بررسی مشخصات بی ام و سری ۲ کوپه ۲۰۲۲

۲ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و سری ۲ کوپه ۲۰۲۲

سری ۲ محبوب بی ام و یکی از آن دست محصولات تولیدی این پریمیوم/لوکس‌ساز آلمانی است که قدمت آن به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد. سری ۰۲ نسخه کوپه محصولاات سایز کوچک کمپانی بی ام و محسوب می‌شد که هدف اول آن انتقال حس سواری اسپرت در قالب خودرویی جمع و جور و شهری بود.

سری ۲ اما در دنیای مدرنیته به منظور تولید انحصاری نسخه‌های دو در کوپه و کانورتیبل سری ۱، در سال ۲۰۱۴ خلق شد. در نتیجه با وجود داشتن تاریخچه‌ای متمایز با سری ۰۲، همچنان هدفی مشترک را در خانواده این خودروساز اهل آلمان بازی می‌کند. این سری اکنون با نسل دوم و کاملا جدید خود از سال ۲۰۲۱ روی ریل خط تولید قرار گرفته است.

مشخصات فنی سری ۲ کوپه

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دیفرانسیل عقب

حجم موتور

۲.۰ لیتر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی

تنفس موتور

توربو شارژر

حداکثر قدرت

۲۵۵ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۴۰۰ نیوتون.متر

شتاب

۵.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر ۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۸ سرعت اتوماتیک دو کلاچ

مصرف سوخت ترکیبی

۱۰.۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

کوپه کامپکت اسپرت

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دو جداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۵۴۷ میلی‌متر

عرض

۱۸۳۹ میلی‌متر

ارتفاع

۱۳۹۲ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۷۴۱ میلی‌متر

وزن خالص

۱۵۵۸ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۸ یا ۱۹ اینچ

چرخ جلو و عقب

حجم صندوق عقب

۳۹۰ لیتر

تعداد سرنشین

۴ نفر

طراحی سری ۲ کوپه

نمایی از بخش جلویی بی ام و سری ۲ کوپه ۲۰۲۲

نسل اول سری ۲ بی ام و در زمان معرفی از دیدگاه طراحی همانند سری ۴ که برای آن دوران یک محصول جدید به شمار می‌آمد، زبان مشترکی با محصولات وقت بی ام و در پیش گرفت. در نتیجه سری ۲ را از دیدگاه زیبایی می‌توان یک سری ۴ در ابعاد مینیاتوری تصور کرد.

اما داستان نسل دوم سری ۲ کوپه درست همانند سری ۴ جدید به هیچ عنوان شباهتی با رفتار میانه‌رو و طراحی شکیل و سنگین بی ام و های پیشین ندارد. نسل دوم سری ۲ با کد شناسایی G42 در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد. این خودرو به دلیل بهره بردن از طراحی کاملا نوین و رادیکالی که بی ام و در محصولات جدید خود از جمله سری ۲ و سری ۴ پیش گرفته است، ظاهری بسیار فضایی دارد.

نسل دوم سری ۲ کوپه در چند تریم مختلف تولید می‌شود که نسخه M240i X-Drive برترین و قدرتمندترین تریم با چهره‌ای متفاوت نسبت به سایر نسخه‌ها به حساب می‌آید. سری ۲ کوپه به اندازه‌ای رادیکال است که در نگاه اول اگر نشان بی ام و و جلوپنجره کلیه مانند از روی آن محو شود، شناخت آن به عنوان محصولی از این خانواده چند ثانیه‌ای زمان خواهد برد. گرافیک و سبک طراحی چراغ‌های جلو و عقب سری ۲ جدید بسیار نوین و شاید در نوع خود زیبا باشد، اما پذیرش آن به عنوان طرحی از سوی بی ام و بدون شک زمان‌بر خواهد بود. این خودروساز آلمانی در چند سال اخیر علاقه زیادی به استفاده از شکاف بزرگ در دو گوشه زیرسپر به عنوان ورودی‌های هوا نشان داده است که حضور پررنگ آن نیز در سری 2 جدید به شدت به چشم می‌آید، اما ظاهر مثلث گونه آن در نسخه M240i به اندازه ظاهر ساده‌تر آن در نسخه پایه جذابیت ندارد و صرفا رادیکال و متمایز است.

تمامی این تمایزها را در حالی به ذهن بسپارید که سری ۲ جدید غیر از نسخه کوپه در نسخه‌های دیگری همچون گرند کوپه و اکتیو تورر نیز تولید خواهد شد که هر یک طراحی متمایز به خود را به همراه دارند.

نمای داخلی سری ۲ کوپه جدید را می‌توان به نوعی نسخه به‎‌روز شده سبک طراحی پلکانی افقی بی ام و دانست که در دهه گذشته با محبوبیت فراوانی همراه بود. این طراحی که در نسل دوم با تغییرات محسوسی مواجه شده ساختار اصلی خود را از دست نداد، اما در بخش غربیلک فرمان و نشانگرهای پشت آن با تغییراتی چشمگیر ارائه شده است.

مرکز غربیلک فرمان برخلاف گذشته در نسخه‌های اسپرت و فول آپشن دیگر از نوع دایره‌ای نیست. با کمی دقت می‌توان ساختار چند ضلعی آن را تشخیص داد و فهمید که زیبایی نسل پیشین را به همراه ندارد. نشانگرهای پشت فرمان به طور کامل جای خود را به نشانگرهای تمام دیجیتال ۱۲.۳ اینچی (مشترک با تمامی مدل‌های نوین بی ام و) داده‌اند و نمایشگر سیستم مولتی مدیا نیز حالا از نوع ۱۰.۲۵ اینچی با همراه سیستم مسیریاب حساس به صدا، سیستم صوتی ۲۰۵ وات با ۱۰ بلندگو HiFi (۱۴ بلندگو سیستم هارمن کاردن سفارشی) و قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند، سیستم نورپردازی محیطی نمای داخلی، پوشش تمام چرم داخلی با تریم دو رنگ، سیستم هشدار برخورد با عابر پیاده، نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه و بسیاری از آپشن‌های دیگر همراه است که بر اساس سفارش مستقیم خریدار تجهیز می‌شوند.

مزایا و معایب سری ۲ کوپه

نمایی از کابین بی ام و سری ۲ کوپه ۲۰۲۲

سری ۲ کوپه جدید با طراحی در ابعاد یک اسپرت کوپه کامپکت (سایز کوچک) شهری با ابعاد و اندازه‌های داخلی مناسب برای نشیمن چهار سرنشین و تکیه بر پیشرانه‌ای پر توان و اقتصادی، به خوبی در جایگاه یک کوپه اسپرت روزمره ایفای نقش می‌کند. البته اگر پیشرانه چهار سیلندر توربو آن برای یک رانندگی پرهیجان کافی به نظر نمی‌رسد، بی ام و برترین نسخه را با کد شناسایی تجاری M240i با پیشرانه شش سیلندر خطی ۳.۰ لیتری توربو با قدرت ۳۸۲ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتون.متر با گیربکس اتوماتیک هشت سرعت و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل X-Drive سفارشی نیز عرضه کرده است که می‌تواند شتاب اولیه‌ای برابر با ۴.۱ ثانیه در اختیار راننده قرار دهد.

این سری با تکیه بر پیشرانه شش سیلندر توربو و سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل عقب (یا دو دیفرانسیل) در بازاری که بیشتر خودروهای روز هم‌ کلاس و رقیب به سیستم دیفرانسیل جلو روی آورده‌اند، همچنان در زمینه انتقال حس اسپرت‌گرایی پیشتاز است.

مشکل محصولات بی ام و سری ۲ کوپه قیمت بالای آن به عنوان خودرویی پریمیوم (یک کلاس پایین‌تر از لاکچری) است. این محصول در نسخه پایه از حدود ۳۶ هزار دلار و در نسخه شش سیلندر عملکرد محور 240i دو دیفرانسیل از حدود ۴۸ هزار دلار قیمت می‌خورد که در صورت تجهیز به تمامی آپشن‌های قابل سفارش، به مرز ۵۵ هزار دلار نزدیک می‌شود. این اعداد و ارقام در مقایسه با برخی خودروهای کلاس بالاتر آمریکایی و ژاپنی بسیار قابل توجه است.

نتیجه‌ گیری

نمایی از بخش پشتی بی ام و سری ۲ کوپه ۲۰۲۲

سری ۲ کوپه یادآور خاطرات سری ۰۲ محبوب بی ام و در بیش از نیم قرن پیش است. خودرویی که به واسطه حساسیت‌های برند اسپرت‌ساز پریمیوم/لوکس آلمانی بی ام و، خوشبختانه توانست راه خود را در دومین دهه از قرن بیست و یکم به بازار جهان باز کند تا همچنان یکی از برترین رقبای کلاس اسپرت کوپه‌های سایز کوچک شهری باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی