تاریخچه شرکت چانگان چین

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ تاریخچه شرکت چانگان چین

این روزها تقریبا در هر خیابان و جاده‌ای، چند خودرو چینی می‌بینیم. خودروهایی که بر خلاف بعضی از کالاهای وارداتی از چین، کیفیت قابل قبول و خوبی دارند و حتی به کشورهای دیگری به جز ایران هم صادر می‌شوند. یکی از این برندهای چینی با نام چانگان شناخته می‌شود.

در ابتدای دهه ۹۰ میلادی، شرکت‌های چینی برای تولید خودرو از روی دست خودروسازان اروپایی کپی می‌کردند و خودروهایی می‌ساختند که عینا شبیه به نمونه‌های اصلی بود، با این تفاوت که نشان خودروسازان چینی روی آنها قرار می‌گرفت و البته کیفیت به مراتب پایین‌تری داشت.

بعد از سال‌ها کپی‌کاری، خودروسازان چینی به جایی رسیدند که خودروهای با کیفیت تولید می‌کنند و دیگر خبری از محصولات کپی این شرکت‌ها نیست. بعضی از برندهای چینی، مثل جیلی هم در زمینه خودروهای برقی و ماشین های خودران سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده‌اند و به زودی شاهد خودروهای چینی برقی و خودران نیز خواهیم بود.

معرفی چانگان

چانگان CS75 پلاس

چانگان اتومبیل، یک شرکت دولتی چینی است که در زمینه تولید خودروهای سواری، مینی ون‌ها، ون‌های تجاری و کامیون‌های سبک فعالیت می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر چونگ کینگ واقع شده است.

خودروهای سواری این شرکت تحت عنوان چانگان طراحی، تولید و عرضه می‌شوند. البته تولید خودروهای فورد و مزدا برای عرضه در چین نیز توسط خودروسازی چانگان صورت می‌گیرد. این خودروساز در حوزه خودروهای شاسی بلند نیز فعالیت دارد و این کار را به صورت مشترک با شرکت و ایویز و با نام لندویند انجام می‌دهد.

چانگان با تولید سالانه حدود ۳ میلیون دستگاه خودرو، در کنار شرکت‌های سایک موتور، فاو گروپ و دانگ فنگ موتور یکی از چهار خودروساز بزرگ چین محسوب می‌شود. سالانه حدود ۱.۴ میلیون دستگاه از محصولات این شرکت به فروش می‌روند که از این نظر دومین خودروساز محبوب چینی‌ها است.

تاریخ ۱۶۰ ساله چانگان

چانگان CS35

تاریخ شرکت چانگان به سال ۱۸۶۲ میلادی برمی‌گردد، زمانی که این شرکت برای تولید جنگ‌افزار در شانگهای تاسیس شد و در زمان جنگ چین و ژاپن از شانگهای به چونگ کینگ منتقل شد.

ورود این شرکت جنگ‌افزارسازی به حوزه خودرو در سال ۱۹۵۹ میلادی اتفاق افتاد. وقتی که در قراردادی با دولت چین متعهد شد تا اولین خودرو چینی، با نام چانگجیانگ تایپ ۴۶ را تولید کند و بعدها اقدام به ساخت یکی از خودروهای سوزوکی ژاپن تحت کرد.

در سال ۲۰۰۹، دو خودروساز کوچک محلی با نام‌های هافی و چانگه تحت مالکیت چانگان درآمدند. یک سال بعد سازمان جنگ‌افزارسازی چین، مدیریت خودروسازی دولتی چانگان را در اختیار گرفت و از آن زمان، نام این شرکت جزو چهار خودروساز بزرگ چین نوشته شد.

لوگوی جدید این خودروساز در سال ۲۰۱۰ برای عرضه خودروهای سواری جدید معرفی شد. خودروهای سواری ۷۲ درصد از تولیدات این شرکت را تشکیل می‌دهند.

چانگان اعلام کرده که از سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) فقط خودروهای تمام برقی تولید می‌کند و از این سال ساخت خودروهای بنزینی، دیزلی و هیبریدی متوقف خواهد شد. این تصمیم به این دلیل گرفته شده که از سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) تولید هر گونه خودرو غیر برقی در کشور چین ممنوع خواهد بود.

خودروهای چانگان

چانگان ایدو

در حال حاضر ۲۴ مدل خودرو در خط تولید کارخانه خودروسازی چانگان قرار دارند. این خودروها با بدنه‌های سدان و شاسی‌بلند و با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه می‌شوند.

چانگان چینی در ایران

با توجه به تنوع خودروهای چانگان که می‌توانست هر سلیقه‌ای را به خود جلب کند اما از بین ۲۴ خودرو این شرکت فقط ۲ خودرو راهی به بازار ایران پیدا کردند. خودرو سدان ایدو (Eado) که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ وارد بازار خودرو کشور شد، اما نتوانست به موفقیتی دست پیدا کند.

شاسی‌بلند چانگان CS35 نیز محصول دیگری از این خودروساز چینی بود که از پاییز ۹۵ در شرکت سایپا روی خط مونتاژ قرار داشت. البته پیشتر چندین دستگاه از این مدل وارد کشور شده بود که پس از عرضه مدل مونتاژی سایپا با افت قیمت مواجه شد.

البته شرکت سایپا در نظر داشت شاسی‌بلد چانگان CS75 را نیز تولید و عرضه کند که به دلیل تحریم‌ها، این امکان فراهم نشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو