بررسی مشخصات بی ام و 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷

۱۶ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷

وقتی برای اولین بار مدیران بی ام و اعلام کردند قصد دارند خودروی «ون» (MPV) تولید و روانه بازار کنند، موجی از انتقادها راه افتاد. خودروسازی که همیشه راننده برایش در اولویت قرار داشت، حالا می‌خواهد اتومبیلی برای خانواده‌ها بسازد؟ انتقادها وقتی شدت گرفت که اعلام شد خودروی جدید، دیفرانسیل جلو خواهد بود.

با این حال بعد از اینکه بی ام و 218i اکتیو تورر در سال ۲۰۱۴ به بازارهای جهانی رسید و دو سال بعد زیر پای رانندگان ایرانی قرار گرفت، نظرها تا حدودی نسبت به این ون کوچک عوض شد.

مطالب مرتبط:

 مشخصات فنی BMW 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷

بی ام و 218i، مدل پایه سری ۲ اکتیو تورر است و یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو زیر کاپوت آن قرار دارد. موتور ون بی ام و به توربوشارژ مجهز است و به همین خاطر می‌تواند حداکثر ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. همه پیشرانه‌های بنزینی سری ۲ اکتیو تورر دارای سیستم القای اجباری هستند و از این رو گشتاور یکسانی با موتور دیزلی دارند.

محور محرک دیفرانسیل جلو
حجم موتور ۱۴۹۹ سی سی
نوع موتور B38 Turbo
حداکثر قدرت ۱۳۶ اسب بخار در ۴۴۰۰ – ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر در ۱۲۵۰ – ۴۳۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۹.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۳
تعداد سوپاپ ۱۲
انتقال قدرت ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۳ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه ون کوچک (MPV)
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۳۴۲ میلیمتر
عرض ۱۸۰۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۵۵۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۶۷۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۴۵ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۵۱ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب R18 225/45
حجم صندوق عقب ۴۶۸ – ۱۵۱۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

محور محرک محصولات بی ام و به طور سنتی دیفرانسیل عقب است اما مهندسان در سری ۲ اکتیو تورر سنت‌شکنی کرده‌اند و قدرت موتور از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بی ام و 218i اکتیو تورر ۰ تا ۱۰۰ را در ۹.۳ ثانیه پر می‌کند که برای ون خانوادگی قابل قبول است. یکی از مهم‌ترین نقاط قوت این خودرو را باید در بخش مصرف سوخت دید. اکتیو تورر سری ۲ برای طی کردن ۱۰۰ کیلومتر راه فقط ۵.۳ لیتر بنزین نیاز دارد.

طراحی ظاهری بی ام و 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷

نمای جلو و عقب بی ام و 218i اکتیو تورر

خودروسازان آلمانی می‌توانند خودروهای جدیدی تولید کنند که از نظر طراحی شبیه به محصولات قبلی‌شان باشد. مثلا خودروهای خانوادگی و شاسی بلندهایی که آئودی و مرسدس بنز تولید کرده‌اند، سبک طراحی مشابهی با دیگر محصولاتشان دارد اما این موضوع در مورد بی ام و سری ۲ اکتیو تورر چندان صادق نیست. این ون کوچک شبیه به دیگر MVPهای موجود در بازار است و فقط نشانه‌هایی از بی ام و روی بدنه آن دیده می‌شود.

بی ام و 218i اکتیو تورر خودرو زشت و کسل‌کننده‌ای نیست. اما ماشین‌های هم‌رده‌اش طراحی بهتری از آن دارند. سیتروئن C4 پیکاسو ظاهر خاص‌تری دارد و بدنه مرسدس بنز کلاس بی بهتر طراحی شده است. با این حال، سری ۲ اکتیو تورر مثل بقیه خودروهای بی ام و عضلانی‌تر از رقبا است و بدنه‌ای اسپرت‌تر از دیگر ون‌های موجود در بازار دارد.

اما در کل، طراحی ظاهری بی ام و 218i ساده‌تر از مدل i3 است و می‌تواند علاقمندان پر و پا قرص بی ام و را راضی نگه دارد.

طراحی داخلی بی ام و 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷

طراحی داخلی بی ام و 218i اکتیو تورر

در حالی که طراحان بی ام و به خاطر محدودیت‌های خودروهای MVP، کار خیلی زیادی روی بدنه سری ۲ اکتیو تورر انجام نداده‌اند، اما در طراحی داخلی سنگ تمام گذاشته‌اند. کابین از هر نظر که فکر کنید زیبا و خوش ساخت طراحی شده و کیفیت بالای آن کاملا به چشم می‌آید.

هر چند بی ام و 218i اکتیو تورر به اندازه مرسدس بنز کلاس بی جادار نیست اما فاصله کافی بین دو محور و همین طور فاصله کم چرخ‌ها تا سپرهای جلو و عقب، فضای کافی را برای ۵ سرنشین فراهم کرده است. اگر خواهان فضای بیشتری هستید می‌توانید مدل‌های گرن تورر را انتخاب کنید.

فاصله بین محورهای جلو و عقب بی ام و سری ۲ اکتیور تورر از بنز کلاس بی کوتاه‌تر است، با این حال سه فرد بزرگسال به راحتی در صندلی‌های عقب جا می‌شوند و به خاطر ارتفاع بلند، می‌توانند راحت بنشینند.

مورد منفی این ون کوچک خانوادگی فضای بار آن است که فقط ۴۶۸ لیتر گنجایش دارد و با توجه به استاندارد خودروهای MVP خیلی کم است و اگر صندلی‌های عقب را تا کنید، ۱۵۱۰ لیتر فضای بار در اختیارتان قرار می‌گیرد.

امکانات و آپشن‌های بی ام و 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷

بی ام و 218i اکتیو تورر فهرستی از آپشن‌ها مثل ترمز کمکی، رادار تصادف جلو و ایزوفیکس دارد. همچنین به ۶ کیسه هوا، در صندوق عقب هوشمند و کروز کنترل هوشمند مجهز است.

چراغ چرخشی یکی دیگر از آپشن‌های سری ۲ اکتیو تورر است که در پیچ‌ها و هنگام چرخش به کار می‌آید.

نمایشگر ۶.۵ اینچی، نویگیشن، دوربین عقب، خروجی ۱۲ ولت، تهویه اتومات دوگانه، آینه بغل برقی دارای گرمکن، سقف پانوراما، صندلی جلو دارای گرمکن، اتولایت، دیلایت، سنسور عقب، سنسور باران و سنسور فشار باد تایر از دیگر امکانات و تجهیزات ون کوچک بی ام و است.

بازار بی ام و 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷

نمای عقب و جانبی بی ام و 218i اکتیو تورر

بی ام و 218i اکتیو تورر دو سال بعد از عرضه در بازارهای جهانی، سال ۱۳۹۵ وارد ایران شد. هر چند این خودرو ون خانوادگی است اما به دلیل استفاده از موتور ۱.۵ لیتری ضعیف و همین طور فضای بار کم در مقایسه با رقبا و قیمت بالا، نتوانسته به موفقیت چندانی در کلاس خودروهای خانوادگی لوکس ایران دست پیدا کند. هر چند مصرف سوخت پایین بی ام و سری ۲ اکتیو تورر می‌تواند مزیتی برای این خودرو در بازار ایران باشد.

مدل 225i اکتیو تورر هم در بازار ایران موجود است و قدرت و سرعت بیشتری دارد. همچنین شاسی بلند بی ام و X1 هم رقیب دیگری برای ون کوچک 218i است.

بی ام و 218i اکتیو تورر ۲۰۱۷، نتیجه‌گیری

بی ام و به خودروهای اسپرت و راننده‌پسند خود مشهور است و تولید یک ون کوچک خانوادگی توسط این خودروساز باعث تعجب و انتقاد کارشناسان و علاقمندان شد. با وجود اینکه بی ام و 218i اکتیو تورر ظاهر چندان جذابی نسبت به دیگر محصولات خودروساز آلمانی ندارد اما نشان دایره‌ای شکل و جلوپنجره خاص BMW، می‌تواند خانواده‌ها را راضی به خرید این ون کوچک کند.

نویسنده: میلاد قزللو