تعلیق روش خرید خودروهای تسلا با بیت کوین

۲ خرداد ۱۴۰۰ تعلیق روش خرید خودروهای تسلا با بیت کوین

حدود سه ماه پیش و در ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی، ایلان ماسک، مدیرعامل خودروسازی تسلا در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که به زودی مشتریان می‌توانند محصولات این شرکت را با پرداخت بیت‌کوین به صورت اینترنتی خریداری کنند.

این خبر و اخبار مربوط به خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین توسط تسلا و همین طور توییت‌های ایلان ماسک باعث شد تا قیمت بیت‌کوین جهش قیمت پیدا کند و تا نزدیک ۷۰ هزار دلار برسد.

اما چند روز پیش ایلان ماسک دوباره با انتشار توییتی درباره بیت‌کوین باعث شد تا قیمت این رمز ارز سقوط آزاد داشته باشد. مدیرعامل تسلا در این توییت نوشت به دلیل اینکه برای استخراج بیت‌کوین از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود و برای محیط زیست مضر است، از این به بعد خرید خودروهای تسلا با بیت‌کوین امکان‌پذیر نیست.

شارژ خودروهای تسلا

ورود رمزارزها به صنعت و بازار خودرو

رمزارزها اتفاق جدید و تازه‌ای نیستند و سال‌ها است که با استفاده از ماینرها استخراج و در صرافی‌های مجازی خرید و فروش می‌شوند. اما هیچ وقت مثل یک سال اخیر مورد توجه قرار نگرفته و بحث‌شان داغ نشده بود. به طوری که مردم عادی بخشی از پولشان را صرف سرمایه‌گذاری در رمزارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و… کرده‌اند و بانک‌ها و موسسات مالی هم در حال زمینه‌سازی برای استفاده از ارزهای دیجیتال در سیستم‌های پولی هستند.

اولین کالایی که با بیت‌کوین خریداری شد، پیتزا بود. در سال ۲۰۱۰، یک برنامه‌نویس ۱۰ هزار بیت‌کوین برای خرید ۲ عدد پیتزا پرداخت کرد. اما به دلیل گسترده نبود استفاده از بیت‌کوین و همین طور ناپایدار بودن قیمت رمزارزها، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده کالا و ارائه‌دهنده خدمات رغبتی به فروش محصولاتشان در ازای پرداخت ارزهای دیجیتال جدید نداشتند.

خودروسازی تسلا یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه استفاده از فناوری و تکنولوژی است و اتومبیل‌هایش فقط با پیشرانه برقی و همین طور سیستم رانندگی خودران عرضه می‌شوند. ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت هم از جمله افرادی است که به فناوری‌های جدید علاقه دارد و علاوه بر تسلا، شرکت اسپیس ایکس را هم مدیریت می‌کند که قصد دارد تا سفرهای فضایی را در اختیار همه مردم قرار دهد.

خودروسازی تسلا در ابتدای سال ۲۰۲۱، با خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت‌کوین در بازار رمزارزها سرمایه‌گذاری کرد و خبر داد که به زودی مشتریان می‌توانند خودروهای این شرکت را با پرداخت رمزارز خریداری کنند. این اتفاق باعث شد تا قیمت بیت‌کوین و به دنبال آن دیگر رمزارزها جهش قیمتی پیدا کند.

فروشگاه تسلا

خرید تسلا مدل S با بیت کوین

قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ ناگهان با جهش قیمتی مواجه شد و چند برابر افزایش پیدا کرد و در ابتدای سال ۲۰۲۱ به ۶۰ هزار دلار رسیده است.

در فوریه ۲۰۲۱ خودروسازی تسلا اعلام کرد خریداران می‌توانند خودروهای برقی این شرکت را با پرداخت بیت‌کوین خریداری کنند و در ۲۴ مارس با اعلام خبر رسمی، به وعده‌اش عمل کرد.

ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در توییتر اعلام کرد که از این پس مشتریان آمریکایی می‌توانند تسلا مدل S را با پرداخت بیت‌کوین خریداری کنند. طبق اعلام ماسک، این شرکت برای دریافت و پرداخت بیت‌کوین از نرم‌افزارهای داخلی و منبع باز استفاده می‌کند. بیت‌کوین پرداختی در کیف پول الکترونیکی نگهداری می‌شود و به ارز فیات تبدیل نخواهد شد.

مطالب مرتبط:

جهت اطلاع، ارز فیات، پول کاغذی بدون پشتوانه‌ای است که توسط دولت‌ها منتشر می‌شود. مهم‌ترین ارز فیات، دلار آمریکا است.

خرید خودرو تسلا با بیت کوین

مشتریانی که خارج از ایالات متحده زندگی می‌کنند، در اواخر سال ۲۰۲۱ به این گزینه دسترسی پیدا خواهند کرد. عدم تبدیل بیت‌کوین به دلار توسط شرکت تسلا عجیب است، به دلیل اینکه هزینه‌های تولید خودروها به دلار محاسبه و پرداخت می‌شود. این بدین معنی است که تسلا نمی‌تواند بیت‌کوین را به عنوان درآمد شناسایی و ثبت کند.

وبسایت رسمی تسلا برای پرداخت‌های بیت‌کوین به‌روز شده و در صفحه پشتیبانی پرسش و پاسخ‌هایی را در این باره درج کرده است. به طور مثال، در صورتی که خریدار مبلغ را به صورت درست پرداخت نکند، سفارش وی لغو می‌شود. همچنین در صورتی که خریدار نتواند مبلغ نهایی را به طور دقیق ارسال کند، سفارش وی با تاخیر تحویل داده خواهد شد.

پردازش پرداخت بیت‌کوین بعد از ارسال از کیف الکترونیکی کاربر، تنها یک دقیقه زمان می‌برد اما ایمیل تایید ممکن است ۶ ساعت بعد به صندوق الکترونیکی ارسال شود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که بیت‌کوین پرداخت‌شده قابل استرداد نخواهد بود.

خرید خودرو تسلا با بیت کوین

تعلیق روش فروش خودرو تسلا در ازای پرداخت بیت کوین

تنها تعدادی از شرکت‌ها مثل تسلا به نوآوری علاقه دارند و به دلیل اینکه سازنده خودروهای برقی از رقبا جلوتر است، زودتر از آنها می‌تواند پیشرفت کند. اگرچه این برند در سالیان گذشته میلیاردها دلار درآمد داشته، اما باز به دنبال راه‌هایی است تا خودروهای بیشتری بفروشد.

در ابتدای سال جاری میلادی، ایلان ماسک اعلام کرده بود که به زودی خودروهای تسلا را می‌توان با بیت‌کوین خریداری کرد و کمی بعد با اعلام خبر رسمی، به وعده‌اش عمل کرد. اما حالا و بعد از حدود یک ماه، مدیرعامل تسلا خبر از تعلیق این روش پرداخت برای خرید تسلا مدل S می‌دهد. دلیل این کار «پایداری» اعلام شده است.

بعضی از افراد عقیده دارند که این کار به دلیل دستکاری در قیمت بیت‌کوین انجام شده اما دلیل اعلام‌شده کاملا منطقی است. ایلان ماسک در توییتر نوشته «افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی، به ویژه زغال سنگ که بیشترین آلایندگی را دارد، برای استخراج و انجام معاملات بیت‌کوین، نگران‌کننده است.»

با این وجود، تسلا بیت‌کوین موجود در کیف پول الکترونیکی‌اش را نمی‌فروشد و به محض اینکه آلایندگی استخراج رمزارزها کاهش یافت، دوباره آنها را برای داد و ستد استفاده می‌کند. در همین حین، تسلا در حال بررسی سایر رمزارزها برای دستیابی به اهدافی است که در نظر دارد. با این شرط که میزان انرژی مورداستفاده این ارزهای دیجیتال کمتر از یک درصد انرژی برای استخراج بیت‌کوین باشد. این اتفاق با کاهش قیمت و اصلاح شدید رمزارزها هم‌زمان شد.

ایلان ماسک در مراسم رونمایی وانت تسلا

 

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو کارکرده