برندهای خودرویی فراموش شده در آمریکا

۱۰ تیر ۱۳۹۹ برندهای خودرویی فراموش شده در آمریکا

برندهای خودرویی آمریکایی همواره مورد توجه  علاقمندان به صنعت خودرو بوده و هستند، اما برخی برندهای خودرویی در آمریکا وجود دارند که گرچه در سال‌های فعالیتشان خوشنام و فعال بودند، اما آنچنان که باید بخت با آن‌ها یار نبوده و طی سال‌ها به دست فراموشی سپرده شده‌اند. انگار در صنعت خودرو هم همانند بسیاری دیگر از صنایع هیچ چیزی ثابت و پایدار نیست و ممکن است روزی حتی اولین و یا بزرگ‌ترین برندهای خودرویی آمریکایی هم فراموش شوند، در گوشه‌ای خاک بخورند و فقط نام و تعدادی محدود خودروهای باقی مانده از آن‌ها در تاریخ خودروسازی باقی بماند.

در ادامه به لیستی از برندهای فراموش شده آمریکایی اشاره شده که اکنون در گوشه‌ای از تاریخ، خاک می‌خورند.

Studebaker

روزی روزگاری، استودبیکر برای خودش کسی بود! در بین دهه‌های 40 و 50 میلادی، محصولات استودبیکر به عنوان یکی از برندهای خودرویی آمریکایی در همه خیابان‌ها به چشم می‌خورد. شروع این کمپانی، به سال 1902 و حتی شاید قبل‌تر از آن برمی‌گردد. درست در سال 1910، این برند به جایی رسیده بود که خودروهای بزرگ و لیموزین، با موتورهای چهار سیلندری تولید می‌کرد تا جایی که اواخر دهه 20 میلادی، تعداد سیلندرهای موتورهای استودبیکر به شش عدد رسید. مدل‌های این کمپانی اسم‌های جالبی مثل رئیس جمهور، دیکتاتور و  فرمانده داشتند. جنگ جهانی دوم، توانست ضربه بزرگی به این شرکت بزند. پس از جنگ، استودبیکر مدل‌هایی تولید کرد که خیلی طرفداران زیادی نداشت، اما در سال 1958 و ارائه مدل لارک (Lark)، توانست دوباره جایگاه باشکوه خودش را بدست بیاورد و متاسفانه در سال 1967، به دلیل فروش بسیار پایین، این برند برای همیشه از صنعت خودروسازی خداحافظی کرد. امروزه مدل‌های استودبیکر کلاسیک محسوب می‌شوند.

 

استودبیکر

Stutz

این برند، یک کمپانی کوچک و به داشتن ایده‌های نو معروف بود. این برند یکی اولین کمپانی‌هایی بود که در سال 1902، از فرمان در طراحی یک مدل جمع و جور استفاده کرد. در واقع بنیان‌گذار این شرکت، یکی از پایه‌گذارن استفاده از فرمان در خودروهای آن دوره بود. مدل Bearcat این شرکت، آمریکا را با مفهوم خودروی اسپرت آشنا کرد. این محصول، یکی از “جذاب‌ترین” مدل‌های آن زمان بود. با این حال، شانس با این شرکت یار نبود و در سال 1934، در دوران “افسردگی بزرگ” شکست خورد.

 

Stutz

Kaiser-Frazer

برند کِیسر-فرِیزر در زمان حیاتش، به داشتن طراحی‌های بسیار زیبا معروف بود. در زمان شراکت هنری کیسر و جوزف فریزر، این کمپانی به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرد. با اینکه این کمپانی به نوآوری و همکاری با طراحان شناخته شده معروف بود، اما هرگز از نظر تجاری موفق نبود. این شرکت هم مانند بسیاری از برندهای دیگر، در زمان جنگ جهانی دوم به ساخت جیپ مشغول شد. با اینکه محصولاتش تا دهه 60 میلادی در سراسر آمریکا به فروش می‌رسید، اما در سال 1955 این برند خودرویی آمریکایی با صنعت خودروسازی خداحافظی کرد.

 

کِیسر-فرِیزر

Pontiac

نام پونتیاک برای بسیاری ممکن است آشنا باشد، چرا که هنوز برخی از مدل‌های آن در خیابان‌های آمریکا دیده می‌شود. این برند خودرو معروف هالیوودی در سال 1926 متولد شد و تا سال 2009، توسط جنرال موتورز (General Motors) اداره می‌شد. به گفته جانشین مدیر جنرال موتورز، این برند در سال 2008 به دلیل اوضاع نابسمان اقتصادی مجبور به خداحافظی با پونیاک شد و این لحظه، تلخ‌ترین لحظه در تاریخ جنرال موتورز بود.

 

پونتیاک 1962

Oldsmobile

اولدزموبیل برای مردم آمریکا، زمانی مانند بت بود و مشتریانش بسیار وفادار بودند. چرا؟ چون این کمپانی اولین برند خودروسازی آمریکا بود و در سال 1897 پایه‎گذاری شد. بنیان‌گذار آن، یعنی رنسام اولدز، از سال 1880 در زمینه خودروسازی فعالیت می‌کرد. بر اساس برخی از گفته‌ها، محصولات اولدزموبیل اولین خودروهایی در آمریکا بودند که به مرحله تولید انبوه رسیدند. در سال 1908، این برند توسط جنرال موتورز خریداری شد. این کمپانی تا دهه 90 میلادی روزگاری خوشی داشت، اما در این برهه زمانی با بحران بزرگی در فروش محصولاتش مواجه شد و سرانجام در سال 2004، برای همیشه به تاریخ پیوست.

 

اولدزمبیل

Packard

دو برادر به نام‌های جیمز و ویلیام پکارد، تصمیم گرفتند که در سال 1899 کسب و کار خود را از تولید قطعات الکتریکی، به تولید خودرو تبدیل کنند. تا سال 1916، برند پکارد اولین خودروهای 12 سیلندری‌اش را تولید کرد. موتور Liberty هم که در جنگ جهانی دوم یکی از پرفروش‌ترین موتورهای هواپیما بود، توسط همین کمپانی تولید می‌شد. در آن روزها، محصولات پکارد به داشتن هزینه‌های بالای تولید معروف بودند و برخی از محصولاتش، توسط طراحان معروف طراحی می‌شد. امروزه بسیاری از کلکسیونرها، علاقه زیادی به خرید محصولات کلاسیک این شرکت دارند. متاسفانه در سال 1958، به پکارد نتوانست باب میل سلیقه مشتریانش پیش برود و بعد از مدتی برای همیشه از صفحه روزگار غیب شد.

 

پکارد امریکایی

Pierce-Arrow

برند پیرس-اَرو برای خیلی‌ها ناآشناست. این کمپانی متعلق به یک برند خوردوسازی آمریکایی و در نیویورک واقع شده بود. این برند که زمانی به تولید خودروهای فوق لاکچری معروف بود، خودروهای تجاری هم می‌ساخت. پیرس-اَرو زمانی یک کارخانه ساخت قفس پرنده بود و اولین محصولش را در سال 1901 روانه بازار کرد. پس از گذشت مدت زمانی، این برند به قدری قوی شد و گسترش یافت که برخی از محصولاتش رکورد سریع‌ترین خودروها را به نام خود ثبت کردند. با این حال، این برند هم در زمان “افسردگی بزرگ” فروشش افت کرد و مجبور به خداحافظی شد.

 

Pierce-Arrow

Duesenberg

امروزه خودروهای این برند با قیمت‌های بسیار بالا در مزایده‌های سراسر جهان به فروش می‌رسند. مدل J، ارزشمندترین خودروی به یادماندنی آمریکایی تاریخ است. این کمپانی در سال 1926 توسط ارت لوبسبان کورد خریداری و به عنوان یک خودروسازی لوکس و نوآور، روزگار خوشی را طی می‌کرد. خودروهای این برند بیش از 5000 پوند وزن و تکنولوژی بسیار قوی داشتند. بسیاری از ستاره‌های هالیوودی آن زمان، برای داشتن محصولات این برند، پول بسیار زیادی پرداخت می‌کردند. سال 1937، کورد این کمپانی را فروخت و از آن پس دیگر هیچ خودرویی تحت نام این برند تولید نشد.

دوسنبرگ آمریکایی

Hudson

این برند، حاصل همفکری کارکنان کمپانی (Old Motor Works) بود. آن‌ها تصمیم گرفتند که از کمپانی وام بگیرند و کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند. در دوران جنگ جهانی دوم، کارخانه دیترویت هادسون به یک کارخانه تولید بمب افکن تبدیل شد. سپس بعد از گذشت سال‌ها، هادسون با یک کمپانی رو به افول دیگر ادغام شد و سپس در سال 1960 برای همیشه با دنیای خودروسازی خداحافظی کرد.

 

هادسون

Vector

کمپانی وکتور موتورز، شرکتی بود که پیش از رسیدن به دوران اوج از این صنعت بیرون رفت. این کمپانی در سال 1970 راه اندازی شد و محصولاتش طراحی‌های زیبا و چشمگیری داشتند. با این حال، بسیاری از مشتریان از عملکرد ضعیف محصولات وکتور گلایه می‌کردند. در نتیجه، فروش این کمپانی بسیار ضعیف بود و در واقع هرگز آن طور که باید معروف نشد. محصولات این کمپانی به قدری جذاب بود که اکثر افراد به اشتباه تصور می‌کرند که وکتور سریع‌ترین خودروهای جهان را می‌سازد. این کمپانی از اواسط دهه 90 از خودروسازی کناره گیری کرد، اما به نظر می‌رسد که اخیرا دوباره شروع به فعالیت کرده و تصمیم گرفته با برندهای مانند فراری و لامبورگینی رقابت کند.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان