معرفی شورولت بلیزر برقی K5

۱۴ آبان ۱۳۹۹ معرفی شورولت بلیزر برقی K5

بازار رو به رشد خودروهای برقی سود هنگفتی را راهی جیب کمپانی‌های خودروسازی می‌کند. کمپانی‌های خودروسازی در کنار دولت‌ها و سازمان‌های محیط زیستی در حال القای الگوی مصرفی به خریداران خودرو هستند که مطابق با آن بهترین انتخاب در بازار خودرو از میان محصولات الکتریکی و نیمه الکتریکی است.

این الگوی مصرف به مرور خود را در تمامی ابعاد بازار خودرو نشان می‌دهد و نه تنها بازار خودروهای سفر کیلومتر که حتی بازار خودروهای دست دوم و کلاسیک را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

هنوز مدت زمان زیادی باقی مانده است که خودروهای درون‌سوز محبوبیت خود را از دست بدهند و بعید به نظر می‌رسد که زمانی فرا برسد که طرفداران دنیای خودرو دست از صدای جذاب اگزوز و یا گاز خوردن موتورهای درون‌سوز بکشند.

به هر صورت دنیای خودرو در حال برقی شدن است و توقف این روند نیز بعید به نظر می‌رسد. باید منتظر ماند و دید که تقابل خودروهای الکتریکی و درون‌سوز تا کجا ادامه خواهد یافت و نتیجه این تقابل چه خواهد شد.

بلیزر برقی شورولت K5

در ادامه روند برقی سازی خودروهای درون‌سوز تعدادی از فعالان صنعت خودروسازی به سراغ مدل‌های کلاسیک و قدیمی رفته و آن‌ها را به پیشرانه‌های برقی مجهز می‌کنند.

این موضوع طرفداران خاص خود را دارد و برای بسیاری از عاشقان خودروهای کلاسیک یک چالش جذاب به شما می‌رود.

در همین راستا تعداد کمپانی‌ها و استارتاپ‌های نوظهوری که به جهت تجهیز خودروهای قدیمی و کلاسیک به پیشرانه‌های الکتریکی تاسیس می‌شوند به شدت در حال افزایش است.

نکته حائز اهمیت در این میان آن است که نونوار کردن خودروهای کلاسیک و قدیمی خود یک تجارت پرسود است و اضافه شدن موتورهای برقی و نیمه برقی به این دست از وسایل نقلیه سود حاصله را چند برابر می‌کند.

در همین راستا نیز یکی از یکی از زیرمجموعه‌های شرکت شورولت یعنی پرفورمنس شورولت اقدام به راه‌اندازی برنامه‌ای به نام eCrate EV کرده است.

مطابق با این برنامه تعدادی از محصولات قدیمی و کلاسیک شورولت به پکیج الکتریک کانکت و کروز (Electric Connect and Cruise) مجهز خواهند شد.

پرفورمنس شورولت هدف خود از راه‌اندازی این برنامه و تجهیز خودروهای قدیمی شورولت به پکیج مذکور را به روزرسانی این خودروها برای حفظ آن‌ها در جاده‌ها و خیابان‌ها عنوان کرده است.

موتور برقی شورلت K5بلیزر

پکیج الکتریک کنکت و کروز (Electric Connect and Cruise) می‌تواند مدل‌های مختلف شورولت را به قوای محرکه برقی مجهز کند. شرکت سازنده نیز وعده داده است که پکیج از نیمه دوم سال آینده برای علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

جدیدترین خودرویی که پرفورمنس شورولت به پکیج مذکور مجهز شده است یک دستگاه دستگاه بلیزر K5 مدل ۱۹۹۷ است که به زودی در نمایشگاه خودرو SEMA360 در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. البته این نمایشگاه به علت شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

این خودرو که یک شاسی‌بلند محبوب و پرفروش است که در حالت استاندارد به یک موتور ۶.۵ لیتری هشت سیلندر خورجینی و یک گیربکس سه سرعته خودکار مجهز است.

شورورلت این شاسی‌بلند پهن‌پیکر را برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ در بازار آمریکا معرفی کرد و تولید آن تا سال ۱۹۹۴ در سه نسل ادامه یافت. اصلی‌ترین دلیلی که سبب شد بلیزر K5 با توقف تولید مواجه شود مصرف سوخت بالای این خودرو بود.

در سال ۱۹۹۷ یک فیس‌لیفت جذاب و تولید محدود بر روی این شاسی‌بلند غول‌پیکر عرضه شد که می‌توانست به کمک موتوری 6.5 لیتریV8  خود ۱۷۵ اسب بخار قدرت  و ۳۹۳ نیوتن متر گشتاور تولید کند.

بلیزر K5 برقی شده‌ای که انتظار می‌رود به صورت مجازی در نمایشگاه خودرو SEMA 360 رونمایی شود همین فیس‌لیفت تولید محدود است.

طراحی کابین بلیزر برقی K5

گفته می‌شود یک پیشرانه بولت جایگزین تجهیزات قبلی خواهد شد. این پیشرانه جدید می‌تواند ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند و انتظار می‌رود با توجه به اعداد مذکور کارایی خودرو نیز افزایش یافته باشد.

انرژی مورد نیاز این پیشرانه برقی را یک پک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی تامین می‌کند. این پک ۴۰۰ ولتی در قسمت بار بلیزر K5 مدل ۱۹۹۷ قرار خواهد گرفت و هنوز مشخص نشده است که مسافت قابل‌پیمایش به کمک آن چقدر خواهد بود.

علاوه‌بر تجهیزاتی که به صورت پیشفرض در بلیزر K5 مدل ۱۹۹۷ به چشم می‌خورد پرفورمنس شورولت این خودرو را به گیربکس ۴ سرعته الکترونیکی، کیت فرمان برقی و پمپ برقی ترمز مجهز کرده است.

به‌علاوه جعبه‌دنده کمکی، میل کاردان و اکسل‌های این خودرو نیز کمی تغییر کرده اما همچنان در جای خود باقی مانده‌اند.

نمای عقب بلیزر برقی

تنها تغییر محسوسی که در داخل کابین این شاسی‌بلند غول‌پیکر به چشم می‌خورد نشان‌گر مخصوصی است که به جهت نمایش میزان شارژ باتری تعبیه شده است.

گفته می‌شود که این محصول سال آینده میلادی به صورت عمومی عرضه خواهد شد و البته که استقبال عمومی از آن به اندازه مدل کلاسیک دهه ۷۰ نخواهد بود.

پیش از این نیز پرفورمنس شورولت در برنامه‌ای eCrate EV یک دستگاه کامارو ۲۰۱۸ را دستخوش تغییرات جدید قرار داده بود. این خودرو در تغییرات جدید نام  eCOPOبه خود گرفته و قدرت و گشتاور  آن به ترتیب به ۷۰۰ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر رسیده بود.

خودرو دیگری که در این برنامه برقی سازی شده وانت شورولت C-10 مدل ۱۹۶۲ است که به عنوان یکی از بهترین خودروهای نمایشگاه سما 2019 معرفی شد.

نویسنده: زهرا ملکی