تاریخچه بی ام و

۲۷ فروردین ۱۴۰۰ تاریخچه بی ام و

ب ام و، نامی که امروزه برای ما آشناست، به Rapp-Motorenwerke GmbH بازمی‌گردد، کارخانه‌ای که در سال ۱۹۱۳، شروع به ساخت موتور هواپیما کرد. پس این نشان می‌دهد که تاریخچه ب ام و یا همان کمپانی Bayerische Motoren Werke GmbH، درست به اندازه کارنامه‌اش جالب و طولانی است. نام این شرکت به ایالت باواریا در آلمان تعلق دارد و همچنین نشانگر طیف گسترده محصولات این برند، یعنی تولید موتور برای هر نوع نیاز و استفاده است.

بسیاری از افراد با خود فکر می‌کنند که موفقیت برندهای خودروسازی مشهور دنیا یک شبه و فقط با تولید محصولات لاکچری بدست آمده است، اما با خواندن تاریخچه برند ب ام و، پی می‌برید که موفقیت چشم‌‌گیر این برند فراز و فرودهای بسیار زیادی داشته و ماجراهای زیادی را پشت سر گذاشته است.

شکل گیری بی ام و

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، این برند محبوب آلمانی،  زمانی موتور هواپیما تولید می‌کرد. Rapp-Motorenwerke GmbH در دوران جنگ جهانی اول، مسئول تهیه ملزومات نیروی هوایی امپراطوری آلمان بود. در آن زمان هنوز خودروهای سواری رایج نبودند و برای سفر به سرزمینی دوردست از قطار استفاده می‌شد. پایگاه اصلی ب ام و در باواریا، مونیخ بنا شده بود، درست مانند کارخانه Gustav Otto Flugmaschinenfabrik، که آن هم موتور هواپیما تولید می‌کرد.

ریشه نام بی ام و

تاریخچه بی ام و

زمانی که کمپانی Otto در سال 1916 ورشکسته شد، به Bayerische Flugzeugwerke AG یا همان BFW تغییر نام داد. در همین حین کمپانی Rapp نیز تصمیم گرفت نامش را تغییر دهد و در سال ۱۹۱۷ بود که Bayerische Motoren Werke GmbH  BMW که به معنای Bavarian Motor Works است، پدید آمد. در حال حاضر خودروهای سواری تحت نام برندهای ب ام و، رولز رویس و مینی ساخته شده و موتورسیکلت ها با نام برند BMW Motorrad تولید و عرضه می‌شوند.

فعالیت‌های پیش از جنگ جهانی دوم

در اواخر جنگ جهانی اول بود که BMW  و با ساخت پیشرانه برای موتورسیکلت‌ها، وسایل و ملزومات کشاورزی، وسیله خانه و ترمز ریل، همچنان به فعالیت اقتصادی خود ادامه می‌داد.

سپس توانست در سال ۱۹۲۳، اولین موتورسیکلت خود را که BMW R 32 نام داشت را تولید کند. زمانی که این برند Fahrzeugfabrik Eisenach را در سال ۱۹۲۸ خریداری کرد، به یک تولیدکننده خودروی سواری تبدیل شد. حدودا در دهه ۳۰ میلادی، این کمپانی تصمیم گرفت که کسب و کار خود را گسترش داده و خودروهای بزرگ لاکچری و اسپرت نیز تولید کند. بنابراین تا جنگ جهانی دوم، موتور، خودروی سواری و موتورسیکلت اصلی‌ترین محصولات این برند محسوب می‌شدند.

اولین خودروی برند ب ام و چه بود و چقدر قیمت داشت؟

اولین ماشین ب ام و که تحت نام این برند به فروش رسید، یک دیکسی به نام BMW 3/15 بود. مارک دیکسی پیش‌تر متعلق به Fahrzeugfabrik Eisenach بود که تحت لیسانس آن، مدل آستن 7 را می‌ساخت. این مدل در آن زمان با قیمت ۲ هزار و ۲۰۰ مارک (واحد پول آلمان) به فروش می‌رسید.

فعالیت‌ها در دوران جنگ جهانی دوم و پس از آن

با شروع جنگ جهانی دوم، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، کارخانه تمرکز اصلی خود را بر تولید موتور هواپیما گذاشت. البته در همان زمان نیز به ساخت اتومبیل و موتورسیکلت نیز ادامه ‌داد که برخلاف میل باطنی مدیرعامل آن زمان کمپانی BMW  یعنی Franz Josef Popp، برای تولید تمام این محصولات از زندانیان اردوگاه‌های کار اجباری، بیگاری کشیده می‌شد.

پس از مدتی فعالیت‌های شرکت دوباره کمرنگ شد، چرا که هم کارخانه‌ها در زمان جنگ به شدت بمباران شده بودند، و هم این کمپانی پس از پایان جنگ تا مدتی حق تولید وسیله‌های سواری یا هواپیما نداشت. بنابراین دوباره مجبور شد برای ادامه حیات، به تولید وسایل آشپزخانه همچون قابلمه، ماهی‌تابه و دوچرخه بپردازد. این وضعیت چندان ادامه نداشت زیرا در سال ۱۹۴۸ ، دوباره تمامی فعالیت‌های معمولش از سر گرفته شد.

در سال ۱۹۵۲ کارخانه باواریا با ساخت BMW 501 لاکچری فعالیتش را آغاز کرد و  طیف تولید خودروهای سواری با تولید خودروهای ارزان‌تر گسترده‌ شد، اما به دلیل نرخ پایین فروش خودروهای لوکس در دنیای بهت‌زده‌ی پس از جنگ و سود کم حاصل از فروش خودروهای ارزان قیمت، دنیای ماشین‌های ب ام و رو به زوال بود. سرانجام با سرمایه گذاری عظیم هربرت و هارالد کواند، کمپانی از خطر ورشکستگی و نابودی نجات یافت و توانست با تولید و فروش BMW 700، دوباره نیروی پیشین خود را بازیابد. نام خودرو BMW Isetta به یکی از ۱۰ خودرو برتر بی ام و در صد سال اخیر است که این مدل توانسته پس از جنگ این شرکت را ورشکستگی نجات دهد.

اما جالب توجه است که هیچ یک از این موفقیت‌ها به پای پیروزی که توانست با معرفی و ارائه ماشین‌های ب ام و جمع و جور New Class بدست آورد، نمی‌رسند.

در سال ۱۹۶۲، این کمپانی توانست شهرت زیادی به عنوان یک «خودروساز اسپرت» در سراسر دنیا پیدا کند. در طول همین دهه بود که مدام به تعداد مدل‌های لوکس سدان و کوپه ب ام و اضافه شده و درخشش آن هر روز بیشتر می‌شد.

پرفروش‌ترین مدل BMW و فعالیت‌های حال حاضر

بی ام و مدل X3 که از سال ۲۰۰۳ تاکنون تولید می‌شود، پرفروش‌ترین محصول ب ام و محسوب می‌شود.

همچنین در سال ۲۰۱۵، ب ام و توانست مقام دوازدهمین خودروساز بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد و جدیدترین محصول این کمپانی یک SUV کوچک و لوکس است که BMW X4 2020 نام دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان