بررسی مشخصات فنی وانت کاپرا ۲

۹ خرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی وانت کاپرا ۲

وانت دو کابین کاپرا ۲ نسخه بهبود یافته یا به عبارت دیگر، نسل دوم کاپرا است که از سوی شرکت بهمن موتور روانه بازار کشور شد. این شرکت زمانی وانت کاپرا را روانه بازار کرد که بازار وانت‌های دو کابین کشور تنها به مزدا دو کابین (مزدا B2000/کارا) و نیسان پیکاپ دست دوم محدود می‌شد و جز وانت‌هایی نظیر دانگ‌فنگ ریچ و گریت‌وال وینگل، تقریبا رقیب صفر کیلومتر دیگری وجود نداشت.

نسخه بهبود یافته کاپرا با نام کاپرا ۲ به عنوان یک ارتقا ظاهری و فنی به موقع و با بازاریابی صحیح شرکت بهمن موتور به بازار خودرو کشور راه یافت و توانست سهم فروش قابل توجهی را به خود اختصاص داده و رقبای هم‌کلاس خود نظیر ریچ و وینگل را کنار بزند. پیش از عرضه محصولات نوین و توانمندتر نظیر آمیکو آسنا، KMC T8 و مکث موتور کلوت، کاپرا ۲ تنها گزینه صفر کیلومتر برتر بازار وانت‌های دو کابین کشور بود.

مزایا و معایب

+طراحی ظاهری مقول و میانه‌رو

+ساختار فنی مناسب آفرود

+خوش قیمت در رده وانت‌های دو دیفرانسیل

 

-کیفیت پایین متریال کابین

-پیشرانه تنفس طبیعی نه چندان قدرتمند

مشخصات فنی

کاپرا ۲ در دورانی روانه بازار شد که خودروسازان چینی هنوز به سراغ استفاده از سیستم توربوشارژر در وانت‌های خود نبودند. در نتیجه کاپرا ۲ به عنوان یک فیس لیفت ماژور (فیس لیفت اساسی) جایگزین نسل پیشین کاپرا شد اما همچنان از همان پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌گرفت. در نتیجه توان فنی خودرو دستخوش تغییرات محسوس نشد. مزیت کاپرا ۲ برای مشتریان مشتاق به خرید یک خودرو دو کابین در صفر کیلومتر بودن، داشتن قیمت مناسب، شاسی مستقل و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل بود.

در زمان عرضه کاپرا ۲ به بازار، نیسان پیکاپ تنها خودرو مشابه در بازار دست دوم به حساب می‌آمد و وانت ریچ (نسخه چینی جایگزین پیکاپ) و وانت وینگل به عنوان رقبای صفر کیلومتر نتوانستند به اندازه کاپرا ۲ مدرن، بهبود یافته و خوش قیمت ظاهر شوند. در نتیجه کاپرا ۲ با تبدیل شدن به منطقی‌ترین گزینه خرید، بازار را در دست خود گرفت.

یکی از تغییرات عمده انجام شده در سری دوم کاپرا (کاپرا ۲) در مقایسه با نسل پیشین خود، افزایش ۱۵۰ میلی‌متری فاصله محورها به منظور افزایش طول محفظه بار بود که در نهایت به افزایش طول کلی به اندازه ۲۳۵ میلی‌متر بیشتر از نسل اول منجر شد. این افزایش در طول کلی خودرو به سادگی قابل رویت است و اگرچه بر توان مانوردهی در مسیرهای بیراهه اندکی تاثیر منفی می‌گذارد اما در عوض فضای بار را تا حد قابل توجهی افزایش داده است.

اگرچه وانت‌های دو کابین دو دیفرانسیل بازار ایران به منظور نوسازی ناوگان وانت‌های کشور روانه بازار شدند، اما مشتریان این دست خودروها به دیده خودروهای کار به این وانت‌ها نگاه نمی‌کنند. به عبارت دیگر، وانتی چون کاپرا ۲ و رقبای آن هرگز به عنوان جانشین وانت مزدا B2000/کارا در نظر گرفته نشدند. دلیل اصلی این مهم داشتن فاصله قیمتی قابل توجه با وانت‌های کار بازار کشور بود. از سوی دیگر، قابلیت‌های آفرودی سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل در این خودرو و رقبای آن باعث شد کاپرا ۲ جایگاهی همانند نیسان پیکاپ پیدا کند. در نتیجه مشتریان اصلی این خودرو محدود به دو گروه ارگان‌های دولتی یا آفرود سواران شد.

کاپرا ۲ پیشرانه چندان قدرتمندی ندارد، البته نیسان پیکاپ نیز دچار همین مشکل بود، اما فروش خوبی را تجربه کرد. در نتیجه محبوبیت این خودرو در استفاده از گیربکس ضریب سنگین، شاسی نردبانی مستقل، گیربکس کمکی با قابلیت انتقال نیرو دو دیفرانسیل و سیستم انتخاب عملکرد الکترونیکی بود که آن را به یک خودرو آفرودی مناسب برای بازار تشنه و خالی از گزینه‌های آفرودی صفر کیلومتر ایران بدل کرد.

کاپرا ۲ یکی از اولین وانت‌های دو دیفرانسیل بازار کشور بود که بجای استفاده از مکانیزم انتخاب عملکرد سیستم دو دیفرانسیل مکانیکی، از نمونه الکترونیکی استفاده کرد که بجای به کارگیری اهرم و عملکرد دستی، از یک کلید چرخشی الکترونیکی بهره می‌گرفت. این ویژگی اگرچه یک ترند و استاندارد جهانی به حساب می‌آید، اما در برخی سناریو‌های خاص (مانند وجود رطوبت زیاد به دلیل عبور از برف و گل و لای)، بعضا دچار خطا و نقص در عملکرد می‌شود. اگرچه این مشکل به سادگی و با استفاده از گریس سیلیکون در محل اتصالات الکترونیکی گیربکس کمکی رفع می‌شود، اما به هنگام بروز مشکل در موقعیت‌های خاص می‌تواند اعصاب خرد کن و بعضا دردسرساز باشد.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری چند نقطه– I4

حجم موتور

۲.۴ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۲۵ اسب بخار

گشتاور

۲۰۰ نیوتون.متر

گیربکس

۵ سرعت دستی

محور محرک

دو دیفرانسیل موقت انتخابی الکترونیکی

شتاب

سرعت

۱۴۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

حدود ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیکی

نوع بدنه

وانت دو کابین دو دیفرانسیل سایز متوسط

نوع رینگ

آلیاژی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۳۳۰ میلی‌متر
عرض ۱۷۵۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱۷۷۵ میلی‌متر
فاصله محورها ۳۳۹۵ میلی‌متر
وزن خالص ۱۷۶۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت بار ۴۸۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۶۸ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ

 

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

ندارد

کنترل پایداری

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

ندارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

ندارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی خارجی

 طراحی ظاهری وانت کاپرا

کاپرا ۲ در برابر کاپرا یک پیشرفت فاحش در طراحی به حساب می‌آید. فیس لیفت انجام شده برای کاپرا ۲ با وجود اعمال تغییرات جزئی، به اندازه‌ای زیبا است که تقریبا هیچ‌کسی سراغی از نسخه اولیه کاپرا نمی‌گیرد. این خودرو در نسخه فیس لیفت در نمای جلو از طراحی جدید برای چراغ‌ها به همراه سیستم روشنایی در روز LED بهره گرفت که در این نسخه، چراغ‌های راهنما با سیستم روشنایی اصلی و روشنایی در روز با یکدیگر ادغام شده و هیچ خط جدا کننده‌ای را شامل نمی‌شوند. خطوط برش سپر جلو و محل اتصال به گلگیرها اصلاح شده و فاصله‌ میان سپر و چراغ‌ها و جلوپنجره را حذف کرده است. ساختار طراحی نوین جلوپنجره نیز حالا زیبایی بصری بیشتر و سبک طراحی معاصرتری به همراه دارد.

افزایش طول کلی خودرو در مقایسه با نسخه اولیه کاپرا تنها با یک نگاه سطحی قابل تشخیص است که در کنار مینیمم فاصله کف خودرو از سطح زمین برابر با 205 میلی‌متر و گلگیرهای برجسته، باعث می‌شود کاپرا ۲ وانت بزرگ و عضلانی به نظر برسد که پتانسیل بسیار خوبی برای ارتقا ظاهری و فنی برای بیراهه نوردی دارد. تنها ایراد بصری کاپرا ۲ عرض نسبتا کم خودرو در مقایسه با طول آن است که نه تنها بر حرکت گهواره‌ای جانبی (حرکت رول/Roll) تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه از دیدگاه زیبایی شناسی نیز کمی غریب جلوه می‌کند. البته این نکته منفی تقریبا در بیشتر محصولات چینی دیده می‌شود و تنها محدود به کلاس وانت یا شاسی‌بلند نیست.

طراحی داخلی

 طراحی داخلی وانت کاپرا

اگر نمای داخلی کاپرا را در کنار نمای داخلی کاپرا ۲ قرار دهید، به وضوح شاهد پیشرفت در فرایند طراحی و بهبود سبک طراحی نمای داخلی کاپرا ۲ خواهید شد. متریال داخلی ساختار دو رنگ خود را حفظ کرده‌اند با این تفاوت که کاپرا ۲ در نمای داخلی ترکیب نقره‌ای/طوسی به همراه دارد. این رنگ بندی کمک شایانی می‌کند تا سرنشینان خودرو تا پیش از لمس متریال به کار رفته در تریم‌های داخل خودرو، کمتر متوجه کیفیت نسبتا پایین و ساختار اقتصادی خودرو شوند.

سبک طراحی داشبرد در کاپرا ۲ هارمونی بسیار بیشتری دارد. مجموعه ادوات کنترلی به همراه نمایشگر لمسی ۷.۰ اینچی سیستم مولتی مدیا بر میانه داشبرد قرار گرفته است. مجموعه نشانگرهای خودرو همچنان از نوع آنالوگ است اما از طراحی بسیار مدرن‌تر به همراه نمایشگر LCD تک رنگ برای کامپیوتر سفری بهره می‌گیرد. غربیلک فرمان از ساختار مثلثی به نمونه گرد با سه نقطه اتصال با تریم نقره‌ای و کلید‌های کنترلی جایگزین شده است تا انسجام طراحی اجزا داخلی به حداکثر خود برسد.

ارگنومی صندلی‌ها خوب و دربرگیرنده است و فضای پای سرنشینان عقب برای یک وانت دو کابین سایز متوسط قابل قبول به نظر می‌رسد. روکش به کار رفته در صندلی‌ها تماما از جنس پارچه است که به عقیده نگارنده به هر نوع چرم مصنوعی برتری دارد. حس بالا نشستن در فضای داخلی کاپرا ۲ به همان اندازه که با لذت برتری و تسلط بر مسیر‌ همراه است، در مسیرهای بیراهه کمی احساس ناپایداری به سرنشینان القا می‌کند و همچنین سوار و پیاده شدن را اندکی سخت می‌کند که برای خودرویی با قابلیت آفرود و بیراهه‌نوردی الزاما نقطه ضعف به حساب نمی‌آید.

کاپرا ۲ از دیدگاه آپشن‌های رفاهی حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما در زمان عرضه داشتن ویژگی‌هایی مانند سیستم کنترل الکترونیکی سیستم دو دیفرانسیل، نمایشگر لمسی مجهز به دوربین دنده عقب، فرمان دارای کلید‌های کنترلی، قطب‌نما دیجیتال و سیستم مسیریاب ماهواره‌ای برای یک وانت دو دیفرانسیل دو کابین راضی کننه بود.

سخن نهایی

خودروهای چینی کیفیت ساخت خود را در گذر زمان به نمایش می‌گذارند. کاپرا ۲ نیز همانند وانت‌های چینی امروزی از دوام چندان خوبی برخوردار نیست. اما نباید از یاد برد که این وانت یک خودرو دو کابین دو دیفرانسیل و بیشتر مناسب برای استفاده تفریحی یا خانوادگی آخر هفته‌ای است. اگر قصد انجام آفرود سنگین و افزایش ابعاد تایرها را دارید، باید هزینه افزایش محسوس مصرف سوخت و خرابی احتمالی دیفرانسیل را نیز به جان بخرید.

کاپرا ۲ امروز تنها در بازار دست دوم در دسترس مشتری است و در این بازار پس از نیسان پیکاپ، یکی از برترین گزینه‌ها در میان وانت‌های دو کابین دو دیفرانسیل تنفس طبیعی و فراتر از ریچ و وینگل قرار دارد. قیمت کمتر کاپرا ۲ در مقایسه با وانت‌های دو کابین دو دیفرانسیل توربو جدیدتر بازار از مهم‌ترین برگ‌های برنده این وانت در بازار دست دوم است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی