب نیست و پلتفرمی که روی آن ساخته شده، قدیمی و برای یک دهه قبل است. نیسان برای پاسخگویی به این انتقادات نسخه فیس‌لیفت آرمادا را ارائه داده است، با این حال این به‌روزرسانی‌ها هم جوابگوی نقدها نیست و نیسان آرمادا همچنان همان خودرویی است که در گذشته بود.

با این وجود، بعضی از نقاط ضعف این خودروی ژاپنی تبدیل به نقاط قوت شده و هر چند طراحی جدید نتوانسته تغییر بزرگی ایجاد کند اما همچنان بهترین ویژگی‌های نیسان در این مدل حفظ شده است. به عنوان مثال، آرمادا مدل ۲۰۲۱ نرم‌ترین، روان‌ترین و بی‌سروصداترین خودرو بازار است و از آنجایی که روی پلتفرم پاترول ساخته شده، دارای شاسی قوی و چهار چرخ متحرک است و می‌تواند در مسیرهای صخره‌ای و سنگی، رودخانه‌ها و آبراهه‌ها حرکت کند و به عنوان یک شاسی‌بلند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

 گرچه از سال ۲۰۱۸ به بعد هیچ خودروی جدیدی وارد کشور نشده است و این مدل از محصولات نیسان هنوز به بازار ایران راه نیافته است، اما سایر محصولات نیسان همچون نیسان ماکسیما، نیسان جوک و ایکس تریل در بازار خرید و فروش ماشین دست دوم رونق بسیاری دارند. 

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۵.۶ لیتر

نوع موتور

هشت سیلندر خورجینی/V8

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۴۰۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۵۶۰ نیوتون.متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

شتاب

حداکثر سرعت

تعداد سیلندر

۸

تعداد سوپاپ

۳۲

انتقال قدرت

۷ سرعت اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۱۴.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

جناغی دوبل

سیستم تعلیق عقب

جناغی دوبل

نوع بدنه

شاسی بلند سایز بزرگ

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

اتاق سوار بر شاسی

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی دو جداره هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

5305 میلی‌متر

عرض

2030 میلی‌متر

ارتفاع

1925 میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۳۰۷۵ میلی‌متر

وزن خالص

۲۷۴۲ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۹۸ لیتر

قطر رینگ

۱۸

چرخ جلو و عقب

۵۵/۲۷۵ – ۵۰/۲۷۵

حجم صندوق عقب

۴۶۷ لیتر

تعداد سرنشین

۷ نفر

 

طراحی جدید نیسان آرمادا

طراحی ظاهری نیسان آرمادا

یکی از انتقاداتی که به نیسان آرمادا وارد می‌شد، درباره طراحی آن بود. جلوپنجره شیب‌دار و چراغ‌های نامتناسب و روبه‌پایین خودرو، در نوع خود جالب بود اما در کل چهره ناخوشایندی به آرمادا داده بود. مدل ۲۰۲۱ آرمادا با مدل قبلی متفاوت است، اما فقط کمی بهتر است. کاپوت بلندتر و صاف‌تر و همین طور چراغ‌های E شکل خوب در آمده، و یادآور مدل به‌روزشده ۲۰۲۰ تایتان است و چهره‌ای قوی به خودرو بخشیده است. اما گلگیر چهارگوش جلو، ورودی‌های هوا و مه‌شکن‌های قرار گرفته در جلوی چرخ‌ها چندان جالب نیست. با این حال، مجموع این موارد باعث شده تا طراحی منسجم‌تری را شاهد باشیم.

طراحی جدید در عقب خودرو بهتر کار شده است. به دلیل استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی در عقب خودرو، چراغ‌های عقب شبیه به چراغ‌های جلو شده و در صندوق عقب نیز مناسب این خودرو است. عقب آرمادا طراحی تیزتر و مدرن‌تری نسبت به مدل قبلی پیدا کرده، هر چند با نوع طراحی درهای خودرو در تضاد است. همچنین گلگیرهای عقب و جلو خودرو دو رنگ است.

طراحی داخلی نیسان آرمادا از هر نظر خوب است و نقطه قوت این شاسی‌بلند ژاپنی محسوب می‌شود. مدل ۲۰۱۷ آرمادا دارای تجهیزات الکترونیکی قدیمی بود و فقط یک نمایشگر لمسی تقریبا کوچک ۸ اینچی برای سیستم صوتی و تصویری داشت و اپل کار پلی و اندروید اتو روی آن نصب نشده بودند. در مدل ۲۰۲۱ آن سیستم قدیمی کنار گذاشته و به جای آن، یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی همراه با وای فای، اپل کار پلی بی‌سیم و اندروید اتو باسیم نصب شده است. یک نمایشگر ۷ اینچی هم در جلوی راننده قرار گرفته و طراحی داخلی را بهتر کرده است.

نمایشگر کنسول مرکزی بازطراحی شده و دکمه‌های تنظیم صدا و رادیو در پایین آن قرار گرفته و همچنین تعدادی دکمه برای کنترل سیستم صوتی و تصویری به این بخش اضافه شده است. دریچه‌ها و دکمه‌های تهویه مطبوع در پایین بخش سیستم صوتی و تصویری قرار داده شده است. کمی که پایین‌تر برویم به پد شارژر بی‌سیم، کنترل ترمز کاروان و پورت‌های یواس‌بی می‌رسیم. با وجود شباهت آرمادا ۲۰۲۱ به مدل قبلی، طراحی داخلی آن رضایت‌بخش است و همچنین صندلی‌ها مناسب یک رانندگی طولانی هستند.

مشخصات فنی نیسان آرمادا

طراحی داخلی نیسان ارمادا2021

در زیر کاپوت نیسان آرمادا یک موتور ۵.۶ لیتری V8 تزریق مستقیم قرار گرفته که می‌تواند ۴۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند. این شاسی‌بلند می‌تواند یک کاروان ۳۸۵۵ کیلوگرمی را به دنبال خود بکشد. قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو و یا به چهار چرخ متحرک نیسان منتقل می‌شود.

موتور نیسان آرمادا تقریبا بی‌سروصدا است و چه در حالت درجا و چه در حال پرگاز صدای خیلی کمی را به اتاق خودرو منتقل می‌کند. سیستم تعلیق دوجناغی جلو و عقب به راحتی از هر دست‌اندازی رد می‌شود. کمک‌فنرهای نرم نیسان باعث می‌شود تا خودرو در دست‌اندازها کمی پرش داشته باشد اما سخت‌تر کردن کمک‌فنرها کیفیت سواری را پایین می‌آورد.

البته این سواری نرم آرمادا در سر پیچ‌ها و یا در هنگام تغییر سریع لاین، آزاردهنده و حتی خطرناک می‌شود. حرکات خودرو به سختی قابل کنترل است و فرمان‌پذیری ضعیفی دارد. علیرغم استفاده از سیستم تعلیق چهار پیوندی اما این خودرو مناسب مسابقه نیست.

تویوتا لندکروز سری ۲۰۰ و نیسان پاترول وای ۶ از رقبای اصلی نیسان آرمادا محسوب می‌شوند. این سه خودرو از اتومبیل‌های موردعلاقه کشاورزان، سازمان‌های دولتی و علاقمندان به آفرود محسوب می‌شوند. گذشته از شهرت و معروفیت لندکروزر، تفاوت اصلی آن با نیسان آرمادا فقط در قیمت است. مجهزترین مدل آرمادا ۲۰ هزار دلار از لندکروزر ۸۵،۵۱۵ دلاری ارزان‌تر است. هر چند هنوز نیسان قیمت دقیق این خودرو را اعلام نکرده است.

امکانات نیسان آرمادا 2021

نمای عقب نیسان آرمادا2021

یکی از دغدغه‌های خودروسازان ایجاد یک فضای داخلی مناسب برای راننده و سرنشینان است. صندلی‌های جلوی نیسان آرمادا SL از نوع چرمی و دارای گرم‌شونده است، و صندلی‌های مدل SV با پریما تکس روکش شده است. بهترین مدل نیسان آرمادا با نام پلاتینیوم ریزرو شناخته می‌شود، صندلی‌های جلوی این مدل دارای روکش چرم و تهویه مطبوع و صندلی‌های ردیف دوم به گرم‌کن مجهز شده است. مواد به کار رفته در کابین خودرو از نوع عالی و باکیفیت بوده و به ندرت مواد پلاستیکی با کیفیت معمولی دیده می‌شود.

صندلی‌های ردیف اول و دوم نیسان آرمادا پشت سر هم نصب شده و یک کنسول مرکزی صندلی‌های ردیف دوم را از هم جدا می‌کند. با وجود سه دریف صندلی، فضای بار کمی کوچک است و در صورت تا کردن صندلی‌های ردیف سوم، نیسان آرمادا تبدیل به یک خودرو ۴ نفره با فضای بار کافی می‌شود. البته می‌توان صندلی‌های ردیف دوم را به‌صورت سه نفره نیز سفارش داد.

مجموعه‌ای از ابزارهای دستیار راننده به‌صورت استاندارد روی نیسان آرمادا نصب شده است، اگرچه به اندازه رقبا کامل و جامع نیست. کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری خودکار با سیستم تشخیص عابر پیاده از جمله این ابزارها است. کنترل رانندگی بین خطوط، هشدار نقطه کور، ترمز اتوماتیک عقب و سنسورهای پارک جلو و عقب هم در همه مدل‌های آرمادا وجود دارد. از آنجا که نیسان آرمادا فاقد کنترل خودکار فرمان است، راننده هر از گاهی صدای هشدار رانندگی بین خطوط را خواهد شنید.

قیمت نیسان آرمادا

علاوه بر مدل‌های SL، SV و پلاتینیوم ریزرو که در این مطلب به آنها پرداخته شد، مدل پایه نیسان آرمادا S نیز در خط تولید قرار دارد. جزئیات کمی راجع به مدل پایه منتشر شده اما احتمالا قیمت آن برای دو چرخ متحرک ۴۵ هزار دلار و برای چهار چرخ متحرک ۴۸ هزار دلار خواهد بود. احتمالا تجهیزات پد شارژر بی‌سیم، کروز کنترل تطبیقی، تودوزی چرم مصنوعی و کنترل‌کننده ترمز کاروان در این مدل نصب نخواهد شد و ممکن است به جای رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی مدل SV، از رینگ‌های ۱۷ اینچی استفاده شود.

قیمت مدل‌های بالاتر ۲۰۲۱ تفاوت چندانی با تولید سال ۲۰۲۰ نخواهد داشت. در حال حاضر قیمت مدل SV از ۴۷،۵۰۰ دلار شروع می‌شود، در صورتی که مدل SL با روکش چرم ۵۲،۳۰۰ دلار قیمت دارد و پلاتینیوم ریزرو هم با قیمت ۶۰،۹۳۰ دلار عرضه می‌شود. البته برای مدل چهار چرخ متحرک باید ۳۰۰۰ دلار دیگر نیز پرداخت کنید. با تجهیزات جدید، احتمالا قیمت نیسان آرمادا SV حدود ۵۰ هزار دلار خواهد بود و قیمت پلاتینیوم ریزرو نیز به ۶۵ هزار دلار می‌رسد. این رنج قیمت تقریبا شبیه به شورولت تاهو است که بین ۴۹ هزار دلار تا ۷۲،۶۰۰ دلار قیمت دارد. همین طور فورد اکسپدیشن بین ۵۲،۸۱۰ دلار تا ۷۷،۰۸۵ دلار برای خریداران هزینه دارد و تویوتا سکویا نیز با قیمت‌های ۵۰،۱۰۰ دلار تا ۶۹،۳۷۵ دلار فروخته می‌شود.

قیمت، فقط یکی از موارد درباره خرید نیسان آرمادا است. مصرف سوخت این خودروی ژاپنی، مثل ویژگی‌های رانندگی آن نسبت به رقبا ضعیف‌تر است. طبق ادعای شرکت نیسان، مصرف سوخت آرمادا دو چرخ متحرک در شهر ۱۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر، در بزرگراه ۱۲.۴ لیتر در هر صد کیلومتر و به‌صورت ترکیبی ۱۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. در مدل‌های چهار چرخ متحرک این مصرف سوخت به ۱۸.۱ لیتر برای شهر، ۱۳.۱ لیتر برای بزرگراه‌ها و ۱۵.۷ لیتر به‌صورت ترکیبی است. در بین رقبای آرمادا، فقط تویوتا سکویا مصرف بیشتری دارد. همچنین نیسان آرمادا نسبت به رقبایش فضای داخلی و بار کمتری را فراهم می‌سازد.

در نهایت، سیستم صوتی و تصویری پیشرفته و متفاوت آرمادا، از مدل قبلی بهتر است. اگرچه امکان اتصال تلفن‌های همراه هوشمند به این شاسی‌بلند نکته مثبتی است، اما نیسان آرمادا همچنان خودروی سنگینی محسوب می‌شود. به این ترتیب رانندگی با این خودرو در جاده مثل خودروهای قدیمی است اما توانایی آفرود آرمادا رانندگی با آن را لذت‌بخش می‌کند.

نویسنده: میلاد قزللو