بررسی مشخصات بی ام و 120i

۳۱ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و 120i

سال ۲۰۰۴ شرکت بی ام و آلمان مدل جدیدی به خط تولید و سبد محصولات خود اضافه کرد که سری یک نام گرفت. هدف از تولید این سری جایگزینی نسخه کامپکت سری ۳ با یک نمونه جدید بود که ضمن حفظ فاصله با خانواه سری ۳، بتواند در جایگاه نمونه کوچک‌تری از یک بی ام و نقش بازی کند.

تا آن دوران نسخه کامپکت خانواده سری ۳ کوچکترین نسخه تولیدی برند بی ام و به شمار می‌آمد اما پس از پیدایش خانواده سری یک، این عنوان به این نوظهور کوچک منتقل شد که امروز حضور سومین نسل خود در بازار جهان را تجربه می‌کند.

مشخصات فنی 120i

نسل دوم سری ۱ با کد شناسایی F20 (هاچ‌بک پنج در) و F21 (هاچ‌بک) سه در بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ روانه بازار جهان شد. در نتیجه با کمی آگاهی از قوانین و سرنوشت واردات خودرو به کشور، می‌توان گفت که نمونه‌های ۲۰۱۸، آخرین سری از سری یک های وارداتی بازار ایران بودند که در دو مدل 120i و 125i روانه بازار ایران شدند. تمایز میان این دو مدل در حقیقت به تفاوت در برنامه‌ریزی و ستاپ پیشرانه آن‌ها بازمی‌گردد.

مشخصات فنی بی ام و 120i

کد پیشرانه

B48

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L)

۴/۱۶/۲.۰

نوع تنفس

توربوشارژر

ضریب تراکم

۱۱:۱

قدرت (HP)

۱۸۱

گشتاور (N.M)

۲۹۰

گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

انتقال نیرو

محور عقب (RWD)

وزن (Kg)

۱۴۴۵

شتاب 0-100 (S)

۷.۱

مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)

۶.۱

حداکثر سرعت (Km/H)

۲۳۰

طبیعتا نسخه 120i قدرتمندترین نمونه سری یک نسل دوم بازار ایران نبود. این عنوان به مدل 125i تعلق دارد که از پیشرانه مشابه اما ستاپ متفاوت بهره می‌گرفت و در نتیجه تنها اندکی از نسخه 120i قدرتمندتر است.

در زمان عرضه سری یک به بازار کشور از سوی پرشیا خودرو، نماینده واردات بی ام و در بازار ایران، محدودیت‌های حجم موتور فراتر از ۲.۰ لیتر در کشور حاکم بود در نتیجه جایی برای واردات نسخه‌های  قدرتمندتر سری یک که پس از پیشرانه‌های ۲.۰ لیتری، به پیشرانه‌های ۳.۰ لیتری مجهز بودند، وجود نداشت.

از مهم‌ترین برتری‌های سری یک بی ام و، استفاده آن از ساختار انتقال نیرو متحرک عقب (RWD) با وجود داشتن ابعادی کوچک و تعلق به خانواده هاچ‌ بک‌های کوچک شهری است. به همین دلیل سری یک بی ام و رانندگی بسیار اسپرت و جوان پسندی داشت که تقریبا هیچ یک از رقبای قدرتمند آن مخصوصا در بازار ایران، نظیر فولکس واگن گلف نیز از این ویژگی بهره نمی بردند.

طراحی ظاهری 120i

نمایی از طراحی داخلی بی ام و 120i

نسل دوم سری یک در بدو ورود بلافاصله به جوجه اردک زشت معروف شد. نامی بسیار برازنده که سبک طراحی بسیار زشت نمای خارجی این خودرو را کاملا توصیف می‌کرد. در قیاس با نسل پیشین (E87) که طراحی خود را از سری ۳ نسل پنجم (E90) الهام گرفته بود، نسل دوم سری یک ظاهری بسیار نامتناسب داشت.

اما خوشبختانه این سری نیز دوران زشتی خود را طی کرد و با فیس لیفتی که در سال ۲۰۱۵ برای آن ارائه شد، کمی زیباتر و قابل تحمل‌تر شد. با این اوصاف بر اساس مدل، دو طرح کلی برای سری یک ارائه شد که از قضا هر دو نسخه آن در بازار کشور حضور دارد. جای تردید نیست که نسخه‌ جذاب‌تر همان مدلی است که در زیرسپر جلو از شکاف‌های بزرگ‌تر و طرح برجسته‌تر بهره می‌گیرد. البته نسخه دیگر به دلیل داشتن زیرسپرهای باریک‌تر ظاهری متعادل و ساده‌تر دارد اما به اندازه دیگری جسور و اسپرت به نظر نمی‌رسد.

ظاهری سری یک پس از فیس لیفت سال ۲۰۱۵ در نمای جلو شباهت بسیاری به سری ۵ نسل ششم (F10) پیدا کرد و از این رو باید نمای جلو آن را زیبا دانست. نمای عقب اما از همان سبک طراحی استاندارد رایج بی ام و های دوران، با چراغی مشابه به سایر مدل‌ها و البته تریم پلاستیکی تزئینی در بخش زیر سپر تکمیل شده است که صرفا تمایز ظاهری سری ۱ با سایر سری‌های بی ام و را حفظ می‌کند.

نمای داخلی با الهام مستقیم از امضای همیشگی و رایج محصولات بی ام و، کاملا منطبق و مشابه با سایر سری‌های تولیدی این برند طراحی شده است. در نتیجه تنها با نگاه کردن به تصویر نمای داخلی شاید نتوان به سادگی تشخیص داد که این نمای داخلی سری یک است یا سری ۳. داشبرد همان سبک طراحی قرینه با چیدمان طبقاتی ادوات در بخش کنسول میانی و نشانگرهای دایره با نورپردازی قرمز رنگ را به نمایش می‌گذارد اما با توجه به سال تولید، غربیلک فرمان ممکن است بین مدل‌ها اندکی با یکدیگر تفاوت داشته باشد. البته جای تردید نیست که نمونه دارای بخش دایره وسط فرمان، به مراتب زیباتر از نمونه مثلثی است.

از دیدگاه فضای داخلی با توجه به ساختار هاچ‌بک پنج در 120i در ایران، ظرفت حمل بار استاندارد در قسمت عقب این خودرو برابر با ۳۶۰ لیتر است که رقم قابل احترامی است. اما در صورت استفاده از قابلیت تاه‌ شدن صندلی‌های عقب، این رقم به میزان قابل توجه ۱۲۰۰ لیتر افزایش می‌یابد.

با توجه به تعلق سری یک به خانواده برند پریمیوم/لوکس‌ بی ام و، طیف آپشن‌های رفاهی و ایمنی 120i  شامل کروز کنترل تطبیق پذیر، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران (برف پاک‌کن اتوماتیک)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، قابلیت انتخاب میان دو حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، سیستم کنترل پایداری، ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیرو ترمز، ترمز کمکی، کنترل فشار ترمزها در پیچ، سیستم روشنایی اتوماتیک (اتولایت)، مجهز به سیستم روشنایی در روز با قابلیت چرخش به موازات زاویه فرمان و سیستم خوش آمدگویی و بدرقه با نوربالا اتوماتیک، فرمان کمک برقی حساس به سرعت با کلید‌های کنترلی سیستم کروز کنترل و سیستم مولتی مدیا با قابلیت تنظیم الکتریکی در چهار جهت، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر لمسی ۶.۵ اینچی (۸.۸ اینچی سفارشی) متصل به دوربین دنده عقب دینامیک با شش بلندگو، مجموع شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، تنظیم برقی هشت حالت صندلی‌های جلو، پوشش چرم داخلی صندلی‌ها، رودری‌ها و فرمان، تریم داخلی دورنگ، آینه‌های جانبی تنظیم و تاه‌شو برقی مجهز به حافظه و گرم‌کن، آینه مرکزی الکتروکرومیک و سانروف برقی است.

مزایا و معایب 120i

سری یک آمد تا با ارائه در چهار نسخه مجزا سه در هاچ‌بک، پنج در هاچ‌بک، کوپه و کانورتیبل (سقف تاه‌شو)، جای خالی سری ۳ کامپکت را پر کند. اما از سال ۲۰۱۴ به بعد، نسخه‌های کوپه و کانورتیبل به خانواده نوظهور سری ۲ منتقل شد. یعنی همان داستانی که در خصوص سری ۳های کوپه و کانورتیبل در انتقال به خانواده جدید سری ۴ اتفاق افتاد. در نتیجه تولید سری ۱ به دو نسخه سه و پنج در هاچ‌بک و البته سدان با ساختار متحرک جلو (از سال ۲۰۱۷ ویژه بازار کشور چین) محدود شد. در نتیجه در صورت علاقه به نخسه‌های کوپه و کانورتیبل سری ۱، در نسل دوم و به بعد تنها باید به خانواده سری ۲ روی آورد.

120iهای وارداتی ایران همگی از نمون پنج در هاچ‌بک هستند تا رفاه بیشتری را در استفاده روزمره در اختیار ملک قرار دهند. مشکل اصلی سری ۱های بازار کشور، قیمت بسیار بالا و غیر منطقی آن‌ها است که از تعلق به برند پریمیوم/لوکس بی ام و نشات می‌گیرد.

بنابراین با قیمت نهایی یک دستگاه 120i در بازار ایران می‌توان گزینه‌های به مراتب مناسب‌تر و اقتصادی‌تری را خریداری کرد. اما در عین حال نباید از یاد برد که سری ۱ بی ام و ساختار انتقال نیرو متحک عقب (RWD) دارد که در هیچ یک از رقبای آن در بازار کشور یافت نمی‌شود. در نتیجه از دیدگاه لذت سواری و هیجان رانندگی، خانواده سری ۱ برتری غیر قابل رقابتی در ایران در اختیار مالک قرار می‌دهد.

نتیجه‌گیری

انتخاب سری یک در بازار ایران با توجه به قیمت نهایی، خواسته یا ناخواسته یک انتخاب لوکس به شمار می‌آید در حالی که این خانواده در رده محصولات پریمیوم بی ام و قرار دارد. قیمت بالا و تیراژ بسیار محدود واردات این خودرو به بازار کشور باعث شد محبوبیت آن آنگونه که انتظار می‌رفت بالا نباشد و در نتیجه بازار دست دوم آن داغ نشود. تجربه نشان داده است که برای مشتریان ایرانی، خرید خودروهای سدان سایز متوسط (مانند خانواده سری ۳) به مراتب توجیح اقتصادی و منطقی‌تری دارد تا نسخه‌های هاچ‌بک و کوپه نمونه‌های سایز کوچک شهری.

فروش فوری خودرونویسنده: شهاب انیسی