بررسی پژو ۵۰۰۸ مدل ۲۰۲۱، برادر بزرگ ۳۰۰۸

۱۱ دی ۱۳۹۹ بررسی پژو ۵۰۰۸ مدل ۲۰۲۱، برادر بزرگ ۳۰۰۸

مدت کوتاهی از عرضه پژو ۳۰۰۸ مدل ۲۰۲۱ نگذشته بود که این کمپانی فرانسوی پژو مدل فیس‌لیفت شده ۵۰۰۸ را نیز معرفی کرد. پژو ۵۰۰۸ در کلاس خودروهای شاسی ‌بلند قرار دارد و دارای هفت صندلی است. در مدل ۲۰۲۱ این خودرو فناوری‌های جدید و دستیار راننده اضافه شده و همچنین جلوپنجره دچار تغییر و تحولاتی گشته است. با این حال هنوز خبری از مدل‌های هیبریدی یا چهار چرخ متحرک نیست.

طراحی ظاهری و داخلی پژو ۵۰۰۸

جلوپنجره مدل ۲۰۲۱ این شاسی‌بلند فرانسوی مثل مدل ۳۰۰۸ طراحی و ساخته شده و به‌صورت مشبک و بدون قاب تا زیر چراغ‌های جلو امتداد می‌یابد. چراغ‌های ال ای دی روز به شکل دندان‌های نیش طراحی شده و تا پایین سپر امتداد پیدا می‌کند.

طراحی داخلی پژو ۵۰۰۸ تغییر چندانی نکرده و طراحی هوشمندانه کابین همانند مدل قبلی باقی مانده است. البته جزئیاتی به آن اضافه شده است.

درهای عقب خودرو برای سوار و پیاده شدن سرنشینان به اندازه کافی باز می‌شود و صندلی‌های ردیف دوم نیز به راحتی به سمت عقب و جلو باز و بسته می‌شوند و به راحتی می‌توان آنها را جمع کرد. افراد بالغ قدبلند نمی‌توانند به راحتی روی پنج صندلی عقب بنشینند و فضای کافی در اختیار داشته باشند. همچنین در مدل‌هایی که سقف شیشه‌ای دارند، فضای بالای سر هم محدود می‌شود. اگرچه جای کافی برای پای سرنشینان وجود دارد، اما اسکودا کودیاک و کیا سورنتو فضای بیشتری را در اختیار سرنشیان قرار می‌دهند.

در مدل‌های رده بالا پژو ۵۰۰۸، صندلی‌های جلو کاملا قابل تنظیم بوده و دارای ماساژور هستند و نسبت به صندلی‌های پژو ۳۰۰۸ راحت‌تر بودند. برای تزئینات داخلی می‌توان چوب نرمدار را همراه با چرم ناپا سفارش داد که چندان طبیعی و باکیفیت به نظر نمی‌رسد. به جز این مورد، کابین پژو ۵۰۰۸ مدل ۲۰۲۱ طراحی خیلی خوبی دارد و با مواد باکیفیت ساخته شده است. تزئینات کرومی هم از نظر ظاهری و هم از نظر جنس کیفیت بالایی دارند. ابزارها و دکمه‌ها و کلیدها سر جای خودشان قرار دارند و در طراحی داشبورد و درها دقت زیادی صرف شده است.

موتورهای Peugeot 5008 عملکرد متوسطی دارند اما گشتاور زیادی تولید می‌کنند. سواری مدل ۲۰۲۱ این خودرو نرم و روان است، البته جعبه دنده اتوماتیک هشت سرعته می‌تواند نرم‌تر کار کند. به نظر می‌رسد که بعضی مواقع تعویض دنده با تاخیر انجام می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی این شاسی‌بلند فرانسوی حدود ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است که کاملا اقتصادی به نظر می‌رسد.

رینگ‌های استاندارد مدل ۵۰۰۸ پژو از نوع ۱۹ اینچی است. فرمان‌پذیری خودرو قابل قبول است، اگرچه برای این خودرو شاسی‌بلند بزرگ و برای رانندگی با سرعت بالا باید سیستم فرمان بهتری کار گذاشته می‌شد. رانندگی با این خودرو راحت و آسان است اما عملکرد پژو ۵۰۰۸ سر پیچ‌ها و دوربرگردان‌ها کمی تند و تیز است.

سیستم جدید سرگرمی و اطلاعات Peugeot 5008 به لطف کلیدهای فیزیکی در پایین نمایشگر به راحتی قابل کنترل است، اما هنوز هم ایراداتی دارد. سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو روی همه کلاس‌های پژو ۵۰۰۸، حتی کلاس‌های رده پایین نصب شده است.

کروز کنترل تطبیقی، دستیار رانندگی بین خطوط و ترمز خودکار اضطراری (که می‌تواند عابران پیاده، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها را در شب و روز تشخیص دهد) روی پژو ۵۰۰۸ نصب شده است اما می‌توان سیستم دید در شب را نیز به‌صورت جداگانه سفارش داد. کروز کنترل تطبیقی به خوبی عمل می‌کند. سیستم رانندگی بین خطوط از سیستم هشدار خروج از خط مجزا شده است و پژو این قابلیت را فراهم کرده تا هر دو سیستم را بتوان غیرفعال کرد.

سیستم رانندگی بین خطوط شبیه به سیستمی است که در خودروهای مرسدس و تسلا استفاده شده و می‌تواند خودرو را در یک خط بزرگراه کنترل کند. این سیستم و سیستم‌های مشابه آن، باعث می‌شوند تا تمرکز و توجه راننده مختل شود و در صورت وجود ایراد در این تجهیزات می‌تواند منجر به حادثه گردد.

تفاوت مدل ۲۰۲۱ پژو ۵۰۰۸ با مدل قبلی

طراحی ظاهری بررسی پژو 5008

پژو ۵۰۰۸ با هفت صندلی، شاسی‌بلند بزرگ‌تری از پژو ۳۰۰۸ است. طبق بررسی‌های کارشناسان، مدل‌های بالاتر محصولات پژو امکانات بیشتری نسبت به مدل‌های پایین‌تر دارند. برای مثال پژو ۵۰۰۸ امکانات بیشتری را نسبت به پژو ۳۰۰۸ در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد.

همچنین بعضی از فناوری‌های جدید در فیس‌لیفت میان‌دوره هر دو مدل ۵۰۰۸ و ۳۰۰۸ به کار رفته است.

بالاترین Peugeot 5008 با نام جی‌تی شناخته می‌شود و از یک موتور توربو دیزل ۲ لیتری با قدرت ۱۷۸ اسب بخار بهره می‌گیرد. به دلیل نوع طراحی و ساخت، امکان استفاده از پیشرانه هیبریدی پلاگین چهار چرخ متحرک روی این خودرو فرانسوی وجود ندارد و تنها می‌توان یکی از چهار موتور بنزینی و یا دیزلی را سفارش داد. قوی‌ترین موتور بنزینی قابل سفارش برای پژو ۵۰۰۸ جدید از نوع ۱.۶ لیتری توربو با ۱۷۸ اسب بخار قدرت است. شتاب Peugeot 5008 با موتور بنزینی ۸.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

با توجه به اینکه امکان استفاده از موتور بنزینی برقی روی این شاسی ‌بلند وجود ندارد، به‌روزرسانی‌ها و ارتقاها بیشتر مربوط به طراحی ظاهری و نمای داخلی و امکانات پژو ۵۰۰۸ است. تزئینات جدید در نمای داخلی، یک نمایشگر لمسی بزرگ و جدید به ابعاد ۱۰ اینچ برای سیستم سرگرمی و اطلاعات، مجموعه جدید دستیار راننده و یک آینه عقب بدون قاب از امکانات جدید مدل ۲۰۲۱ پژو ۵۰۰۸ به شمار می‌آید.

آیا خرید پژو ۵۰۰۸ مقرون به صرفه است؟

طراحی داخلی بررسی پژو 5008

نمایی از بررسی پژو 5008

۵۰۰۸ مناسب خانواده‌های پرجمعیتی است که به یک خودرو با هفت صندلی نیاز دارند. خانواده‌هایی که دغدغه‌شان رفت و آمد فرزندانشان است و همین طور برایشان مهم است که قیمت خودرو قابل قبول باشد. اگرچه این شاسی‌بلند فرانسوی ضعف‌های در فرمان‌پذیری دارد اما آنقدر نیست که خریداران را از خرید آن منصرف کند. بلکه در میان رقبای گران‌قیمت، خودرو مقرون به صرفه‌ای به حساب می‌آید.

نویسنده: میلاد قزللو