هیوندای سنتنیال، تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان عرصه خودروهای تشریفاتی

۹ مرداد ۱۳۹۹ هیوندای سنتنیال، تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان عرصه خودروهای تشریفاتی

هیوندای سنتنیال که با نام اکوئوس نیز شناخته می‌شود، یک سدان بزرگ لوکس و پرچم‌دار سابق محصولات کمپانی خودروسازی کره‌ای هیوندای است که از سال ۱۹۹۹ به لیست تولیدات این شرکت اضافه شد. نسل دوم هیوندای سنتنیال از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ در سبد تولیدات هیوندای حضور یافت که در کنار کیا کی9 نقش کلیدی در دسته محصولات لوکس این دو کمپانی ایفا می‌کرد.

هیوندای سنتنیال با مدل ۲۰۱۲ به بازار کشورمان راه یافت و تا سال ۲۰۱۳ که واردات خودروهای با حجم بالای 2500سی‌سی به کشور ممنوع شد، توانست به صورت نسبتا محدود به دست مشتریان متمول ایرانی برسد. این محصول لوکس از لحاظ کیفیت و توانایی فنی در سطح نسبتا بالایی قرار دارد. سنتنیال یکی از معدود سدان‌های تمام لوکس برند هیوندای در بازار ایران بوده و در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی شاخصه‌های فنی، ظاهری، امکانات و وضعیت فروش هیوندای سنتنیال در کشورمان بپردازیم.

طراحی ظاهری هیوندای سنتنیال

طراحی بدنه هیوندای سنتنیال نسل دوم (VI) به طرز مطلوبی از انحناهای مجلل مطابق با خودروهای لوکس برندهای معتبر دنیا بهره برده و ظاهری تجملاتی به رسم محصولاتی همچون مرسدس میباخ و سایر سدان‌های لوکس به نمایش می‌گذارد. در نمای روبرو از چراغ‌های بزرگ در دو طرف یک جلوپنجره با نوارهای کرومی استفاده شده که تا حدودی شبیه به برخی مدل‌های قدیمی‌تر میباخ به نظر می‌رسد. طراحی سپر نیز به صورت ساده و تجملاتی با چراغ‌های مه شکن بزرگ انجام گرفته که هماهنگی قابل قبولی با سایر المان‌های اصلی چهره پدید آورده است.

در نمای کنار شاهد قوس زیبای سقف و طراحی دل‌نشین فریم پنجره‌ها هستیم که به همراه سایز مناسب گلگیرها نمایی مطابق با اصول طراحی یک سدان لوکس در برابر چشمان بینندگان پدید آورده است. از حجم پردازی‌های اغراق‌آمیز در پروفیل جانبی اجتناب شده و در عوض برخی برجستگی‌های کم عمق موجب خوش‌فرم جلوه کردن نمای جانبی هیوندای سنتنیال شده است. در نمای عقب نیز به نحو دلنشینی از المان‌های یک طراحی لوکس سود برده شده که از جمله می‌توان به چراغ‌های بزرگ یک تکه در دو طرف درب صندوق و طرح زیبا و دل‌نشین سپر با سراگزوزهای کرومی در بخش تحتانی آن اشاره کرد. در مجموع باید عنوان داشت که طراحان هیوندای سنتنیال با نگاه به محصولات لوکسی برندهای سطح اول همچون مرسدس بنز توانسته‌اند یک سدان لوکس تشریفاتی که می‌توان از آن برای مصارفی همچون جابجایی مدیران شرکت‌های بزرگ استفاده کرد را به خوبی طراحی کرده و محصولی باکلاس و خوش پرستیژ را به مشتریان ثروتمند خود تحویل دهند.

 

طراحی ظاهری هیوندای سنتنیال

طراحی داخلی هیوندای سنتنیال

اگر انتظار دارید که با ورود به درون کابین هیوندای سنتنیال فضایی هم‌کیفیت با رولزرویس فانتوم و یا مرسدس میباخ را مشاهده کنید، باید بدانید که این موضوع چندان مطابق با معیارهای دنیای واقعی نیست. با این حال سبک طراحی داخلی هیوندای سنتنیال و کیفیت متریال به کار گرفته شده در آن به خوبی می‌تواند مشتریان نسبتا مرفه ایرانی را نسبت به خود راضی نگاه داشته و محیطی لوکس به همراه آپشن‌های مختلف را به ایشان ارائه دهد.

متریال باکیفیت در سرتاسر کابین قابل مشاهده بوده و از مواد مرغوب در ساخت داشبورد، روکش صندلی‌ها، رودری‌ها و سایر ادوات داخلی استفاده شده که می‌تواند تا حد زیادی مشتریان این‌گونه سدان‌های لوکس را نسبت به خود راضی نگاه دارد. طراحی حجیم داشبورد و کنسول میانی آن به همراه تونل جعبه‌دنده پهن، محیطی لوکس برای هر کدام از سرنشینان صندلی‌های جلو فراهم آورده است. حضور یک ساعت آنالوگ در وسط داشبورد نیز به تبعیت از خودروهای لوکس در اینجا حضور داشته و شِمایی کلاسیک به کابین بخشیده است. در ضمن تریم چوب باکیفیت جلوه جذاب و هماهنگی برای کابینه سنتنیال ارمغان آورده است.

از طرف دیگر کابین هیوندای سنتنیال از فضایی کاملا جادار و وسیع سود برده که به راحتی می‌تواند چهار سرنشین بزرگسال را در صندلی‌های اختصاصی جای دهد؛ به ویژه سرنشینان عقب محیطی کاملا جادار و راحت، حتی برای استراحت‌های طولانی مدت در اختیار دارند که البته این مورد یکی از شاخصه‌های مهم خودروهای لوکس به شمار می‌رود تا سرنشینان ردیف عقب که معمولا افراد مهمی نیز هستند، از حضور در یک خودروی لوکس بیشترین لذت را ببرند. در مجموع باید عنوان داشت که طراحی داخلی هیوندای سنتنیال به خوبی توانسته ضمن ارائه کیفیتی سطح بالا، طراحی مناسب و تجملاتی را به کاربران خود هدیه دهد و رضایت خاطر این افراد ثروتمند را جلب کند.

 

طراحی داخلی هیوندای سنتنیال

آپشن‌ها و امکانات Hyundai centennial

زمانی که صحبت از یک سدان لوکس تشریفاتی می‌شود، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد این است که آیا این خودرو امکانات و تجهیزات درخوری را برای سرنشینان خود فراهم آورده است یا نه؟ هیوندای سنتنیال به خوبی به این سوال پاسخ داده و تجهیزات فراوانی به شرح زیر در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد:

کروز کنترل هوشمند، کنترل کشش و پایداری، مدیریت پایداری خودرو، تعلیق الکترونیکی دو حالته اتوماتیک – اسپرت، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز EBD و ترمز ضد قفل ABS و ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، کنترل ترمزها در پیچ، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن در جلو و عقب، چراغ چرخشی در سر پیچ‌ها، چراغ شوی، چراغ خوش‌آمدگویی، نورپردازی داخلی، فرمان الکتروهیدرولیک چهار حالته با روکش چرم و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، گرمکن فرمان، حافظه فرمان، سیستم صوتی با 16 اسپیکر ۶۰۸ وات و هندزفری و چنجر شش تایی، نمایشگر هشت اینچی با کنترلر، مانیتور ردیف عقب، نمایشگر ۳.۵ اینچی صفحه‌کیلومتر، دوربین جلو، دوربین عقب، ۹ عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و زانویی راننده و ایربگ پرده‌ای و ایربگ های جانبی جلو و عقب، پشت سری فعال، کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک چهارگانه، دریچه تهویه هوای عقب به علاوه سامانه کنترل رطوبت، کول باکس، صندلی راننده با تنظیمات برقی ۱۶ حالته و گودی کمر، حافظه صندلی، صندلی سرنشین جلو هشت حالته برقی تاشونده، صندلی عقب با تنظیمات برقی و کنسول یکپارچه دیجیتال، گرمکن سردکن و ماساژور تمام صندلی‌ها، روکش صندلی چرمی مشکی یا قهوه‌ای یا بژ، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق عقب برقی با جک، تریم چوب و آلومینیوم کابین، ساعت آنالوگ، میز تاشونده وی آی پی، وکیوم درب‌ها، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف، شیشه بالابر آنتی‌ترپ، پرده برقی برای شیشه‌ها عقب.

 

آپشن‌ها و امکانات Hyundai centennial

مشخصات فنی  هیوندای سنتنیال

خودروی لوکس هیوندای سنتنیال نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه هشت سیلندر ۴.۶ لیتری دریافت می‌کند. نهایت قدرت این پیشرانه معادل ۳۶۰ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم ۴۴۰ نیوتن متر می‌رسد که توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به سوی چرخ‌های عقب ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد این سدان ۲ تنی برابر با ۶.۴ ثانیه بوده و بیشینه سرعت آن به رقم ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی هیوندای سنتنیال نیز در نوع خود مناسب بوده و حدود ۱۰.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف خواهد کرد. با توجه به آمار و ارقام ارائه شده می‌توان اظهار داشت که عملکرد فنی هیوندای سنتنیال بسیار مطلوب بوده و حتی در مقایسه با سدان‌ها و خودروهای کوچکتر نیز از چابکی و چالاکی فنی بسیار بهتری بهره می‌برد

مزایا و معایب Hyundai centennial

از جمله مهمترین مزیت‌های هیوندای سنتنیال می‌توان به طراحی ظاهری تجملاتی، فضای کابین لوکس و تشریفاتی با کیفیت ساخت بالا، شتاب و عملکرد فنی مطلوب، آپشن‌های متعدد، ایمنی بالا و کابین جادار اشاره کرد. از سوی دیگر واردات محدود این خودرو به همراه پیچیدگی فنی و مصرف سوخت بالا به ویژه در سطح شهر را می‌توان به عنوان نقاط ضعف سنتنیال در نظر گرفت.

نمای عقب هیوندای سنتنیال

وضعیت فروش هیوندای سنتنیال در بازار ایران

هیوندای سنتنیال یک سدان بزرگ لوکس با کاربری نسبتا خاص است که به جز افراد متمول مشتری دیگری به سراغ آن نخواهد آمد. با این حال مسلم است که وقتی فردی از لحاظ مالی مشکل چندانی نداشته باشد ترجیح می‌دهد جهت خرید یک اتومبیل لوکس به سراغ محصولات برندهای معتبر نظیر مرسدس بنز، بی ام و یا پورشه برود. بنابراین کمتر فرد ثروتمندی ترجیح می‌دهد تا علی‌رغم تمام شایستگی‌ها به سراغ یک خودرو لوکس از برند کره‌ای و میان‌رده هیوندای رفته و سنتنیال را خریداری کند. با این تفاسیر می‌توان عنوان داشت که یک سدان باکیفیت و دارای عملکرد فنی مناسب مانند هیوندای سنتنیال خرید و فروش پر رونقی در بازار خودرویی داخل کشور ندارد.

نویسنده: حسین باباپور