بررسی مشخصات بی ام و (BMW 330i) 2018

۱۶ تیر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات بی ام و (BMW 330i) 2018

سری ۳ بی ام و برای مردم جهان همواره با یک تعریف مشخص همراه بود. سری اسپرت و اقتصادی شرکت باواریایی که هم از نظر ابعاد و هم از نظر قیمت، ترکیبی بسیار منطقی و معقول را در قالب یک مجموعه فشرده در اختیار مشتریان قرار می‌داد.

پیش از ممنوع شدن واردات خودرو به کشور، سری ۳‌های سال ۲۰۱۸ آخرین نمونه‌های وارداتی این سری به بازار ایران بودند که در تیراژ نسبتا محدود به کشور راه یافتند. با این حال همچنان از محبوب‌ترین و جدیدترین بی ام وهای وارداتی بازار دست دوم ایران هستند که طرفداران این برند باواریایی را در راستای خرید و تملک ترغیب می‌کند.

مشخصات فنی بی ام و 330i

میانه‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی دوران اوج‌گیری برند بی ام و آلمان بود. یعنی زمانی که این خودروساز مشهور نسل نوین محصولات مدرن خود را برای رقابت با بازار رو به پیشرفت و درحال گسترش جهان روانه بازار کرد. نسل اول سری ۳ با کد شناسایی E21 در سال ۱۹۷۵ به عنوان یک اسپرت کوپه روانه گردانه رقابت شد. اما با گذر زمان و تغییر سلیقه بازار، سری ۳ به آرامی به یک خودرو دو منظوره اسپرت-خانوادگی تبدیل شد که تلاش کرد به صورت همزمان نیازهای متعدد و مختلف‌تری را ارضا کند.

آخرین نمونه‌های وارداتی بازار ایرن به عنوان مدل ۲۰۱۸، در حقیقت آخرین سری تولیدی نسل ششم با کد شناسایی F30 هستند که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ بر خط تولد قرار داشتند. این در حالی است که از سال ۲۰۱۹ نسل هفتم این سری با کد شناسایی G20 به بازار معرفی شده است.

مشخصات فنی بی ام و 330i مدل ۲۰۱۸

کد پیشرانه

B48

تعداد سیلندر/تعداد سوپاپ/حجم (L)

۴/۱۶/۲.۰

نوع تنفس

پرخوران (توربو)

قدرت (HP)

۲۵۲

گشتاور (N.M)

۳۵۰

گیربکس

هشت سرعت اتوماتیک

سیستم انتقال نیرو

دیفرانسیل عقب

شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت (S)

۵.۸

وزن (Kg)

۱۴۶۰

مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)

۶.۵

بی ام و از آغاز دهه ۲۰۱۰ با همت بیشتری به استفاده از پیشرانه‌های کم مصرف و اقتصادی روی آورد که با تکیه بر تکنولوژی توروبوشارژر کار می‌کنند. با این حال همچنان پیشرانه شش سیلندر خطی ۳.۰ لیتری توربو خود از خانواده B58 را بر سری ۳ نسل ششم عرضه کرد که البته تنها در مدل 340i به کار گرفته شد که به بازار ایران راه نیافت.

طراحی بی ام و 330i

نمای پشتی بی ام و 330i

یکی از بارزترین نقاط قوت محصولات بی ام و، سبک طراحی منحصر به فرد آن است. آخرین نسخه‌های وارداتی سری ۳ به بازار ایران خوشبختانه در نسخه فیس لیفت هستند و از ظاهر بسیار زیباتری بهره می‌برند که بزرگ‌ترین تغییر را در سپر جلو به خود دیده‌اند. سپری که به نسبت نسخه‌های پیش از فیس لیفت از خشونت و جسارت بیشتری برخوردار است و هماهنگی هندسی بیشتری با سایر قستمت‌های بدنه دارد و همانند قبل احمق جلوه نمی‌کند.

بزرگ‌ترین انتقادی که از همان ابتدا به نسل ششم سری ۳ وارد آمده بود، اتصال چراغ‌های جلو به جلوپنجره دوبل همیشگی بی ام و بود. اتصالی که در چند دهه گذشته در هیچ یک از محصولات این شرکت باواریایی رویت نشده بود. اما گویا بی ام و مشتری‌های خود را با این روش برای نسل هفتم و اتصال کامل چراغ‌های جلو به جلوپنجره آماده می‌کرد. اما این پایان داستان نبود چرا که سبک طراحی اخیر شرکت بی ام و به اندازه‌ای رادیکال و زشت شده است که باعث می‌شود هر گونه ایرادی که به ظاهر F30 گرفتیم را امروز پس بگیریم.

نمای داخلی F30 مدل ۲۰۱۸، خوشبختانه همچنان پیرو سبک طراحی سنتی بی ام و در دهه گذشته بوده است. این نما دو المان بارز به همراه دارد. اول آن که چیدمان، قرارگیری و طراحی نمای داخلی این خودرو به صورت طبقه‌ای اما در ساختار افقی داشبرد است که به نوعی به معرف و امضای طراحی نمای داخلی محصولات بی ام و و البته الهام بخش بسیای از خودروسازان چینی بدل شده است.

نکته دیگر طراحی نمای داخلی، استفاده بسیار هوشمندانه و بسیار زیبا از تریم‌های تزئیناتی داخلی نظیر طرح چوب تیره رنگ و آلومینیوم مات در کنار روکش چرمی دور رنگ داخلی است که می‌توان آن را به نوعی تخصص همیشگی بی ام و دانست که در نمای داخلی همواره سنگ تمام می‌گذارد.

مزایا و معایب بی ام و 330i

طراحی داخلی بی ام و 330i

330i همانند سایر محصولات بی ام و خودرویی پرآپشن و مملو از امکانات رفاهی و ایمنی است که سیستم‌های آپشنال در خودروهای دیگر در این محصول یک آپشن استاندارد به حساب می‌آید. اما ویژگی‌های چون ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل هوشمند و تطبیق پذیر، دوربین چشم عقاب (۳۶۰ درجه)، سیستم نشانگر اطلاعات بر شیشه جلو (HUD)، ترمز پارک برقی، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرم‌کن و دارای حافظه، سنسور نور و سنسور باران، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رادار هشدار نقطه کور و خروج از خط، طیف کامل سیستم‌های کنترل پایداری و وروکش چرم دو رنگ نمای داخلی است.

این خودرو با تکیه بر تکنولوژی روز و طراحی آلمانی توانست با پنج ستاره ایمنی سربلند از آزمایش‌ها و تست تصادف‌های موسسه ایمنی اروپا (Euro-Ncap) بیرون آید و استانداردهای بسیار دشوار IIHS آمریکا را نیز از سر بگذراند. پس اگر بگوییم این سری ۳ یکی از ایمن‌ترین خودروهای موجود در بازار امروز ایران است، به هیچ عنوان اغراق نکرده‌ایم.

اما این خودرو بدون عیب و ایراد نیست. بی ام و تکنولوژی ساخت و کیفیت تولید بسیار بالایی دارد که طبیعتا در تناسب و هماهنگی با استانداردهای اروپایی ساخته شده است. اما اگر بخواهیم با مشکلات ویژه این خودرو در بازار ایران بحث را آغاز کنیم، باید بگوییم که مجموعه پیشرانه توربوشارژر این خودرو (و سایر بی ام وها) به شدت در برابر کیفیت سوخت و انجام سرویس‌های دوره‌ای حساس هستند.

به این معنا که سوخت پالایش شده موجود در ایران به ذات برای این پیشرانه مناسب نیست و یافتن روغن موتور مناسب و اصلی، برای این پیشرانه بسیار حساس در کشور کاری بسیار دشوار است. در نتیجه بیشتر سرویس‌ها به نمایندگی اصلی این خودرو یعنی پرشیا خودرو سپرده می‌شود که البته نتیجه آن نیز جز رقم خیره کننده در هر دوره سرویس معمولی (تعویض روغن و فیلترها) نخواهد بود. همچنین بروز هرگونه آسیب دیدگی ظاهری، فنی و الکترونیکی در این خودرو می‌تواند با هزینه بسیار گزاف همراه باشد چرا که تمامی قطعات این خودرو وارداتی و رویه تعمیرات آن در نمایندگی تنها از طریق تعویض قطعه انجام می‌گیرد که هزینه زیادی را به سوی جیب مالک سرازیر می‌کند.

سخن نهایی

همانطور که همواره بیان می‌شود، محصولات بی ام و از جمله مدل 330i خودروهایی بسیار توانمند و اسپرت هستند که با دو هدف رانندگی تفریحی اسپرت و کاربری روزانه به تولید می رسند. این خودروها با تعلق به کلاس پریمیوم (یک سرو گردن پایین‌تر از کلاس لاکچری) به ذات با کیفیت ساخت بسیار بالا و البته حساسیت فنی زیاد همراه هستند. این دو فاکتور قیمت نهایی خرید قابل توجه و البته هزینه‌های گزاف سرویس‌های دوره‌ای و تعمیرات می‌انجامد. این هزینه‌ها خارج از کاغذ و در دنیای واقعی می‌تواند به اندازه‌ای بالا باشد که مالک به واقع در این شرایط اقتصادی نامتعادل به فکر فروش خودرو خود بی‌افتد چراکه بسیاری از افراد از هزینه‌های آن برنخواهند آمد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی