بررسی مشخصات فنی بی ام و i7 مدل ۲۰۲۳

۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بی ام و i7 مدل ۲۰۲۳

از سال ۱۹۷۷ که اولین بی ام و سری ۷ عرضه شد، تا الان هفت نسل از این خودرو با مرسدس بنز کلاس S رقابت کرده است. قدرت سری ۷ در این هفت نسل، از پیشرانه‌های بنزینی پرقدرت گرفته می‌شد و مالکان ثروتمندشان در کابین راحت آنها، به راحتی سفر می‌کردند. اما در سال ۲۰۲۲ این جریان در تاریخ بی ام و سری ۷ عوض شد. بی ام و i7 مدل ۲۰۲۳ به عنوان جایگزین تمام برقی سری ۷ بنزینی معرفی شده است. برعکس دیگر خودروسازان که ماشین‌های برقی را با پلتفرم اختصاصی تولید می‌کنند، بی ام و i7 روی همان پلتفرم CLAR بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ بنزینی ساخته شده و به جز پیشرانه، باقی مشخصات مدل‌های برقی و بنزینی لوکس بی ام و یکسان است. مدل i یک خودرو مجزا نیست و بی ام و i7 xDrive60 یکی از مدل‌های سری ۷ محسوب می‌شود. این بیمر آرام و بی سر و صدا رقیب سرسختی برای مرسدس بنز EQS (مدل برقی بنز کلاس S) خواهد بود.

مزایا و معایب

+ آپشن‌های پیشرفته

+ سیستم سرگرمی صندلی عقب

+ رانندگی بدون دست

برد کمتر از رقبا

مشخصات فنی

بی ام و i7 به دلیل اینکه مدل تمام برقی سری ۷ است، هیچ پیشرانه‌ای زیر کاپوتش ندارد. در عوض، دارای یک بسته باتری ولتاژ بالا با ارتفاع ۱۱ سانتیمتر در کف خودرو و دو موتور برقی روی محورها و سیستم چهار چرخ متحرک است.

موتور برقی محور جلو ۲۵۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و در حالی که موتور محور عقب ۳۰۸ اسب بخار قدرت دارد و مجموع قدرت سری ۷ برقی ۵۳۶ اسب بخار و گشتاور آن ۷۴۴ نیوتن متر است. صفر تا ۱۰۰ بی ام و i7 سریع‌تر از هر سدان لوکس برقی و ۴.۷ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

با استفاده از سیستم تعلیق دوجناغی جلو و پنج پیوندی عقب به همراه پایه‌های اختصاصی موتور، خودرو عملکرد خیلی خوبی دارد. سیستم تعلیق بادی مستقل جلو و عقب، دارای کمک فنرهای برقی و ارتفاع قابل تنظیم است و فرمان‌پذیری محور عقب تا ۳.۵ درجه، به حرکت نرم و روان بی ام و i7 کمک می‌کند.

باتری خودرو برقی بی ام و، ۱۰۱.۷ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و بدین ترتیب با یک بار شارژ می‌توان با بی ام و i7 برقی، ۵۱۰ کیلومتر رانندگی کرد. ترمزهای احیاشونده یکی از آپشن‌های استاندارد این خودرو است که در زمان نزدیک شدن به چراغ قرمز یا در سرازیری‌ها، باتری را شارژ می‌کند.

برای شارژ این سدان لوکس برقی می‌توان از شارژر ۱۱ کیلوواتی AC و شارژر ۱۹۵ کیلوواتی DC استفاده کرد. با استفاده از شارژر ۱۹۵ کیلوواتی، در ده دقیقه باتری برای ۱۲۹ کیلومتر رانندگی شارژ می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

دو موتور برقی

ظرفیت باتری

۱۰۱.۷ کیلووات ساعت

قدرت

۵۳۶ اسب بخار

گشتاور

۷۴۴ نیوتن.متر

گیربکس

تک سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۴.۷ ثانیه

سرعت

۲۴۰ کیلومتر در ساعت

بُرد خودرو

۵۱۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۷

فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۳۹۱ میلیمتر

عرض

۱۹۵۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۵۴۴ میلیمتر

فاصله محورها

۳۲۱۵ میلیمتر

وزن خالص

۲۷۱۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۵۰۰ لیتر

قطر رینگ

۲۰ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و i7 مدل ۲۰۲۳

از نظر طراحی ظاهری، بی ام و i7 دقیقا شبیه بی ام و سری ۷ مدل ۲۰۲۳ بنزینی است، بزرگ و خشن. برای طراحی این سدان لوکس برقی از زبان طراحی بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳ استفاده شده و همه مدل‌های سری ۷ تا پنج سال آینده از همین سبک پیروی می‌کنند.

چراغ جلو در قابی باریک و چسبیده به کاپوت قرار گرفته که شامل ۱۴ LED برای رانندگی در روز و ۲۲ LED هم برای رانندگی در شب می‌شود. در پایین آن قابی تیره، خوشه چراغ‌های LED را در بر گرفته که برای نور پایین و نور بالا به کار می‌روند.

هر چند جلوپنجره بزرگ است، اما در مقایسه با دیگر مدل‌های جدید بی ام و طراحی و ابعاد مناسب‌تری دارد و سیستم روشنایی دور آن نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند.

با وجود اینکه بی ام و i7 یک خودرو برقی است، اما ظاهر یکسانی با سری ۷ بنزینی دارد و جلوپنجره با نوارهای کرومی تزیین شده تا حالتی شبیه جلوپنجره کلاسیک بی ام و داشته باشد. تنها نشانه‌های برقی بودن خودرو، تزیینات آبی رنگی است که روی بعضی قطعات بدنه شامل اسپویلر جلو، رکاب‌های جانبی، سپر عقب و آرم خودرو قرار دارد. نکته جالب در ظاهر بی ام و i7 محل درگاه شارژ است که دقیقا در همان جای درپوش باک قرار گرفته است.

بیشتر المان‌های ظاهری بی ام و i7، مثل طرح ساده چراغ‌های عقب، پیچ کلاسیک هوفمایستر ستون C و رینگ‌های آلیومینیومی ۲۰ اینچی با طرح قدیمی، شبیه مدل‌های بنزینی سری ۷ است.

ظاهر بی ام و i7 یکدست و صاف است که این موضوع را می‌توان در نمای جانبی این سدان لوکس دید. دستگیره‌های خاص، امکان باز شدن خودکار درها فراهم می‌کند که از این نظر مشابه محصولات رولز رویس است.

یکی دیگر از شباهت‌های سدان برقی بی ام و به رولزرویس، دو رنگ بودن بعضی مدل‌های آن است. سقف مدل‌هایی که با برند BMW Individual ارائه می‌شوند، در دو رنگ قابل سفارش است و برای نیمه پایینی می‌توان ۵ رنگ سفارش داد.

در صورت سفارش پکیج M Sport Professional، اسپویلر عقب، تریم تیره Shadowline و کالیبرهای ترمز آبی به ظاهر بی ام و i7 اضافه خواهد شد.

طراحی داخلی

کابین بی ام و i7 مدل ۲۰۲۳

برای بررسی طراحی داخلی باید از فضای بیرونی شروع کنیم. برنامه BMW Digital Key Pluse، تلفن همراه آیفون را به کلید بی ام و تبدیل می‌کند. در صورتی که راننده و سرنشین در فاصله ۳ متری خودرو قرار بگیرند، درها به صورت خودکار باز شده و با دور شدن از ماشین، درها بسته می‌شود.

با نزدیک شدن به در ماشین، سیستم نورپردازی خوش‌آمدگویی بی ام و در داخل و خارج خودرو فعال شده و فرشی از نور جلوی پای سرنشینان پخش می‌شود.

نمایشگر منحنی بی ام و شامل یک کیلومترشمار ۱۲.۳ اینچی و یک صفحه لمسی ۱۴.۹ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی است که از طریق لمس و غربیلک iDrive می‌توان از آنها استفاده کرد. این سیستم با یک نوار نوری در پایین داشبرد که بی ام و آن را نوار تعامل (Interaction Bar) می‌نامد، همراه شده و بعضی از اعلان‌ها و هشدارهای ماشین را نمایش می‌دهد و همچنین نورپردازی کابین را دوچندان می‌کند.

بهترین صندلی‌های بی ام و i7 در ردیف عقب قرار گرفته‌اند. یک نمایشگر لمسی ۵.۵ اینچی روی هر در نصب شده که سرنشینان عقب برای بعضی تنظیمات می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین یک نمایشگر ۳۱.۳ اینچی با کیفیت 8K در عقب خودرو قرار دارد که می‌توان برنامه‌های Netflix و Amazon Fire را همراه با سیستم صوتی با ۳۶ بلندگو از طریق آن تماشا کرد و در صورت عدم نیاز به آن، در سقف خودرو جمع می‌شود.

سقف پانوراما بی ام و i7 که Panoramic Sky Lounge نام دارد، دارای رشته‌های نوری رنگی است و قابلیت باز شدن دارد.

همچنین صندلی‌های ردیف عقب (Executive Lounge) می‌توان تا ۴۵ درجه باز کرد و روی آن دراز کشید و پا را روی ماساژورهای صندلی قرار داد.

ابعاد و اندازه بی ام و i7 از نسل قبلی سری ۷ بزرگ‌تر است و همین باعث شده تا کابین جادارتر و صندوق عقب بزرگ‌تری داشته باشد، هر چند صندوق این سدان لوکس ۴۰ لیتر از سری ۷ بنزینی کوچک‌تر است.

بی ام و i7؛ اولین سری ۷ برقی

نمای عقب بی ام و i7 مدل ۲۰۲۳

بی ام و i7 اولین سدان لوکس برقی بی ام و است که روی همان پلتفرم سری ۷ بنزینی ساخته شده و از نظر ظاهری و داخلی و آپشن هیچ تفاوتی با دوقلوی درون‌سوز خود ندارد. با این حال، استفاده از پیشرانه برقی، این ماشین را در لیست خودروهای پاک قرار می‌دهد.

خرید خودرو برقی بی ام و با بهترین آپشن‌ها ۱۱۹ هزار دلار برای مشتریان آب می‌خورد و تقریبا هم‌قیمت رقیب آلمانی‌اش، مرسدس بنز EQS است. فروش بی ام و i7 از نوامبر ۲۰۲۲ آغاز می‌شود و اوایل سال ۲۰۲۳ به دست مشتریان می‌رسد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو