تاریخچه برند لکسوس

۱ شهریور ۱۴۰۰ تاریخچه برند لکسوس

برند لکسوس (Lexus)، تقریبا یکی از جوان‌ترین برندهای دنیای خودروسازی است. این برند که خودروهای لاکچری طراحی و تولید می‌کند، یک برند مستقل نبوده و زیرمجموعه‌ای از کمپانی بزرگ تویوتا (Toyota) محسوب می‌شود. بنابراین این کمپانی هم که بازار خودروهای لوکس را قبضه کرده، ژاپنی است. این هم گواهی دیگر بر موفقیت برندهای ژاپنی! برند جوان لکسوس در بیش از ۷۰ کشور و در سراسر جهان شعبه و مسئولیت تولید خودروهای باکیفیت و لاکچری را در بازار جهانی بر عهده دارد. این برند در دنیای ماشین‌های لوکس، رقیبی برای برندهایی مانند کادیلاک (Cadillac) آمریکایی و بنتلی (Bentley) انگلیسی به حساب می‌آید.

در بین خودروسازان بزرگ کشورش، این برند محبوب در جایگاه دهم ایستاده است. داستان به وجود آمدن این برند بسیار جالب است. درست در همان زمان که برندهایی مانند هوندا (Honda) و نیسان (Nissan) تصمیم گرفتند با همکاری یک دیگر بخش‌های لاکچری کمپانی خود را راه اندازی کنند و به آکورا (Acura) و اینفینیتی (Infiniti) حیات بخشند، لکسوس هم شکل گرفت. در واقع این برند نتیجه پروژه‌ای بود که قصد داشت سدانی با کیفیت که با نام رمزی F1 تولید کند. این پروژه در سال ۱۹۸۳ آغاز شد و در سال ۱۹۸۹ با و ارائه لکسوس LS (Lexus LS) پایان یافت. با موفقیت این مدل، این بخش تازه تاسیس تصمیم گرفت که انواع مدل‌های کوپه، سدان، کروکی و شاسی بلند را به خط تولید خود اضافه کرده و فعالیتش را گسترش دهد. این بخش تا سال ۲۰۰۵ در کشورش به عنوان یک برند شناخته نمی‌شد. در واقع از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۵، محصولات این بخش که در سراسر جهان «لکسوس» خوانده می‌شدند، تحت نام کمپانی تویوتا به فروش می‌رسیدند. ۱۵ سال پیش، ورژن هیبریدی کراس‌اوور RX رونمایی شد و پس از آن، مدل‌های هیبریدی بیشتری به خط تولید اضافه شدند.

امروزه اکثر محصولات این بخش در ژاپن تولید می‌شوند. اولین کارخانه خارجی لکسوس، در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد.

تاریخچه  لکسوس

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، تاریخ تاسیس بخش لکسوس با تاریخ شروع حیات آکورا و اینفینیتی بسیار نزدیک به هم است. با شروع صادرات برخی از مدل‌ها به ایالت متحده آمریکا، سود این کمپانی‌ها ژاپنی نیز افزایش یافت. در سال ۱۹۸۳، رئیس هیئت مدیره برند تویوتا، یک چالش جدید پیشنهاد داد. او به دنبال ساخت بهترین ماشین دنیا بود. این چالش با شروع پروژه F1 آغاز شد. در طول این پروژه که کمپانی را وارد فاز جدیدی در ساخت خودرو کرد، مدل‌هایی همچون لکسوس LS 400، تویوتا سوپرا (Toyota Supra) و تویوتا مارک 2 (Toyota Mark II) ساخته شدند. هر دو مدل مارک 2 و سوپرا، از قابلیت RWD برخوردار و بسیار قوی بودند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بزرگترین سدانی که تویوتا در این دوران تولید کرد، یک لیموزین دست ساز به نام تویوتا سَده (Toyota Century) بود. البته تنها تعداد کمی از این مدل تولید شد.

پس از مدل سده، مدل تاج (Toyota Crown) که یک سدان بسیار اعلا و باکیفیت بود، روانه بازار شد. البته هیچ کدام از این دو مدل تا پیش از طراحی دوباره، تنها برای مصرف کنندگان و بازار ژاپن ساخته شده بودند. بنابراین طراحان تصمیم گرفتند که این بار، بازار جهانی را هدف بگیرند. اولین قدم، توسعه بخشی یک موتور قوی V8 بود.

همچنان که خودروسازان ژاپنی به صادرات محصولات خود به بازار ایالات متحده آمریکا مشغول بودند، رقابت تویوتا و هوندا-آکورا آغاز شد. هوندا با وارد کردن آکورا به بازار آمریکا، تمامی برنامه‌های تویوتا را برای راه اندازی بخش خودروهای لاکچری‌اش به هم ریخت. آکورا که نسخه‌ صادراتی مدل افسانه (Honda Legend) بود، تبدیل به رقیب سرسختی برای تاج، نیسان سدریک/گلوریا (Nissan Cedric/Gloria) و مزدا لوسی (Mazda Luce) شد. تمامی این برندها برای بازار و مشتریان لاکچری آمریکا، برنامه‌های خاص خود را داشتند. نیسان به دنبال افتتاح اینفینیتی بود و با ایجاد تغییراتی در مدل پرزیدنت (Nissan President)، مدل اینفینیتی Q5 را در سال 1990 وارد بازار آمریکا کرد. از طرفی دیگر مزدا مدل لوسی را با عنوان جدید مزدا 929 در آمریکای شمالی می‌فروخت و بعدها تصمیم گرفت با مدل آماتی (Amati) به حضور خود در این کشورد ادامه دهد. متاسفانه برای مزدا و خوشبختانه برای لکسوس، برنامه‌های این رقیب موفقیت آمیز نبودند.

تویوتا که موقعیت خود را در میان رقبایش در خطر می‌دید، با فرستادن یک تیم تحقیقاتی به آمریکا و طی تحقیقاتی بر رفتار مصرف کنندگان لاکچری بازار این کشور، قدم بزرگی برداشت. این تحقیقات به قدری طولانی شد که اکثر طراحان پروژه F1 در کالیفرنیا خانه اجاره کردند و مدتی آنجا بودند. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد که تویوتا برای موفقیت در بازار آمریکا، به یک برند جدید و کانال و شبکه ارتباطی متفاوتی نیاز دارد.

دلیل انتخاب نام لکسوس چه بود؟

حالا که نتیجه تحقیقات مشخص شد، این برند یک تیم بازاریابی جداگانه و ویژه برای توسعه و تبلیغ برند جدیدش تشکیل داد. همچنین برای تعیین یک نام مناسب، از یک شرکت مشاوره کمک گرفته شد. نام آلکسیس در بین عناوین برگزیده دیده می‌شد، اما نگرانی‌هایی هم درباره این اسم وجود داشت، چرا که نام یک شخصیت محبوب در یکی از برنامه‌های تلویزیونی محبوب آن زمان بود. پس تصمیم گرفتند که حرف A را برداشته و i را با u جایگزین کنند تا لکسوس شکل بگیرد.

چگونه برند لکسوس معروف شد؟

سال ۱۹۹۰ که اولین سال رسمی برای لکسوس بود، این بخش جدید توانست موفقیت نسبتا خوبی کسب کند. در همان سال، صادرات محدود محصولاتش به کشورهایی همچون سوئیس، بریتانیا، استرالیا و کانادا آغاز شد. سال بعد، این برنده که جای پای خود را محکم کرده بود، اولین مدل کوپه‌اش را با نام SC 400 وارد بازار کرد. از آن سال تاکنون، این برند ۳۰ ساله محبوبیتی باورنکردنی در بین مشتریان خودروهای لوکس در سراسر جهان پیدا کرده است.

جدیدترین تولیدات لکسوس

سال ۲۰۱۰، این برند تصمیم گرفت مدل‌های هیبریدی بیشتری به بازار عرضه کند. آپریل سال ۲۰۱۴، کراس‌اوور لکسوس NX معرفی شد که یک ویژگی خاص داشت. این مدل توربو شارژ بود و اولین محصول لکسوس با این ویژگی محسوب می‌شد.

سال ۲۰۱۷، این برند وعده تولید یکی از مدل‌های پرچمدار خود را به طرفدارانش داد، یعنی مدل دو در LC 500. این مدل که در اواخر سال ۲۰۱۷ تولید شد، ۴۶۷ اسب بخار قدرت داشت.  سال ۲۰۱۹، این برند اعلام کرد که تصمیم گرفته است که برای سال ۲۰۲۱، وارد بازار مکزیک شود.

چهار مدل برتر از برند لکسوس

لکسوس مدل GX

لکسوس مدل GX

این مدل که یک شاسی بلند جذاب است و تا هفت سرنشین را در کابین خود جا می‌دهد، در صدر این لیست قرار دارد و در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد.

لکسوس مدل RX هیبرید

لکسوس مدل RX هیبرید

این مدل که در ابتدا در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، همیشه در حال ارتقا و بهتر شدن بوده است. این مدل در ابتدا یک هاچ‌بک متوسط بود که در گذر زمان، به یک کراس‌اوور قدرتمند تبدیل شد.

لکسوس مدل RCF

لکسوس مدل RCF

این مدل از سال ۲۰۱۴ که تولید شد تاکنون، یکی از برترین‌های تاریخ این برند محسوب می‌شود. پشت طراحی این مدل که برای استفاده روزانه بسیار مناسب است، یک ذهن اسپرت قرار دارد.

لکسوس مدل LS 400

لکسوس قدیمی LS 400

اولین  نسل از این مدل، LS نام داشت. این مدل محبوب برای رقابت با تمامی سدان‌های بزرگ و لوکس طارحی و تولید شد. این مدل برای اولین بار، در سال ۱۹۸۹ تولید شد.

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان