از ساختار تا زمان تعویض برف پاکن خودرو

۱۱ مهر ۱۴۰۰ از ساختار تا زمان تعویض برف پاکن خودرو

اجزای مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک کل را بسازند. خودرو نیز از اجزای مختلف تشکیل شده، این اجزا در کنار یک دیگر ردیف شده‌اند تا کلیتی که خودرو نام دارد را بسازند. هر قطعه وظیفه‌ای را به عهده دارد. یکی از قطعات خودرو برف پاکن است. این قطعه ارزان قیمت در رانندگی ایمن نقش پررنگی دارد. برف پاکن می‌تواند به دلایل متعددی آسیب ببیند که در ادامه به آن پرداخته می‌شود. به یاد داشته باشید که تعویض این قطعه بسیار آسان است و خودتان به راحتی می‌توانید تعمیرکار خودتان باشید و آن را روی خودرو نصب کنید.

اهمیت برف پاکن خودرو

این قطعه وظیفه تمیز کردن شیشه جلو را به عهده دارد. هنگامی که شیشه جلو اتومبیل به هر دلیلی کثیف شود و جلوی دید راننده را بگیرد، برف پاکن‌ها هستند که شیشه جلو را تمیز می‌کنند تا راننده دید کاملی از مسیر داشته باشد.

برف پاکن در مدل‌های قدیمی شکل مکانیکی دارد؛ این وسیله با استفاده از یک اهرم (این اهرم معمولا در کنار فرمان خودرو قرار دارد) کنترل می‌شود. ساختار این قطعه در خودرو‌های مدرن به صورت برقی طراحی شده است و برخی از آنها نیز به سنسور باران مجهز‌اند که می‌تواند به صورت خودکار فعال شده و شیشه‌ها را تمیز کند.

گفتنی است که برخی خودرو‌ها روی شیشه عقب و چراغ‌ها نیز برف پاکن دارد که وجود آن به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در رانندگی کمک می‌کند.

ساختار برف پاکن

این قطعه از یک تیغه و روکش پلاستیکی تشکیل شده است که با حرکت رفت و برگشت آلودگی و‌ آب‌های موجود روی شیشه را پاک می‌کند.

برف پاکن یک قطعه مصرفی است که در اثر شرایط محیطی، بافت خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل باید در سرویس‌های دور‌ه‌ای خودرو مورد توجه قرار گیرد و در صورت آسیب تعویض شود.

به خاطر داشته باشید که تیغه به تنهایی شیشه را تمیز نمی‌کند و باید پلاستیک روی آن سالم باشد که به درستی عمل کند.

سنسور باران در برف پاکن

سنسور باران در خودرو‌های مدرن به طور خودکار برف پاک کن را فعال می‌کند. خرابی اسن سیستم به معنای خرابی کل برف پاکن نیست. در واقع اگر سنسور باران خراب شود سایر اجزای برف پاکن کار می‌کنند و تنها حالت خودکار آن کار نخواهد کرد.

این نکته را به خاطر داشته باشید که کثیف بودن چشمی‌های سنسور باران موجب از کار افتادن آن می‌شود. همچنین در هوای خیلی سرد اگر گرمکن سنسور باران فعال نشود، برف پاکن‌ها نیز عملکردی نخواهند داشت.

مطالب مرتبط:

انواع برف پاکن

تیغه‌های معمولی

این نوع از برف پاکن تیغه معمولی و پلاستیک فشرده دارد. پلاستیک برف پاکن‌های معمولی در شرایط‌ جوی مختلف به سرعت فرسوده می‌شود. این عمر این نوع از  برف پاکن‌ها بسیار کوتاه است و باید در مدت زمان کوتاه تعویض شود.

برف پاکن گیردار

برف پاکن‌های گیردار برای پاک کردن برف به کار می‌رود و برای خودرو‌هایی که در مناطقی با شرایط جوی معمولی تردد دارند به کار نمی‌رود. بهتر است برای رانندگی در زمستان و مناطق کوهستانی از این نوع تیغه برف پاکن استفاده شود.

برف پاکن ژله‌ای

برف پاک کن ژله‌ای تقریبا بهترین نوع در این قطعات است. این برف پاکن از سیلیکون ساخته شده و عملکرد بهتری نسبت به پلاستیک دارد. برف پاکن ژله‌ای عمر بالایی دارد و به راحتی فرسوده نمی‌شود.

نشانه‌های خرابی برف پاکن

  • ایجاد صدای گوش خراش هنگام حرکت تیغه‌ها
  • خش انداختن روی شیشه
  • لرزیدن تیغه‌ها
  • تمیز نکردن کامل شیشه

اگر این نشانه‌ها را هنگام استفاده از برف پاکن دیدید یعنی عمر آنها سرآمده و باید نسبت به تعویض تیغه‌ها اقدام کنید.

زمان تعویض برف پاک کن

به طور کلی زمان مشخصی برای تعویض این تیغه‌های کاربردی وجود ندارد. عوامل مختلفی می‌تواند روی زمان آن موثر باشد که مهمترین آنها جنس و شرایط جوی است. برای مثال شرایط آب و هوایی مطلوب سبب فرسودگی تیغه‌های برف پاکن نمی‌شود اما رانندگی در مناطق کوهستانی که بارش‌ها در آن زیاد است روی کاهش عمر تیغه‌های برف پاکن اثرگذار است. اما تابش نور خورشید نیز سبب فرسایش پلاستیک روی برف پاکن می‌شود بنابراین  صرف استفاده نکردن و رانندگی در شرایط جوی مطلوب نمی‌تواند دلیلی بر سلامت آن باشد.

بهتر است که تیغه‌های برف پاکن را هر ۶ ماه یک بار مورد بررسی قرار دهید و در صورت معیوب بودن آن را تعویض کنید.

چگونگی تعویض تیغه برف پاکن

تعویض تیغه‌ها کار بسیار ساده و آسانی است. برای تعویض تیغه‌ها کافی است آنها را کمی خم کنید تا از قاب فلزی جدا شود سپس می‌توانید تیغه جایگزین را در قالب جای دهید. این نکته را در نظر بگیرید که تیغه باید در فریم مخصوص به خود ثابت باشد.

دلایل کار نکردن آپ پاش برف پاکن

  • خالی بودن منبع آب
  • وجود رسوبات در منبع آب و گرفتگی آن
  • یخ زدن مایع شیشه شوی
  • وجود پارگی و نشتی در لوله شیشه شوی

 برف پاکن شیشه عقب

شیب شیشه‌ها و طراحی خودرو‌های شاسی و هاچ‌بک به شکلی است که بیشتر از خودرو‌های صندوق دار در معرض کثیفی قرار می‌گیرد. به دلیل طراحی آن و همچنین شیب تند شیشه‌ها، یک تیغه برف پاکن روی آن قرار داده می‌شود تا راننده به راحتی بتواند با پاک کردن راحت آن، دید بهتری از پشت خودرو داشته باشد.

برف پاکن در برخی از خودرو‌های هاچ بک مانند میتسوبیشی، هیوندای i10  و i20، مزدا۲، کیا پیکانتو و… همچنین در خودرو‌های نیم شاسی تیوولی، رنو کپچر، کیا اسپورتیج و… در خودروهای شاسی تویوتا لندکروزر، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه و… دیده می‌شود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شقایق صفی خانی