معرفی نسل ششم بی ام و M3 2021

۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ معرفی نسل ششم بی ام و M3 2021

ششمین نسل بی ام و M3 به طور رسمی توسط این خودروساز آلمانی رونمایی شد. هم‌اکنون جدیدترین محصول بی ام و با قیمت ۱۰۲ هزار دلار به فروش می‌رسد و آماده است تا با خودروهایی مثل مرسدس AMG C6، آئودی RS4 آوانت و آلفارومئو جولیا کوادروفولیو رقابت کند.

بی ام و جدیدترین خودرو سدان اسپرت را با تغییرات بسیاری نسبت به نسل قبلی روانه بازار کرده است. فناوری‌های نوین، موتور جدید شش سیلندر خطی و سیستم چهار چرخ متحرک مشابه با بی ام و M5 2021 از به‌روزرسانی‌های ششمین نسل بی ام و M3 است.

مشخصات فنی بی ام و M3

بی ام و M3

بی ام و M3 از جدیدترین موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ استفاده می‌کند. این پیشرانه قبلا در شاسی‌بلندهای X3 M و X4 M به کار رفته و در دو مدل قابل سفارش است.

مدل پایه بی ام و M3 دارای ۴۷۳ اسب بخار قدرت است. اما مدل کامپتیشن می‌تواند ۵۰۳ اسب بخار نیرو و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. بر اساس اطلاعات بی ام و، شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۳.۹ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

جعبه دنده استاندارد M3 از نوع هشت سرعته اتوماتیک بوده که نیروی موتور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. با این حال، برای اولین بار خریداران بی ام و M3 می‌توانند سیستم چهار چرخ متحرک تطبیقی را سفارش دهند که از نظر طراحی مشابه جدیدترین مدل M5 است.

سیستم چهار چرخ متحرک دارای یک جعبه انتقال مرکزی با کلاچ برقی است که گشتاور موتور را به صورت خودکار بین چرخ‌های عقب و جلو تقسیم می‌کند. همچنین، با فشار یک دکمه، این سیستم می‌تواند همه نیروی موتور را به چرخ‌های عقب منتقل کند.

شاسی و پلتفرم از جنس BMW M3

طراحی داخلی بی ام و M3

سیستم تعلیق تطبیقی با کمک‌فنرهای جدید، شاسی سفت‌تر، سیستم کنترل کشش ده مرحله‌ای و ترمزهای دیسکی شش پیستونه بزرگ از تغییراتی است که روی بی ام و M3 جدید اعمال شده شده است. در محور عقب این خودرو نیز یک دیفرانسیل فعال نصب شده که از کنترل لغزش چرخ برقی جدید بهره می‌برد. طبق اظهارات بی ام و، این سیستم می‌تواند گشتاور موتور را کنترل کند و به M3 این امکان را بدهد تا در جاده‌های خیس و لغزنده نرم‌تر حرکت کند.

با این وجود می‌توان سیستم کنترل لغزش چرخ را به همراه کنترل کشش غیرفعال کرد.

همچنین بی ام و در این خودرو از تحلیلگر دریفت هم استفاده می‌کند. این سیستم را می‌توان از طریق بخش سرگرمی آی‌درایو تنظیم کرد و با استفاده از آن حرکات نمایشی را راحت‌تر انجام داد. با این حال، اگر اهل دریفت کشیدن و حرکات نمایشی نباشید و منظم و مرتب رانندگی کنید، می‌توانید از دستیار رانندگی بین خطوط بهره ببرید.

علاوه بر این موارد، پکیج‌هایی هم برای ارتقای بی ام و M3 جدید ارائه شده که عبارتند از: پکیج ام پرو که شامل ترمزهای سرامیکی کربنی است و سرعت خودرو را نیز تا ۲۹۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. برای استفاده از این پکیج باید ۱۰۹۰۰ دلار هزینه کنید.

بررسی طراحی ظاهری و داخلی بی ام و M3

نمای عقب بی ام و M3

طراحی جدید M3 بر اساس همان سبک همیشگی بی ام و انجام شده است. سپرهای جلو و عقب تهاجمی‌تر شده و حجم روی درها عمق بیشتری پیدا کرده و جلو پنجره خاص بی ام و هم دیده می‌شود. همچنین، سقف M3 جدید از جنس فیبر کربن ساخته شده و رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب این سدان اسپرت قرار گرفته است.

برای جا دادن رینگ‌ها و لاستیک‌های پهن‌تر، قوس چرخ‌ها بیشتر شده و همچنین تجهیزات برای تقویت آیرودینامیک خودرو نیز اضافه شده است که عبارتند از اسپلیتر جدید جلو، دیفیوزر مسابقه‌ای، اسپویلر صندوق عقب، یک باله کوسه‌ای و یک جفت بادشکن روی سقف.

چراغ‌های جلو بی ام و M3 در حالت استاندارد از نوع ال‌ای‌دی بوده که با پرداخت ۲۰۵۲ دلار می‌توان آنها را با چراغ‌های لیزری جایگزین کرد. کالیپرهای ترمز در سه رنگ قرمز، مشکی و آبی قابل سفارش بوده و سه رنگ زرد سائوپائولو، قرمز تورنتو و سبز جزایر من برای بدنه این خودرو آلمانی در نظر گرفته شده است.

فضای داخلی بی ام و M3 همان همیشگی است. یک فرمان اسپرت با نشان M، تزئینات داخلی از جنس فیبر کربن و یک جفت صندلی اسپرت با قابلیت تنظیم برقی و گرم‌کن دیده می‌شوند.

روبه‌روی راننده یک کیلومترشمار ۱۲.۳ اینچی دیجیتال قرار دارد و یک نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی هم برای سیستم سرگرمی نصب شده است. از امکانات کابین BMW M3 می‌توان به این موارد اشاره کرد: دو پورت یواس‌بی، اینترنت ۴جی وای‌فای، سیستم صوتی با ۱۶ بلندگو، کنترل حرکت، نمایش اطلاعات ترافیکی و پد شارژ بی‌سیم تلفن همراه.

نویسنده: میلاد قزللو