بررسی مشخصات هاوال H2

۱۱ شهریور ۱۴۰۱ بررسی مشخصات هاوال H2

هاوال h2 یک کراس اوور جمع و جور شهری است که در سال ۲۰۱۴ و طی برگزاری نمایشگاه خودرو پکن از آن رونمایی شد. شرکت گریت وال برند هاوال را از سال ۲۰۱۳ بنیان نهاده و تاکنون محصولات کراس اوور قابل قبولی را تحت این برند به دست مشتریان رسانده است.

همچنین طی سال ۲۰۱۶ این کمپانی چینی مدل هاوال h2 بلو لیبل را نیز به بازار معرفی کرد که از لحاظ ظاهری دارای چهره‌ای تهاجمی‌تر بوده و سعی در جذب مشتریان جوان‌تر دارد. با توجه به استقبال مشتریان ایرانی از کراس اوورهای جمع‌وجور چینی، شرکت بهمن موتور به سراغ کمپانی گریت وال رفت و هاوال h2 را از زمستان ۹۶ به خطوط تولید خود اضافه کرد. در حال حاضر هاوال H2 در قالب مدل‌های ۱۳۹۷ – ۱۳۹۸ مهمان جاده‌های کشورمان بوده است.

طراحی ظاهری هاوال H2

طراحی ظاهری هاوال H2

این کراس اور چینی از لحاظ طراحی ظاهری نوعی سبک محافظه‌کارانه و نسبتا متعادل را از خود به نمایش می‌گذارد، به نحوی که نه می‌توان آن را بسیار مدرن و خارق‌العاده تصور کرد و نه می‌شود نسبت به قدیمی بودن آن انتقاد چندانی را روا داشت. در نمای روبرو شاهد چراغ‌های کشیده با طراحی معمولی هستیم که در دو طرف یک جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی بدون فاصله جای گرفته‌اند. طرح سپر با مه شکن‌های گرد و چراغ‌های ال ای دی نواری در زیر آن نیز طراحی متناسب و هماهنگ با سایر بخش‌های چهره را به ارمغان آورده و در مجموع نمایی متشخصانه اما نه چندان مدرن را برای چهره این خودرو رقم زده‌اند.

طراحان هاوال تلاش کرده‌اند تا با استفاده از خطوط برجسته و حجم دهی مناسب، میزان سادگی پروفیل جانبی و درپوش موتور را به حداقل رسانده و نمایی خوش‌فرم‌تر از این شاسی بلند کامپکت چینی را به معرض دید گذارند. طرح فریم پنجره‌ها نیز در نوع خود مناسب بوده و با نوار کرومی مرزهای آن به خوبی متمایز شده است. در قسمت عقب خودرو نیز سعی شده تا با بهره‌گیری از چراغ‌های دو تکه با طراحی ساده، منظره‌ای نسبتا قابل قبول و عامه‌پسند برای قسمت عقب خود را خلق شود. طرح درب صندوق و همچنین سپر عقب به همراه دیفیوزر و سراگزوزهای کرومی کاملا متناسب با حالت کلی بدنه طراحی شده و ناهماهنگی چندانی در آنها دیده نمی‌شود.

در مجموع باید عنوان داشت که نمای ظاهری هاوال H2 به نوعی توانسته مطابق با سلیقه عمومی مشتریان از آب درآید و با آن که چندان مدرن به نظر نمی‌رسد، کلاس شخصیتی مورد قبولی را به مالک خود اعطا می‌کند؛ به ویژه ظاهر هاوال در بازار کم‌تنوع ایران کاملا قابل قبول خواهد بود.

طراحی داخلی هاوال H2

طراحی داخلی هاوال H2

با ورود به کابین هاوال اچ ۲ شاهد نوعی طراحی نسبتا ساده و کلاسیک اما متعارف هستیم که با استفاده از اشکال هندسی معمولی با زوایای شکسته و خطوط بعضا روان توانسته نمایی متعارف را به پیش چشمان کاربران عرضه کند. طرح کنسول میانی به خصوص چینش  منظم کلیدها و دکمه‌ها روی آن وجهه جالبی داشته اما خلاقیت چندانی در آن به چشم نمی‌خورد. دریچه‌های تهویه میانی داشبورد نیز به صورت افقی و با شمایلی ساده مشغول به انجام وظیفه خود هستند.

در این بین طرح غربیلک ‌فرمان هیجان بیشتری را به کاربران انتقال خواهد داد و فرم آن کاملا متناسب با ماهیت این خودرو به نظر می‌رسد. طراحی پنل کیلومتر شمار به همراه دو نشانگر آنالوگ و یک نمایشگر کوچک در میان آن‌ها نیز به صورت متعارف بوده و با خوانایی بالایی اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار وی قرار می‌دهند. وجود یک کنسول آرنج و همچنین ۲ جا لیوانی در پشت اهرم تعویض دنده نیز بسیار کاربردی و مناسب است.

سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین در نوع خود مناسب بوده و انتقاد چندانی را متوجه این قسمت نمی‌کند. همچنین فضای کابین هاوال h2 جهت حضور پنج سرنشین بزرگسال با قد متعارف فضای نسبتا کافی را ارائه می‌دهد؛ با وجود این تونل میل گاردان موجب کاهش فضای پا برای سرنشین وسط در ردیف عقب خواهد شد. صندوق‌عقب هاوال h2 نیز در حدود ۳۷۰ لیتر فضا را در اختیار اسباب و وسایل کاربران قرار می‌دهد که چندان وسیع به نظر نمی‌رسد اما با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم این حجم تا ۸۹۰ لیتر افزایش خواهد یافت. در مجموع باید گفت که کابین هاوال h2 از لحاظ طراحی و سطح کیفی تقریبا متناسب با نیاز مشتریان ایرانی توسعه داده شده و به راحتی می‌تواند رضایت نسبی اکثر مشتریان را کسب کند.

امکانات هاوال H2

نسخه هاوال h2 موجود در بازار ایران به تجهیزات رفاهی و ایمنی زیر مجهز شده است: کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سامانه‌های کنترل توقف در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری، یک حالت رانندگی اکو، سنسور پارک عقب، سنسور باران، حسگر فشار باد تایر، سیستم توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دیلایت، اتولایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، تنظیم برقی ارتفاع نور، فرمان برقی دو حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با هشت اسپیکر و هندزفری، نمایشگر، رهیاب، دوربین عقب، دوربین جانبی، بلوتوث، USB، میرور لینک، پورت کارت حافظه SD، نمایشگر ۳.۵ اینچی صفحه کیلومتر با قابلیت نمایش خطوط پارک، شش عدد کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای و جانبی جلو، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده شش حالته برقی با تنظیم برقی گودی کمر، صندلی سرنشین چهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، خروجی برق ۱۲ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سانروف، شیشه بالابر آنتی ترپ.

مشخصات فنی هاوال H2

هاوال اچ2 جهت تامین قوای محرکه خود به یک موتور ۴چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۵ لیتر وابسته است. حداکثر قدرت این پیشرانه برابر با ۱۴۱ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور آن به عدد ۲۰۲ نیوتن متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به سوی محور جلو ارسال می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو ۱۴۹۵ کیلوگرمی برابر با ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد هاوال اچ ۲ معادل ۱۱.۹ ثانیه بوده و چیزی در حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برآورد می‌شود.

 مزایا و معایب

نمای عقب هاوال H2

از جمله مهمترین مزیت‌های هاوال اچ ۲ می‌توان به طراحی ظاهری عامه‌پسند، کابین خوش ساخت و نسبتا زیبا، کیفیت ساخت کلی مناسب و فرمان نرم و خوش‌دست اشاره کرد. از طرف دیگر انتقاداتی پیرامون عایق‌بندی کابین و همچنین میزان راحتی صندلی‌های هاوال به گوش رسیده است.

وضعیت فروش هاوال H2 در ایران‌

هاوال اچ2 کراس اووری است که شرکت بهمن به فروش بالای آن امید زیادی بسته بود. واکنش کلی مشتریان و سطح نیاز عمومی بازار خودرو کشور نیز نشان می‌داد که در صورت عرضه گسترده این محصول با قیمت مناسب به بازار، استقبالی بسیار قابل قبول و شایسته از آن به عمل خواهد آمد. با این حال اعمال تحریم‌ها و عدم همکاری شرکت‌های خارجی با تولیدکنندگان خودرو در داخل کشور سبب شد تا هاوال h2 نتواند به صورت گسترده به حضور خود در بازار ایران ادامه دهد.

بنابراین در حال حاضر این محصول در مقایسه با سایر تولیدات همرده خودروهای چینی به صورت محدودتری در بازار موجود بوده و با توجه به خدمات پس از فروش و لوازم یدکی محدودتر آن در کشور، شاهد معاملات نه چندان پرحرارت و پررونق این محصول در ایران هستیم. در نتیجه نمی‌توان بازار پر رونق و گرمی را برای آن در حال حاضر ارزیابی کرد. ناگفته نماند که مسلما اگر این محصول به صورت گسترده به بازار داخل راه پیدا می‌کرد، آنگاه شاهد معاملات نسبتا افزون‌تر آن در میان مشتریان ایرانی می‌بودیم.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور