نسل های بی ام و سری 2 فرزند غریب بی ام و

۳۰ آبان ۱۳۹۹ نسل های بی ام و سری 2 فرزند غریب بی ام و

در دهه گذشته، خودروسازان اروپایی به صورت همزمان و تقریبا ناگهانی اقدام به گسترش و افزایش تنوع سبد محصولات خود کردند. در نتیجه در خانواده‌های مرسدس بنز، بی ام و و آئودی شاهد حضور نام‌ها، کلاس‌ها و سری‌های جدیدی بوده‌ایم. سری 2 بی ام و (BMW 2 series) یکی از نوظهورترین سری‌های تولیدی این برند است که در سال 2014 به بازار جهانی معرفی شد و این در حالی است که یک سری پیش از آن، یعنی سری یک بی ام و، یک دهه عقب‌تر و در سال 2004 به جهان معرفی شد.

 

بی ام و سری 2، حاصل یک فکر

سری 2 به نحوی حاصل همان طرز تفکری بود که سری 4 بی ام و را خلق کرد. تفکری که البته به مزاق بسیاری از طرفداران پر و پا قرص سری 3 خوش نیامد اما این تصمیم با بی ام و بود که نسخه‌های کوپه و کانورتیبل سری 3 را در انحصار سری جدیدی به نام 4 درآورد و اینگونه بود که سری 4 به عنوان خودرویی مشابه با سری 3 اما در دو فرمت کوپه و کانورتیبل به تولید رسید. سری 2 نیز روایتی مشابه دارد. پس از آن‌که BMW تصمیم گرفت نسخه‌های کوپه و کانورتیبل سری یک خود را به کلاس کاملا متفاوتی انتقال دهد، نام سری 2 مناسب‌ترین نام برای این جابجایی بود.

اما جالب آن است که این سری الزما خودرویی در قالب کوپه یا کانورتیبل باقی نماند. بی ام و از همان دوران سری 2 متفاوتی با نام Active Tourer را روانه بازار کرد که برای اولین بار در قالب خودروهای متحرک جلو به تولید رسیدند. این سری خودروهایی از کلاس ون‌های کوچک (Compact MPV) به حساب می‌آیند که کمپانی آلمانی بی ام و پیش از آن هیچ تجربه‌ای در ساخت آن‌ها نداشته و درنتیجه محصولی برای رقابت در این کلاسی نیز در سبد خود نداشت.

 

F22، اولین نسل

نسل اول سری 2 با دو کد شناسایی F22 (کوپه) و F23 (کانورتیبل) به تولید رسید که در عمل جانشینان نسل اول سری یک (E82 و E88) به شمار می‌آیند و به موازات نسل دوم سری یک (F20) بر خط تولید قرار داشتند. این نسل در اصل در قالب یک کوپه/کانورتیبل پیشرانه جلو-متحرک عقب به تولید رسید اما بعد‌ها سیستم دو دیفرانسیل چهارچرخ متحرک (AWD) مخصوص بی ام و با کد شناسایی xDrive نیز برای آن عرضه شد.

طیف پیشرانه‌های عرضه شده برای این خودرو شامل سه پیشرانه بنزینی 3، 4 و 6 سیلندر خطی است که به ترتیب 1.5، 2.0 و 3.0 لیتر حجم دارند. البته یک پیشرانه 4 سیلندر دیزل 2.0 لیتری نیز برای آن در نظر گرفته شد. سه گیربکس متفاوت 6 سرعت دستی، 8 سرعت اتوماتیک و 7 سرعت دو کلاچ برای سری 2 نیز قابل سفارش بود.

اما در این میان قدرتمندترین نسخه سری 2 با کد شناسایی F87 M2 از خانواده سری M با پیشرانه شش سیلندر خطی 3.0 لیتری سری N55 (تک توربوشارژر) و S55 (توئین توربوشارژر) عرضه شد که تنها دو حق انتخاب گیربکس 6 سرعت دستی یا 7 سرعت اتوماتیک دو کلاچ را با خود به ارمغان می‌آورد.

 

بی ام و F22 سری 2

سری AT و GT

تا پیش از ورود سری 2 به سبد محصولات BMW، این شرکت هیچ محصولی برای رقابت در کلاس خودروهای MPV (ون‌های کوچک) نداشت. با استفاده از پلتفرم متحرک جلو UKL2 بی ام و (مشترک با مینی کوپر)، خلق سری جدیدی محصولات متحرک جلو بی ام و از کلاس ون‌های کوچک سایز ممکن شد.

اگرچه سری AT (Active Tourer) و GT (Gran Tourer) بر پلتفرم دیفرانسیل جلو بنا شدند اما سیستم انتقال نیرو چهار چرخ متحرک xDrive بی ام و برای آن‌ها نیز قابل سفارش بود. نسخه GT ون‌ کوچک 7 نفره است که دو صندلی آخر آن به منظور افزایش ظرفیت باربری قابل حذف شدن است.

دو پیشرانه بنزینی توربو 3 سیلندر 1.5 لیتری و 4 سیلندر 2.0 لیتری به همراه دو پیشرانه توربودیزل 1.5 لیتری و 2.0 لیتری و در نهایت یک سیستم انتقال نیرو هیبرید از نوع پلاگین (Plug-In / شارژ با برق شهری) مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری توربو 3 سیلندر و یک موتور الکتریکی 65 کیلووات نیز برای این سری MPVها در نظر گرفته شد.

 

سری AT و GT بی ام و سری 2

F44، نسل امروزی

نسل دوم سری 2 بی ام و به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو سال 2019 لس‌آنجلس رو نمایی شد. این نسل شاهد تغییراتی بسیار فاحش بود. تغییر از یک کوپه/کانورتیبل دو در متحرک عقب به یک سدان کوچک سایز چهار در؛ آن هم از نوع دیفرانسیل جلو که البته بیمر آن را با نام گرن کوپه (Gran Coupe) خطاب می‌کند. استفاده کمپانی بی ام و از پلتفرم دیفرانسیل جلو UKL مشترک با زیرمجموعه انگلیسی این شرکت، یعنی مینی کوپر باعث شد که این سری به کلی تغییر ماهیت دهد. تغییر ماهیتی که بسیاری از دوست‌داران سری 2 جمع و جور بیمر از آن استقبال نخواهند کرد.

این نسل در مقایسه با نسل پیشین با اندکی افزایش حجم و فضای داخلی مواجه است که محسوس‌ترین آن در ناحیه صندوق عقب است که با 40 لیتر افزایش حجم به 430 لیتر رسیده است که با توجه به تغییر کلی پلتفرم به نمونه متحرک جلو چندان هم جای تعجب ندارد.

این نسل از دو پیشرانه بنزینی توربو 3 سیلندر 1.5 لیتری یا 4 سیلندر 2.0 لیتری و یا یک نمونه توربو دیزل 4 سیلندر 2.0 لیتری بهره می‌برد و سه گیربکس متفاوت 6 سرعت دستی، 8 سرعت اتوماتیک یا 7 سرعت دو کلاچ برای آن قابل سفارش خواهد بود.

 

بی ام و F44 سری 2

سری 2 بی ام و در ایران

سری 2 بی ام و همانند سری یک آن یکی از پرحاشیه‌ترین ساخته‌های این شرکت باواریایی است. این سری (همانند سری 1) از قیمت غیر رقابتی در بازار ایران برخوردار بود که باعث می‌شد بسیاری از افراد تملک آن را در برابر مبلغ پرداختی حرکتی منطقی ندانند. خودرویی کوچک از کلاس پریمیوم مزین به برندی پرآوازه و آشنا اگرچه می‌تواند در ترافیک‌های شهری کمی وسوسه برانگیز باشد اما در استفاده‌های حقیقی روزمره یک فرد ایرانی چندان توجیه منطقی ندارد مگر آن‌که قرار باشد به عنوان خودرو سوم یا چهارم به کار گرفته شود که در آن صورت نیز مالک چشمانش در پی نسخه M آن خواهد بود که در بازار ایران وجود خارجی ندارد و از دیدگاه قیمتی به مراتب گران‌تر است.

به همین دلیل سری 2 ( و همچنین سری 1) بی ام و در تیراژ بسیار محدود از نسل اول به کشور وارد شدند که تملک آن تنها می‌تواند مالک را به عنوان یک فرد خاص سوارِ غیر منطقی اما ثروتمند در جامعه معرفی کند.

 

نویسنده: شهاب انیسی