بررسی مشخصات فنی بی ام و X1 مدل ۲۰۲۳

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بی ام و X1 مدل ۲۰۲۳

در اواخر بهار سال جاری، نسل سوم بی ام و X1 رسما معرفی شد. دنیای خودرو در مرحله گذر از ماشین‌های سدان (صندوقدار) به کراس‌اوورهای جمع و جور و اسپرت، یا آن طور که بی ام و می‌گوید «خودروهای فعالیت ورزشی» (Sports Activity Vehicle) است و در این شرایط بی ام و X1 مناسب‌ترین گزینه برای مشتریانی است که می‌خواهند یک محصول از این خودروساز آلمانی را در پارکینگ خود داشته باشند. این خودرو مثل نسل قبلی X1، مینی کانتریمن، مینی کلابمن و حتی سری ۲ گرن کوپه روی پلتفرم FAAR با سیستم دیفرانسیل جلو و موتور پیشرفته ساخته شده است. کراس‌اوور جدید بی ام و روی توسعه و تقویت آپشن‌ها و فناوری‌ها جدید تمرکز کرده تا با مرسدس بنز کلاس GLA، لکسوس UX و آئودی Q3 رقابت کند. بی ام و iX1 مدل دوقلوی X1 بنزینی است.

مزایا و معایب

+ ظاهر جذاب و جسورانه

+ پیشرانه قوی‌تر نسبت به مدل‌های قبلی

+ آپشن‌های بیشتر نسبت به مدل‌های قبلی

+ کابین و صندوق جادار

مشخصات فنی

بی ام و برای محصول جدید همان نام X1 xDrive 28i را انتخاب کرده که برای مدل ۲۰۲۲ گذاشته بود، اما برای عملکرد بهتر تغییراتی روی موتور آن اعمال کرده است. این موتور توربو همچنان ۴ سیلندر است و ۲ لیتر حجم دارد، اما از چرخه احتراق میلر، ترکیبی از پورت و تزریق مستقیم سوخت و محفظه احتراق بازطراحی‌شده استفاده می‌کند. نتیجه این تغییرات اضافه شدن ۱۳ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتن.متر گشتاور است که خروجی موتور بی ام و X1 مدل ۲۰۲۳ را به ۲۴۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن.متر رسانده است.

علاوه بر این، جعبه دنده نیز جدید است و با مبدل قدیمی گشتاور، امکان استفاده از گیربکس DCT را فراهم می‌کند. بی ام و X1 28i xDrive فقط با سیستم چهار چرخ متحرک عرضه می‌شود، ۰ تا ۱۰۰ را در ۶.۲ ثانیه پر می‌کند و با لاستیک‌های معمولی به حداکثر سرعت ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت و با تایرهای اسپرت به ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مشخصات کلی

نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت

۲۴۱ اسب بخار

گشتاور

۴۰۰ نیوتن.متر

گیربکس

۷ سرعته اتوماتیک DCT

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۶.۲ ثانیه

سرعت

۲۰۹ – ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

کراس‌اوور

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۰۰ میلیمتر

عرض

۱۸۴۴ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۴۰ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۹۲ میلیمتر

وزن خالص

۱۶۹۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۷۶۷ لیتر

حجم مخزن سوخت

۶۱ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

دارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد

سانروف

دارد

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و X1 ۲۰۲۳

باید به کلمه یکپارچه در زبان طراحی شاسی‌بلندهای بی ام و عادت کنیم. اگر چه بی ام و X1 مدل ۲۰۲۳ از نظر طراحی ظاهری مثل بی ام و X7 خاص نیست، اما المان‌هایی مانند سطوح صاف، دستگیره خاص درها، قوس‌های مربعی و برجسته چرخ‌ها و چهره‌ای جسورانه با جلوپنجره‌های بزرگ ظاهر این کراس‌اوور را تشکیل می‌دهند. حتی پنجره‌ها هم شکل و شمایلی مربعی دارند و خبری از پیچ کلاسیک هوفمایستر نیست. تنها نکته متفاوت در طراحی بزرگ و جسورانه، چراغ‌های LED جلو هستند که به سمت عقب کشیده شده‌اند.

چراغ‌های LED عقب با قابی به شکل L که تا روی در صندوق ادامه دارد، حالتی سنتی‌تر دارند و در نقطه مقابل، اسپویلر مدرن روی در صندوق است که این طراحی در بی ام و XM به کار رفته است. گلگیرها با پلاستیک مشکی رنگی احاطه شده‌اند و در حالی که ریل سقفی، قاب جلوپنجره و دور شیشه‌ها با نوارهای آلومینیومی پوشانده شده است.

هر چند بی ام و X1 مدل ۲۰۲۳ روی همان پلتفرمی ساخته شده که برای تولید مدل‌های قبلی به کار رفته بود، اما از نظر ابعاد و اندازه بزرگ‌تر از مدل‌های ۲۰۲۲ و قبل از آن است.

طراحی داخلی

کابین بی ام و X1 ۲۰۲۳

ابعاد و اندازه بزرگ‌تر بی ام و X1 مدل ۲۰۲۳ باعث شده تا فضای داخلی و کابین هم جادارتر باشد. فضای داخلی به راحتی ۵ سرنشین بزرگسال را در خود جای می‌دهد. صندلی‌ها از نو طراحی شده‌اند و سرنشینان چه در سفرهای طولانی و چه در رانندگی‌های ماجراجویانه، احساس راحتی خواهند کرد. تریم داخلی به طور استاندارد به رنگ مشکی است، اما می‌توان رنگ‌های دیگری را نیز سفارش داد.

از نظر فناوری و آپشن، بی ام و X1 پیشرفت کرده و مثل مدل‌های بزرگ‌تر و رده‌بالاتر از iDrive 8 استفاده می‌کند و دارای دو صفحه نمایش به هم پیوسته است که شامل یک کیلومترشمار ۱۰.۲۵ اینچی و یک نمایشگر ۱۰.۷ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی می‌شود. بی ام و X1 دومین محصول خودروساز آلمانی است که فاقد غربیلک iDrive روی کنسول مرکزی بوده و دسترسی به سیستم اطلاعات و سرگرمی از طریق نمایشگر لمسی، دکمه‌های روی فرمان و کنترل صوتی امکان‌پذیر است.

با وجود اینکه بی ام و هنوز ظرفیت فضای بار X1 را اعلام نکرده، اما می‌توانیم حدس بزنیم که مثل مدل‌های قبلی جادار و بزرگ و دارای ۷۶۷ لیتر گنجایش باشد.

بی ام و X1؛ جمع و جور و پیشرفته

نمای عقب بی ام و X1 ۲۰۲۳

بی ام و X1 برعکس مدل جدید X7 ظاهر عجیب و غریبی ندارد و فقط کمی جذاب‌تر و بزرگ‌تر از مدل ۲۰۲۲ شده است. البته خودروساز آلمانی موتور را تقویت کرده و آپشن‌های محصولات رده‌بالایش را در X1 به کار گرفته است.

برای خرید خودرو بی ام و X1 بودجه ۳۸ هزار و ۶۰۰ دلاری لازم است و می‌تواند با مرسدس بنز کلاس GLA، ولوو XC40 و آئودی Q3 رقابت کند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو