کراس اوور بیسو T3، خودرو ناکام چینی در بازار ایران!

۲۲ تیر ۱۳۹۹ کراس اوور بیسو T3، خودرو ناکام چینی در بازار ایران!

بیسو T3 Bisu T3 یک کراس اوور جمع و جور شهری است که از سال ۲۰۱۷ توسط کمپانی تازه تاسیس «بیسو اتوموتیو» به بازار راه پیدا کرد. شرکت بیسو زیر مجموعه گروه خودروسازی بایک موتورز چین بوده که مدل بیسو T3 را توسط شرکت سیف خودرو برای مدتی راهی بازار ایران کرد.

سیف خودرو که پیش از این واردات محصولات برند معروف ژاپنی سوبارو به ایران را بر عهده داشت، این بار به سراغ یک شرکت چینی رفت و دو مدل T3 و T5 این خودروساز را به تعداد محدود به دست مشتریان ایرانی رساند. سیف خودرو ابتدا این کراس اوور جمع و جور چینی را در قالب تیپ فول آپشن اکسلنت به دست مشتریان ایرانی رساند اما پس از آن نسخه لاکچری را به بازار عرضه کرد که بسیاری از آپشن‌های مدرن آن حذف شده بود. به هر حال در مطلب پیش رو قصد داریم تا بیسو تی۳ را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده و به شاخصه‌های فنی، ظاهری، وضعیت فروش این خودرو کراس اوور در بازار ایران بپردازیم.

طراحی ظاهری بیسو T3

طراحی داخلی بیسو T3

با توجه به استقبال روزافزون مشتریان از محصولات کراس اوور، مسئولان شرکت بیسو نیز کاملا به این مهم واقف بوده و اولین محصولات شرکت خود را در قالب بدنه کراس‌اور روانه بازار کردند. طراحان بیسو T3 نگاه ویژه‌ای به سبک طراحی برخی شاسی بلندهای فول سایز پرطرفدار همچون لندروور دیسکاوری داشته و طراحی بدنه خودرو T3 را با الگوبرداری از این‌گونه کراس اوورهای معروف انجام داده‌اند.

در نمای روبرو شاهد چراغ‌هایی با طرح کشیده در دو طرف یک جلوپنجره حاوی نوارهای افقی مشکی-کروم رنگ هستیم که جلوه‌ای تقریبا ساده اما مصمم و مطابق با المان‌های شاسی بلندهای تمام عیار را برای چهره این خودرو را رقم زده است. طراحی سپر به ویژه قاب‌های مه شکن و دریچه تهویه بین آنها نیز در نوع خود جالب توجه به نظر رسیده و هماهنگی بصری مناسبی را در این قسمت پدید آورده است.

در نمای جانبی شاهد استفاده از خطوط صاف و اشکال هندسی چند ضلعی با زوایای شکسته در بخش‌های مختلف اطراف پنجره‌ها هستیم که جلوه‌ای اسپرت، مدرن و جسورانه را برای نمای کناری بیسو T3 ایجاد کرده‌اند. استفاده از حجم پردازی‌های مناسب درب‌ها و اطراف گلگیرها به همراه فلاپ‌های پلاستیکی مشکی رنگ در قسمت تحتانی بدنه سبب به وجود آمدن نمایی خوش‌فرم و جذاب برای این بخش خودرو شده است.

در ناحیه عقب نیز شاهد چراغ‌های دو تکه دارای طراحی هماهنگ با انواع جلو هستیم که در کنار سایر المان‌های اصلی این بخش منظره جذابی برای قسمت پشت خودرو پدید آورده‌اند. البته طرح قسمت مشکی رنگ سپر و چراغ‌های مه شکن گرد تا حدی ناهماهنگ با المان‌های ظاهری این خودرو به نظر می‌رسند که البته چندان مسئله‌ساز و انتقاد برانگیز نخواهند بود.

به طور کل طراحی ظاهری این کراس اوور جمع و جور چینی، نسبتا جذاب، مدرن و جسورانه بوده و با توجه به شباهت آن با برخی کراس اوورهای فول سایز روز دنیا می‌تواند رضایت خاطر اکثر مشتریان این کلاس خودرویی را تا حد زیادی برآورده سازد.

طراحی داخلی بیسو T3

طراحی داخلی بیسو T3

گرچه فضای کابین بیسو T3 در نوع خود چشم نواز و زیبا طراحی شده اما شاید کمی تا قسمتی قدیمی به نظر برسد. با این حال در مقایسه با بسیاری از محصولات هم‌رده موجود در بازار کشورمان خوشایندتر جلوه خواهد کرد. طراحی کنسول میانی این محصول که با استفاده از نوارهای نقره‌ای رنگ تزیین شده، انسان را به یاد داشبورد لکسوسnx  می‌اندازد و بر درجه میزان لوکس بودن کابین خواهد افزود. غربیلک فرمان چهار شاخه فرمی خوش‌دست داشته اما پنل کیلومتر شمار پشت آن به جز صفحه نمایشگر رنگی با گرافیک جذاب، چندان دلپسند و اسپرت ارزیابی نمی‌شود.

متریال قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک خشک بوده اما بکارگیری چرم مصنوعی در برخی نقاط آن موجب باکیفیت‌تر شدن این قسمت شده است. همچنین نواحی پر لمس تودری ها نیز با روکش چرم مصنوعی پوشش داده شده که موجب رضایت خاطر و آسایش بیشتر مشتریان خواهد شد. فرم صندلی‌ها و کیفیت روکش چرمی آنها نیز در مقایسه با محصولات مشابه مناسب برآورد می‌شود. کابین بیسو T3 فضای مناسبی جهت حضور حداقل ۴ نفر سرنشین بزرگسال بوده و آسایش کافی را به کاربران خود ارائه خواهد داد. در مجموع باید عنوان داشت که کابین بیسو T3 چه از لحاظ سطح کیفی و چه از لحاظ نوع طراحی و میزان جادار بودن آن می‌تواند پاسخگوی نیازهای مشتریان در سطح نسبتا معقول و مناسبی باشد و از این حیث نمی‌توان عیب خاصی را بر این محصول با توجه به رنج قیمت آن وارد دانست.

آپشن ها و امکانات بیسو T3

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد شرکت سیف خودرو مدل بیسو T3 را در دو تیپ لاکچری و اکسلنت روانه بازار کشورمان کرد که مدل اکسلنت به عنوان نسخه فول آپشن از امکانات زیر سود می‌برد:

کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای فاصله سنج جلو و عقب، حسگر فشار باد تایر، رادار تغییر لاین، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS ، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، دیلایت، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی با روکش چرمی و دکمه‌های کنترل از نوع حساس به سرعت، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، سیستم صوتی با شش اسپیکر و هندزفری، دوربین عقب، بلوتوث، پورت USB، نمایشگر ۴ اینچی صفحه‌کیلومتر، دوربین جلو، شش عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و پرده‌ای و جانبی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه دستی با دریچه تهویه عقب، صندلی راننده شش حالته برقی، صندلی سرنشین ۴ حالته دستی، صندلی عقب دو تکه، روکش صندلی چرمی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن، سقف پانوراما، سانروف.

ناگفته نماند که بیسو T3 در مدل لاکچری فاقد تجهیزاتی همچون سامانه تغییر لاین، حسگرهای پارک جلو، دوربین جلو، صندلی برقی راننده، دریچه تهویه عقب و اسپیکرهای عقب خواهد بود.

مشخصات فنی بیسو T3

مشخصات فنی بیسو T3

این کراس اوور چینی قوای مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژ به حجم ۱.۳ لیتر دریافت می‌کند. قدرت این محصول برابر با ۱۳۳ اسب بخار بوده و نهایت گشتاور حاصل از آن به ‌رقم ۱۸۵ نیوتن متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد بیسو T3 حدود ۱۲ ثانیه بوده و نهایت سرعت آن نیز معادل 1۷۸ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین این خودرو به طور میانگین در حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف خواهد کرد و باک سوخت این کراس اور نیز ۵۰ لیتر گنجایش خواهد داشت. با توجه به وزن ۱۴۶۰ کیلوگرمی خودرو و حجم نسبتا پایین پیشرانه می‌توان اعلام کرد که عملکرد فنی موتور بیسو T3 تقریبا قابل قبول بوده و چابکی مناسبی را بر اساس معیار توان به وزن برای بیسو T3 رقم زده است.

معایب بیسو T3 و مزایای آن از دیدگاه مشتریان

از جمله مهمترین مزیت‌های بیسو T3 باید به مواردی همچون طراحی ظاهری متمایز و مهیج، طراحی داخلی نسبتا مدرن و قابل قبول، کابین جادار و تقریبا خوش‌ساخت، عملکرد فنی قابل قبول و مصرف سوخت متناسب اشاره کرد. از طرف دیگر عرضه محدود بیسو T3 به بازار ایران، عدم خدمات پس از فروش گسترده و وفور ناکافی لوازم یدکی این محصول را می‌توان به عنوان مهمترین نقطه ضعف بیسو T3 در بازار ایران مد نظر قرار دارد.

وضعیت فروش بیسو Bisu T3

همان طور که اشاره شد بیسو T3 به صورت نسبتا محدود وارد بازار ایران شد و همین امر سبب گردیده تا شمار زیادی از مشتریان که علاقه به خرید این محصول خوش چهره و نسبتا باکیفیت چینی دارند، از خرید خود منصرف شده و به سراغ محصولاتی بروند که از رونق فروش مناسبی در بازار ایران برخوردار بوده و نسبت به خدمات پس از فروش و تعمیر و نگهداری آنها دغدغه خاطر چندانی وجود ندارد. بنابراین وضعیت فروش بیسو T3 در بازار ایران چندان مطلوب نبوده و در جایگاه پایین و نسبتا کم رونق دسته بندی می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: حسین باباپور