برندگان جایزه خودرو سال در دهه گذشته

۲۱ اسفند ۱۳۹۹ برندگان جایزه خودرو سال در دهه گذشته

تویوتا یاریس، به عنوان خودرو سال ۲۰۲۱ انتخاب شد. بدون شک جایزه خودرو سال که به صورت سالانه برگزار می‌شود، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین جایزه خودرویی جهان است.

بعضی اوقات این جایزه به اشتباه با نام خودرو سال اروپا نیز شناخته می‌شود. برای انتخاب بهترین خودرو، اتومبیل‌هایی که در یک سال قبل وارد بازار شده‌اند، توسط کارشناسان خودرویی بررسی و هفت خودرو به عنوان فینالیست معرفی می‌شوند.جایزه خودرو سال با همکاری هفت مجله خودرویی از هفت کشور اروپایی برگزار می‌شود. این هفت مجله عبارتند از: Autocar بریتانیا، Auto ایتالیا، Autopista اسپانیا، Autovisie هلند، L’Automobile Magazine فرانسه، Stern آلمان و Vi Bilägare سوئد.

معرفی خودروهای سال اروپا طی یک دهه گذشته

۲۰۱۱: نیسان لیف

نیسان لیف اولین خودروی تمام برقی است که عنوان خودرو سال را از آن خود کرد و البته این اتفاق با جنجال و هیاهو همراه شد. لیف به جای اینکه به خاطر «بهترین بودن» انتخاب شود، به دلیل «سبز بودن و پاک بودن» به عنوان خودرو سال انتخاب شد و اعتراض منتقدان را در پی داشت. این خودرو از زمان خود جلوتر بود اما فقط به دلیل اینکه ۲۰۰ کیلومتر بُرد داشت، خریداران اقبال چندانی به آن نشان ندادند.

باتری این خودرو مابین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ به‌روز شد اما ظاهر لیف تغییری پیدا نکرد. نسل دوم این خودرو ژاپنی در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و بُرد آن نیز به ۲۷۳ کیلومتر رسید.

نیسان لیف

۲۰۱۲: واکسال آمپرا

جنرال موتورز به دلیل نقدهایی که به نیسان لیف وارد می‌شد، خودرو برقی خود را به یک موتور بنزینی مجهز کرد تا بُرد اتومبیلش را افزایش دهد و بدین شکل میزان مسافت قابل رانندگی با واکسال آمپرا به ۴۸۳ کیلومتر رسید. با وجود اعتراف مدیران به استفاده از یک موتور کمکی، این شرکت از واژه هیبریدی برای واکسال آمپرا استفاده نکرد و برای توصیف این خودرو از عبارت «وسیله نقلیه برقی با موتور کمکی بنزینی» بهره گرفت.

واکسال آمپرا در سال ۲۰۱۰ به بازار خودرو عرضه شد و نسل دوم آن نیز در سال ۲۰۱۷ به دست مشتریان رسید تا اینکه تولید آمپرا در ۲۰۱۹ متوقف شد.

 

واکسال آمپرا

۲۰۱۳: فولکس واگن گلف

همه مدل‌های فولکس واگن گلف در ۳۸ سال گذشته، همیشه جزو سه خودرو سال قرار داشته‌اند. مدل MK7 نیز این سنت را ادامه داد و بالاتر از تویوتا GT86 و سوبارو BR-Z عنوان خودرو سال را به خود اختصاص داد. فولکس واگن گلف بعد از رنو کلیو، دومین خودرویی است که برای دومین بار برنده این جایزه شد. مدل MK3 در سال ۱۹۹۲ اولین بار گلف را صاحب جایزه خودرو سال کرده بود.

تولید مدل‌های GTD، GTI و R گلف در سال ۲۰۱۹ متوقف شد اما ساخت مدل تمام برقی گلف تا ۲۰۲۰ ادامه پیدا کرد و در آوریل همان سال، نسل جدید گلف با نام MK8 روانه بازار شد.

 

فولکس واگن گلف 2013

۲۰۱۴: پژو ۳۰۸

هم‌زمان با آغاز دوران خودروهای برقی، پژو ۳۰۸ نیز همراه با خودروهایی مثل بی ام و i3 و تسلا مدل S پا به میدان رقابت گذاشت.

پژو ۳۰۸ چهارمین خودرو سال این خودروساز فرانسوی بود که بعد از ۱۲ سال دوباره اسم پژو را در فهرست این جایزه ثبت کرد. تغییر سبک طراحی و بازگشت مدل هاچبک باعث شد تا فاصله‌اش با رقبایی مثل گلف کم شود. چهره این خودرو فرانسوی در سال ۲۰۱۷ دچار تغییر و تحولاتی شد و تولیدش با پیشرانه‌های جدید تا حال حاضر ادامه پیدا کرده است. نسل جدید پژو ۳۰۸ در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

 

پژو 308 مدل 2014

۲۰۱۵: فولکس واگن پاسات

فولکس واگن پاسات از سال ۱۹۷۳ روانه جاده‌ها شده و تا ۲۰۱۵ و عرضه هشتمین نسل، ۲۲ میلیون دستگاه فروش داشته است. پاسات MK8 به خاطر موتور توربو دوقلو و جعبه دنده هفته سرعته جدیدش با استقبال زیادی روبه‌رو شد و توانست سیتروئن C4 کاکتوس و مرسدس بنز سی کلاس را پشت سر بگذارد.

تولید این سدان آلمانی با کمی تغییرات همچنان ادامه دارد.

فولکس واگن پاسات 2015

۲۰۱۶: واکسال آسترا

واکسول آسترا روی پلتفرم جدید D2XX ساخته شد و به همین دلیل ۲۰۰ کیلوگرم از وزنش کاهش پیدا کرد و عملکرد و کارایی و ظاهرش هم از قبل بهتر شد. هر چند فاصله بین دو محور کمتر شده بود اما پلتفرم جدید باعث شد تا کابین آن جادارتر شود. نسل جدید این خودرو از سال ۲۰۱۹ با تغییرات جزئی در کاپوت، جلوپنجره و صندوق عقب عرضه می‌شود و یک جعبه دنده ۹ سرعته روی آن قرار گرفته است.

 

واکسال آسترا

۲۰۱۷: پژو ۳۰۰۸

در سال‌های اخیر تقاضا برای شاسی‌بلندهای جمع و جور و کراس اوورها افزایش یافته و در همین زمان پژو یکی از بهترین خودروهایش را ارائه کرده است. استفاده از فناوری‌های مدرن مانند آی-کاکپیت و ترکیب آن با کابین خوش ساخت باعث شد تا پژو ۳۰۰۸ به عنوان خودرو سال انتخاب شود. در حال حاضر نسل دوم پژو ۳۰۰۸ تولید می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اروپا است. نسل سوم این کراس اوور با فیس‌لیفت جدید در سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان می‌رسد.

 

پژو ۳۰۰۸

۲۰۱۸: ولوو XC40

این خودرو کوچک‌ترین شاسی‌بلند ولوو است و راحتی، زیبایی و شیک بودن مدل‌های XC90 و XC60 را در یک بدنه کامپکت جمع کرده است. امکانات ایمنی و پیشرانه منحصربه‌فرد باعث شد تا ولوو XC40 با ۸۳ امتیاز بیشتر از سئات ایبیزا به عنوان خودرو سال انتخاب شود.

نسخه تمام برقی این شاسی‌بلند در سال ۲۰۲۱ به بازار می‌آید تا ولوو را در راه رسیدن به فروش خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۵ یاری کند.

 

ولوو XC40 مدل 2018

۲۰۱۹: جگوار آی-پیس

اولین تلاش جگوار برای ساخت خودرو برقی با موفقیت همراه بود. جگوار آی-پیس بالاتر از خودروهای برقی مثل تسلا مدل X و آئودی ای-ترون، خودرو سال شد. عملکرد مناسب و تولید باکیفیت، دلایلی بودند که داوران را مجاب به انتخاب آی-پیس کردند.

 

جگوار آی-پیس 2019

۲۰۲۰: پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸ به راحتی تسلا مدل ۳ و پورشه تایکان را پشت سر گذاشت و جایزه خودرو سال را از آن خود کرد. رنو کلیو بالاتر از فورد پوما به مقام چهارم رسید. تویوتا کرولا ششم شد و بی ام و سری ۱ در جایگاه هفتم قرار گرفت.

این خودروساز فرانسوی تاکنون موفق شده شش بار عنوان بهترین خودرو را به خود اختصاص دهد، پژو ۵۰۴ (۱۹۶۹)، پژو ۴۰۵ (۱۹۸۸)، پژو ۳۰۷ (۲۰۰۲) از برندگان قبلی خودرو سال هستند.

۲۰۰ هزار دستگاه از محصولات پژو در سال ۲۰۲۰ به فروش رفت که آماری خوب در این سال سخت و طاقت‌فرسا بود.

پژو 208 مدل 2020

۲۰۲۱: تویوتا یاریس

تویوتا یاریس در یک مارس (۱۱ اسفند ۱۳۹۹) و با پشت سر گذاشتن فیات ۵۰۰، کوپرا فورمنتو، فولکس واگن ID 3، اشکودا اوکتاویا، لندروور دیفندر و سیتروئن C4 به عنوان خودرو سال معرفی شد. این دومین باری است که یاریس به این جایزه دست پیدا می‌کند.

 

تویوتا یاریس 2021

نویسنده: میلاد قزللو