آیا تعویض ایربگ خودرو مهم است؟

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ آیا تعویض ایربگ خودرو مهم است؟

ایربگ، یکی از تجهیزات ایمنی مهم در انواع وسیله نقلیه است که هنگام تصادف یا هرگونه سانحه رانندگی، امنیت افراد داخل ماشین را افزایش می‌دهد و در خودروهای ایمن فاکتور مهمی به شمار می‌آید. عملکرد صحیح ایربگ خودرو، وابسته به تعویض مرتب در فاصله‌های زمانی مشخص است؛ بنابراین اهمیت آن را باید جدی بگیرید.

در این مطلب قصد داریم تا نحوه تعویض Air Bag و نکات مهمی که حین انجام مراحل آن، باید مورد توجه قرار گیرد را برایتان شرح دهیم. اما پیش از آن، بهتر است که با نحوه عملکرد انواع ایربگ، بیشتر آشنا شویم.

ایربگ های ماشین چیست؟

نواحی حساس بدن با کمک ایربگ‌ها، کمتر تکان می‌خورند تا تحت فشار زیاد سانحه، آسیب جدی نبینند. استفاده از کیسه هوا خودرو به اندازه‌ای مفید است که احتمال فوت یا آسیب جدی سرنشینان در ماشین‌های مجهز را تا حدود ۰.۶ نسبت به اتومبیل‌های فاقد Air Bag کمتر می‌کند. هدف اصلی این امکان امنیتی، حفاظت از سر و گردن افراد است.

نکته: بدن افراد با وجود کمربند ایمنی، هنگام تصادف تحت فشار و تکان کمتری قرار می‌گیرد و کیسه‌هوا نیز به ثابت بودن سر و گردن کمک می‌کند؛ بنابراین تعویض ایربگ خودرو را در مدت زمان‌های لازم، جدی بگیرید.

ایربگ خودرو چگونه کار می‌کند؟

باز شدن ایربگ خودرو

فعال شدن کیسه هوا وابسته به یک سنسور تشخیص تصادف متصل به واحد کنترل است. این سنسور به گونه‌ای طراحی شده که با بررسی موارد مختلف، بروز سانحه را تشخص داده و بهAir Bag، دستور بازشدن می‌دهد. پس از صدور فرمان، ایربگ‌ها که در حالت فشرده (بسته) قرار دارند؛ به سرعت با هوا پر شده و مانع برخورد افراد داخل ماشین با قطعات خطرناکی مثل فرمان، داشبورد یا شیشه‌ها می‌شوند.

بسیاری نگران بسته‌شدن کیسه هوا ماشین پس از سانحه هستند و ترس خفگی با آن را دارند؛ اما جای نگرانی نیست. پس از رفع خطر تصادف، باد موجود در Air Bag در مدت زمان کوتاهی، خالی شده و سرنشینان، تحت فشار آن قرار نمی‌گیرند.

شاید تنها چیزی که کمی آزاردهنده است، شدت باز شدن کیسه هوا باشد که اذیت آن در برابر آسیب جدی به سر و گردن، چیزی نیست. همچنین گاهی نیاز به تعویض ایربگ‌ها به دلیل آسیب رسیدن به آن‌ها پس از باز شدن وجود دارد.

مراحل تعویض ایربگ خودرو

تعویض ایربگ خودرو

اهمیت نحوه تعویض ایربگ را جدی بگیرید؛ زیرا بستن و باز کردن آن، کار بسیار حساسی است. کوچک‌ترین اشتباهی در این فرایند، می‌تواند منجر به عملکرد نادرست ایربگ خودرو هنگام تصادف شود؛ ایمنی سرنشینان را به خطر بیندازد و حتی با جان آن‌ها بازی کند. بنابراین اولین و آخرین توصیه ما به شما، سپردن مراحل تعویض کیسه هوا ماشین به یک متخصص است و لطفا بدون دانش تخصصی، اقدام به انجام آن نکنید.

باز و بسته کردن ایربگ پراید:

  1. کابل منفی باطری ماشین را قطع و سه دقیقه صبر کنید.
  2. مجموعه کنسول را جهت بررسی واحد کنترل ایربگ باز کرده و در صورت نیاز از قطعات نو استفاده کنید.
  3. کانکتورACU را جدا کرده و ضامن قفل سوکت را آزاد کنید.
  4. پیچ‌های ایربگ را با آچار باز کرده و آن را خارج کنید.
  5. ایربگ جدید را بدون هیچ‌گونه ضربه‌ای در محل خود قرار داده و در نهایت پیچ و مهره‌ها را سفت کنید.

نکات مهم تعویض کیسه هوا ماشین

عملکرد ایربگ ماشین

اگر خودتان، قصد جابجایی ایربگ جدید با قدیم را دارید؛ حتما به نکات زیر توجه کنید. همچنین دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا هنگام مراجعه به متخصص، دقت او را ارزیابی کنید تا از صحت انجام فرایند تعویض مطمئن شوید.

  • هرگز ایربگ نو داخل جعبه را به صورت وارونه نگهداری نکنید.
  • ایربگ نو را با کمک دو دست از جعبه آن خارج کنید و هرگز با یک دست، این کار را انجام ندهید.
  • کیسه هوا باید با دقت جابجا شود؛ زیرا انداختن آن روی زمین یا ورود هر فشاری به قطعه ممکن است که آن را دچار مشکل و حتی بلا استفاده کند.
  • تمام قطعات تعویضی، باید کیفیتی در حد قطعه‌های نو داشته و استاندارد باشند.
  • هرگز از ایربگ دست دوم که از ماشین دیگری باز شده، استفاده نکنید.
  • پیش از هرگونه اقدامی برای تعویض ایربگ خودرو، برق آن را قطع کنید.
  • پیش از شروع کار، سوئیچ را در حالت خاموش قرار دهید.
  • کابل منفی باتری ماشین را جدا و سپس شروع به تعویض کیسه هوا کنید.
  • بهتر است که برای تعمیر ایربگ، فرمان را در حالت 90 درجه قرار دهید.
  • مدار سیم کیسه هوا را تعمیر نکنید؛ در صورت نیاز تمام آن‌ها باید نو و تعویض شوند.
  • برای جلوگیری از خوردگی پیچ‌ها از ابزارهای مناسب و دقیق استفاده کنید.
  • هنگام تعویض، ابتدا پیچ سمت راستی و سپس پیچ سمت چپی پشت فرمان را باز کنید؛ برای بستن آن‌ها هم همین روال را انجام دهید. زیرا در غیر این‌صورت امکان آسیب رسیدن به سیستم بوق خودرو وجود دارد.
  • باز و بسته کردن پیچ قطعات به علت شرایط قرارگیری آن‌ها کمی دشوار است؛ پس نیاز به قدرت و صبر زیادی دارد.
  • تعویض ایربگ ماشین منجر به باز شدن فرمان می‌شود که فرصت خوبی برای تمیز کردن قطعات داخل فرمان و بوق خودرو هم است.

 

نویسنده: شیوا فاضلی

فروش فوری خودرو کارکرده