بررسی مشخصات فنی بی ام و M135i X-Drive) ۲۰۲۲)

۶ آبان ۱۴۰۰ بررسی مشخصات فنی بی ام و M135i X-Drive) ۲۰۲۲)

سری ۱ بی ام و اولین بار با الهام از طراحی سری ۳ نسل پنجم (E90)، در سال ۲۰۰۴ روانه بازار شد. کوپه، کانورتیبل و هاچ‌بک پریمیوم/ اسپرت ساب کامپکت که از قضا در بازار ایران نیز عرضه شد. این خودرو که تولید نسل سوم خود (با کد شناسایی فنی F40) را از سال ۲۰۱۹ تجربه می‌کند، در نسخه M دستخوش تغییرات ظاهری و فنی جزئی شده است.

M135i X-Drive مدل ۲۰۲۲ به تازگی توسط برند بی ام و معرفی شده است و تغییرات فنی اعمال شده بر آن بیشتر با تمرکز بر بهبود سواری و انتقال حس اسپرت‌گرایی انجام گرفته است.

مزایا و معایب

+ توان فنی مناسب

+ بهبود حس سواری

+ ارتقا حس اسپرت‌گرایی

+ بهبود کاربری روزانه

+ کیفیت مونتاژ و تولید بسیار بالا

– فاقد طراحی کاریزماتیک

– قیمت قابل توجه در برابر رقبا

مشخصات فنی M135i

نمای جانبی بی ام و M135i X-Drive ۲۰۲۲

خوشبختانه بی ام و تمامی محصولات تولیدی خود را تحت پکیج عملکرد محور و اسپرت‌تر نسخه M روانه بازار می‌کند. سری ۱ نیز از این قائده مستثنی نیست. اما بر خلاف انتظار، تغییرات اعمال شده بر M135i جدید، شامل تغییرات فنی پیشرانه نمی‌شود. در نتیجه پیشرانه به کار رفته در این مدل همان نسخه ۲.۰ لیتری تویین پاور توربو (تک توروبوشارژ با دو خروجی پرفشار) با کد شناسایی B48 است که در ابتدا ویژه خانواده محصولات مینی (زیرمجموعه بی ام و) طراحی و تولید شد.

توان فنی قابل توجه ۳۰۲ اسب بخاری و گشتاور ۴۵۰ نیوتون.متری این پیشرانه بسیار کوچک در کنار استفاده از سیستم توربوشارژر، از سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم (GDI) و ضریب تراکم قابل توجه ۱۱:۱ (۱۱ به ۱) به دست می‌آید که البته در عین حال، ضمن نیاز پیشرانه به استفاده از سوخت با کیفیت، حساسیت آن را نسبت به بنزین نامرغوب به شدت افزایش می‌دهد.

نسل سوم سری ۱، اولین سری ۱ بی ام و بود که به صورت استاندارد و از پایه، به صورت متحرک جلو با پیشرانه عرضی روانه بازار شد، اما نسخه M135i خوشبختانه با بهره‌گیری از سیستم AWD بی ام و با نام تجاری X-Drive، از سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل بهره می‌گیرد تا به ذات اسپرت سری M بی ام و وفادار باشد.

تغییرات جزئی اما محسوس اعمال شده بر M135i جدید بی ام و، شامل استفاده از زاویه بیشتر کَمبر (یکی از زاویه‌های بسیار مهم چرخ‌های جلو)، تغییر در تنظیم فنرهای سیستم تعلیق و بوش‌های جدید در سیستم تعلیق جلو و عقب خودرو است که باعث پایداری بیشتر و کاهش حس خوابین خودرو در پیچ‌ها و تحمل شتاب جانبی بیشتر می‌شود. تغییرات انجام شده در این مدل جدید بیشتر به سوی ارتقا حس سواری اسپرت سوق یافته است.

مشخصات کلی

نوع موتور

۴ سیلندر خطی بنزینی تزریق مستقیم

حجم موتور

۲.۰ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴/۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۳۰۲ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۴۵۰ نیوتن.متر

جعبه دنده

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۴.۸ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

هاچ‌بک اسپرت سایز کوچک

نوع رینگ

آلیاژی

نوع شاسی

بدنه یکپارچه/مونوکوک

ترمز جلو

دیسکی دو جداره

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و ظرفیت‌ ها

طول ۴۳۱۹ میلی‌متر
عرض ۱۷۹۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۳۴ میلی‌متر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۰ میلی‌متر
وزن خالص ۱۵۲۵ کیلوگرم (کوپه)
تعداد سرنشین ۵ نفر
حجم فضای صندوق ۳۸۰ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ (۱۹ اینچ سفارشی)

چرخ جلو و عقب

۳۵/۲۳۵

طراحی M135i

نمای داخلی بی ام و M135i X-Drive ۲۰۲۲

این هاچ‌بک دوست داشتنی، همچنان از سبک طراحی عجیب و غریب محصولات نوین بی ام و بهره می‌گیرد که انتقادات بسیار زیادی را به همراه داشت. کسانی که نسل اول سری ۱ را به خاطر دارند به خوبی می‌دانند که بی ام و از نسل دوم این سری به بعد، یکی از بدترین طراحی‌های تاریخ خود را به نمایش گذاشت که باعث شد این سری، به جوجه اردک زشت مشهور شود. نسل سوم سری ۱ بسیاری از این ایراد‌های طراحی ظاهری نسل دوم را اصلاح کرد اما همچنان نمی‌توان این خودرو را زیبا خطاب کرد.

نمای جلو خودرو چراغ‌های نسبتا بزرگ و کشیده دوبل و جلوپنجره کلیوی سنتی بی ام و را به نمایش می‌گذارد که خوشبختانه الهام چندانی از ظاهر سری ۴ نگرفته است. در این نما، شکاف ورودی هوا دو گوشه سپر و کاپوت برجسته تاثیر زیادی بر جلوه عضلانی خودرو می‌گذارد. نمای جانبی نیز خط شانه صاف و ساده و البته خط دامن شکسته بالای رکاب را به همراه دارد. نمای عقب همچنان از همان سبک سنتی بی ام و بهره می‌گیرد که با چراغ‌های عقب دو تکه این برند تکمیل می‌شود.

تغییرات چندانی در ظاهر نسخه فیس لیفت M135i جدید اعمال نشده است، اما این خودرو حالا با سه رنگ جدید زرد پورتو ریکو (چیزی شبیه به فسفری)، خاکستری خالص یخی و نارنجی یخی نیز قابل سفارش است.

نمای داخلی سری ۱ جدید با کمترین تغییرات، هنوز از همان طراحی ساده بی ام و بهره می‌گیرد. طراحی طبقاتی افقی داشبرد این خودرو به نوعی نماینده سبک طراحی سنتی این برند از سال‌های پس از ۲۰۱۰ است. اما تغییراتی‌ هم در این میان شکل گرفته است که شامل تمایز چیدمان قطعات تشکیل دهنده میانه داشبرد می‌شود. در نتیجه وسط داشبرد M135i در برگیرنده تمامی ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع، دریچه‌های خروجی سیستم تهویه و نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا است که با تریم آبی رنگ هماهنگ با دوخت رودری‌ها و صندلی‌ خودرو تکمیل می‌شود.

جای تعجب ندارد که مجموعه نشانگرهای دیجیتال دوگانه متضاد پشت فرمان و غربیلک سه شاخه اسپرت این خودرو نیز با بسیاری از هم خانواده‌های بی ام و یکسان باشد. غربیلک فرمان خودرو مجهز به اهرم‌های تعویض دنده اسپرت پشت فرمان و مرکز تقریبا دایره، خوشبختانه هنوز هم به کار گرفته می‌شود که ظاهر اسپرت‌تری در مقایسه با نسخه مثلثی دارد. اما این نمای داخلی در حالت کلی تلاش بسیار بیشتری در راستای ارائه جلوه پریمیوم دارد. بنابراین، نمی‌توان آن را الزاما اسپرت و در راستای خط مشی سری M دانست.

آپشن‌ ها و امکانات

نمای پشتی بی ام و M135i X-Drive ۲۰۲۲

ریم‌های استاندارد خودرو از نوع ۱۸ اینچ است اما گزینه ۱۹ اینچ نیز در کنار سه رنگ خارجی جدید، در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. خروجی سیستم اگزوز از نوع دوبل صدای اسپرت گوش‌نوازتری با خود به همراه دارد اما بی ام و که چند سال است از تولید صدای مجازی برای القای حس بهتر سرعت در فضای کابین استفاده می‌کند، حالا اعلام کرده که سیستم پخش صدای اگزوز از سیستم صوتی خودرو را در مدل جدید M135i ارتقا داده است. با این وجود بسیاری از طرفداران این برند (و به طور کلی خودروهای اسپرت)، اعتقاد دارند که این سیستم مجازی و غیر واقعی باید از خودروها حذف شده و صدای خروجی اگزوز به صورت طبیعی به گوش سرنشینان برسد.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

هشدار توجه راننده

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

دارد

چراغ بدرقه

دارد

روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

دارد

شارژ USB موبایل

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

دارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

دارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

ندارد

کامپیوتر سفری

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

دارد

سخن نهایی

سری ۱ نسل سوم با بهره‌گیری از سیستم فنی جدید پیشرانه عرضی قرار گرفته در ساختار استاندارد دیفرانسیل جلو، بسیاری از ماهیت اسپرت این سری را در نسخه‌های استاندارد، با انتقاد مواجه کرد. بی ام و اما سعی دارد تا در نسخه سری M نوع دو دیفرانسیل هوشمند، همچنان به ذات اسپرت این خودرو عملکرد محور کوچک سایز پریمیوم/اسپرت وفادار بماند. اگرچه برای کسب لذت سواری بیشتر، خریدار مجبور است به نسخه‌های گران قیمت‌تر سری ۲ یا ۳ پناه ببرد، اما در سبد محصولات این برند آلمانی، سری یک همچنان ارزان‌ترین گزینه قابل دسترس است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی