بررسی مشخصات فنی بی ام و XM مدل ۲۰۲۳

۱ آبان ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی بی ام و XM مدل ۲۰۲۳

اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی بود که خودروساز آلمانی بی ام و یک مدل مفهومی را معرفی کرد. این خودرو با نام بی ام و XM رونمایی شد و بعد از مدل M1، اولین خودرو مستقل M بی ام و است. بعد از گذشت ۹ ماه از معرفی مدل مفهومی، نسخه تولیدی شاسی‌بلند بی ام و XM با تغییرات کوچکی در طراحی ظاهری و داخلی رونمایی شده است. هر چند ظاهر محصول جدید بیمر همچنان مثل نسخه مفهومی خاص‌پسند است و مورد پسند همه نخواهد بود، اما مطمئنا طرفداران بی ام و مثل همیشه استقبال خوبی از شاسی‌بلند XM خواهند داشت.

مزایا و معایب

+ پیشرانه پرقدرت

+ کابین جادار و راحت

طراحی خاص‌پسند

مشخصات فنی

مدل XM اولین بی ام و M عملکرد بالا با پیشرانه برقی است، البته اگر مدل‌های M-lite مثل بی ام و M340i را که دارای موتورهای نیمه هیبریدی است، کنار بگذاریم.

زیر کاپوت بی ام و XM یک موتور ۴.۴ لیتری بنزینی توربو دوقلو قرار دارد که ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۶۴۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند، در کنار آن یک موتور برقی سنکرون قرار گرفته که در گیربکس ادغام شده است. موتور برقی ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۱ نیوتن متر گشتاور دارد تا مجموع قدرت و گشتاور بی ام و XM به ۶۴۴ اسب بخار و ۸۰۰ نیوتن متر برسد.

بی ام و XM با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم چهار چرخ متحرک xDrive در ۴.۱ ثانیه ۰ تا ۱۰۰ را پر می‌کند و حداکثر سرعت نیز به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. اما با خرید بسته M Driver می‌توان سرعت شاسی‌بلند آلمانی را به ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت رساند. در صورتی که راننده فقط از موتور برقی استفاده کند، می‌تواند ماشین را با حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت براند.

با وجود این پیشرانه قدرتمند، هنوز بی ام و XM به اندازه دیگر رقبای شاسی‌بلند سریع نیست، اما آلمانی‌ها یک مدل قوی‌تر را نیز در فهرست محصولات خود دارند.

این مدل عملکرد بالا که بی ام و XM Red Label نام گرفته، ۷۳۵ اسب بخار قدرت و ۹۹۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط ۳.۵ ثانیه وقت نیاز دارد.

مهندسان و طراحان بی ام و با سیستم تعلیق هوشمند M، فرمان چرخ‌های عقب و نصب باتری زیر بدنه برای پایین نگه داشتن نقطه ثقل، تلاش کرده‌اند تا تاثیر وزن سنگین XM را روی عملکرد خودرو کاهش دهند.

هنوز اطلاعاتی درباره بُرد و مصرف سوخت بی ام و XM منتشر نشده، اما موتور ۴.۴ لیتری V8 همراه با وزن ۲۷۵۰ کیلوگرمی، بُرد برقی خودرو را کاهش می‌دهد که حدود ۴۸ کیلومتر می‌شود.

خودرو سبک‌تر بی ام و X7 M50i با پیشرانه ۴.۴ لیتری V8، در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۳.۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند و بنابراین بعید است که مصرف سوخت بی ام و XM از ۱۵.۶ لیتر کمتر باشد. با بُرد ۴۸ کیلومتری موتور برقی و باک بنزین ۶۸ لیتری، به نظر نمی‌رسد بتوان مسافت خیلی زیادی را با شاسی‌بلند جدید بی ام و رانندگی کرد.

موتور برقی با باتری لیتیوم یونی ۲۹.۵ کیلووات ساعتی کار می‌کند و شارژ آن با شارژ AC ۷.۴ کیلوواتی ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

پلاگین هیبرید V8

حجم موتور

۴.۴ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۸ / ۳۲

تنفس موتور

توربو دوقلو

قدرت

۶۴۴ اسب بخار

۷۳۵ اسب بخار

گشتاور

۸۰۰ نیوتن.متر

۹۹۷ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دو دیفرانسیل

شتاب

۴.۱ ثانیه

۳.۵ ثانیه

سرعت

۲۵۰ کیلومتر بر ساعت

۲۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۵.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

شاسی‌بلند

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۵۱۱۰ میلیمتر

عرض

۲۰۰۴ میلیمتر

ارتفاع

۱۷۵۵ میلیمتر

فاصله محورها

۳۱۰۴ میلیمتر

وزن خالص

۲۷۵۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

—–

حجم مخزن سوخت

۶۹ لیتر

قطر رینگ

۲۳ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

دارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

طراحی ظاهری

طراحی بی ام و XM ۲۰۲۳

طراحی ظاهری بی ام و XM از هر زاویه و هر طرفی نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند و به گونه‌ای ساخته شده که بهترین تیونرهای جهان مثل منصوری همیشه به دنبال چنین طرح‌هایی هستند.

نمای بیرونی نسخه تولیدی بی ام و XM از مدل مفهومی خیلی بهتر شده، با این حال ممکن است همچنان مورد پسند بعضی‌ها واقع نشود. به طور خاص، المان‌هایی مانند چراغ‌های دو تکه که قبلا در بی ام و X7 مدل ۲۰۲۳ وجود داشت و همچینین طراحی عمودی، شکل و شمایل باابهتی به XM داده است.

جلوپنجره‌های هشت ضلعی مثل مدل‌های پرفورمنس M دارای نوارهای افقی است و هر چند از مدل مفهومی کوچک‌تر شده، اما همچنان ابعاد و اندازه بزرگی دارد. تریم بیرونی Chintzy NightGold Metallic نمای جذابی ایجاد کرده و مدل مشکی رنگ نیز، ظاهر هیجان‌انگیزی دارد. طرح چرخ‌های ۲۳ اینچی هم کمی اغراق‌آمیز است و البته می‌توان رینگ‌های ۲۲ اینچی را نیز سفارش داد.

نمای جانبی نسخه تولیدی همانند بی ام و XM مفهومی است، با این تفاوت که طرح گلگیرها معمولی‌تر شده و البته موجب شده تا خودرو عریض‌تر دیده شود. دستگیره‌های درها و درگاه شارژ برعکس مدل مفهومی است و طرح عادی‌تری دارد.

در قسمت عقب خروجی‌های دوتایی اگزوز در دو طرف دیفیوزر قرار گرفته‌اند. طرح سه‌بعدی چراغ‌های عقب جالب است، چراغ‌های دو تکه باریک که از پشت گلگیرهای عقب شروع می‌شوند و تا روی در ادامه پیدا می‌کنند. روی در صندوق به جز لوگوی XM چیزی دیگری دیده نمی‌شود و لوگو دایره‌ای شکل بی ام و روی گوشه‌های بالایی شیشه عقب قرار گرفته تا یادآور بی ام و M1 باشد.

بی ام و XM به عنوان شاسی‌بلند دو ردیفه ابعاد و اندازه بزرگی دارد و طول آن فقط ۶۱ میلیمتر از بی ام و X7 با سه ردیف صندلی کمتر است. ارتفاع کف شاسی‌بلند از سطح زمین ۲۲۱ میلیمتر است که اجازه می‌دهد با آن در مسیرهای آفرود رانندگی کرد. با این حال اگر XM در گل گیر کند، باید خودرو قوی‌تری به کمکش بیاید، چرا که ۲۷۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

طراحی داخلی

کابین بی ام و XM ۲۰۲۳

خودروساز آلمانی با عرضه بی ام و سری ۴ و بی ام و سری ۲ جدید نشان داد که چطور می‌توان خودرویی با طراحی ظاهری معمولی و کابین جذاب ساخت. البته XM از این قاعده مستثنی است، چرا که از نظر طراحی بدنه هم جذاب است.

صفحه نمایش خمیده یکی از شاخصه‌های بیمرهای جدید است و در بی ام و XM هم به کار رفته است. نرم‌افزار iDrive 8 روی نمایشگر با طرح‌های گرافیکی M روی نمایشگر اجرا می‌شود.

فضای داخلی به صورت دو رنگ کار شده که نیمه بالایی شامل ستون‌ها و چهارچوب سقف به یک رنگ است و نیمه پایینی رنگ دیگری دارد. این رنگ‌آمیزی یا می‌تواند لوکس و مدرن به نظر برسد یا اینکه بدسلیقگی محسوب شود.

روشنایی فیبر نوری درون سقف کار گذاشته شده، اما مثل حالتی اغراق‌آمیز دارد و مثل سقف Starlight رولز رویس دارای ظرافت نیست.

بی ام و در طراحی صندلی‌های عقب راحتی بیشتری از دیگر مدل‌های M در نظر گرفته و آن را M Lounge نامیده است. صندلی‌های کناری از صندلی وسط راحت‌تر است و گرم‌کن و سرد کن دارد.

بی ام و XM؛ بازتعریف خودرو M

نمای عقب بی ام و XM ۲۰۲۳

بی ام و XM دومین مدل مستقل M خودروساز آلمانی، ترکیبی از طراحی جذاب، کابین لوکس و پیشرانه قدرتمند است و سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهد شد. در مراسمی که اواخر سال ۲۰۲۲ به مناسبت آغاز تولید مدل استاندارد XM برگزار می‌شود، بی ام و XM رد لیبل هم معرفی خواهد شد. بی ام و XM گران‌ترین شاسی‌بلند خودروساز آلمانی است و متقاضیان برای خرید خودرو باید ۱۵۹ هزار دلار بپردازند.

در فهرست محصولات مرسدس بنز خودرویی که بتواند با بی ام و XM رقابت کنید، دیده نمی‌شود، اما با پرداخت مبلغی مشابه، مرسدس میباخ GLS 600 در دسترس خریداران قرار دارد. رقیب مستقیم محصول جدید بی ام و، لامبورگینی اوروس ۲۰۰ هزار دلاری است که قیمت بیشتر و قدرت کمتری دارد و هر چند به اندازه بی ام و XM لوکس نیست، اما احتمالا رانندگی با آن هیجان‌انگیزتر است. از دیگر رقبای شاسی‌بلند XM می‌توان فراری پوروسانگوئه و استون مارتین DBX707 را نام برد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو