بررسی مشخصات فنی پژو ۳۰۱ (مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶)

۴ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پژو ۳۰۱ (مدل ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶)

گروه خودروسازی پژو سیتروئن، بعد از بحران جهانی اواخر دهه ۲۰۰۰، تصمیم گرفت سدان‌های جمع و جوری برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی و تولید کند. پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه دو خودرویی بودند که از سال ۲۰۱۲ روی خط تولید قرار گرفتند. بعد از امضای برجام و شروع مجدد همکاری ایران خودرو و پژو، سدان ۳۰۱ به تعداد محدود وارد کشور شد و طبق برنامه قرار بود چندی بعد، مونتاژ فیس‌لیفت آن در ایران شروع شود، اما خروج آمریکا از برجام، توافقات را به هم زد و خبری از مونتاژ پژو 301 نشد. بعدها خط تولید و طرح‌های سدان فرانسوی، برای طراحی و ساخت تارا به کار رفت.

مزایا و معایب

+ سواری نرم

+ کابین جادار

+ مصرف سوخت اقتصادی

واردات محدود

آپشن‌های کمتر از رقبا

مشخصات فنی

پژو ۳۰۱ از پیشرانه آشنای ۱.۶ لیتری استفاده می‌کند که ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن.متر گشتاور دارد و از این لحاظ، خودرو خاص و ویژه‌ای در بازار ایران نیست. البته گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته یکی از ویژگی‌های این سدان خانوادگی محسوب می‌شود.

فنربندی نرم موجب شده تا پژو ۳۰۱ سواری راحتی را، به خصوص در خیابان‌ها و جاده‌های ایران فراهم کند.

یکی از مزیت‌های سدان وارداتی ایران خودرو، مصرف سوخت اقتصادی آن است که در هر صد کیلومتر، فقط ۶.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند و از این نظر، با پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ قابل مقایسه است.

فهرست امکانات و آپشن‌های پژو ۳۰۱ جای خالی زیادی دارد و از این نظر از رقبا و خودروهای همسان عقب افتاده است. این لیست آپشن‌ها برای مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ است و در صورتی که فیس‌لیفت پژو 301 که شامل مدل‌های ۲۰۱۷ به بعد می‌شود، در ایران روی خط تولید می‌رفت، دارای امکانات و تجهیزاتی مثل تارا می‌شد.

 مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

قدرت

۱۱۴ اسب بخار

گشتاور

۱۵۰ نیوتن.متر

گیربکس

اتوماتیک ۶ سرعته

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۲.۱ ثانیه

سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶.۶ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

هیدرولیک

بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۴۲ میلیمتر

عرض

۱۷۴۸ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۷۷ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۵۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۱۹۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۳۵ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

ندارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

ندارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

ندارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

ندارد

ناوبری

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

ندارد

استارت بدون کلید

ندارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی پژو ۳۰۱

طراحی ظاهری پژو ۳۰۱ ساده و معمولی است، به این دلیل که خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود که برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی و ساخته شده است.

جلوپنجره بزرگ با حالتی گلدانی فضای بین چراغ‌های کشیده جلو را پر کرده است و روی آن کلمه PEUGEOT دیده می‌شود. سپر حالتی سیال و ملایم دارد که با نمای ساده خودرو هماهنگ است. خطوط روی کاپوت حجم‌هایی را در چهره پژو ۳۰۱ ایجاد کرده است تا کمی از سادگی ظاهر خودرو کم کند.

در نمای جانبی هم طراحان پژو تلاش کرده‌اند با خطوط و حجم‌پردازی ظاهری تقریبا عضلانی به محصولشان بدهند، تا برای خریداران جوان جذاب‌تر به نظر برسد.

در نمای عقب، چراغ‌های یک تکه با فرمی چهارضلعی در دو طرف درب صندوق دیده می‌شود. قسمت عقب خودرو از نمای جلو ساده‌تر است و طراحان چندان تلاشی برای کاهش این سادگی نداشته‌اند.

طراحی داخلی

کابین پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ کابین بزرگ و جاداری دارد که می‌تواند ۵ سرنشین را در خود جای دهد و با المان‌های ساده و هندسی، کمی مدرن به نظر می‌رسد. کنسول میانی با حالت V شکل، در عین اینکه ساده است، ظاهر مدرن و اسپرتی دارد. در بین این همه سادگی، غربیلک دی کات فرمان، کمی اسپرت بودن را چاشنی کابین پژو ۳۰۱ کرده است تا برای رانندگان جوان جذاب باشد.

داشبرد از جنس پلاستیک سخت درست شده است و اگرچه کیفیتش به پای خودروهای سطح اول جهانی نمی‌رسد، اما با محصولات چینی موجود در بازار ایران قابل مقایسه است.

قیمت پژو ۳۰۱ در بازار

نمای عقب پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ به عنوان یک سدان جمع و جور اقتصادی برای فروش در بازارهای در حال توسعه ساخته شد، هر چند قیمتی که برای خرید خودرو فرانسوی بعد از ورود به ایران تعیین شد، دیگر در محدوده خودروهای اقتصادی قرار نمی‌گرفت. پژو ۳۰۱ با ظاهری ساده و کابین جادار مناسب خانواده‌ها است و بعضی از المان‌های اسپرت هم می‌تواند جوان‌ها را هم جذب کند. این خودرو به صورت محدود وارد شد و قرار بود فیس‌لیفت آن روی خط تولید ایران خودرو قرار بگیرد، اما با لغو همکاری پژو با شرکت ایرانی، پروژه مونتاژ پژو ۳۰۱ تبدیل به خودرو ملی تارا شد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو