بهترین برندها و خودروهای نمایشگاه سما ۲۰۲۰

۱۸ آبان ۱۳۹۹ بهترین برندها و خودروهای نمایشگاه سما ۲۰۲۰

این هفتمین سال متوالی است که رقابت درون سازمانی “جدال سازندگان” با مضمون انگلیسی Battle of the Builders در نمایشگاه سما برگزار می‌شود. این رقابت با حضور ۴۰ شرکت کننده مستقل و خودروهای برتر آن‌ها برگزار می‌شود. هدف این رقابت معرفی و قدردانی از تلاش سالانه برترین بازسازی کنندگان و سفارشی‌سازان کوچکی است که با تکیه بر بهترین قطعات موجود در بازار افترمارک، اقدام به طراحی و ساخت یک خودرو کاملا بازسازی شده با استانداردهای روز می‌کنند.

این رقابت در چهار کلاس مختلف هات راد (خودروهای اسپرت سفارشی آمریکایی)، وانت/آفرود، اسپرت کوچک (معمولا ویژه خودروهای بازسازی شده غیر آمریکایی) و بخش تازه واردها (سازندگان جوان‌تر از 27 سال) برگزار می‌شود. تعداد شرکت کنندگان گاهی اوقات به بیش از 300 نفر نیز می‌رسد.

روش داوری بهترین های سما ۲۰۲۰

بهترین خودروهای سما 2020

در همان روز ابتدایی، داورهای این رقابت از میان صدها شرکت کننده، بلافاصله تنها ۴۰ شرکت کننده اصلی (۱۰ شرکت کننده از هر کلاس) را برمی‌گزینند. این ۴۰ شرکت کننده انتخابی طی روزهای برگزاری نمایشگاه به دقت بررسی شده و با رای داورها از هر ۱۰ شرکت کننده هر کلاس، تنها 3 شرکت کننده باقی می‌مانند که نشان دهنده نفرات اول تا سوم هر کلاس هستند و در نهایت ۱۲ فینالیست به مرحله نهایی راه می‌یابند. جالب‌ترین بخش داستان اینجا است که برای معرفی برنده رقابت سال جدال سازندگان، داورهای بخش نهایی را همان 12 شرکت کننده فینالیست تشکیل می‌دهد. حال آن‌ها باید کلاه خود را قاضی کرده و برنده را از میان خودشان انتخاب کنند.

بهترین خودروهای سما ۲۰۲۰

چه برندی برنده سما 2020شد

از میان ۴۰ شرکت کننده، سه نفر اول هر کلاس مشخص شد. از آنجایی که تیم‌های شرکت کننده برای ایرانیان چندان اهمیتی ندارد، صرفه به معرفی خودروهای بازسازی شده آن‌ها اکتفا می‌کنیم. کلاس هات راد شامل سه خودرو پلیموث کودا ۱۹۷۱، شورولت استیشن دو در ۱۹۶۳ و شورولت کوروت ۱۹۶۴ بود. کلاس ریزه میزه‌های خارجی (اسپرت‌های کوچک سایز) به ترتیب از جگوار E تایپ ۱۹۷۴، سوبارو WRX STI 2004 و مزدا RX7 FDS3 ۱۹۹۳ تشکیل شد. سه رتبه اول کلاس وانت/آفرود شامل تویوتا تاکوما 2020، شورولت C10 مدل ۱۹۶۵ و فورد رَنچِرو ۱۹۷۱ تشکیل دادند و در نهایت سه نفر برتر کلاس تازه واردها با سه خودرو شورولت کامارو RS 1968، شورولت کامارو 1968 و پونتیاک لومان 1967 به فینال رقابت جدال سازندگان سما 2020 یا همان سما ۳۶۰ امسال راه یافتند.

با در اختیار گرفتن بخش داوری در قسمت فینال، این ۱۲ فینالیست هستند که باید با رده بندی کیفی و توجه به جزئیات، یک نفر را در میان خود به عنوان برنده انتخاب کنند. داوری مسابقه در حساسترین بخش آن از سوی خود فینالیست‌ها سنت این رقابت جذاب است. با اعلام نفر چهارم از کلاس تازه واردها، کودی مدیسیس با شورولت کامارو ۱۹۶۸ برنده جایگاه چهارم، چیپ فوز مشهور با جگوار E-Type مدل ۱۹۷۴ از کلاس اسپرت‌های کوچک برنده جایگاه سوم، مارک گیامبالوو با شورولت وانت C10 مدل ۱۹۶۵ از کلاس وانت/ آفرود برنده جایگاه دوم و در نهایت، بِرَدی رَنویلِر، با شورولت استیشن واگن دو در از کلاس هات‌ راد، برنده جایگاه اول رقابت جدال سازندگان نمایشگاه سما ۲۰۲۰ شدند.

در هفت سال گذشته، این اولین باری است که یک استیشن واگن موفق به پیروزی نهایی در رقابت جدال سازندگان سما می‌شود. پیروزی رنویلر از میان ۳۳۰ شرکت کننده ممکن شد که نشان دهنده میزات دشواری و سختگیری داوران است. کلاس تازه واردها نیز همچنان یکی از داغ‌ترین و محبوب‌ترین کلاس‌های رقابت جدال سازندگان است که هدف آن معرفی جوانانی است که به بازسازی و تقویت خودرو علاقه بسیاری دارند و با تکیه بر تریبون رقابت جدال سازندگان و حمایت نمایشگاه بزرگ سما، برای خود اسم و رسمی دست و پا می‌کنند.

نویسنده: شهاب انیسی