تاریخچه ماشین‌ های مسابقه‌ و مسابقات اتومبیلرانی

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ تاریخچه ماشین‌ های مسابقه‌ و مسابقات اتومبیلرانی

سال‌هاست که ماشین‌های مسابقه‌ای به بخش بزرگی از تاریخ تبدیل شده‌اند و طرفداران زیادی دارند. به طور مثال در مسابقات اتومبیل رانی، تماشاچیان زیادی از سراسر دنیا جمع می‌شوند تا راننده مورد علاقه خود را تشویق کنند. تاریخ آغاز این مسابقات به قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. از آن پس تاکنون محبوبیت این خودروها رو به افزایش رفته است.

اولین مسابقات اتومبیلرانی

پس از اختراع موفقیت آمیز اولین خودروهای گازوییلی، اولین مسابقه رسمی اتومبیلرانی در سال ۱۸۸۷ برگزار شد. البته ای‌نطور نیست که فکر کنید تا آن زمان هیچ مسابقه دیگری وجود نداشت. در واقع، تاریخ اولین مسابقات به ۲۰ سال قبل از این واقعه برمی‌گردد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که حتی ساعت شروع اولین مسابقه اتومبیل رانی نیز در دسترس است. این مسابقه، در ساعت ۴:۳۰ بامداد روز ۳۰ آگوست ۱۸۶۷ شروع شد. در این مسابقه، درشکه‌های دو نفره با نام‌های ایزاک وات بولتون و دنیل آدامسون با یک دیگر در مسیر هشت مایلی اشتون آندر لین اولد ترافورد، مسابقه دادند. برخی معتقدند که شاید پسر ۲۲ ساله بولتون در این مسابقه شرکت کرده بود.

جذابیت و اهمیت این مسابقه تاحدی بود که این رویداد بسیار مهم خودرویی، در روزنامه “The Engineer” ثبت شد. بنابراین فکر نکنید که حوزه مسابقات اتومبیل‌رانی، حوزه کوچک و بی‌اهمیتی است. شاید این مسابقه در واقع بین دو ماشین واقعی اتفاق نیافتاده باشد، اما به مبدا شروع تاریخی رویدادی برای ماشین‌های مسابقه‌ای تبدیل شده است.

اولین مسابقه قانونی اتومبیلرانی

در تاریخ ۱۸۷۵، لایحه‌ای تصویب شد که مسابقات اتومبیل‌رانی را قانونی اعلام کرد و همین باعث شد اولین مسابقه قانونی، در سال ۱۸۷۸ در یک مسیر ۲۰ مایلی برگزار شود. این مسابقه بین دو ماشین مسابقه‌ای که با نام محل تولدشان یعنی گرین بی و اشکوش بود، شناخته می‌شدند، صورت گرفت. در سال ۲۰۰۴، در The Great Race of 1878، با جزئیات کامل به این واقعه تاریخی مهم پرداخته شد.

مسابقات اتومبیل رانی

اولین مسابقه جهانی

اولین مسابقه اتومبیل رانی جهانی، در تاریخ ۲۲ جولای سال ۱۸۹۴ و از مسیر پاریس تا روآن برگزار شد.

این رویداد، به گفته یکی از روزنامه نگاران آن زمان، «مسابقه‌ای برای درشکه‌های بدون اسب» نام گرفت. از نظر او، این درشکه‌ها هم ارزان قیمت بودند، هم بی‌خطر و هم رانندگی با آن‌ها آسان بود. حدود ۱۰۲ شرکت کننده در این مسابقه حضور داشتند. پس از آن، این مسابقات به آمریکا راه یافتند. این مسابقه ۱۰ ساعته، شامل ۵۴ مایل از ایالت ایلینوی می‌شد. پس از گذشت مدتی، این مسابقه‌‌ها شکل‌های مختلفی به خود گرفتند، گسترش یافتند و به دیگر نقاط جهان قدم گذاشتند.

محبوب‌ ترین رویدادهای اتومبیلرانی جهان

Monaco Grand Prix

از سال ۱۹۲۹ تاکنون، این مسابقات هر ساله در موناکو برگزار می‌شوند. مسیر این رویداد، شامل جاده‌های تنگ و پر پیچ و خم شهرهای موناکو می‌شود.

Indianapolis 500

ایندی‌کار یک مدل مسابقه آمریکایی است که به گفته برخی، پرسرعت‌ترین سری مسابقات آمریکا محسوب می‌شوند. اولین مسابقه، در سال ۱۹۱۱ برگزار شد.

مسابقات ۲۴ساعته Le Mans

این رویداد متولد سال ۱۹۲۳ است که در کنار دو مسابقه پیش‌تر ذکر شده، بزرگ‌ترین رویداد اتومبیل رانی جهان را شکل می‌دهند.

Bathurst ۱۰۰۰

این رویداد  از سال ۱۹۶۰، اوایل اکتبر هر سال، در استرالیا برگزار می‌شود.

Rally Finland

این مسابقه در فنلاند مرکزی برگزار می‌شود، سریع‌ترین مسابقه رالی جهان است.

ماشین مسابقه ای

محبوب‌ ترین خودروهای مسابقه‌ ای تاریخ

هیچ کدام از این مسابقات، اگر به لطف اختراع اولین ماشین نبود، هرگز شکل نمی‌گرفتند. با گذشت زمان این رویدادها شکل‌های مختلفی به خود گرفتند، طرافداران زیادی را جذب کردند و باعث طراحی و ساخت خودروهای اسپرت افسانه‌ای شدند که هنوز هم در میان طرفداران، جایگاه ویژه‌ای دارند.

مزدا 787B

شاید خیلی از ماشین‌ها برنده مسابقات Le Mans باشند، اما کمتر اتومبیلی پیدا می‌کنید که چند بار برنده شده باشند. این مدل ماشین از برند مزدا، تنها محصول ژاپنی است که در این مسابقات پیروز شده است. دیگر برندهای ژاپنی مانند نیسان، تویوتا و… هرگز این افتخار را کسب نکردند.

پورشه ۹۱۱

۵۰ سال است که پورشه ۹۱۱ تولید می‌شود. این مدل، در بسیاری از مسابقات با قوانین مختلف شرکت کرده و همیشه موفق بوده است.

آئودی کواترو

این آئودی، به عنوان اولین خودروی مسابقه‌ای با قابلیت 4WD، توقعات استانداردهای دنیای ماشین‌های مسابقه‌ای را تا حد زیادی بالا برده است. قدرت این هیولا، ۶۰۰ اسب بخار است.

مازراتی 250F

این ماشین زیبا و جذاب، خیلی سریع به نماد فرمول یک دهه ۵۰ میلادی تبدیل شد. دقیقا در همان سالی که رونمایی شد، توانست به برند مسابقه سال ۱۹۵۴ تبدیل شود.

مک لارن MP4/4

سال ۱۹۸۸، بهترین سال برای مسابقات اتومبیل رانی بود، چرا که این مک لارن فصل مسابقه این سال را به تسخیر خود درآورد.

فورد GT40

اصلا مهم نیست چه ماشین‌های مسابقه‌ای جدیدی تولید می‌شوند، چرا که مطمئنا هیچ کدام به گرد پای فورد GT40 نمی‌رسند.

پورشه ۹۵۶

در سال بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶، این خودرو توانست برای چهار مرتبه متوالی در رویداد Le Mans پیروز شود.

پورشه ۹۱۷

این خودرو که ظاهر غیرمعمولی محسوب می‌شود، یکی از عجایب دنیای مسابقات Le Mans است چرا که برای دو سال پی در پی، توانست بر روی سکوی اول بایستد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان