بررسی مشخصات بی ام و 320i

۱ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و 320i

طی دهه‌های گذشته، بی ام و سری ۳ بهترین سدان متوسط لوکس بود که می‌شد خریداری کرد. در طی این سال‌ها، برندهایی مثل آئودی، مرسدس بنز، بیوک، لکسوس، آکورا و غیره سعی کردند با خودروهایشان جای بی ام و را در این کلاس بگیرند اما موفق نشدند. اما حالا فاصله آنقدر کم شده که بی ام و 320i و دیگری خودروهای سری ۳، صدای موتور رقبا را در پشت سرشان حس می‌کنند.

مشخصات فنی بی ام و 320i

یکی از دلایل شهرت و محبوبیت بی ام و استفاده از موتورهای قوی و پرقدرت در محصولاتش است و جای تعجب نیست که زیر کاپوت خودروهای سری ۳ هم موتورهای قدرتمند قرار گرفته باشد. بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸ دارای یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم ۲ لیتر، قدرت ۱۸۴ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر است.

مشخصات حجم / میزان / تعداد
محور محرک دیفرانسیل عقب
حجم موتور ۱۹۹۸ سی سی
نوع موتور B48B20 بنزینی
تنفس موتور توربوشارژ
حداکثر قدرت ۱۸۴ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر در ۱۳۵۰ – ۴۶۰۰ دور در دقیقه
شتاب ۷.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت
تعداد سیلندر ۴
تعداد سوپاپ ۱۶
انتقال قدرت ۸ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی ۵.۸ لیتر در صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۶
سیستم فرمان برقی
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب مولتی لینک
نوع بدنه سدان متوسط لوکس
نوع رینگ آلومینیومی
نوع شاسی یکپارچه
ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده
ترمز عقب دیسکی خنک‌شونده

ابعاد و اندازه‌ها

طول ۴۶۳۳ میلیمتر
عرض ۱۸۱۱ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۲۹ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب ۲۸۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرم
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۸ اینچ
چرخ جلو و عقب R18 225/45
حجم صندوق عقب ۴۸۰ لیتر
تعداد سرنشین ۵ نفر

 

جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک قدرت موتور را مثل همه محصولات بی ام و به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و راننده می‌تواند با استفاده از پدال شیفتر پشت فرمان، دنده را به صورت دستی عوض کند.گیربکس اتوماتیک این خودرو به Connected Shift مجهز است و با استفاده از داده‌ها و اطلاعات GPS و پیش‌بینی مسیر خودرو، بهترین حالت تعویض دنده را به صورت خودکار و هوشمند انتخاب می‌کند.

بی ام و 320i شتاب ۰ تا ۱۰۰ را در عرض ۷.۳ ثانیه پر می‌کند اما یکی از نکات مثبت سدان لوکس، مصرف سوخت آن است. این مدل سری ۳ با وجود پیشرانه بنزینی، در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۵.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

طراحی ظاهری بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸

نمای جلوی بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸

با وجود اینکه رقبای زیادی در این سال‌ها وارد بازار شده‌اند تا جای بی ام و 320i را بگیرند اما خودروساز آلمانی به تغییرات جزئی در طراحی این خودرو بسنده کرده است. نسل ششم بی ام و 320i (اتاق F30) در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد و بعد از آن فقط یک بار در سال ۲۰۱۵ فیس لیفت شد. از تغییرات فیس لیفت این سدان لوکس می‌توان به چراغ‌های LED جلو و عقب و چراغ‌های روز جدید اشاره کرد.

سری ۳ المان‌های سنتی و کلاسیک بی ام و را حفظ کرده که باعث می‌شود در یک نگاه شناخته شود. از جلوپنجره خاص بی ام و گرفته تا انحنای ستون C و چراغ‌های عقب L شکل و کاپوت بلند.

هر چند بی ام و 320i در مقایسه با رقبای تازه‌وارد، خودرو شیک و عضلانی نیست اما هنوز آنقدر جذاب است تا خریداران را به سمت خود جلب کند.

طراحی داخلی بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸

طراحی داخلی بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸

همان چیزی که درباره طراحی ظاهری گفتیم، در مورد طراحی داخلی بی ام و 320i هم باید تکرار کنیم. طراحان بی ام و سعی کرده‌اند هیجان و حس و حال را به طرح داخلی این سدان لوکس تزریق کنند، با این حال، کابین 320i چندان جای مهیجی برای گذراندن وقت نیست و از مد افتاده و به قولی پیرمردی است، به خصوص اگر با مرسدس بنز کلاس C مقایسه شود.

مثل همه مدل‌های بی ام و، در 320i هم برای تنظیمات خودرو و همین طور سیستم اطلاعات و سرگرمی می‌توانید از iDrive که در کنسول مرکزی کار گذاشته شده، استفاده کنید. صندلی‌های جلو و فرمان بی ام و 320i بنا بر قد و قواره راننده قابل تنظیم است و همین طور صندلی‌های عقب هم به اندازه کافی برای افراد بالغ و بزرگسال جا دارد. تنها نکته منفی، اشغال بخشی از فضای پای سرنشینان عقب توسط میل گاردان است که در خودروهای این کلاس و دیفرانسیل عقب طبیعی به نظر می‌رسد.

صندوق عقب این سدان لوکس هم گنجایش ۴۸۰ لیتر بار را دارد و می‌توانید هر چقدر وسیله که لازم دارید در صندوق بگذارید.

آپشن‌های بی ام و 320i

نمای جانبی بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸

با وجود اینکه بی ام و 320i همه امکانات و تجهیزات لازم را دارد اما خودرو فول آپشنی محسوب نمی‌شود. امکانات و آپشن‌های استاندارد این سدان لوکس عبارتند از سیستم تهویه اتومات دو گانه، صندلی‌های اسپرت برقی با قابلیت تنظیم ۸ حالته، کروز کنترل، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، دوربین عقب و آینه‌های جانبی برقی با گرمکن.

برای کنترل تنظیمات خودرو و سیستم اطلاعات و سرگرمی از کنترلر iDrive استفاده می‌شود. یک نمایشگر ۶.۵ اینچی روی داشبرد قرار دارد و به بلوتوث، Mirror Link و اپل کار پلی مجهز است. بی ام و سری ۳ ایمنی راننده و سرنشینان جلو و عقب را در هنگام تصادف با استفاده از ۸ ایربگ حفظ می‌کند.

بی ام و 320i در بازار ایران

نمای عقب بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸

بی ام و 320i در سال ۹۶ و نمایشگاه خودرو تبریز توسط پرشیا خودرو به مشتریان ایرانی معرفی شد اما مدتی زمان برد تا پلاک شود و در سال ۹۷ مجوز حضور در خیابان‌های کشور را دریافت کند.

علاوه بر 320i، خودرو دیگری از سری ۳ با نام 330i در بازار داخلی پیدا می‌شود که قیمت بیشتری دارد. باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا در دولت جدید واردات خودرو آزاد می‌شود تا نسل هفتم بی ام و سری ۳ به بازار ایران بیاید.

بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸، نتیجه‌گیری

بی ام و 320i مدل ۲۰۱۸، آخرین محصول نسل ششم بی ام و سری ۳ است و رقبای تازه ‌وارد مرسدس بنز کلاس C و لکسوس از این خودرو پیشی گرفته‌اند. با این حال، 320i یک خودرو متوسط رده بالا، با سواری راحت و کابین لوکس است و همچنان می‌توان روی آن حساب کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو