خداحافظی با Z4، تنها بی ام و اسپرت دو نفره

۴ اسفند ۱۴۰۰ خداحافظی با Z4، تنها بی ام و اسپرت دو نفره

خانواده خودروهای بی ام و سری Z یکی از گزینه‌های محبوب بین علاقمندان به سبک زندگی و ماشین‌های خاص بوده است. سری Z آلمانی که در بیشتر عمر خود چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت، حالا به یک ماشین اسپرت توانمند و قابل احترام تبدیل شده، که دلیل آن هم تولید و عرضه مدل‌های باکیفیتی مثل M کوپه و Z4 M است.

هر چند آخرین محصول این سری، یعنی بی ام و Z4 رودستر ۲۰۲۲، شاید یک بی ام و M تمام و کمال نباشد، اما همچنان خودرو جذاب و مهیجی است. مدل جدی سری Z روی پلتفرم مشترک با تویوتا سوپرا GR ساخته شده و از پیشرانه قدرتمند شش سیلندر یکسانی با این ماشین ژاپنی استفاده می‌کند و توانسته نظر مثبت کارشناسان و تحسین و تایید خریداران را جلب کند.

سال ۲۰۲۵، پایان بی ام و Z4

طراحی بی ام و Z4 ۲۰۲۲

با این حال، بی ام و سری Z جدید آنقدرها فوق‌العاده نبوده که بتواند ضمانتی برای باقی ماندن روی خط تولید به دست بیاورد. طبق گزارش رسانه‌های اروپایی، بی ام و Z4 در پایان سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) برای همیشه از فهرست محصولات کمپانی آلمانی حذف می‌شود و فعلا معلوم نیست که بی ام و چه برنامه‌ای برای آینده سری Z خواهد داشت.

اما این کمپانی تنها خودروسازی نیست که یکی از خودروهای اسپرت رده بالا را از فهرست محصولاتش حذف خواهد کرد، مرسدس بنز هم مجبور شده کلاس S کانورتیبل و کلاس SLC را از روی خط تولید جمع کند و آئودی هم در نظر دارد این کار را با مدل TT انجام دهد و به نظر می‌رسد کار مدل R8 اسپایدر هم تمام است.

حقیقت این است که بازار ماشین‌های کانورتیبل و کروک رونق چندانی ندارد و فقط استثنائاتی مثل شورولت کوروت C8 و مزدا میاتا توانسته‌اند به آمار فروشی خوبی دست پیدا کنند.

به نظر می‌رسد دلیل تعطیلی تولید بی ام و Z4، رقیب هم‌وطنش، یعنی پورشه ۷۱۸ باکستر باشد که به عنوان بهترین ماشین کانورتیبل اسپرت در کلاس خودش شناخته می‌شود.

بی ام و Z4 برای رقابت با پورشه طراحی، تولید و عرضه شد، اما در سال‌های اخیر نتوانسته پا به پای رقیب قدرتمندش پیش برود. با این حال، طرفداران سری Z هنوز ۳ سال برای لذت بردن از آن فرصت دارند، پیش از اینکه آخرین دستگاه آن پلاک شود.

نسل سوم بی ام و Z4 در سال ۲۰۱۹ معرفی و رونمایی شد و احتمالا به زودی فیس‌لیفت جدید آن به بازار خواهد آمد، اما با توجه به اخبار و شنیده‌ها نباید انتظار تغییرات خیلی زیادی در مدل جدید را داشت. احتمالا فیس‌لیفت جدید داشبرد دیجیتال ندارد و همین طور به iDrive 8 مجهز نمی‌شود.

بی ام و Z4 مدل ۲۰۲۲

نمای عقب بی ام و Z4 ۲۰۲۲

بی ام و Z4 در حال حاضر با موتور ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر در بازارهای جهانی موجود است و در ۵.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مدل قوی‌تر سری Z با نام sDrive M40i به فروش می‌رسد که از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر با قدرت ۳۸۲ اسب بخار و گشتاور ۴۹۹ نیوتن.متر استفاده می‌کند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت فقط به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز دارد.

تنها امید نجات بی ام و Z4 احیای آن در قالب خودرو برقی است که با این شرایط فعلا غیرممکن به نظر می‌رسد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو