بی ام و سری ۲ به آخر خط می‌ رسد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ بی ام و سری ۲ به آخر خط می‌ رسد

معمولا یک خودرو کوچک و دیفرانسیل جلو، به سبک و سیاق محصولات بی ام و نمی‌خورد و ماشینی نیست که بعضی رانندگان در کشورهایی مثل ایالات متحده آمریکا از این خودروساز آلمانی انتظار طراحی و تولید آن را داشته باشند. این نوع ماشین‌ها بیشتر در راستای اهداف کمپانی‌هایی مانند هوندا و فولکس واگن تولید می‌شود. اما در بازارهایی مثل اروپا همچنان می‌توان محصولات جمع و جور و اقتصادی بی ام و را خریداری کرد. به همین شکل، آمریکایی‌ها برای خرید کوچک‌ترین بی ام و به سراغ سری ۲ گرن کوپه می‌روند و اروپایی‌ها مدل‌های هاچبک بی ام و را سفارش می‌دهند.

با این حال، آینده پلتفرم‌های کوچک بی ام و چندان امیدوارکننده نیست. مهم‌ترین دلیل این اتفاق، موج برقی‌سازی است که از چندی پیش در صنعت خودرو به راه افتاده است. همان طور که می‌دانید معماری و طراحی خودروهای برقی بزرگ‌تر مثل بی ام و iX، به طور کل با پلتفرم‌های کوچک‌تر تفاوت دارد. و هر چه برقی‌سازی و هیبریدسازی جلوتر می‌رود، کار برای پلتفرم‌های کوچک سخت‌تر می‌شود.

احتمال تعطیلی بی ام و سری ۲

بی ام و سری ۲ گرن کوپه ۲۰۲۲

یکی از مدیران بی ام و در گفتگو با رسانه‌های خودرویی گفته که آینده سیستم دیفرانسیل جلو بی ام و، به دلیل آلایندگی کمتر خودروهای برقی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این پلتفرم با نام UKL (مخفف Untere Klasse – به معنی کلاس پایین‌تر) شناخته می‌شود. پلتفرم کوچک بی ام و، هفت سال پیش برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ برای ساخت بی ام و سری ۲ اکتیو تورر و مینی هچ استفاده شد و آن طور که مسئولان کمپانی آلمانی می‌گویند به دلایلی با پلتفرم جدیدی جایگزین می‌شود.

اول از همه، اندازه پلتفرم UKL مناسب خودروهای برقی و ماشین‌های هیبرید نیست. البته بعضی از خودروسازان راه حلی برای این مشکل پیدا کرده‌اند. برای مثال هیوندای و کیا، سیستم برقی خودروهایشان را زیر کاپوت خودرو و در محل قرارگیری موتور خودروهای بنزینی جای داده‌اند.

البته مشکل اندازه پلتفرم فقط به هیبریدسازی و برقی‌سازی خلاصه نمی‌شود. اندازه کوچک نه تنها استفاده از پیشرانه‌های برقی و هیبریدی را سخت می‌کند، بلکه روی میزان فروش خودروهای کوچک نیز تاثیر منفی می‌گذارد. این اتفاق در بازارهایی مثل آمریکا که مشتریان ماشین‌های بزرگ را می‌پسندند، باعث شکست و عدم موفقیت خودرو و خودروساز می‌شود.

علاوه بر این موارد رعایت اصل «اولین بی ام و» اهمیت زیادی دارد. بر اساس اظهارات مدیران کمپانی آلمانی، اگر مشتری از «اولین بی ام و» که می‌خرد، رضایت داشته باشد، تبدیل به یک مشتری وفادار خواهد شد، در غیر این صورت، سهم بی ام و از بازار به رقبا می‌رسد.

در کشورهای اروپایی، خودروهای UKL، مثل بی ام و سری ۲ گرن کوپه، باید استاندارد آلایندگی یورو ۷ را رعایت کنند. البته این استاندارد برای همه خودروها الزامی است. در استاندارد یورو ۷ نسبت به آلاینده‌های خودرو سختگیری زیادی به عمل آمده و موجب شده تا خودروسازان اروپایی به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کنند.

در نهایت باز هم به خانه اول، یعنی پلتفرم UKL برای محصولات کوچک و دیفرانسیل جلو بی ام و برمی‌گردیم که شانس کمتری برای بقا در رقابت با محصولات بزرگ‌تر دارند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو