تصادفات جاده ای نوروز ۱۴۰۱و تلفات هزار نفری

۲۹ آذر ۱۴۰۱ تصادفات جاده ای نوروز ۱۴۰۱و تلفات هزار نفری

آغاز تعطیلات نوروزی همیشه فرصتی مناسب برای مسافرت رفتن است. برخی برای این منظور از وسایل حمل و نقل همگانی استفاده می‌کنند و برخی ترجیح می‌دهند که با اتومبیل شخصی خودشان جاده‌ها را گز کنند. اما متاسفانه همیشه این سفرها به مقصد نمی‌رسند. امسال تصادفات جاده‌ای ۱۱۰۱ نفر را به کام مرگ فرستاد.

بعد از شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و ایجاد محدودیت تردد بین شهری، آمار سفرهای نوروزی کاهش داشت و طبیعی بود که در چنین شرایطی با کاهش آمار تصادفات روبه‌رو شویم.

با انجام واکسیناسیون عمومی و برداشته شدن محدودیت‌های تردد، پیش‌بینی افزایش مسافرت‌ها چندان کار سختی نبود و میزان تردد بین شهری به ۵۰۹ میلیون تردد رسید. این افزایش به معنی رشد ۵۰ درصدی سفرهای نوروزی در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال گذشته، ۲۴۲ درصد نسبت به سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد نسبت به ۹۸ است.

آمار تصادفات جاده ای ۷ ماه اول ۱۴۰۱

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، اعلام کرد در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۱، ۱۱ هزار و ۷۳۴ نفر در تصادفات جاده‌ای جان باختند. این تعداد نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۰، ۱۴۷۸ نفر افزایش داشته است.

در سال ۱۴۰۱ چند نفر در تصادفات جان باختند؟

متاسفانه در این سفرهای نوروزی، ۱۱۰۱ نفر در اثر تصادفات جاده‌ای جان خودشان را از دست دادند که از این تعداد ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بوده‌‌اند.

بنابر آمار منتشر شده، به طور متوسط هر ساعت ۲.۲ نفر، یعنی ۵۵ از هموطنان‌مان، به این دلیل جان باختند. این در حالی است که این رقم سال گذشته روزانه ۴۹ نفر ثبت شده بود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین آمار کشته‌های حوادث رانندگی نوروز امسال در روز جمعه پنجم فروردین ماه با ثبت ۸۰ فوتی و کمترین آن با ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شده است.

آمار کشته‌شدگان بر اساس مسیرهای تردد به این شرح است:

  • ۸۰۰ نفر در محورهای برون شهری
  • ۲۳۱ نفر در مسیرهای درون شهری
  • ۶۰ نفر در مسیرهای روستایی
  • مابقی در سایر مسیرها

پژو، رکورددار تصادفات

گرچه افزایش میزان تردد در تعطیلات نوروزی و همچنین قانون‌گریزی برخی رانندگان و خطاهای انسانی در بالا رفتن میزان تصادفات نقشی مهم دارد اما سهم بالای ۸۶ درصدی خودروهای داخلی در تصادفات جرحی و فوتی توجه‌ها را به سمت خود جلب کرد.

بنابر گفته‌های سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور انتظامی کشور، رکورددار تصادفات پژو 405، پژو پارس، پژو 206 و پراید هستند.

بنابر آمار اعلام شده در سال‌های اخیر، بیشترین علت فوت ناشی از تصادف در اثر ضربه به سر اتفاق افتاده است که این امر اهمیت توجه به افزایش ایمنی اتومبیل نظیر افزایش کیفیت بدنه، بهبود عملکرد کیسه هوا و… را پررنگ می‌کند.

علت تصادفات نوروزی

در این میان بنابر مشاهدات پلیس راهور، علت بیشتر تصادفات در نوروز به ترتیب زیر است.

  • سرعت غیر مجاز
  • سقبت غیر مجاز
  • عدم توجه به جلو
  • خستگی و خواب‌آلودگی
  • استفاده از تلفن همراه

نوروز امسال حدود ۳۲ درصد از تصادفات رانندگی به علت واژگون شدن خودرو اتفاق افتاده است که بیشترین علت آن خستگی و خواب‌آلودگی عنوان شده است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین‌ الرعایا